12.7.2022 - 21:17

Teemu Åkerblom

+229
Liittynyt:
30.8.2015
Viestejä:
208

 Konecranes Oyj : Tulosvaroitus: Konecranes alentaa vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan
 KONECRANES OYJ SISÄPIIRITIETO 12.7.2022 klo 20.30

Tulosvaroitus: Konecranes alentaa vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan

Vaikka kysyntäympäristö on pysynyt hyvänä, maailmanlaajuinen komponentti- ja materiaalipula ja muut toimitusketjujen ongelmat sekä COVID-19-pandemian
aiheuttamat haasteet ovat edelleen vaikuttaneet Konecranesin toimituskykyyn toisella vuosineljänneksellä. Koska ongelmien odotetaan jatkuvan, alentaa Konecranes
vuoden 2022 taloudellista ohjeistustaan.

Päivitetty taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Konecranes odottaa liikevaihdon pysyvän samalla tasolla tai kasvavan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Konecranes odottaa oikaistun EBITA-kateprosentin
pysyvän samalla tasolla tai laskevan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. 

Aiempi taloudellinen ohjeistus vuodelle 2022:

Konecranes odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2022 vuoteen 2021 verrattuna. Konecranes odottaa vuoden 2022 oikaistun EBITA-kateprosentin paranevan vuodesta
2021.

Vuonna 2021 Konecranesin liikevaihto oli 3185,7 miljoonaa euroa ja oikaistu EBITA-kateprosentti 9,8 prosenttia.

0
0
26.10.2022 - 13:35

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Ostin toista kertaa elämässäni Konecranesia @36,00 11.1.2022.

Sisukkaan average downin ansiosta postitio on voitolla. Luultavasti siis heti tänään ensimmäistä kertaa kurssin ollessa @25,50.

KOLMAS VUOSINELJÄNNES LYHYESTI

- Saadut tilaukset olivat 1 012,5 miljoonaa euroa (713,7), +41,9 prosenttia (+34,5 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Saadut tilaukset kasvoivat kaikissa kolmessa segmentissä.

- Kunnossapidon sopimuskannan arvo oli 315,5 miljoonaa euroa (286,7), +10,1 prosenttia (+1,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Kunnossapidon saadut tilaukset olivat 298,3 miljoonaa euroa (257,9), +15,6 prosenttia (+6,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Tilauskannan arvo oli 3 052,1 miljoonaa euroa (1 997,4) syyskuun lopussa, +52,8 prosenttia (+44,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna).

- Liikevaihto oli 884,6 miljoonaa euroa (773,6), +14,4 prosenttia (+8,8 prosenttia vertailukelpoisilla valuutoilla laskettuna). Liikevaihto kasvoi kaikissa kolmessa segmentissä.

- Oikaistu EBITA-kateprosentti oli 10,8 prosenttia (10,0), ja oikaistu EBITA-kate oli 95,3 miljoonaa euroa (77,4). Oikaistun EBITA-kateprosentin kasvu johtui pääasiassa hinnoittelun ansiosta kasvaneesta liikevaihdosta sekä suotuisasta myyntimixistä.

- Liiketulos oli 91,5 miljoonaa euroa (49,9), 10,3 prosenttia liikevaihdosta (6,4). Oikaisut olivat yhteensä -7,2 miljoonaa euroa (19,4) ja koostuivat pääasiassa ensimmäisellä vuosineljänneksellä Ukrainan sodan vuoksi peruutettujen projektien uudelleenarvostuksen positiivisesta vaikutuksesta.

- Laimennettu osakekohtainen tulos oli 0,77 (0,40) euroa.

- Vapaa kassavirta oli -38,2 miljoonaa euroa (39,0).

0
0
2.2.2023 - 09:24

Juha

+1396
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1506

Osari: https://mb.cision.com/Main/18879/3707696/1822039.pdf



Ylitykseltä näyttää:

  • 08:32 ***

    Konecranes: Yhtiö odottaa liikevaihdon kasvavan vuonna 2023 vuoteen 2022 verrattuna. Odottaa vuoden 2023 oikaistun EBITA-kateprosentin paranevan vuoteen 2022 verrattuna.

  • 08:32 ***

    Konecranes: Osinkoesitys 1,25 euroa/osake (enn. 1,30 euroa, vrt. 0,88 euroa v. 2022)

  • 08:32 ***

    Konecranes: Tilauskertymä 879,1 milj. euroa 10-12/2022 (enn. 848,1milj. euroa, vrt. 892,3 milj. euroa 10-12/2021)

  • 08:32 ***

    Konecranes: Liikevaihto 1 020,9 milj. euroa 10-12/2022 (enn. 1 025,0 milj. euroa, vrt. 948,9 milj. euroa 10-12/2021)

  • 08:32 ***

    Konecranes: Oikaistu liikevoitto 111,2 milj. euroa 10-12/2022 (enn. 104,5 milj. euroa, vrt. 105,0 milj. euroa 10-12/2021)

0
0
6.2.2023 - 13:22

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Sähköpostiviesti: Joukko Kone­cranesin toimi­henkilöitä yritti masinoida joukko­irtisanoutumista

WTF?

NOSTOLAITEVALMISTAJA Konecranesiin kohdistuneen epäillyn yrityssalaisuuden rikkomisen taustalla vaikuttaa olleen työntekijöiden masinoima joukko­irtisanoutuminen ja suunnitelma yhtiön asiakkaiden saamisesta kilpailevalle pörssiyhtiölle.

Asia käy ilmi Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden päätöksestä Konecranesin tekemään turvaamistoimi­hakemukseen. Keskusrikospoliisin (KRP) tutkinta asiassa on kesken. Käräjäoikeuden päätös koskee hakemusasiaa. Se ei ota kantaa siihen, onko asiassa tapahtunut rikos vai ei.

Konecranes on nimennyt vastaajiksi 13 yhtiössä toimihenkilöinä tai ylempinä toimihenkilöinä työskennellyttä ihmistä. He kaikki ovat mukana sähköposti­kirjeenvaihdossa, jonka yhtiö on esittänyt todisteena epäillystä salahankkeesta.

KÄRÄJÄOIKEUDEN päätöksen mukaan joukko järjesti vuoden 2022 kesällä eri kaupungeissa tilaisuuksia, joissa Konecranesin asentajia houkuteltiin vaihtamaan työpaikkaa.

Sähköpostin perusteella asentajille oli tarkoitus antaa valmiiksi täytetty, irtisanoutumis­päivän sisältävä irtisanomis­lomake ja uusi työsopimus kilpailevan yhtiön kanssa.

Salaliittojen ongelmana on, että kun niistä tietää yli yksi henkilöä, on vuotoriski olemassa. Tätä(kään) eivät salaliittoteoreetikot ymmärrä.

0
0
13.2.2023 - 17:26

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Jaahas. Koska lämpenin ostamaan Orionia (ja Cityconia) nousupäivänä, pitäisi uskontoni mukaan myydä jotain muuta vaikka väkisin. Tuuppasin erän Konecaranesia menemään @30,97.

Pari tuntia myöhemmin kurkkaan tilannetta uudelleen ja kurssi on @31,60. Myin suutuspäissäni toisen erän.

Tarinan opetus: Älä myy nousevasta osakkeesta kaikkea kerralla☝.

Koska se saatanan lappu on jo noussut lisää, muistelen vuotta 1966, eli kun Lauritsala oli itsenäinen, Lalli pelasi vielä SaiPassa eikä SaiPalla ollut yhtään mitalia. Tämä Konecranes maksoi alta kaksikymppiä viime syyskuussa. Imo elämme edelleen samassa maailmassa, joten +50% ei ole kovin vaffasti perusteltu. Jos ei nyt sitä edeltänyt kyykkykään.

0
0
13.4.2023 - 11:19

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

"Konecranes sai vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä Sihanoukville Autonomous Port (PAS) -satamalta tilauksen kahdesta kuudennen sukupolven siirrettävästä Konecranes Gottwald -satamanosturista. Kyseessä on Konecranesin ensimmäinen Kambodžasta saama siirrettäviä satamanostureita sisältävä tilaus. Nosturit toimitetaan vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä."

Paljonkohan tuollainen nosturi maksaa? Ja onko Kamputsean valtiolla rahaa? Pol Pot ei taida olla enää vallassa. Jonkunlainen diktatuuri se kai kuitenkin on, muistelen Economistista lukeneeni.

Projektini "Osta myytyjä Konecraneseja halvemmalla takaisin" ei ole edennyt. Pitäisi kurssin vähän laskea nykyisestä @32,11  

0
0
13.4.2023 - 11:23

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371
Aki Pyysing kirjoitti:

Pol Pot ei taida olla enää vallassa. Jonkunlainen diktatuuri se kai kuitenkin on, muistelen Economistista lukeneeni.

Vaikken muuten mikään USAn hallinnon ja CIA:n fani olekaan, niin CIA world factbook on (wikipedian lisäksi) ihan näppärä paikka katsoa perustietoja maailman valtioista: https://www.cia.gov/the-world-factbook/countries/cambodia/

0
0
13.4.2023 - 12:21

EkeKeke

+75
Liittynyt:
23.2.2015
Viestejä:
120

Paljonkohan tuollainen nosturi maksaa? Ja onko Kamputsean valtiolla rahaa?

En ole varma millaisia nostureita on myyty, mutta esimerkiksi RTG nosturit maksavat 1 - 1.5 miljoonaa € riippuen varustelusta ja rahtikuluista.

Yleensä valtiolla ei tarvitse olla rahaa jos varsinaisen satamaliiketoiminnan operoinnin hoitaa joku globaali satamaoperaattori jolle valtio on myynyt luvan operoida xx vuotta. Näin toimitaan aika monessa maassa ja satamassa

0
0
13.4.2023 - 13:00

Bingo53

+3376
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2258

Rahaa tulee japanilaisilta lainaksi.

Tämä maan ainoa satama on muutenkin laajenemassa. 

The port made a gross revenue of $93.2 million in 2021, up 17.6 per cent year-on-year, according to the Ministry of Public Works and Transport. In total, the port handled 6.9 million tons of containerised cargos last year, up 6 per cent year-on-year.

In May, the Cambodian Ministry of Public Works and Transport held a ground-breaking ceremony to mark the start of construction at the new International Multi-Purpose Logistics and Port Centre in the southwestern province of Kampot.

The project is estimated to cost $1.5 billion and will be built on a total area of 600 hectares, with a depth of 15 meters to accommodate vessels weighing up to 100,000 tons.

Linkki: Japan funds Cambodia's new container terminal with over $300-million loan - Port Technology International

0
0
16.5.2023 - 14:27

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Hartwall tuuppasi Konecranesinsa (10,01% osakkeista markkinoille @36. Eilen oltiin vielä päälle 39:n.

Nythän on perinteisesti hyvä aika myydä konepajoja, kun kaikki näyttää hyvältä. Miekin olin kevennellyt melkein kaikki, mutta lämpenin ostamaan osan tästä kuopasta takaisin. Tällaiset myynnit sulatellaan välillä seminopeastikin. Tosin voi jäädä myös 40 euroa saavuttamatta tässä syklissä. Instikat, jotka näitä ottavat ovat vielä aggressiivisempia keventäjiä kuin mie. Siellä juostaan hyvin pienen alphan perässä ja juuri tällaisissa blokkimyynneissä sitä pääsee tekemään.

1
0
10.1.2024 - 10:05

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Olen taas kerran kevennellyt melkein kaikki Konecranesini, koska kurssi lähestyy neljääkymppiä. 

Aamun reaaliuutisena Inderes nosti pörssikurssin nousun myötä targettia 33->37 ja  muutti suositukseksi vähennä (lisää).

Itse asiassa vähän pohdiskelen, ottakohan Konecranesin pörssikurssi sittenkään osumaa tästä taantumasta? On tämä nimittäin sen verran erikoista, että Konecranes nousee vuoden sisään kolmestakympistä neljäänkymppiin kaksi kertaa.

Tulosten perusteella miun kannattaisi lopettaa muu askartelu kokonaan ja treidailla keskiraskaita syklisiä. Vaikka olen niiden näkymien suhteen vähintään yhtä sumussa kuin muutkin.

2
0
2.2.2024 - 09:01

Almanakka

+939
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
506

Ihan hyvän näköinen tulos. Tilaukset 4% alas, mutta näyttäisi olevan ihan hyvin yli konsensuksen. Tilaukset taisi olla eilisen Cargotecin nousun takana, joten oletan että tähän lukuun keskitytään tänään myös serkun osalta. Ohjeistus suht linjassa tai vähän yli odotetun. Sektori on ollut harvinaisen vahva, kun vertaa teollisuuden luottamuslukuihin, tai vaikka FedExin / UPS:n tulokseen, mutta kai tämä tällä nousee?

https://www.konecranes.com/press/in-finnish/99766

1
0
2.2.2024 - 10:58

Teknokraatti

+1241
Liittynyt:
29.1.2020
Viestejä:
575

Uudet tilaukset tulivat alas minimaalisesti, mutta tilauskantaa on silti yli vuoden liikevaihdon eikä tilauskannan kehitys osoittanut hiipumisen merkkejä loppuvuodesta, joten ei aiheuta paniikkia. Aika lailla kaikki muut numerot ovat parantuneet, osin jopa merkittävästi. Onhan se hyvin vedetty, kun näissä olosuhteissa samantasoisella ylimmällä rivillä jo ennestään kelvollinen sijotetun pääoman tuotto parani selvästi ja tulos tuplaantui. Näkymätkin ovat 2023 ennätysvuoden tasoiset tai ehkä jopa pientä parannusta vielä jäljellä.

Ennätystuloksesta maksetaan vain maltillisesti nostettu osinko, mutta samaan aikaan on velkalasti suunnilleen puolitettu, mikä kuulostaa paljonkin fiksummalta peliliikkeeltä kuin osingon tuplaaminen ja vanhan lainalastin uusiminen korkohuippuun (en tosin selvittänyt lainojen juoksuaikaa vaan mietin vain teoreettisia vaihtoehtoja). 

Vakautta tarjoava kunnossapito tempaisi kolmesta tasavahvasta yksiköstä isoimman liikevaihdon ja noin 2/3 tuloksesta, mikä lievittää ainakin minun epäluulojani KCR:n syklisyyttä kohtaan. 

Tämä kelpaa kyllä, kiitos, nam. En aio noudattaa analyytikkojen keventämissuositusta.

Mukavaa seurata ensi kertaa tuloskautta omalla ajalla eläkeläisenä kun ei tarvitse kurkkia pikasilmäilyllä pelkkiä taulukoita kesken työpäivän! 

2
0
7.3.2024 - 20:34

Bingo53

+3376
Liittynyt:
17.8.2020
Viestejä:
2258

Kiinalaisia satamanostureita aletaan USA:ssa vaihtaa urakalla länsimaisiin

Konecranes voi saada kysyntäetua siitä, että kiinalaisista satamanostureista on jenkkilässä löydetty tiedonkeruu- ja tiedonsiirtovälineitä, jotka eivät palvele normaalia satamatoimintaa. Jenkit ovat vakavasti alkaneet huolestua kansallisesta turvallisuudestaan.

Asennetut laitteet ovat eräissä tapauksissa sisältäneet langattoman siirron modemeja, kongressille toimitettujen dokumenttien mukaan. Modemien löytäminen satamalaitteista on lisännyt pääkaupungin hallinnon huolestumista Kiinan suunnalta kohdistuvasta uhasta. Tästä Pentagon ja tiedusteluviranomaiset ovat toistuvasti varoitelleet Bidenin hallintoa. Sormella on osoitettu erityisesti kiinalaista nostolaitevalmistajaa ZPMC:tä, jonka toimittamia ovat neljä viidesosaa jenkkien satamissa käytettävistä laivasta-satamaan nostureista.

Senaatin kotimaan turvallisuuskomitean puheenjohtaja Mark Green sanoo Kiinan käyttävän hyväkseen jokaisen mahdollisuuden kerätä arvokasta tietoa ja asemoivan itsensä niin, että se voi hyödyntää jokaisen heikkouden amerikkalaisessa kriittisessä yhdyskuntarakenteessa, merenkulku mukaan lukien.

WSJ: Over a dozen cellular modems were found on crane components in use at one U.S. port, and another modem was found inside another port’s server room, according to a committee aide. Some of the modems had active connections to operational components to the cranes, the aide said.

Satamanostureissa voi olla asennettuina modemeita etävalvontaa ja kunnonseurantaa varten, mutta ilmeni, etteivät osaZPMC:n tuotteita käyttäneistä satamista olleet lainkaan tilanneet tätä toimintoa, dokumenttien mukaan. "One port with modems told lawmakers in a December letter that it was aware of their existence on the cranes, but couldn’t explain why they were installed."

Viime kuussa Biden hallinto ilmoitti alkavansa investoida 20 miljardia dollaria seuraavan viiden vuoden aikana vaihtaakseen ulkomailla valmistetut satamanosturit jenkkilässä valmistettuihin. Raha alkaa virrata sen tukemiseen, että nosturit valmistaisi japanilaisen Mitsuin jenkkiläinen tytäryhtiö, mikä merkitsisi ensimmäistä kotimaista satamalaitetilausta kolmeenkymmeneen vuoteen.

The new focus on cranes and broader maritime security “has been a wake-up call for many western countries,” Wille Rydman, minister of economic affairs for Finland, said in an interview.

Suomi on myös ollut halukas lisäämään markkinaosuuttaan merenkulkualalla samaan aikaan, kun epäilykset alkavat lisääntyä kiinalaisen tekniikan saatavuudesta ja toimitusväylien toiminnasta.

WSJ: "The Finnish company Konecranes, for example, supplied four large container cranes to the port in Savannah, Ga., last summer."

ZPMC:n satamanostureita alettiin toimittaa jenkkimarkkinoilla kaksi vuosikymmentä sitten tarjousmenettelyillä ja toimituksilla, joita ala piti hyvälaatuisina nostureina, merkittävästi länsimaisia halvempaan hintaan toimitettuina. Viime vuosina ZPMC:stä tuli merkittävin laitteistotoimittaja automatisoiduille satamateollisuudelle, joka tarvitsee etäkytkettyjä laitteistoja ja reaaliajassa analysoitua suurta datamäärää.

Green, the committee chairman, said that the additional components discovered on some cranes “are just one example of the worrisome findings in our investigation.”

Linkki The Wall Street Journal: https://www.wsj.com/politics/national-security/espionage-probe-finds-communications-device-on-chinese-cargo-cranes-867d32c0?mod=hp_lead_pos10

Suomen NATO:on liittyminen on mainittu jutussa ja osaltaan perustelee, miksi tilauskatseet voivat hyvinkin kääntyä tähän suuntaan.

Konecranes_2023_kohot1

Konecranes_2023_kohot2

Linkki: https://investors.konecranes.com/sites/default/files/Annual_report_2023/hallinnointi_ja_taloudellinen_katsaus_2023.pdf

Konecranes_kurssi_yksi_vuosi

Linkki: https://finance.yahoo.com/quote/KCR.HE?.tsrc=fin-srch

Voihan ne putoavien puukkojen yöt olla mielenkiintoisia, mutta miksi vaivautua ja murehtia?

3
0
26.7.2024 - 11:37

Aki Pyysing

+13475
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7008

Tämä on hyvä opetus itselleni, ettei kannata ruveta leijumaan.

1
0
26.7.2024 - 11:47

TL

+1387
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1083

Mitenpä näitä kaikkia osaisi ennustaa. Nimim. Pieni positio oli ja meni jo huomattavasti ennen kesäkuuta. 

Minusta myyminen ja sen ajoittaminen onkin huomattavasti ostamista hankalampaa. Yrittäessä noudattaa myy, kun hinta on sellainen ettet enää ostaisi, irrottaa usein aivan liian aikaisin. Ja antaessa voittojen juosta voi käydä niin, että ne pahimmillaan muuttuvatkin tappioiksi. Viimeisin esimerkki oli, kun Kalmarin punertaessa yli 30€ kuvittelin nousun vasta alkaneen ja jäin holdiin. Toki ostamisessakin huteja tulee todella paljon mutta silti. 

1
0
26.7.2024 - 14:14

Pugilisti

+32
Liittynyt:
9.2.2020
Viestejä:
104

Aki Pyysing wrote:

Tämä on hyvä opetus itselleni, ettei kannata ruveta leijumaan.

Kukapa sitä tulevaisuutta osaisi ennustaa? Kontainerssatio ei ole siis päättynyt ja kasvu logistiikka-alalla jatkuu edelleen.

0
0
25.10.2024 - 09:07

Almanakka

+939
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
506

Hyvä tekeminen jatkuu minun peloistani huolimatta. Ei kyllä pysty ostamaan syklistä toimialaa ajatuksella, että kannattavuus on nyt rakenteellisesti päässyt uudelle tasolle.

2
0