Taloussanomilta löytyi vähän selkeämpi artikkeli aiheesta. Saas nähdä editoiko joku tuota erittäin sekavaa hesarin artikkelia myöhemmin.
Mutta tästä taloussanomien artikkelista käy ilmi, että osingot ovat suoraan verovapaita, kunnes ne nostetaan ja kaupankäynti on verovapaata, kunnes rahat nostaa. Eli tili tulee sellaisena kuin sen pitäisikin olla, mutta 50 000 euron yläraja rajoittaa sen käytön rajatulle sijoittajajoukolle.
Tässä vaiheessa olen positiivisesti yllättynyt. Näillä tiedoilla pidän tätä vaihtoehtoa (typerästä 50ke ylärajasta huolimatta) parempana kuin vaikkapa ylärajatonta mallia jossa osingoista joutuisi maksamaan verot ennen uudelleensijoittamista. Kyllä tällä pääsee moni sijoittamisen syrjään kiinni mielekkäämmin kuin indeksirahastoilla.
Sipilä sanoi tiedotustilaisuudessa, että kun 50k€ tulee täyteen lisäsijoituksia ei voi tehdä, mutta tilille sijoitetut varat saavat jäädä kasvamaan. Näin ainakin käsitin, tämä varmasti tarkentuu vielä.
Hallituksen ajatuksena on nimenomaan ollut tehdä tili palvelemaan suurta joukkoa piensijoittajia, Orpo ja Terho tätä korostivat, mainitsivat esim. 40v 100€/kk ja 800 000 sijoittajaa. Orpo sanoi, että koko on rajattu sitä varten ettei kustannusvaikutus budjettiin käy liian suureksi. En kyllä tätä ihan osta, valtiokin tässä pitkässä juoksussa tienaa, sillä edellytyksellä että pörssikurssit/osongot tulevaisuudessa nousevat. Korkoahan se kasvaa myöhemmin maksuun tulevan veronkin osuus. Ehkä puhui lyhyen tähtäimen verotuloista, tai ei kehdannut myöntää, että hallituskumppanien vaatimuksesta.
Sipilä sanoi tiedotustilaisuudessa, että kun 50k€ tulee täyteen lisäsijoituksia ei voi tehdä, mutta tilille sijoitetut varat saavat jäädä kasvamaan. Näin ainakin käsitin, tämä varmasti tarkentuu vielä.
Tämä on itselleni se mielenkiintoisin kysymys. Vaikkei 50 teur jälkeen ei voi enää lisätä pääomaa, ei tämä itselleni olisi mikään ongelma. Mutta, jos pääomalle voi jatkaa tuoton tekemistä, niin kyllähän tämä olisi aika joulu osaavalle kaupankävijälle. Eiköhän tässä joku mutka tule vielä matkaan, koska tuohan olisi aivan liian hyvää ollakseen totta.
Sijoitustilillä saa kätevasti sementoitua veronmaksun Suomeen. Nykyisellään siis mennään kansainvälisten verosopimusten mukaan, ja maastamuuttaja siirtyy uuden kotimaansa verotuksen piiriin. Tällöin Suomi ei voi verottaa lähellekään kaikkea ja niin paljon kuin haluaisi. Rakentamalla uusi sijoitustilihimmeli voidaan jatkaa verotusta sopimusten ohi.
Esim Suomi-USA verosopimuksen mukaan osakkeiden luovutusvoitot 0% ja osingot 15%.
"Vaaligallupeja johtavan Sdp:n kansanedustaja Timo Harakka kiirehti pian budjettijulkistuksen jälkeen lähettämään medialle tiedotteen, jonka viesti oli selvä: Harakka ei usko, että sijoitustili hyväksytään muutoksitta eduskunnassa."
Alaraja kymppitonniin? Lienee aika selvä, että mikäli demarit pääsevät muuttamaan mitään tilissä, siitä tulee turha.
"Hallitus päätti myös kiristää kapitalisaatiosopimusten sekä säästö- ja sijoitusvakuutusten verokohtelua. Niiden verotus kiristyy siten, että varoja nostettaessa verotettavaksi pääomatuloksi luetaan tuoton suhteellinen osuus tilillä olevista varoista."
Mulla on sijoitusvakuutuksia, niin voisko joku Suomentaa tuularille, mitä toi käytännössä tarkoittaa?
Pitääkö mun siis siirtää mun hilut SV:ltä osakesäästötille, heti kun mahdollista?
Sipilä sanoi tiedotustilaisuudessa, että kun 50k€ tulee täyteen lisäsijoituksia ei voi tehdä, mutta tilille sijoitetut varat saavat jäädä kasvamaan. Näin ainakin käsitin, tämä varmasti tarkentuu vielä.
Mitähän sitten, jos lataa tilin täyteen (50K) ja vuoden päästä sijoitusten arvo onkin vain 40K? Saako sijoittaa lisää?
Mitähän sitten, jos lataa tilin täyteen (50K) ja vuoden päästä sijoitusten arvo onkin vain 40K? Saako sijoittaa lisää?
Samalla tavalla ku rahastossa: tappio realisoituu ku otat rahaa ulos. Eli nostat tyhjäksi, saat 10k tappion verotukseen ja voit painaa täyden 50k sisään.
Ei yllättänyt tämä toteutunut ratkaisu. Koko ajan oli puhe piensijoittajista ja milläs muulla se rajataan ku capilla. Jos ois tullu veroetua isoille sijoittajille, ois lööpit täynnä ja sdp:n vaaliohjelma valmiina.
Taitava päiväkauppias voi kiertää jossain määrin tuota 50k rajaa eli tekee aina päivän parhaan treidin osakesäästötilillä täydellä pääomalla, kunnes saavuttaa halutun tason ja alkaa sitten sijoittamaan hajautetusti. Jos on tarpeeksi hyvä niin palvelua voisi jopa myydä.
Juuri samaa ajattelin. Rajoitus auttaa toistaiseksi pitämään suunnitelman ja paketin kasassa. Capin poistoa voi alkaa masinoimaan Rinteen I hallituksen aikana ja toteuttaa sen jälkeen.
Taitava päiväkauppias voi kiertää jossain määrin tuota 50k rajaa eli tekee aina päivän parhaan treidin osakesäästötilillä täydellä pääomalla, kunnes saavuttaa halutun tason ja alkaa sitten sijoittamaan hajautetusti. Jos on tarpeeksi hyvä niin palvelua voisi jopa myydä.
Jos ei erikseen kielletä päivänsisäisen marginaalin tarjoamista sijoitustilille, niin hyvässä markkinassa 1 meur olisi mahdollinen parissa vuodessa. Tasaisessa nykymarkkinassa aika haasteellinen aikataulu. Tuo olisi aikamoinen porkkana. Harkitsin päivätreidauksen lopettamista lähivuosina, mutta kyllä tästä saa mielenkiintoisen haasteen. Olishan siinä sijoitustilin suunnittelijat ihmeissään, kun joku pyörittäisi 7-numeroista tiliä verotta jo muutaman vuoden päästä. Tekee ihmeitä korkoa korolle laskelmille. Nojoo ehkä tästä bugista ei kannata paljoa huudella..
Tosin tässäkin mahdollisessa tapauksessa valtio lopulta voittaa, verrattuna nykytilanteeseeseen, kun joskus tililtä joskus nostetaan pääomia, vaikka sitä ei varmasti mahdollisissa uutisissa 7-numeroisista tileistä mainittaisikaan.
Käytännössähän tästä on etua eniten juurikin aktiivista kauppaa käyville (olettaen, että toiminta on voitollista). Miettisin kyllä kolme kertaa ennen kuin laittaisin osinko-osakkeita long-holdiin tämän sisään nykyisillä verokuvioilla. Pitkään omistetuissa ei voi käyttää hankintameno-olettamaa, ja osingoista joutuu maksamaan erittäin todennäköisesti myöhemmin 30+% veroa.
"Hallitus - vastoin odotuksiani - pääsi vaalien alla sopuun sijoitussäästötilistä. Annoin kolme viikkoa sitten järkevän sijoitustilimallin toteutumistodennäköisyydeksi 15 prosenttia. Nyt ollaan jo paljon paremmissa oddseissa, vaikkakaan ei vielä maalissa. Ensin pitää Sipilän hallituksen ehtiä tuoda esitys eduskuntaan ja saada se läpi, ja sitten vielä pitää seuraavan hallituksen olla peruuttamatta sitä ennen sen kaavailtua voimaanastumista vuoden 2020 alusta."
Jäi kolumnista pois Harakan analyysi esityksen vaikutuksesta piensijoittamiseen: "Nyt käy niin kuin autokaupassa. Tämä jäädyttää piensijoittamisen vuodeksi."
Analyysi kertoo lähinnä siitä, että Harakka ei ymmärrä auto- ja arvopaperikaupan eroa. Mutta uskon monien Harakan kannattajien uskovan toki Harakkaa ja arvelee esityksellä sorsittavan piensijoittajia.
Eli Pekka Piensijoittaja haluaa ostaa osaketta, koska arvelee sen olevan hyvä sijoitus. Hän ei kuitenkaan osta, koska vuonna 2020 ehkä tulee sijoitussäästötili? Tällaisia Pekkoja saattaa joitakin olla olemassakin, mutta jos tämä on ajatuksen kulku, suosittelen lämpimästi indeksirahastoja - ja pelkästään niitä.
Olen monesti ihmetellyt, miten joillain ei ole mitään ongelmia antaa lausuntoja asioista, joista heillä ei ilmiselvästi ole mitään käsitystä. Joskus oli aika, jolloin karkeasta asiavirheestä joutui kantamaan raskaan poliittisen vastuun. Tämä oli ainakin vielä vuonna 2015, ja asialla Alexander "Sori siitä" Stubb. Tosin lyhyen matematiikan B:llä prosenttilasku on varsin hankalaa. Höpönpöpöön perustuva analyysi on minun kirjoissani muuten pahempaa kuin ilmiselvä sammakko.
Yleisurheilun EM-kisojen aikaan kasinolla eräs peluri analysoi estejuoksua: "Kukaan ei halua vapaaehtoisesti yleensä mennä kärkeen". Estejuoksussa tämä ei pidä paikkaansa, toisin kuin muussa kestävyysjuoksussa, koska ensimmäisenä on helpoin rytmittää esteelle saapuminen paremman näkyvyyden vuoksi. Tämä tosin ei ollut iso virhe, varsin yleinen väärinkäsitys luokkaa "satasen loppukiri".
Hän sitten jatkoi, että kukaan ei vesiesteellä astu esteelle. Tämä vaatii jo täydellistä lajin seuraamattomuutta, koska käytännön kukaan ei aido suoraan vesiesteen yli. Muistan yhden kenialaisen (kai), joka teki näin, ja on varmaan ollut muitakin. Estejuoksusta muistan hyvin sekä Tapio Kantasen neljännen sijan Montrealin olympialaisista 1976 että Jukka Keskisalon yllättävän EM-kullan 2006, ja aika monta muutakin juoksua nähtynä, tämä kenialainen on ainoa kaveri jonka muistan ylittäneen esteen suoraan.
Jäi kolumnista pois Harakan analyysi esityksen vaikutuksesta piensijoittamiseen: "Nyt käy niin kuin autokaupassa. Tämä jäädyttää piensijoittamisen vuodeksi."
Samaan hengenvetoonhan Harakka pohti myös näinkin viisaasti ”Tuleeko tästä insentiivi sille, että sijoittajat myyvät pois vanhoja osakkeitaan ja ostavat uusia tilille. Sellaista ei kukaan voi kieltää”. Eli on yhtä aikaa "huolissaan" siitä, että tili jäädyttäisi piensijoittamisen vuodeksi ja siitä, että on olemassa mekanismi, joka osaltaa edesauttaa sitä, ettei näin käy.
En tiedä sumuttaako vasemmisto vai ovatko oikeasti tyhmiä, kun väittävät, että "sijoittajat vapautetaan veroista" ym. älyllisesti vajaavaista. Puhdasveriset sosialistithan tässä hieroisivat käsiään yhteen myhäillen, jos tajuaisivat, että sijoittajat ehdoin tahdoin siirtävät verotustaan aikaan, jolloin ko. himoverottajat voivat nostaa veroasteen ihan uudelle tasolle. Vaikea nähdä skenaariota, jossa valtio saisi osakesäästötilin vuoksi suomalaisten sijoituksista vähemmän verotuloja.
En tiedä sumuttaako vasemmisto vai ovatko oikeasti tyhmiä, kun väittävät, että "sijoittajat vapautetaan veroista" ym. älyllisesti vajaavaista. Puhdasveriset sosialistithan tässä hieroisivat käsiään yhteen myhäillen, jos tajuaisivat, että sijoittajat ehdoin tahdoin siirtävät verotustaan aikaan, jolloin ko. himoverottajat voivat nostaa veroasteen ihan uudelle tasolle. Vaikea nähdä skenaariota, jossa valtio saisi osakesäästötilin vuoksi suomalaisten sijoituksista vähemmän verotuloja.
Sumuttaa. Kyllähän Timo Harakka ja Li Andersson esimerkiksi ovat fiksuja ihmisiä. Oma veikkaukseni on, että he antavat lausuntoja, joita olettavat oman ja oman puolueen äänestäjäkunnan haluavan kuulla. Se olisi tuhoon tuomittu ristiretki yrittää puhkaista kuplaa. Lisää kerrointa tuo edessä häämöttävä vaalikevät.
Hesari julkaisi tänään mun mielipidekirjoituksen osakesäästötilistä. Mielipidekirjoitus on vastine Timo Harakan (sd) mielipidekirjoitukselle. Pääargumenttini on, että Harakka on väärässä väittäessään osakesäästötiliä verojen välttelyksi. Lisäksi väitän, että osakesäästötili on win-win: pitkällä aikavälillä sekä sijoittajan omaisuus että valtion verotulot kasvavat verrattuna nykyjärjestelmään. Kommentoikaa vapaasti!
Tuskailin tekstiä kirjoittaessani pitkään sen kanssa, miten keksisin korkoa korolle -ilmiötä havainnollistavan ei-matemaattisen esimerkin, joka aukeaisi intuitiivisesti lukijalle. En ole ihan varma, kuinka hyvin leipomisanalogia toimii.
Linkki taitaa ainakin toistaiseksi aueta vain Hesarin tilaajille.
Hyvä ja ajankohtainen mielipidekirjoitus! Aiheesta voisi vielä nostaa esiin sen, että nykyisiä omistuksia ei voi siirtää osakesäästötiliin ilman verovaikutuksia. Osakesäästötilin sisällä veronmaksu toki lykkääntyy yksilötasolla, mutta tasoittunee populaatiotasolla.
"Ensimmäinen on tappioiden käsittely. Kun osakesäästötililtä nostetaan varoja, mikäli tili on kokonaisuudessaan voitolla, maksetaan tuoton osalta pääomatuloveroa. Näin on myös sijoitusrahastoissa. Mikäli kokonaisuus on nostoja tehtäessä tappiolla, syntyy rahastosäästäjälle vähennyskelpoinen tappio. Osakesäästötilin kohdalla esitetään, että tappion saisi vähentää vasta, kun tili lopetetaan. Tämä johtaisi varmasti keinotekoisiin tilien sulkemiseen ja uusien avaamiseen. Tappioiden verokohtelun tulee olla sama kuin sijoitusrahastoissa.
Toinen on hankintameno-olettaman käyttö. Kun rahastosäästäjä tai osakkeita suoraan omistava myyvät yli kymmenen vuotta sitten tehtyjä sijoituksia, he saavat käyttää verotuksessa 40 prosentin hankintameno-olettamaa. Sama oikeus on annettava myös osakesäästötilin haltijalle. Epäneutraali kohtelu voisi johtaa ikäviin yllätyksiin 2030-luvulla.
Kolmas välttämätön muutostarve liittyy tilin käyttöönottoon. Esityksen mukaan uusi laki astuisi voimaan 1.3.2019, mutta osakesäästötilin saisi avata vasta 1.1.2020. Näin pitkä viive ei ole perusteltu ja lisää poliittista riskiä. Osakesäästötilit pitää ottaa käyttöön jo kevät–kesän 2019 aikana."
En usko, että Harakka uskoo itsekään näihin juttuihinsa, mutta osoittaa kuinka ääliömäisesti hallitus on tämän(kin) asian pelannut. Vaalit ovat ihan oven takana ja tällainen tärkeä, mutta helposti vastustettava, esitys on jätetty viime metreille. Seuraava hallitus on mielipidemittausten mukaan huomattavasti nykyistä punaisempi ja tili pitäisi ottaa käyttöön vasta seuraavan hallituksen aikana.
En nyt artikkelista suoraan nähnyt, että mistä ihmeestä tämä 250 000 euroa nyt pomppasi? Onko Harakan osakesalkku sen verran nyt plussalla? Onko se Harakan salkun korkoa korolle efektin laskennallinen tuottohyöty, jos verotus lykkääntyy elinikään vai mistä se oikein tuli?
Tästä artikkelista ei myöskään kauhean hyvin selviä tuo 160 miljoonan laskeminen tai miten nämä laskelmat ovat esitetty valtiovarainministeriön laskelmissa. Onko eduskuntaan oikeasti tuotu esitys, jossa on mainittu välitön veromenetys 160 m/vuosi ja jätetty esittelemättä kuinka verot tulevat myöhemmin suurempina takaisin, kun pääoma on kasvanut nopeammin ennen kuin se nostetaan osakesäästötililtä käyttöön ja verotetaan? Vai eikö valtiovarainministeriössä ole edes tehty siitä laskennallista mallia?
Suoraan sanottuna surkeaa toimintaa hallitukselta ja vahvistaa käsitystä siitä, että koko homma saatetaan vielä hyvinkin kuopata ennen tulemistaan tai seuraava hallitus saattaa kaataa tai vesittää koko homman.
En nyt artikkelista suoraan nähnyt, että mistä ihmeestä tämä 250 000 euroa nyt pomppasi? Onko Harakan osakesalkku sen verran nyt plussalla? Onko se Harakan salkun korkoa korolle efektin laskennallinen tuottohyöty, jos verotus lykkääntyy elinikään vai mistä se oikein tuli?
Ei kannattaisi mennä heti aamusta lukemaan kahden kommunistin valheita. Voipi tulla pahalle tuulelle.
Heti jutun alustuksessa mielestäni virhe: "Piensijoittajan osakesäästötilille siirtämiä varoja voi sijoittaa listattujen yhtiöiden osakkeisiin ja tuoton verot maksetaan kevennetysti vasta kun varoja nostetaan tililtä. " Käsittääkseni veroja ei maksettaisi osakesäästötilissä mitenkään kevennetysti vaan myöhemmin.
Ihetyttää myös nuo valtionvarainministeriön laskelmat jotka Harakan mielestä: "valtiovarainministeriön laskelmien mukaan tulee kustantamaan 160 miljoonaa euroa joka vuosi". Onko tuo tehty vain yhdelle tai parille kolmelle vuodelle eteen päin? Mistä nuo tutkimukset löytyy? Ainakin perusmatematiikalla nousumarkkinassa verotettavaa tuloa kertyy enemmän kun sitä ei makseta kerrytettävästä salkusta joka vuosi pois. Periaatteessa "verovelalla" saadaan tuotettua (osaketuotoista) valtiolle lisää verotuloja. Eli pitäisi pitkässä juoksussa generoitua verojakin enemmän. Voipi ottaa toki kymmeniäkin vuosia että verotuloja alkaa tulemaan enempi.
Harakan käyttämä retoriikka kyseisessä jutussa on kyllä jotain sairasta. Hän puhuu mm. sijoitustilistä verotukena. Olisi kyllä mukava nähdä miten tuo 160miljoonaa on laskettu ja miten muka ei pitkässä juoksussa tulisi enemmän verotuloja niin olisi vielä paremmat argumentit tuommosta "verotuki" termiä vastaan. Voisin ottaa myös Harakkaa vastaan ison vedon että lisääkö osakesäästötili osakesijoittamista. Harakka väittää että ei lisää, ei toki perustele mitenkään.
Harakka kertoo: "Uskallan väittää, että osaketili — tämä kaikille avattava verosuunnittelu, koko kansan kapitalisaatiosopimukset — ei lisää niiden kotitalouksien määrää, jotka sijoittavat osakkeisiin. Sen sijaan hyvätuloinen perhe, kuten vaikka omani, perustaa viisi osaketiliä niin lapsille kuin aikuisille. Enkä millään ymmärrä, miksi minä ansaitsisin 250 000 euron verottomuushyödyn”, Harakka jatkoi."
Tämä rimpsu sisältää jo semmoisia valheita että en ihan kommunistien retoriikkana sivuuttaisi. Mikä helvetin 250 000 euron "verottomuushyöty"? Tuollainen termi ei ymmärrettävistä syistä ole yleisessä käytössä. Ja muuten jos lapsille haluaa perustaa osakesäästötilin, mikä voi olla aivan hyvä ajatus, niin eihän siitä vanhemmat mitään verohyötyä saa vaan se lapsi tulevaisuudessa osakkeita mahdollisesti myytäessä!
Andersson höpisee: ""Tämä ei ole mikään tavallisten virtasten veroetu, vaan tämä on tietenkin tarkoitettu niille, joilla on varaa ylipäätänsä hyödyntää tämänkaltaisia sijoitusinstrumentteja sijoitustoiminnalle. Kuten edustaja Harakkakin omassa puheenvuorossaan toi esille, arviolta neljänneksellä kotitalouksista on rahoitusvarallisuutta alle 2 000 euroa, eli ei näillä kotitalouksilla ole mahdollisuuksia hyödyntää tämänkaltaisia sijoitustilejä tai ylipäätänsä varaa lähteä osakesijoittamiseen”, Andersson sanoi."
Ymmärsin Anderssonin puheesta että hänen mielestään noin 75% suomalaista voisi hyötyä sijoitustilistä. Eikö tähän enemmistöön mahdu aikalailla "tavallisia virtasia" ja pitäisi olla hieno homma? En oikein käsitä mitä hän ajaa takaa muuta kuin, että jos on perse auki, niin sillon on vaikea tosiaan ostaa osakkeita vaikka olisi mikä verotusjärjestelmä. Ja hänen äänestäjänsä ovat toki lähes kaikki perse auki, joten eipä tästä heille mitään iloa heti olisikaan paitsi myöhemmin saisivat hekin ehkä nauttia korkeampaa sosiaaliturvaa muiden kasvaneista verotuotoista ;)
Selailin tuota valtionvarainministeriön lausuntopyyntöä ja en löytänyt tuota 160 miljoonaa mainittavan missään. Sain kuitenkin semmoisen kuvan että verotulojen ounasteltiin aluksi laskevan mikä kuulostaa loogiselta, mutta käsittääkseni pitkässä juoksussa pitäisi mennä päin vastoin. Oikaiskaa jos olen väärässä.
Lisäys: Löysin lähteen tuohon 160miljoonaan ja summa on mystisesti muutettu summaan 100miljoonaa ja koskee arviota vuodesta 2025. En tiedä onko arvioitu määrä ollut tuo isompi jossain vaiheessa mutta 100miljoonaa tuolla tällä hetkellä lukee. Ja tuossa muistiossahan ei ole perusteluja arviolle annettu. Mitä lueskelin tuota VVM lausuntopyyntöä niin sain käsityksen että alkuvaiheen veromenetykset olisivat kovimmilaan tuossa viiden vuoden korvilla eli Harakan väitteet 160miljoonan vuosittaisista menetyksistä ovat täyttä valetta.
Löytyi vielä Hesarista asiallinen mielipidekirjotus joka on kirjoitettu niin arkikielellä että luulisi typeräimmänkin sosialistin ymmärtävän osakesäästötilin tarkoituksen ja vaikutukset yksinkertaistettuna: https://www.hs.fi/paivanlehti/18092018/art-2000005831110.html
"Vuonna 2021 verotuottojen arvioidaan vähenevän noin 16 miljoonaa euroa, vuonna 2022 noin 34 miljoonaa euroa, vuonna 2023 noin 54 miljoonaa euroa ja vuonna 2024 noin 76 miljoonaa euroa. Niin sanottu pitkän aikavälin verotuottovaikutus realisoituisi ensimmäisen kerran vuonna 2025 työryhmän oletusten mukaisen viiden vuoden siirtymäajan jälkeen. Kyseisenä vuonna verotuottojen arvioidaan vähenevän noin 100 miljoonalla eurolla. Laskelmassa on otettu huomioon myös varojen nostot tililtä, ja vuosittain nostettavaksi määräksi on arvioitu noin 5 prosenttia kaikkien tilien yhteenlasketusta käyvästä arvosta. Laskelmat on laadittu olettaen, että yleinen taloustilanne, sijoittajien käyttäytyminen ja pörssiosakkeiden arvonkehitys jatkuvat viime vuosien tapaan."
On muuten todella erikoista että esityksestä ei löydy arvioita pidemmältä aikaväliltä eli juuri siltä ajalta kun verotuottoja pitäisi alkaa purkautumaan takaisin sijoitustilitöntä aikaa enemmän valtion pohjattomaan kirstuun. Luulisi että tämmöisiä arvioita pystytään tietyillä oletuksilla tekemään varsinkin kun työryhmissä pyörii toivon mukaan professoritason jengiä ja kaikki data on saatavilla. En käsitä mikä kyseisestä arviolaskelmata tekee niin monimutkaisen. Voisi tehdä myös laskuja eri skenaariossa, vaikka toinen skenaario missä Harakan utopia toteutuu eli osakesijottajien määrä pysyy samana ja toinen missä se nousee 10% tietyllä aikavälillä jne.
Joo tuo 250 000€ ”verottomuushyöty” lausahdus on hupaisa. Olisi vielä ottanut mukaan lapsenlapset esim. itsellä 4 lasta, joista jokainen saa 5 lasta, niin ”verottomuushyöty” olisi ollut jo yli miljoona euroa