Tulokset erinomaisia. En odottanut tätä, yleensä jos valmistaja valikoi testin slaideihinsa, se on harva ja valittu joka pärjää, ja muut sitten ei niin hyvin. En kuitenkaan näe nousuvaraa edes näiden tulosten turvin, kurssi on jo perin korkea.
Arvostus noussut jo kyllä "liian" korkeaksi omaankin makuun. Toisaalta olen ollut kelkassa vuodesta 2014 (vanhin omistukseni) joten aina on noustu vanhojen huippujen ohi ja tällä hetkellä positio ~500% plussalla. En tunnustudu mitenkään "osta&unohda"-sijoittajaksi mutta tämän position kanssa olen niin lupautunut itselleni tekemään. Toki näiden ollessa normaalilla arvo-osuustilillä veroseuraamukset ovat sen verran kovat ettei mitenkään uskalla lähteä ajoittamaan mahdollista dippiä, koska sen tulisi osua melkohyvin voittaakseen veroseuraukset.
Applella on varmasti lukuisia alihankkijoita. Työni puolesta olen tekemisissä yhden alihankkijan kanssa, joka toimittaa myös Applelle. Ovat myyneet koko kapasiteetin ilmeisesti koko ensi vuodeksi ja asiakkaat (en tiedä, onko Apple vai muut kuin Apple) koittavat tarjota korkeampaa hintaa, että saisivat enemmän kapasiteettia. Eli kulutuselektroniikka kyllä vetää. En sitten tiedä, alkaako kulut nousemaan, jos hintaralli kiihtyy.
Applella on jälleen pieniä ongelmia, jälleen Intiassa, koettaessa siirtää tuotantoa pois Kiinasta... Tämä muuten saattaa olla merkki siitä, että kauppasotailu jatkuu Bideninkin presidenttiydenkin aikana. Mielellään Apple jatkaisi Kiinassa, mutta epävarmuudet ajavat siirtämään tuotantoa pois sieltä.
Eteläkorealainen autoyhtiö Hyundai ilmoitti myöhään torstaina, että yhtiö on neuvotellut teknologiajätti Applen kanssa yhteistyön aloittamisesta sähköautojen valmistukseen liittyen
Viime viikkojen aikana julkisuuteen on kuitenkin vuotanut useita uutisia Applen autoprojektin kehittymisestä. Esimerkiksi uutistoimisto Reuters kertoi juuri ennen vuodenvaihdetta nimettömiin lähteisiinsä vedoten, että Applen tavoitteena on aloittaa oman henkilöauton valmistus vuonna 2024.
Omalla tavallaan autoihin siirtyminen olisi Applelle ihan looginen vaihtoehto, koska nykyaikaisilla autoilla on paljon yhtymäkohtia Applen oman ekosysteemin (kartat, puhelimet, musiikin suoratoisto, jne) kanssa. Silti tää tuntuu kyllä suunnitelmana ihan suuruudenhullulta, kun sähköautobisneksessä on jo nyt mukana enemmän toimijoita kuin mitä markkinoilla on kysyntää uusille yrityksille.
(Offtopic tätä sivuten: Murheen kryynini hyundai motorsin osake nousi eilen 34%, tästä apple-hyundai uutisesta ja pääsin vihdoin omilleni ✌. )
Jos nyt menevät tässä applen kanssa kimppaan, niin mitenköhän nuo tuotekehitys- ja valmistuskustannukset ja sitten toisaalta tuotot jakaantuisivat applen ja hyundai motorsin kesken.. ja kuka tekisi mitäkin.
Ehkä apple autojen asiakaskunta olisi eri mitä huyndailla eikä sitten vähentäisi huyndain omien autojen myyntiä.
(En tiedä kuuluuko tämä viesti nyt ihan tähän ketjuun, joku voi aloittaa uuden, jos ei sovi tähän)
Hyundai Motor Co. and Kia Corp. said in a public disclosure on Feb. 8 they are not in talks with Apple on developing autonomous vehicles.
.....
Mixed forecasts have been recently made about collaboration between Hyundai Motor Group and Apple. Japan's Nihon Keizai Shimbun reported that Apple is negotiating with at least six automakersincluding Japanese carmakers.
Ps. joissain yhtiöissä kannattaa sitkeästi roikkua mukana: Vuodesta 91 vuoteen 99 kurssi laski 82 %.
Buffett on sijoittanut tähän yhteen osakkeeseen edelleen n.43 % Berkshire Hathawayn listattuihin osakkeisiin pannuista varoista. Melkoista hajautusta ja riskien hallintaa. Putiikki lienee syynätty pohjamutia myöten.
Berkshire on vähentänyt Apple-sijoitustaan viime vuoden lopusta alkaen
Kuvassa on Applen viiden vuoden kurssi kynttilöinä ja vertailuna samaan aikaan alkanut Berkshire Hathawayn B-osakkeen kurssi vihreänä viivana. Applen kurssinousu on viimeiset kaksi vuotta pysähtynyt vuoden 2022 huipun tasoon.
Tämän vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen 24Q1-raportissaan Berkshire Hathaway ilmoitti omistavansa 790 miljoonaa Applen osaketta, arvoltaan yhteensä 135,4 miljardia dollaria. Tämän mukaan BRK olisi vähentänyt 13% omistusosuuttaan. Siltikin Apple oli Berkshiren suurin sijoitusomaisuuden osa vuosineljänneksen lopussa.
Tämä oli jo toinen vuosineljännes peräkkäin, kun konglomeraatti sääti omistustaan puhelinvalmistajassa. Se myi 10 miljoonaa Applen osaketta jo viime vuoden neljännellä vuosineljänneksellä. Vuodenvaihteessa Berkshirellä oli hallussaan 905 miljoonaa Applen osaketta.
Buffett kiinnostui Applesta vuosia sitten Ted Weschlerin ja Todd Combsin suosituksesta ja jopa piti sitä Berkshiren toiseksi tärkeimpänä liiketoimintayksikkönä vakuutustoiminnan jälkeen.
Buffettin arvellaan vähentävän suosikkiosakkeensa osuutta sen arvostuksen muutosten johdosta. Applen kurssi nousi 48% viime vuonna 2023 megacap-yhtiöiden johtaessa markkinarallia. Kurssihuipussaan Applen osuus pullistui niin, että sen osuus oli jo yli 50% BRK:n sijoitussalkun koko arvosta.
"Also it’s not usual for Buffett to trim a position that has grown so large. Even with the sale, Berkshire is still Apple’s largest shareholder outside of exchange-traded fund providers."