Eli epäilen lukijavuotoa vielä tulevan. En tosin tiedä mihin. Itse toki jatkan Hesarin kestotilaamista luultavasti hiekkahoitoon asti juurikin vaihtoehtojen puutteessa.
Tämäpä juuri. Moni on Hesarin kestotilaaja, koska Hesarin tilaaminen on perinne josta ei voi luopua.
......
Itse lopetin Hesarin tilaamisen, kun kyllästyin tuohon viher-vasemmislaiseen linjaan.
.............
Ja nykyisen jousrnalismin taso on niin surkeaa jopa Hesarissa, etten missän tapauksessa läpyskästä maksa.
Vaikka edellisessä kritisoin Hesaria, niin ei se sentään tälläiseen Sanoman omistamaan toisen tuotteen tasoon sorru. Tässä Ilta-Sanomien ns. Talousjournalimsia parhaimillaan.
Vähän on otsikko ja varsinainen aihe keskenään ristiriidassa:
Klikkiotsikko:
Polttoaineyhtiö Nesteen tulos oli ylämäessä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ja ylitti myös markkinoiden odotukset. Raakaöljyn halpeneminen näkyi kuitenkin konsernin supistuneessa liikevaihdossa.
Yllätti tosiaan. Osake treidasi aamulla -3% tuntumassa (käväisi avauksessa klo 10 28,63 tasolla ja IS:n juttu on päivitetty klo 10 jälkeen).
Talousjournalismin aateli jatkaa otsikon jälkeen viideneesä kappaleessa:
Nesteen tulos ennen veroja laski 348 miljoonasta eurosta 203 miljoonaan. Osakekohtainen tulos laski 0,38 eurosta 0,26 euroon, kun markkinaodotus oli 0,41 euroa. Konsernin liikevaihto laski alkuvuonna 3 769 miljoonasta eurosta 3 270 miljoonaan, kun markkinaodotus oli 3 289 miljoonaa.
Siis otsikon ja ensimmäisen kappaleen (on otsikon toisto) mukaan tulos on ylämäessä (mielestäni ylämäki tarkoittaa nousua) ja tekstin mukaan tulos kuitenkin laski (mikä mielestäni on alamäki). Siis IS:n taloustoimittajan ymmärryksen mukaan ylämäki onkin alaspäin?
Sitten joku ihmettelee miksen halua maksaa näistä Sanoma Median tuotteista mitään.
Danske leikkasi tavoitehintaansa 7,7 euroon ja MYY. Painottavat että Learningin arvostuskertoimen tulisi olla hyvinkin korkea Median todennäköisesti laskiessa, että arvostus perusteltu.
Siis otsikon ja ensimmäisen kappaleen (on otsikon toisto) mukaan tulos on ylämäessä (mielestäni ylämäki tarkoittaa nousua) ja tekstin mukaan tulos kuitenkin laski (mikä mielestäni on alamäki). Siis IS:n taloustoimittajan ymmärryksen mukaan ylämäki onkin alaspäin?
Sitten joku ihmettelee miksen halua maksaa näistä Sanoma Median tuotteista mitään.
Miulle tulee sekä paperi- että digihesari. Digihesarin otsikoiden laatijat olisivat teloitettavieni listalla kärkipäässä. Toimittajat eivät itse tee otsikoita. Tosin on siellä paperihesarissakin harhaanjohtavia otsikoita. Klikkiotsikot ovat nykyisin Hesarinkin linja😪 .
Sanoman linja ei kuitenkaan ole puunhalaus, vaan suomalaisten toimittajien enemmistön. Hesarissa on hyviäkin juttuja, tuskin muuten tilaisinkaan. Kaikkia ei pidä tuomita ylivoimaisen enemmistön takia. Ymmärrän kyllä, että yksittäisistä jutuista, kuten 80 prosentista Taloussanomien sisällöstä, triggeröityy.
Hesarissa on hyviäkin juttuja, tuskin muuten tilaisinkaan.
Toki on. Ne vaan ovat aivan liian harvinaisia ja juuri siksi lopetin Hesarin tilaamisen aikanaan. Kaipaisin todella paljon mediaa, jossa on aitoa oikeaa tutkivaa ja faktatiehin perustuvaa sisältöä. Sellaisesta olisin valmis maksamaan. Hesari oli vähän siihen suuntaan entiseen aikaan viime vuosituhannella, vaikka koitti taiteilla Suomen ulkopolitiikan mukaan sisällöllään (silloin vielä kun NL oli voimissaan). Hauskasti onnistui kuitenkin joskus taiteilemaan niin, että oikean asian pystyi lukemaan rivien välistä.
Klikkiotsikot ei ainakaan minuun tepsi, koska ne on niin läpinäkyviä. Otsikon houkuttelevuuden (tai oikeastaan raflaavuuden) perusteella en juttua avaa. Hyvässä otsikossa pitäisi olla sisältöä. Toki se suuuri yleisö klikkailee niitä klikkiotsikoita ja siksi niitä tuotetaan.
Julkistimme @Sanoma mainosmyynnin kehitystä huhtikuussa. Pärjäsimme markkinaa paremmin, mutta pudotus silti todella iso. Odotuksemme mahdollisesta koko vuoden vaikutuksesta ennallaan eli relevantein referenssi n. -17% yoy v. 2008-2009. https://t.co/AYW3nP11HQ
Sanoma myy luokiteltujen ilmoitusten liiketoimintansa Oikotien Schibstedille 185 milj. eurolla
Sanoma on myynyt Oikotie Oy:n, Suomen johtavan luokiteltujen ilmoitusten toimijan Schibstedille, Pohjoismaiden johtavalle markkinapaikkoja tarjoavalle toimijalle. Oikotien sovittu kauppahinta ilman velkoja ja käteisvaroja (enterprise value) on 185 milj. euroa, joka vastaa arvostuskerrointa 19,6 suhteessa käyttökatteeseen (2019 pro forma käyttökate). Myyminen saattaa päätökseen Oikotien strategisten vaihtoehtojen arvioinnin, josta Sanoma tiedotti 11.2.2020. Strategiansa mukaisesti Sanoma tulee käyttämään kaupasta saadut varat pääasiassa oppimisliiketoimintansa kasvattamiseen.
H1/2020 Liikevaihto kasvoi 3% ollen 434 miljoonaa euroa (2019: 422,8). Ilman yritysostojen vaikutusta liikevaihdon kehitys oli -8 % (2019: -2 %). Liikevoitto on melkein puoliintunut (-43 %) edellisvuodesta 24,7 miljoonaan euroon (2019: 43,2). Yksinään Q2 lukema näyttäisi tuossa suotuisammalta, mutta se johtuu siitä että koko vuoden vakuutuskorvaus tapahtumien peruuntumisista on kirjattu kvartaalille, joten en sitä huomioi tarkemmin.
Toimitusjohtajan kommentista:
Syyskuussa 2019 tehdyn Iddinkin yritysoston jälkeen näemme nyt ensimmäistä kertaa, että osa normaalista toisen vuosineljänneksen oppimateriaalimyynnistämme Hollannissa ja Belgiassa raportoidaan konsernin sisäisenä myyntinä jakelijana toimivalle Iddinkille. Tämä siirsi merkittävän osan raportoidusta myynnistä ja tuloksesta toiselta kolmannelle vuosineljännekselle, kohti lukuvuoden alkua. Learningin liiketoiminta etenee kohti joulukuussa 2019 järjestämässämme analyytikko- ja sijoittajapäivässä julkistettuja vuoden 2020 tavoitteita: n. 500 milj. euron liikevaihtoa ja n. 20 % operatiivista liikevoittoprosenttia ilman hankintamenojen poistoja.
Learningin H1 liikevaihto oli muuten 173,5 miljoonaa euroa (2019: 136,9), joten loppuvuodelle jää kirittävää yli 300 miljoonaa euroa, jotta tuota liikevaihdon tavoitetta lähestyttäisiin. Vuonna 2019 H2 liikevaihto oli noin 200 miljoonaa euroa, joten samanlaisella kasvuharppauksella (40%) päästäisiin 250 miljoonaan. Puolivuosikatsauksen sivuilla kerrotaan että tuota liikevaihtoa olisi siirtynyt noin 12 miljoonaa euroa Q3:lle. Liikevaihdon osalta tuo tavoite näyttää siis vaikealta ja myös tuo operatiivinen liikevoittoprosentti oli laskussa sekä H1 että Q2 tasolla.
Peruttujen näkymien jatkuminen ei ole ihmetyksen aihe. Media Finland taistelee mainostulojen tippumista vastaan - paikoin jopa 30% - ja Learning vaikuttaisi vaativan lisäpönkitystä Sanoman 400-500 miljoonan euron yritysostokassasta, mikä olisi toki strategian mukainen liike.
Olisiko mahdollista että osingon toinen osa vielä perutaan?
Liikevaihdon osalta tuo tavoite näyttää siis vaikealta ja myös tuo operatiivinen liikevoittoprosentti oli laskussa sekä H1 että Q2 tasolla.
Laskisin Learningin liikevaihdon näin (varoitus: sisältää paljon oletuksia):
Vuoden 2019 lopulla Sanoma teki kolme pienempää yrityskauppaa ostaessaan Essenerin, Clickedun ja itslearningin. Vuonna 2018 niiden liikevaihdot olivat 3m + 3m + 30m = 36m. Jos oletetaan yhtiöillä olevan jotakuinkin samanlainen kausiluontoisuus kuin Sanoman oppimisliiketoiminnoilla ilman Iddinkiä, niin liikevaihdosta 15m (42%) tuli alkuvuonna ja loput 21m jää loppuvuodeksi.
Learningin liikevaihto kasvoi alkuvuonna 37m. Kun siitä vähennetään muiden ostosten 15m osuus, niin saadaan alkuvuodelle Iddinkin tuomaksi kasvuksi 22m.
Iddink oli mukana 2019 4Q raportoiduissa luvuissa. Silloin Learningin liikevaihto oli 61m, josta lähinnä Iddinkin tuomaa kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 21m.
Yhdeksältä kuukaudelta Iddinkin tuoma liikevaihto olisi siis 22m + 21m = 43m. Kun Iddinkin liikevaihto vuonna 2018 oli 142m, niin sen perusteella 3Q:lle jää liikevaihdoksi pyöreät 100m.
Lasketaan kaikki yhteen: Learning 2020 1H + Learning 2019 4Q + Learning 2019 3Q + Iddink 3Q + muut yritysostot 2H: 174m + 61m + 138m + 100m + 21m = 494m.
Aiemmin Learning myi oppimateriaalit Iddinkille, joka sitten rahasti ne oppilaitoksilta, joten tuossa on oppimateriaalien myynti kahteen kertaan. Sanoman mukaan 12m siirtyi Iddink-omistuksen seurauksena 3Q:lle. Jos tuo 12m on oppimateriaalien myynnin oikea liikevaihto, joka nyt on laskettu mukaan kahdesti, niin se vähentämällä saadaan koko vuoden liikevaihdoksi 482m.
Kuten sanottua, sisältää paljon oletuksia, mm. ostettujen yhtiöiden liikevaihto ei ole kasvanut sitten 2018 (vähän epätodennäköistä) eikä korona ei laske liikevaihtoa (Sanoman mukaan vaikutus on ollut vähäinen). Mutta kohtuullisen lähelle 500m joka tapauksessa.
Learningin operatiivinen liikevoittoprosentti laski toisella neljänneksellä selvästi. Oletan siinä olleen mukana kaikki Hollannin oppimateriaalien ja Iddinkin kulut ilman tuloja, jotka saadaan vasta seuraavalla neljänneksellä.
Paljon on kolmannen neljänneksen varassa. Sanoma on Duinhovenin alaisuudessa kuitenkin ollut varsin realistinen ennusteissaan, joten jaksan uskoa tavoitteen saavuttamiseen.
Kiitos, tuo selvensi paljon että Iddinkin Q3 osuus puuttui 2019.
Tulevalta kvartaalilta voidaan siis odottaa hyvännäköinen liikevaihdon kasvu, vaikka fokus tulee silti olemaan operatiivisen liikevoittoprosentin kehityksessä. Pidän todennäköisenä että Learningissä nähdään myös orgaanista kasvua mukana, koronasta huolimatta tai sen avustuksella.
Sanoma julkaisee päivitetyt näkymät vuodelle 2020. Aiemmat näkymät peruttiin käynnissä olevan koronaviruspandemian vuoksi 24.3.2020.
Päivitetyt näkymät vuodelle 2020
Vuonna 2020 Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan noin 1 050 milj. euroa (2019: 913). Konsernin operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen postoja odotetaan olevan noin 14 % (2019: 14,8 %), mikä tässä tapauksessa tarkoittaa, että prosentin ei odoteta olevan alle 13 % tai yli 15 %.
Näkymät perustuvat oletukseen, että vuonna 2020 mainosmarkkinat laskevat Suomessa 15–20 % vuoteen 2019 verrattuna.
Koronaviruspandemian merkittävimmät vaikutukset Sanoman liiketoimintaan on esitetty 24.7.2020 julkaistussa vuoden 2020 puolivuosikatsauksessa. Sanoma julkaisee vuoden 2020 kolmannen vuosineljänneksen osavuosikatsauksensa torstaina 29.10
Onko päivitetyn ohjeistuksen antaja #Sanoma nyt... ?
Ohjeistus: "Vuonna 2020 Sanoma odottaa konsernin raportoidun liikevaihdon olevan noin 1 050 milj. euroa (2019: 913). Konsernin operatiivisen liikevoittoprosentin ilman hankintamenojen postoja odotetaan olevan noin 14 %"
Q4 tappiota tuli vähän enemmän kuin vuosi sitten, mutta odotukset taisivat olla vielä isomman tappion puolella. Learning-puolella on paljon kausivaihtelua, ja Q4 on kausiluonteisesti tappiollinen. Vaikka liikevaihto laskikin mainostuottojen myötä, niin tulos ihan ok. Osinkoakin tulee ihan ok määrä 0,37 eur.
Ongelma on ehkä enemmä ohjeistuksen puolella, jossa molemmat rivit ovat alle konsensuksen. Liikevaihto 1,29-1,34mrd (konsensus 1,37mrd) ja liikevoitto ennen hankintamenon poistoja 160-180m (konsensus 179m).
En tiedä (enkä ole kiinnostunut) muodostaako Helsingin Sanomat liiketoiminnasta muuta kuin pikkuriikkisen osan, mutta sellainen liiketoiminta missä suoranaisesti vittuillaan n. kolmannekselle asiakkaista on melkolailla erikoista liiketoimintaa.
Sanoman Q4 ei ole kovin hyvä, mutta hyvää ei olla odotettukaan. Mielenkiintoisempi osa Sanomaa on oppimispuoli, joka on jo 60 % liikevaihdosta Q1-Q3.
Sanoma Q3/24: Analyytikot osasivat aika hyvin arvata liikevaihdon, mutta olivat liian varovaisia liikevoiton osalta (5%). Ohjeistushaarukoiden alalaitaa hinataan ylöspäin, mutta analyytikot tätä ovat odottaneetkin. Laaja-alaisesti vähän arveltua parempi. Riittänee tänään nousuun. pic.twitter.com/XhL2OwtG4Q