I would like for everyone to stop criticizing @elonmusk and #Tesla about the Model Y. As these pictures clearly illustrate, the Model Y Is very unique and an SUV. It obviously looks very different than the Model 3, which is a sedan. $TSLAQ
Sori spammi, foorumi tuntuu rikkovan näitä twitter-viestejä jos niitä laittaa samaan postaukseen
Just learned from a German contact that Allianz is refusing to insure his $TSLA car. Not quoting a high premium, which is usual tactic, but outright refusing. Research ongoing to see whether this is Allianz policy elsewhere. The wages of being expensive to repair & easy to total.
Oisko tätä Tesla keissiä silmällä pitäen jotain hyvää matalasti vivutettua bear sertifikaattia tarjolla? Vai onko näissä vivutetuissa tuotteissa niin isot kulut (tai jotain konnankoukkuja / piilokuluja), ettei niitä käytännössä kannata hankkia pitkään holdiin?
Tätä kirjoittaessa n. 8,5% laskussa. Aika ontuvia olivat Teslan selitykset ja noin iso tiputus toimituksissa tarkoittaa sitä, että Q1 menee erittäin reippaasti tappiolle.
Ei kai Tesla pudottaisi autojen hintoja jopa 30 %, jos ongelmana olisi vain akkujen saatavuus? Kyllä myynti on romahtanut ja se on selvä asia. Eikä mikään ihme, koska etenkin S on jo vanha malli ja nyt eurooppalaiset merkit tuuttaavat parempia sähköautoja markkinoille Teslaa halvemmalla. Mielenkiintoista nähdä, lähteekö myynti kovaan nousuun alennuksien jälkeen ja jos lähtee, niin tehdäänkö autoilla enää voittoa.
Teslan osakekurssia on vaikea ennustaa lyhyellä tähtäimellä, mutta kyllähän se aika ilmeiseltä näyttää että vaikeuksissa ollaan. Ja osakekurssi on huikean korkea vaikka firma ponnistaisi nollatulokseen tai hikiselle plussalle. Erittäin vaikea nähdä että Teslasta tulisi lähivuosina merkittävää voittoa takova firma, mutta osakekurssi voi silti seilata korkealla vielä jonkin aikaa.
Tykkään tavallaan Muskista ja Teslasta, mutta pakko nähdä tämä shorttaus-casena. En uskaltaisi sijoittaa long-puoleen.
Jotain ajatuksia: Tesla ei sen perusteella mitä olen lukenut ole yhtä laadukas auto kuin vastaavan hintaluokan fossiilisia käyttävä, ei lähellekään. Teslalla on kuitenkin hyvä maine ja se on kulkenut tämän vihertävän boomin kärjessä, eli brändi on kunnossa. Nyt muut autovalmistajat pyrkivät seuraamaa kovaa vauhtia, mutta Tesla on selvästi omalla tasollaan, eikö niin? Mitä jos Tesla nyt menisi konkurssiin, niin se olisi aika kova kolaus myös muille valmistajille, eli kaikille, jotka ovat lähteneet sähköautobisnekseen. Todennäköisempi scenario on se, että joku valmistaja ostaa Teslan ja vähän leikkaa kuluja, mutta brändi pidetään kuitenkin elossa. Olisi vaikea selittää kuluttajalle, että miksi heidän kannattaa kuitenkin ostaa tulevaisuudessa sähköauto, jos Teslan toiminta ajettaisiin alas.
Kävin taannoin Norjassa ja siellä näitä Tesloja liikkuu katukuvassa ja teillä hämmästyttävän valtavia määriä. Norjassa ladattavat sähköautot saavat vapautuksen muun muassa autoverosta ja tietulleista. Myös pysäköinti ja lataus on ilmaista. Sähköautoilijat saavat myös ajella joukkoliikenteelle tarkoitetuilla kaistoilla (jos autossa istuu väh. 2 henkilöä).
Eilen joku höpönassu analysti kirjoitti että "Tesla stock could triple in value". Ja "analyysi" oli ihan puutaheinää, jossa ei ollut järjen häivääkään. Osakkeen kurssin kehittymistä on vähän vaikea ennustaa, mutta kyllä siinä aika optimisti saa olla jos näkee tässä paljon nousuvaraa.
Pikkupointti... Tesla on merkittävä myös pelkästään akku- ja softafirmana.
Akuille on valtava kysyntä sähköistettäessä maailman kulkupelejä, ja esim. valtavat uusiutuvien energioiden projektit maailmalla tarvitsevat tasausvarastoja.
Esim. Gigafactory1, akkutuotekehitys ja yhteistyö Panasonicin kanssa ovat luoneet heille suuren etumatkan akkumarkkinoilla. Ja he ovat saaneet painettua akkujen hinnat kilpailijoita alemmas.
Tesla’s Battery Leadership Protected In Secrecy. "Even if the legacy automakers were to have a green epiphany and go all in on electrification, there’s another reason that they’ll struggle to catch up to the California carmaker. Tesla’s superior, cheaper battery packs give it a huge competitive advantage"
Arvostan myös Teslaa softafirmana. Nykyään ja tulevaisuudessa autot ovat merkittävissä määrin softatuotteita, ja osittain Muskin taustoistakin johtuen, Tesla on huippua tässä. Heillä on melkoinen ekosysteemi, on AI:ta, pilveä ja päivitystä, ja esim. näistä itseohjautuvien autojen start-upeista on maksettu miljardeja, ja Tesla on monia näitä edellä.
Eli IP- ja teknologia-firmana on Tesla on merkittävä, vaikkeivat yhtään autoa myisikään.
Teslan arvotuksesta en osaa sanoa... Saattaa olla ihan ymmärrettävää shortata.
Olen pääosin samaa mieltä, mutta Teslan todellista kovuutta softapuolella olen vähän alkanut epäilemään. Nykyinen autopilot on paska, navigaattori ajattaa ainakin pk-seudulla mitä ihmeellisimpiä reittejä, Teslan appi alkaa olla vanhentunut, ei ole ekosysteemiä sovelluksille jne. En ihmettele, jos Google tulee jyräämään keskikonsolissa. Tietenkin autossa on paljon muutakin softaa, ja jos vertaa Teslaa muihin autovalmistajiin, ero on jättimäinen. Saa nähdä onko ero ratkaiseva.
Akuissa todellinen valta on akkukemian osaajilla. Sähköautojen akuilla ei tällä hetkellä tee rahaa kukaan muu kuin akkukennojen valmistajat, eli Panasonic, LG, Samsung, BYD, CATL ym. Vaikea nähdä tilanteen muuttuvan nopeasti.
Ostin takaisin peliposition kun tieto Q2 tuotantonumeroista vuosi nettiin. Meinasin jo myydä, mutta en ehtinyt ennenkuin markkina dippisi. Holdausta perustelen sillä, että Tesla on kehittyvä teknologiayhtiö eikä vaan autovalmistaja, lähitulevaisuus näyttää hyvältä, sakemannit ja muut ovat enemmän perässä kuin annetaan ymmärtää, ja akkuteknologian halventuessa muita bisnesmahdollisuuksia riittää. Teslalla on potentiaalia tulla todella merkittäväksi megapeluriksi, jotain mitä suurimmalla osalla yrityksistä ei ole. Mutta nyt se on edelleen start-up modessa, hyvässä ja huonossa. Rahaa palaa ja virheitä sattuu, mutta eteneminen on silti nopeaa.
Kaiken kaikkiaan, ala on todella mielenkiintoinen seurattava. Teknologiamurroksen nopeutta on aina vaikea ennustaa, ja tällä kertaa vastavoimat ovat suuret ja politiikallakin on iso rooli.
Olihan sillä nautinto huristella kun pääsin testailemaan tässä kesällä. Mutta paljon heikkoakin on jos miettii yrityksen tulevaisuutta. Esimerkiksi varaosia ei ole oikein saatavilla jos jotain menee takuuajan rikki. Huoltomanuaalin lukeminen maksaa 100e / päivä (tai 3000 e / vuosi), eikä sitä edes pystynyt maksamaan kun tyssäsi johonkin mystiseen virheeseen. Ei auttanut soitto asiakaspalveluunkaan mitään. Melko ammattimaiselta tuntuu ja herättää luottamusta..
Vertaa Toyotaan niin :
Toyota ei mene ihan niin helposti rikki. (Tosin Teslat ovat niin uusia että tilastodataa ei ole vielä yhtä pitkältä ajalta)
Jos meneekin niin huoltomanuaalin voi ostaa pikkurahalla tai lainata kirjastosta.
Geneerisiä varaosia saa jokaisesta Motonetista ja vastaavasta, mutta myös tehdasosia saa helposti ja edullisesti.
On tässä Teslalla vielä matkaa siihen että homma on oikeasti hallussa, vaikka ajaminen onkin vähän eri kokemus kuin meitsin Toyotalla. En ottaisi long-positioo, mutta en ole juuri nyt shorttinakaan :)
Nyt uusi pumppu missä $39k olematon Cybertruck joka muuten ei ikinä myydä massoille tuolla hinnalla samalla tavalla kun model 3sta ei ikinä myyty massoille $35k hintaan vaan niitä myytin pari jos yhtäkään markkinointi mielessä. Sillä ne aivan varmasti myytiin häviöllä. Ne paristot ovat edelleen kalliita eikä se hinta laske tarpeeksi ilman jotain uutta teknologiaa mitä moni on yrittänyt vuosia ilman hyvää tulosta. Jos sen keksii niin on heti miljardööri.
Tässä vastaus q4 2018 kysymykseen
David Tamberrino -- Goldman Sachs -- Analyst
OK. Then just lastly on this demand thread, customer deposit came in again over $100 million. Is it possible to give us an update? I know you don't think it's really a relevant number but I do want to know. Explain why on the reservation count, where you were 450,000, you started delivering -- and I ask this because I think we're just all trying to understand how much incremental demand you think there is based on what you see at that lower price point if, say, there's over half of those people that are still waiting for that 75k base model to come out.
That would be interesting, and I think that's what you're seeing but I just want to confirm that.
Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer
So, Deepak, do you want to...
Deepak Ahuja -- Chief Financial Officer
Yes, I mean, I think reservations are not relevant for us. We are really focused on orders. Now we do have a large reservations backlog still, which tells us that a lot of customers are still waiting for those cars, but I don't think it's appropriate to share the reservations number.
Elon Musk -- Co-Founder and Chief Executive Officer
Reservations are just like preorders. It's like here -- like some video game come out and there's like a preorder number, then that's like -- stops being important once you start shipping the game or product. So yes, as I said earlier, I think -- my guess is demand is somewhere on the order -- in a strong economy is on the order of 700,000 or 800,000 units a year for Model 3 and even in a recession is probably on the order of 0.5 million.
Martin Viecha -- Senior Director of Investor Relations
OK. Let's go to the next question please.
Ja nyt selvästi tarvitaan lisää rahaa koska nämä luvut ovat taas tärkeitä
Muutenkin koko esitys oli farssi, on täysin selvää että tässä ei suunnitella pitkälle tulevaisuuteen oikeilla tuotteilla ja voitoilla. Ainoa suunnittelu on miten saadaan lisää rahoitusta kasvattamalla liikevaihtoa vaikka tappiollisesti.
Musk on monen sankari vaikka oikeasti kyse todella epämoraalisesta kaverista. Ihmeellinen maailma missä Musk on sankari ja Zuckenberg on vihollinen vaikka jos menee pintaa syvemmälle niin heidän pitäisi vaihtaa paikkoja.
FB saa muuten aivan liikaa kuraa niskaan. Ihmiset luulevat että ne myyvät tietojasi eteenpäin siten että joku mainostaja saa nimesi ja asuinpakkasi, tai joku labra saa kaikki tietosi vaikka tämä on valhe. He ovat mainostajien ja käyttäjien välissä eikä mainostajat saa mitään tietoja yksityistä henkilöistä. Ovat muuten aika hyvin pitäneet tiedot turvassa siihen verrattuna miten paljon käyttäjiä heiltä löytyy jos vertaa muihin yrityksiin. Kuitenkin monet ovat pahoittaneet urakalla mieltään Trumpin takia ja FB ja Zuck ovat saanet tästä vihasta ison osan niskaansa.
Maanantaista nousua odotellessa.
Petterin kysymykseen vastaus, ei ole täydellinen shortti koska
"markets can stay irrational longer than you can stay solvent" -John Maynard Keynes
Teslahan on ihan huikea firma. Se tehnyt maailman ensimmäiset hyvät sähköautot, saanut sähköautot breikkaamaan ja muut valmistajat seuraamaan perässä. Se, että öljypohjainen liikenne sähköistyy, on hyvä kuluttajille, ilmastolle ja esimerkiksi suomen vaihtotaseelle.
Tesla kasvaa edelleen huimaa vauhtia, ja tuote on hyvä (joidenkin mielestä ylivoimainen). Model 3 valittiin juuri vuoden autoksi mm. Hollannissa, Norjassa ja briteissä ja se sai saksassa Autobildin kultaisen ohjauspyörän, parhailla pisteillä.
Musk jakaa mielipiteitä, kuten esim. Jobs aikanaan, eikä tietenkään ole mikään pyhimys. Mutta kiistatta se on saanut asioita aikaan. Jos yhtään kuuntelet muiden jenkkitoimareiden (tai vaikka Surin) puheita niin ihan samaa pullistelua niistäkin löytyy.
Eihän tossa muuta ”vikaa” ole kuin valuaatio. Sen määrittää markkina. Oletko siis vihainen Teslalle, Muskille vai markkinoille, jotka arvostavat sen mielestäsi väärin?
Toi arvostushan on ihan heiluri, menee ylös ja alas. Juhani Huopainen on kirjoittanut ilmiöstä ja siitä miten sillä voi tehdä rahaa:
Sijoittamisessa ei kannata ottaa mitään henkilökohtaisesti, tarkoitushan on tehdä rahaa. Pahinta mitä voi tehdä, on tunteiden vallassa hirttäytyä strategiaan mikä ei toimi.