Mietin myös mitä käy jos Suomessa nostetaan tuntuvasti polttoaineeseen liittyviä veroja. Käytettyä ostaessa sähköautot ovat vähissä.
Eli 2 promillea kaupan tehneistä on vienyt asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Kamux on sitoutunut noudattamaan lautakunnan suosituksia. Kauppa käy ja kurssi kiittää.
Oikeasti tuo "sitoutunut noudattamaan" ei välttämättä merkitse paljoakaan.
Hyvä kuluttujakokemus ei synny siitä, ettei liike vastaa virheellisestä tavarasta heti. Pitää siis ylipäätänsä valittaa kuluttajariitalautakunnalle, jossa lausunnon saaminen kestää. Eikä sekään takaa mitään. Asiakkaan syyttely ja ongelmien vähättely ja kiertäminen, ei luo pysyvää ja kestävää asiakastyytyväisyyttä.
Toki kauppa käy, mutta mietin että onko olemassa riskejä asian suhteen tulevaisuudessa.
Kamuxin Q3 tulee ulos klo 09. Hieman pelkään pientä pettymystä kun varastotasot olivat tälle neljännekselle lähdettäessä hieman alhaiset johtuen puolustusmoodista koronavirusta vastaan. En kuitenkaan keventänyt osarin alla, koska odotan hyvää kehitystä seuraavilla vuosineljänneksillä.
Hyvä lappu kaiken kaikkiaan: Kasvaa, viitteitä hyvästä tuloksentekokyvystä (tulos puski läpi kun kasvua hidastettiin koronan vuoksi) ja pärjää hyvin koronan kanssakin.
No minä veikkaan sitten ennusteiden reipasta ylitystä. Hyvin näyttää autokanta vaihtuvan ainakin viereisessä kamuxin pisteessä. Kilvettömiä autoja näyttäis olevan suurin osa, eli kyllä niitä autoja jostain (ulkomailta) näyttää tulevan.
Yhden kvartaalin tulosta en pidä tämän firman kohdalla hirveän merkittävänä, mutta mielestäni Kamuxin (ja Harvian) johto on todistanut osaamisensa ja tekevät jatkuvasti oikeita valintoja. Joten eiköhän sieltä lyödä tällä(kin) kertaa kovat luvut tiskiin. Kovemmat, mitä analyytikot ovat uskaltaneet ennustaa. Oma jännitys näissä on, kun heittämällä salkun suurin positio ja kurssi on sahaillut aika tavalla.
Kassavirta voi tällä kertaa olla hieman heikompi, kun varastoa on kasvatettu siitä, mihin se purettiin Q2:n aikana, mutta tälläkään ei ole väliä pitkässä kuvassa.
Edit. Varovaisesti voisi ilmaista, että ei tarvinnut pettyä, vaikka omat odotukset eivät varsinaisesti matalalla olleetkaan.
Jännittävää on, itselleni iso positio kiinni Kamuxissa, kun viimeisestä dipistä ostin taas lisää. Minusta kaikki indikaatiot olleet hyviä, mutta kohtahan totuus nähdään.
Kamuxin Q3 tulee ulos klo 09. Hieman pelkään pientä pettymystä kun varastotasot olivat tälle neljännekselle lähdettäessä hieman alhaiset johtuen puolustusmoodista koronavirusta vastaan. En kuitenkaan keventänyt osarin alla, koska odotan hyvää kehitystä seuraavilla vuosineljänneksillä.
Hyvä lappu kaiken kaikkiaan: Kasvaa, viitteitä hyvästä tuloksentekokyvystä (tulos puski läpi kun kasvua hidastettiin koronan vuoksi) ja pärjää hyvin koronan kanssakin.
Veret seisauttava osari Kamuxilta. Helposti kaikkien aikojen paras. Ostin aamulla lisää, koska tänä vuonna epsiä tulee n. 60centtiä. Hinta on siihen nähden halpa, kun ensi vuonna kasvetaan kovaa.
Kamuxin osakkeilla blokkikauppa – Osakkeita vaihtui lähes 2,4 miljoonan euron edestä
190 000 Kamuxin osaketta vaihtoi omistajaansa kello 12.40.
Keskihinta oli 12,50 euroa per osake. Kaupan kokonaisarvo on täten 2,38 miljoonaa euroa ja se vastaa 0,8 prosenttia vapaasti vaihdettavissa olevasta osakekannasta (free float).
Blokin arvo on 102 prosenttia 20 päivän keskimääräisen päiväkohtaisen vaihdon yläpuolella.
Kamuxin osake on noussut 69 prosenttia sitten vuoden alun.
Tapahtumassa ei kerrottu mitään tajunnan räjäyttävää ja ilmeisesti markkina pettyi tähän, kun kurssi on tämän jälkeen lasketellut melko paljon.
Kasvun ajureina ovat tutut: Lisää liikkeitä (aiempaa isompia, koska 100 liikettä on helpompi hallita kuin tuhatta), lisää myyjiä ja panostukset data-analytiikkaan. Näitä tehdään nyt aiempaa enemmän, jotta kasvu kiihtyisi kannattavuuden kustannuksella hetkellisesti. Mielestäni Kamux on osoittanut reseptin toimivuuden, joten suhtaudun uuteen strategiaan luottamuksella. Mielestäni on hyvä, ettei pyörää lähdetty keksimään uudestaan, koska tähän olisi liittynyt merkittävää epävarmuutta.
Markkina ei selvästi usko kasvu strategian onnistumiseen ja sen toteutuessa osakeessa on erinomainen tuotto-odotus.
Itseäni hieman huvittaa, kun ihmiset puhuvat "korona-boostista" Kamuxille. Korona vuonna liikevaihto kasvoi 10%, kun taas pre-korona vuonna 2019 liikevaihto kasvoi 33,4%, joten on selvää, että Korona hidasti kasvua merkittävästi. Uskonkin, kasvun elpyvän merkittävästi, kun korona poistuu.
Itseäni hieman huvittaa, kun ihmiset puhuvat "korona-boostista" Kamuxille. Korona vuonna liikevaihto kasvoi 10%, kun taas pre-korona vuonna 2019 liikevaihto kasvoi 33,4%, joten on selvää, että Korona hidasti kasvua merkittävästi. Uskonkin, kasvun elpyvän merkittävästi, kun korona poistuu.
Täytyy nostaa käsi pystyyn virheen merkiksi, olen yksi niistä joka oli siinä uskossa autokauppa sai koronasta lisävauhtia. Tämä harhakäsitys tuli siitä, että joskus noin luokkaa kesä-syyskuun ajalta 2020 uutisoitiin useammassa mediassa kaupan käyvän ennätyksellisesti. En ole alaa juuri seurannut ja niinpä ajatuksiin oli päässyt juurtumaan mielikuva koronan vauhdittamasta autokaupasta, vaikka todellisuudessa nuo huippukuukaudet ovatkin nostaneet koko vuoden myynnin vain suurinpiirtein normaalille tasolle. Kiitos ajatusten oikaisusta. Kyseessä ei siis ollut koronaboosti vaan koronapiikki.
Autokauppias Kamuxin osakkeilla tehtiin Helsingin pörssissä puolen päivän jälkeen noin 14 miljoonan euron blokkikauppa, kun 1,1 miljoonaa osaketta vaihtoi omistajaa 12,77 euron osakekohtaiseen hintaan.
Blokki vastaa lähes kahdeksankertaisesti osakkeen keskimääräistä päivävolyymia viimeisen 20 päivän ajalta. Blokki vastaa 3,7 prosenttia osakkeen free floatista eli vapaasti vaihdettavista osakkeista.
Euroclear Finlandin tilaston mukaan helmikuun lopulla Kamuxin kuudella suurimmalla suomalaisomistajalla oli vähintään 1,1 miljoonaa osaketta.
Yhtiön suurimmat osakkeenomistajat ovat toimitusjohtaja Juha Kalliokoski, eläkeyhtiö Elo, Jussi Antero Mäkinen sekä Jyri Kalliola.
Kamuxin osakkeista noin 29,3 prosenttia oli helmikuun lopulla hallintarekisterissä ulkomaisten sijoittajien hallussa.
Kenelläkään tarkempia tietoja myyjästä? (tai toisaalta, jos se on Elo joka myy, niin ei mulla ole kuitenkaan rahaa laittaa kiinni, koska kaikki kaneissa)
Onko tämä ollut jo julkisuudessa ja onko asia ihan OK vai piiloriski?
Kamux on maksanut vuosia bensakorvauksia ja antanut autoja ilmaiseen käyttöön, jos auton siirtävä henkilö vie sen heille sopivaan paikkaan. Erikseen tälläisen siirtopalvelun ostaminen maksaisi satasia ja vuositasolla Kamux saattaa säästää miljoonia ja kiertää veroja. (60 657 autoa vuonna 2020 Lähde: Kamux)
Onko tämä ollut jo julkisuudessa ja onko asia ihan OK vai piiloriski?
Kamux on maksanut vuosia bensakorvauksia ja antanut autoja ilmaiseen käyttöön, jos auton siirtävä henkilö vie sen heille sopivaan paikkaan. Erikseen tälläisen siirtopalvelun ostaminen maksaisi satasia ja vuositasolla Kamux saattaa säästää miljoonia ja kiertää veroja. (60 657 autoa vuonna 2020 Lähde: Kamux)
Suomen osakesäästäjien järjestämässä Kamux sijoituskohteena tapahtumassa joku kysyi tästä. Henkilöstöihmisen vastaus oli, että Kamux tottakai maksaa verot ja noudattaa työehtosopimuksia. En osaa sanoa mistä tuossa on lopulta kyse jos ihmiset vapaaehtoisesti ajelevat noita autoja paikasta toiseen.
Jos kyse on siitä, että auto ajetaan Kamuxin määrittämästä paikasta A suorinta tietä Kamuxin määrittämään paikkaan B ja Kamux maksaa siirrossa kuluneen polttoaineen, en oikein osaa nähdä tuossa hirveästi veronkiertoa. Jos taas kyse on siitä, että henkilö hakee esim. tänään auton paikasta A ja toimittaa sen viikon päästä paikkaan B ja saa siinä välissä käyttää autoa miten huvittaa, on tilanne hieman toinen.
Hmmm. Varmaankin kyse ihan suorasta ajosta, tuskin haluavat ottaa riskiä, että "lainaavatkin" autoa. Kuulostaa kyllä että ainakin harmaalla alueella liikutaan. Voiko yritys teettää töitä alle työehtosopimuksen hinnoin? Voiko yritys käyttää talkootyötä?
Kuulostaa kyllä erikoiselta, mutta on kyllä hieno idea jos laillista. Tai no idea on hieno joka tapauksessa, jos tähän asti Jonnet ja Jonnettaret ovat liikutelleet kymmeniätuhansia kymppitonnin kippoja bensarahoja vastaan ympäri Suomea. 😅
Jos ymmärrän oikein, niin Kamux saa auton siirrettyä bensakuluilla, ja jonne(tar) pääsee ilmaiseksi paikkaan B, minne olisi menossa muutenkin.
Teoriassa voisi väittää, että Jonne(tar) saa matkakulujen suuruisen verottoman edun, mutta verrataanpa tilanteeseen että kyseessä olisi yritys, jossa jonkun työntekijän pitää tehdä työmatka jonnekin, ja tehtävään valikoituu henkilö, jolla on myös yksityisasiaa sinne. Ei sitäkään verotettavana etuna pidetä.
Sitä miten laillista työn teettäminen talkoilla on en osaa isommin kommentoida, mutta käsittääksen esim. kaupalliset festivaalijärjestäjät toimivat näin kaiken aikaa.
Sitä miten laillista työn teettäminen talkoilla on en osaa isommin kommentoida, mutta käsittääksen esim. kaupalliset festivaalijärjestäjät toimivat näin kaiken aikaa.
Hyvä pointti ja käsityksesi on fakta. 👍 Eli Kamuxin toiminta ei liene laitonta.
Tätä samaa Kamuxin harjoittamaa käytäntöä käyttää käsittääkseni esimerkiksi autovuokraamot yms. Kollega on vuosia käyttänyt hyväksi työmatkakulkuneuvona (Vantaan - Keski-Suomen välinen matkustaminen) näitä autovuokraamojen siirtokuljetuksia. Tarve matkustamiseen noin kerran viikossa ja hyvin usein siirtokuljetuksille on isojen kaupunkien välillä tarvetta.
Taustaa työsopimuslaista: Tätä lakia sovelletaan sopimukseen (työsopimus), jolla työntekijä tai työntekijät yhdessä työkuntana sitoutuvat henkilökohtaisesti tekemään työtä työnantajan lukuun tämän johdon ja valvonnan alaisenapalkkaa tai muuta vastiketta vastaan.
Tätä lakia on sovellettava, vaikka vastikkeesta ei ole sovittu, jos tosiseikoista käy ilmi, että työtä ei ole tarkoitettu tehtäväksi vastikkeetta.
Lain soveltamista ei estä pelkästään se, että työ tehdään työntekijän kotona tai hänen valitsemassaan paikassa eikä sekään, että työ suoritetaan työntekijän työvälineillä tai -koneilla.
Havainnot:
Henkilökohtaisuus: Sitoudutaanko FB-viesteillä henkilökohtaisesti toimittamaan auto paikasta A paikkaan B, vai voiko ajovuorot jakaa esim. kaveriporukan kesken vapaasti?
Johdon ja valvonnan alaisena: Lähtöpiste A ja päätepiste B ovat ainakin annettu, annetaanko lisäksi muitakin ohjeita ettei saa esim. poiketa Google Mapsin reitiltä vai saako reitiltä poiketa (provosoiva esimerkki hakea vaikka nuuskaa Ruotsista samalla kyydillä)?
Palkkaa tai muuta vastiketta vastaan: Palkkaa ei tosiaan makseta, mutta kyyti ja auton käyttö itsessään voivat täyttää vastikkeen tunnusmerkit
Johtopäätökset: Yksiselitteisesti ei voida vielä näillä tiedoilla päätellä, että kyseessä olisi työsuhde, mutta ei sitä voi poissulkeakaan. Selvittelyn ainekset tuossa kyllä voisi hyvin olla, jos asiaa lähtee tarkemmin tutkimaan. Sanoisin vielä, että jos sitä jo joku muu tekee ja hyväksikäyttää, ei kyllä tee siitä suoraan laillista :)
Olen ajanut Kamuxin siirtoauton kerran Helsingistä Ouluun. Kaverini oli tuolloin töissä Kamuxilla ja olin häneltä kuullut tästä siirtoautojen viennistä. Omalla kohdallani homma meni seuraavanlaisesti:
1. Soitin Kamuxille olisiko heillä siirtoautoa Ouluun. Heillä ei ollut Ouluun, mutta Rovaniemelle löytyi. Lupasin ajaa auton Ouluun saakka ja se kävi heille.
2. Menin seuraavana päivänä Kamuxin toimipisteeseen, jossa allekirjoitin siirtovakuutuksen (sama joka allekirjoitetaan kun lähdetään koeajolle). Sovimme, että auto on illalla Oulussa.
3. Otin auton, päästelin sillä Oulun toimipisteelle ja jätin auton sinne. Välissä en käynyt tankkaamassa sillä lähtiessä oli tankki täynnä. Mikäli olisin käynyt, olisin saanut polttoaineeseen menneet rahat kuittia vastaan.
Tätä samaa hyödyntää monet muutkin autoliikkeet kuin Kamux. Autoja saa kyselemällä liikkeistä tai juuri tuolla jo aiemmin mainitusta Facebook -ryhmästä. Omasta mielestäni tässä järjestelyssä on vain voittajia, verottajan mielipidettä en tiedä.
Pahassa tapauksessa verottaja voi katsoa että kuljettaja saa ilmaisen autovuokrauksen (24h vuokraus yleisesti n. 100 €, ja tuosta ja jää nyt ALV maksamatta. Kamux taas jättää yhden päivän työstä verot, sairausvakuutukset ja eläkkeet maksamatta.
Talkootöissä on tarkat säännöt. Ei saa olla vastikkeellista. Nythän tässä annetaan ilmainen hyödyke, autonvuokraus, vastikkeeksi työstä.
Vähän sama kuin talkootyön vastikkeeksi saisit kaivinkoneen päiväksi käyttöösi.
Jos olisin rehellinen autonliikuttajayrittäjä ja maksaisin siitä veroja niin katsoisin että tässä suoraan vältellään veroja ja kilpaillaan epärehellisesti. Vuosia ja järjestelmällisesti. Eri asia olisi jos tämä olisi tilapäistä.
Mitään tarkentavia kuitteja tai rekisteriä ei tästä jää joten sen takia ei ole verottajan hampaissa.
Vain Suomessa ihmiset kiinnostuvat tällaisesta. Vain Suomessa verottajakin voisi kiinnostua. Joku koeajo rasti ruutuun niin miljoonien tutkinta voi valua hukkaan.
Hyvät mahdollisuudet olemassa, että Kamuxille saataneen lähiaikoina/vuosina verrokki pörssiin SAKA:sta. Kasvuluvuiltaan/tulokseltaan kaikki kohdallaan. Nyt eläkeyhtiöt vielä omistajaksi ja kokenut hallitusammattilainen hallituksen puheenjohtajaksi.
Ilmarinen ja Elo omistajiksi Suomen Autokauppa -konserniin – hallituksen puheenjohtajaksi Mammu Kaario #SAKAhttps://t.co/SieRJT8vlC
Vuoden 2020 liikevaihdokseen Saka ilmoittaa noin 360 miljoonaa euroa ja liikevoitoksi 25,9 miljoonaa euroa. Viime vuonna Saka myi noin 24 600 käytettyä autoa. Aikomuksena on jatkaa kasvua ja laajentua kansainväliseksi yhtiöksi.
- Liikevaihto kasvoi 52,0 % ja oli 228,8 milj. euroa (150,5)
- Bruttokate laski -0,5 % ja oli 20,5 milj. euroa (20,6) eli 9,0 % (13,7) liikevaihdosta
- Oikaistu liikevoitto pysyi edellisvuoden tasolla ja oli 6,8 milj. euroa (6,8) eli 3,0 % (4,6) liikevaihdosta
- Liikevoitto laski -63,3 % ja oli 2,8 milj. euroa (7,7) eli 1,2 % (5,1) liikevaihdosta
- Myytyjen autojen määrä kasvoi 25,0 % ja oli 16 760 autoa (13 413)
- Vertailukelpoisten liikkeiden myynti kasvoi 37,9 % (-16,9)
- Osakekohtainen tulos oli 0,04 euroa (0,16)
- Kamuxin Saksan tytäryhtiö käynnisti oikeusprosessin paikallista hankintakumppania vastaan, mistä kirjattiin 3,9 milj. euron kuluvaraus toiselle vuosineljännekselle. Tällä oli negatiivinen vaikutus liikevoittoon.
---
Kasvu yli odotusten, mutta kannattavuus jäi selkeästi, eikä tähän tunnu löytyvän äkkiseltään selkeää selitystä. Integroitujen palvelujen suosio laskussa. Taitaa tulla reipasta miinusta?
Mielenkiintoista nähdä, miten asia selitetään klo 11.00. Reaktio pörssien auettua lienee aika kylmä. Noh, ei vaikuta pitkään peliin, vaikka onhan pehmeät osarit aina ikäviä.