Kävin kuuntelemassa Next Gamesin antiesittelyn Kampissa.
Kyseessä on "pelaa ilmaiseksi, nopeuta edistymistä oikealla rahalla" mobiilipelejä tunnettujen lisenssien varaan tehtaileva noin 70:n hengen firma. Firmalla on ulkona kaksi vuonna 2015 julkaistua peliä, toinen oli epäonnistunut kokeilu ilman tunnettua lisenssiä, toinen on Walking Dead -sarjaan perustuva hyvin menestynyt peli. Menestynyt peli ilmestyi loppuvuodesta.
Listauksen valuaatio on hieman alle 140 miljoonaa, firman liikevaihto 2016 oli 31 miljoonaa, 2015 9,7 miljoonaa. 2015 tappiota tehtiin 7 miljoonaa, 2016 marginaaliplussaa. Valuaatioon on siis lastattu vahvoja kasvuodotuksia.
Henkilökohtaisesti en vakuuttunut. Firman väki selvästi tietää mitä tekevät sekä pelituotannon että markkinoinnin saralla - kuulin peliä pelanneilta että se on laadukas ja koukuttava, ja esitellyt luvut maksavien ja palaavien asiakkaiden osuudesta tukivat tätä. Keskimääräisen maksavan asiakkaan arvo oli myös korkea, asettuen supercellin tuotteiden väliin. Walking dead oli jenkkien katsotuin tv-sarja, ainakin jollakin esitellyllä tarkastelujaksolla. Esittelijät olivat ylpeitä pelin jatkuvasta tukemisesta siellä tapahtuvilla tapahtumilla sekä sarjan tahdissa sinne lisättävällä uudella sisällöllä. Minulle tämä tuo lähinnä mieleen, että jos kaikki luvut ovat jo nyt todella hyviä, ja jenkkien katsotuimman tv-sarjan lisenssillä saadaan aikaan tuon verran liikevaihtoa, sitoen vielä tekijöitä tuotteen jatkuvaan tukemiseen, niin missä on sellainen kasvuvara joka perustelee tuon valuaation?
Minulle ei esittelystä auennut missä suhteessa tuon Walking Dead pelin osio tuottaa tuolla liikevaihdolla voittoa, joka sitten uppoaa tulevaan tuotekehitykseen, mutta joka tapauksessa se on murto-osa liikevaihdosta - suurin osa uppoaa takaisin markkinointiin, lisenssimaksuosuuksiin ym. Mitään moninkertaista kasvua tuotteen suosiossa ei myöskään ollut julkaisun jälkeen, suurin osa liikevaihdon kasvusta 2015->2016 selittyy sillä, että peli julkaistiin vasta 2015 lopussa.
Esittelijät näkivät kasvumahdollisuuksia esim mobiilimarkkinan kokonaiskasvussa, ja aikovat myös julkaista ensivuodesta alkaen uuden pelin per vuosi. Näen mobiilimarkkinan kasvun hieman ongelmallisena kasvulähteenä, suurin osa kasvusta on länsimaiden ulkopuolella, ja globaalisti vetävät lisenssit voivat olla tiukassa.
Aikuiset voi lukea tuon annin numeroita ja selittää asioita paremmin siitä kulmasta.
http://www.nextgames.com/article/about-the-company/initial-public-offer…