Admicom uunista ulos. Vähän taisi jäädä ennusteista, mutta tärkein lienee:
Tulevaisuuden näkymät Taloudellinen ohjeistus 2024
Yhtiö arvioi vuonna 2024 jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) kasvavan 5-10 %. Jatkuva vuosilaskutus vuonna 2023 oli 32,5 miljoonaa euroa. Kokonaisliikevaihdon arvioidaan kasvavan vuodesta 2023. Kokonaisliikevaihto vuonna 2023 oli 34,3 miljoonaa euroa. Oikaistun käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan olevan 32-37 % liikevaihdosta.
Lehdistötiedotteet Admicom vahvistaa edelläkävijyyttä rakennusalan ohjelmistoratkaisuissa ostamalla kalustonhallinta- ja IoT ohjelmistoratkaisu Trackinnon
Lehdistötiedote 19.1.2024 klo 12 Admicom ostaa pilvipohjaista kalustonhallinta-, kunnossapito- ja paikannusratkaisua kehittävän Trackinno Oy:n koko osakekannan. Kaupan myötä Admicomin ohjelmistoperhe ja liiketoiminta vahvistuvat uusilla älykäillä toiminnallisuuksilla, IoT-ratkaisuilla, kumppanuuksilla, ja kasvu- ja kansainvälistymispotentiaalilla.
Vuonna 2015 perustettu Trackinno Oy kehittää erityisesti rakennus- ja kiinteistöalalle ja teollisuuteen suunnattua mobiilisovelluksella tai selaimella käytettävää ohjelmistoratkaisua. Ratkaisu tehostaa ja yksinkertaistaa kaluston, laitteiden, varastojen hallintaa, ylläpitoa ja käytön optimointia, sekä parantaa liiketoiminnan dataohjautuvuutta.
Trackinno Oy:n liikevaihto vuodelta 2023 oli noin 0,5 miljoonaa euroa ja käyttökate 14 % liikevaihdosta. Yhtiön toistuvien ohjelmistotuottojen liikevaihto muodosti vuonna 2023 noin 87 % liikevaihdosta. Vuoden 2023 lopussa yhtiön toistuvien ohjelmistotuottojen sopimuskanta oli vuositasolle muutettuna (ARR) noin 0,5 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 22 % vertailukaudesta.
Trackinnon palvelussa hallinnoidaan yli 200 tuhatta kalusto- ja laiteriviä. Yhtiön ohjelmistoa toimitetaan kumppaniverkoston kautta myös kansainvälisille markkinoille.
Järjestelyn rakenne ja keskeiset ehdot
Järjestelyssä hankitaan Admicom Oyj:n omistukseen Trackinno Oy:n koko osakekanta. Omistus ja hallinta hankittuihin osakkeisiin siirtyvät ostajalle 19.1.2024. Järjestelyn velaton peruskauppahinta (EV) on noin 1,1 miljoonaa euroa. Lisäksi osapuolet ovat sopineet ehdollisesta Trackinnon vuosina 2024-2025 toteutuvaan toistuvan liikevaihdon kasvuun ja kannattavuuskehitykseen sekä muiden liiketoiminnallisten tavoitteiden täyttymiseen sidotusta lisäkauppahinnasta. Lisäkauppahinta on 0,0-0,4 miljoonaa euroa. Peruskauppahinta ja mahdollinen lisäkauppahinta maksetaan kokonaisuudessaan rahavastikkeella.
Admicomin kehitysjohtaja Petri Aho
”On mahtavaa saada julkistaa heti vuoden 2024 alkuun Admicomin strategiaa ja edelläkävijyyttä loistavasti peilaava Trackinnon-yrityskauppa, ja toivottaa samalla tervetulleeksi Admicommunityyn ryhmän huippuosaajia. Trackinno mahdollistaa Admicomin laajalle asiakaskunnalle entistäkin monipuolisemmat mahdollisuudet liiketoiminnan digitalisointiin ja tuottavuuden parantamiseen kaluston, laitteiden hallinnassa ja kunnossapidossa, sekä niihin liittyvän datan hyödyntämisessä. Olen innoissani siitä, että yrityskauppa luo meille uusia polkuja myös kansainvälistymistä ajatellen.”
Trackinnon perustaja ja toimitusjohtaja Timo Ruostila
”Trackinno on suunniteltu käyttäjäkokemus sydämessä ja on upeaa päästä tarjoamaan ratkaisuamme entistä laajemmalle asiakaskunnalle osana Admicomin tuoteperhettä. Olemme identifioineet prosessin aikana myös uusia Trackinnon ohjelmiston päälle rakentuvia ratkaisuja, mitä lähdemme tiimimme kanssa innolla kehittämään.”
Kaupalla ei ole lyhyellä aikavälillä merkittävää vaikutusta yhtiön taloudelliseen kehitykseen tai tulevaisuudennäkymiin.
"Tämä vuosi tulee olemaan ohjeistuksemme mukaisesti meille vaatimattoman kasvun vuosi ja erityisesti toisella vuosineljänneksellä asiakkaiden volyymiin perustuvan tasauslaskutuksen määrä tulee olemaan viime vuotta pienempi syöden osaltaan myös kannattavuutta. Koko vuoden kannattavuustasoa tulee ylläpitämään toinen ja kolmas vuosineljännes jotka ovat kausivaihtelun johdosta perinteisesti vahvoja neljänneksiä. Kannattavuutta tukee edelleen tiukka kulukuri ja henkilöstömäärän tasaantuminen. Ensimmäisen neljänneksen henkilöstölisäys on enimmäkseen seurausta Trackinno-yrityskaupasta."
Toiselle kvartaalille pientä varovaisuutta signaloitu.
Admicomilta eilen odotetun heikko tulos. Osake nousi todennäköisesti pieneen kituvaan toivon kipinään, joka raportin rivien välistä pilkisti. Kommentit jälleen enemmän kuin tervetulleita!
Admicom avasi Q1-tuloskauden Helsingissä. Käy lukemassa Almanakan näkemykset.
"Jostain syystä osake nousi eilen 5 % ja on noussut kokonaisuudessaan noin 10 % edellisen päivityksen jälkeen. Ehkä toimitusjohtaja katsauksessaan valoi sijoittajiin uskoa?"https://t.co/SdAtnmqmNa
Vaikea on markkina, mutta minä ja osakkeen reaktiosta päätellen myös markkinat odottivat selkeästi pahempaa. Joskus tämä vielä paranee, ja sitten päästään Admicomin potentiaali oikeasti mittaamaan. Nyt on hienoa nähdä, että saatua asemaa on pystytty näinkin hyvin puolustamaan. Olisi kiva saada aikaan keskustelua yhtiöstä, joten kommentoikaa pienellä kynnyksellä!
Almanakka analysoi Admicomin Q2:n, joka oli odotuksia parempi vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta. Miten kansainvälistyminen onnistuu strategian seuraavassa vaiheessa?
"Juuri tällaista asemien puolustamista salkun yhtiöiltä toivookin näkevänsä."https://t.co/iySz1ZXd47
Viime kesänä yksi pienessä rakennusliikkeessä töissä oleva typsy kertoi lähes orgastisella kiihkolla Admicomin tuotteiden elämää helpottavasta vaikutuksesta. Siitä asti olen odotellut, että laatua saisi riittävän halvalla, että paskayhtiösijoittajakin voisi ottaa. Ei ole toistaiseksi onnistunut. EV/EBITDA 20 on vaan liian hapokasta🙅♂️.
Vähän samoin ajatuksin lueskelin Indresin analyysiä. Hintaa pitivät kohtuullisena, minusta se ei ole kovin vahva ostosuositus paperille, jonka P/E on yli 20 ja operoi riskaapelilla markkinalla (asiakkaita mennee vielä konkkaan). Kiinnostava yritys kyllä, pitäisi vaan saada halvemmalla että olisi riittävästi houkutusta lähteä mukaan. Tai sitten selvää käännettä parempaan riskien ja/tai kasvunäkymien osalta.
Arvostus on kieltämättä aika hapokas, mutta pari puoltavaa asiaa:
Käyttökate kääntyy vapaaksi kassavirraksi poikkeuksellisen hienosti
Nykyinen ei uskokseni vastaa tuloksen normitasoa tai potentiaalia
En minäkään silti nyt ostaisi lisää, pitelen vaan jo omistamiani. Osakkeeseen hinnoitellaan jo aika paljon parempia aikoja ja aina kivempi ostella, kun ei hinnoitella.
Hienoa, kun kerrot! Nämä ovat hyviä tiedonjyväsiä. Miksi uskot yhtiönne pysyvän Admicomin asiakkaana, jos tuotteesta ei pidetä? Tai mikä sai yhtiönne aikanaan vaihtamaan? Mikä saisi vaihtamaan tai pidätkö sitä todennäköisenä?
Hinta oli käsittääkseni syy vaihtoon. Meidän yhtiön motto on että säästettävä on, maksoi mitä maksoi. En tiedä onko adminetissä jotain ominaisuuksia josta ylempi johto hyötyy mutta projektipäälliköt, työnjohtajat ja työntekijät ei tykkää. Kontrori työntekijöistä en tiedä.
projektipäälliköt, työnjohtajat ja työntekijät ei tykkää.
Sinänsä olisi hauska kuulla miksi ei tykätä - onko bugeja, vaikea käyttää, tärkeitä ominaisuuksia puuttuu, huonot ohjeet, huono tuki, jne?
Oma kokemus on, että vaihto toiseen systeemiin on melkein aina aluksi huono, ja voi olla lopuksikin, mutta toisaalta kun uuteen tottuu se voi ruveta tuntumaan yhtä hyvältä (ellei paremmaltakin) kuin vanha. Toki kun kolme vuotta on jo mennyt, ei varmaan tottumattomuudesta johdu.
Todella mielenkiintoista nähdä kuka osti, mutta pidän tätä ihan hyvänä piristysruiskeena. Uutta verta kansainvälistymistä varten ja uusilla ajatuksilla eteenpäin. Matti on myynyt pienemmissä erissä jo aika pitkän aikaa.
Pintaraapaisu: Admicomilta mielestäni kokonaisuutena positiivinen Q3-julkaisu. Kokonaiskasvu matalaa, mutta asiakaspoistumasta puhdistettu jatkuvan liiketoiminnan kasvu ihan ok. Alla olevaa jäin miettimään. Miten hyvin myynti vetää, jos asiakkaat pitää pakottaa käyttäjiksi? pic.twitter.com/l2kr6Nt9vz
Arvostus on kieltämättä aika hapokas, mutta pari puoltavaa asiaa:
Käyttökate kääntyy vapaaksi kassavirraksi poikkeuksellisen hienosti
Nykyinen ei uskokseni vastaa tuloksen normitasoa tai potentiaalia
En minäkään silti nyt ostaisi lisää, pitelen vaan jo omistamiani. Osakkeeseen hinnoitellaan jo aika paljon parempia aikoja ja aina kivempi ostella, kun ei hinnoitella.
Tätä on kiva omistaa kun on ollut salkusta listautumisesta saakka. Toisaalta olisi pitänyt myydä pois silloin kun hinta oli yli 130 euroa.
Kyllä se kairispetri sai sittenkin kenkää. Uudelta vetäjältä halutaan kansainvälistä kasvua. Mielenkiintoista kuulla miten Simo Leisti aikoo tämän toteuttaa ja millä aikataululla. Yrityskaupat varmuudella ainakin siirtyvät ensi vuoteen.
Admicom Oyj:n (”Admicom” tai ”yhtiö”) hallitus on nimittänyt Simo Leistin yhtiön toimitusjohtajaksi. Leisti aloittaa tehtävässään 1.1.2025, mihin asti toimitusjohtajana toimii yhtiön talousjohtaja Satu Helamo.
“Simo Leistillä on vahvat näytöt kansainvälisen digitaalisen liiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä, strategian implementoinnista sekä tuottavuuden lisäämisestä. Hän on myös erinomainen ihmisten johtaja. Hallitus arvioi mahdollisia toimitusjohtajakandidaatteja ja totesi, että Simo on oikea henkilö johtamaan Admicomia ja toteuttamaan yhtiön strategiaa kasvaa segmenttimme johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi,” sanoo Admicomin hallituksen puheenjohtaja Petri Niemi.
"Admicomin vahva tuoteportfolio yhdistettynä sitä täydentävään palvelutarjoamaan sekä osaava henkilöstö luovat erinomaisen pohjan kasvulle sekä Suomessa että kansainvälisesti. Olen nähnyt useiden eri toimialojen tuottavuuden kasvua ja strategista uudistumista digitaalisen teknologian avulla. Admicomin arvolupaus ”mahdollistaa kannattavampaa, vastuullista ja oppivaa rakentamista” tarjoaa valtavasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkaille, työtekijöille sekä osakkeenomistajille. Olen erittäin kiitollinen Admicomin hallituksen luottamuksesta enkä malta odottaa, että pääsen yhdessä admicomilaisten kanssa tekemään seuraavaa vaihetta yrityksen strategiassa", sanoo Simo Leisti, Admicomin uusi toimitusjohtaja.
Leisti on koulutukseltaan tekniikan diplomi-insinööri Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, pääaineenaan tuotantotalous ja kansainväliset toiminnot.
Leisti on toiminut aikaisemmin Futurice Groupin toimitusjohtajana vastaten yhtiön globaalista operatiivisesta johtamisesta sekä strategisesta suunnittelusta ja toimeenpanosta. Aiemmin hän on toiminut merkittävissä kansainvälisissä johtotehtävissä muun muassa Fujitsulla, Cisco Systemsillä ja IBM:llä.
Kyllä se kairispetri sai sittenkin kenkää. Uudelta vetäjältä halutaan kansainvälistä kasvua. Mielenkiintoista kuulla miten Simo Leisti aikoo tämän toteuttaa ja millä aikataululla. Yrityskaupat varmuudella ainakin siirtyvät ensi vuoteen.
Admicom Oyj:n (”Admicom” tai ”yhtiö”) hallitus on nimittänyt Simo Leistin yhtiön toimitusjohtajaksi. Leisti aloittaa tehtävässään 1.1.2025, mihin asti toimitusjohtajana toimii yhtiön talousjohtaja Satu Helamo.
“Simo Leistillä on vahvat näytöt kansainvälisen digitaalisen liiketoiminnan johtamisesta ja kehittämisestä, strategian implementoinnista sekä tuottavuuden lisäämisestä. Hän on myös erinomainen ihmisten johtaja. Hallitus arvioi mahdollisia toimitusjohtajakandidaatteja ja totesi, että Simo on oikea henkilö johtamaan Admicomia ja toteuttamaan yhtiön strategiaa kasvaa segmenttimme johtavaksi kansainväliseksi toimijaksi,” sanoo Admicomin hallituksen puheenjohtaja Petri Niemi.
"Admicomin vahva tuoteportfolio yhdistettynä sitä täydentävään palvelutarjoamaan sekä osaava henkilöstö luovat erinomaisen pohjan kasvulle sekä Suomessa että kansainvälisesti. Olen nähnyt useiden eri toimialojen tuottavuuden kasvua ja strategista uudistumista digitaalisen teknologian avulla. Admicomin arvolupaus ”mahdollistaa kannattavampaa, vastuullista ja oppivaa rakentamista” tarjoaa valtavasti mielenkiintoisia mahdollisuuksia luoda arvoa asiakkaille, työtekijöille sekä osakkeenomistajille. Olen erittäin kiitollinen Admicomin hallituksen luottamuksesta enkä malta odottaa, että pääsen yhdessä admicomilaisten kanssa tekemään seuraavaa vaihetta yrityksen strategiassa", sanoo Simo Leisti, Admicomin uusi toimitusjohtaja.
Leisti on koulutukseltaan tekniikan diplomi-insinööri Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, pääaineenaan tuotantotalous ja kansainväliset toiminnot.
Leisti on toiminut aikaisemmin Futurice Groupin toimitusjohtajana vastaten yhtiön globaalista operatiivisesta johtamisesta sekä strategisesta suunnittelusta ja toimeenpanosta. Aiemmin hän on toiminut merkittävissä kansainvälisissä johtotehtävissä muun muassa Fujitsulla, Cisco Systemsillä ja IBM:llä.
Onko yrityskauppojen siirtyminen välttämättä huono asia?
Ne yrityskaupat kun voivat joko onnistua tai epäonnistua ja turhan monilla suomalaisyhtiöillä on tuosta jälkimmäisestä kokemuksia. Siksipä niitä kauppoja pitäisikin harkita tarkoin ja jättää ne vaikka tekemättä mikäli alkaa epäilyttää.
Kuten tiedämme niin esimerkiksi joidenkin sijoittajien laatuyhtiöinä pitämät Nokia, Fortum sekä Telia(Sonera) epäonnistuivat isoissa kaupoissaan pahasti takavuosina. Nokialla Siemensin osuuden ostaminen yhteisyrityksestä ja Alcatel-Lucentin kauppa olivat selkeitä mokia. Soneran ei olisi pitänyt ostaa ilmaa Saksasta, ja Fortum olisi voinut jättää ostamatta Uniperin ja todella paha moka oli siperialaisten voimaloiden ostaminen. Se kauppa olisi pitänyt jättää tekemättä ja minun on vaikea ymmärtää sitä, kuinka koulutetut ammattijohtajat saattoivat sortua sellaiseen virheeseen.
Jälkiviisastelu on turhaa, eikä minullakaan enää ole noiden mainittujen yhtiöiden osakkeita Fortumista ja Teliasta pääsin eroon pienellä voitolla ja Nokiasta pienellä tappiolla. Uudelleen ne eivät välttämättä salkkuuni tule.
Mitä Admicomiin tulee niin muistaakseni se on tähän mennessä kasvanut pääosin orgaanisesti ja vaikka saatan olla väärässä, niin silti itse pidän sitä yritysostoja turvallisempana tapana kasvaa. Jos Admicom yritysoston tekisi, niin toivoisin sen toteutuvan hyvillä ehdoilla ja edulliseen hintaan.
Jaahas, meinaakohan Admicom sitten tehdä kamuxit/talenomit/melkeinmikävainsuomalainenfirmajokayrittäälähteämaailmaavaltaamaan? Minulle kansainvälisen kasvun hakeminen tarkoittanee sitä, että katson tätä nyt katsomosta kunnes näytöt puhuvat puolestaan. Sen verran vaikeaa tuo kansainvälistyminen tuntuu suomifirmoille olevan.
Toki voi olla, että rakennusmaailma ei poikkea eri maiden välillä yhtä paljon kuin vaikkapa tilintarkastusmaailma, mutta kun en kumpaakaan tunne hyvin, niin en uskalla vetää sen enempää johtopäätöksiä. Ehkä joku Admicomin softaa tunteva osaisi ottaa kantaa, miten paljon siellä on suomi-spesifistä?
Onko yrityskauppojen siirtyminen välttämättä huono asia?
Ne yrityskaupat kun voivat joko onnistua tai epäonnistua ja turhan monilla suomalaisyhtiöillä on tuosta jälkimmäisestä kokemuksia. Siksipä niitä kauppoja pitäisikin harkita tarkoin ja jättää ne vaikka tekemättä mikäli alkaa epäilyttää.
Kuten tiedämme niin esimerkiksi joidenkin sijoittajien laatuyhtiöinä pitämät Nokia, Fortum sekä Telia(Sonera) epäonnistuivat isoissa kaupoissaan pahasti takavuosina. Nokialla Siemensin osuuden ostaminen yhteisyrityksestä ja Alcatel-Lucentin kauppa olivat selkeitä mokia. Soneran ei olisi pitänyt ostaa ilmaa Saksasta, ja Fortum olisi voinut jättää ostamatta Uniperin ja todella paha moka oli siperialaisten voimaloiden ostaminen. Se kauppa olisi pitänyt jättää tekemättä ja minun on vaikea ymmärtää sitä, kuinka koulutetut ammattijohtajat saattoivat sortua sellaiseen virheeseen.
Jälkiviisastelu on turhaa, eikä minullakaan enää ole noiden mainittujen yhtiöiden osakkeita Fortumista ja Teliasta pääsin eroon pienellä voitolla ja Nokiasta pienellä tappiolla. Uudelleen ne eivät välttämättä salkkuuni tule.
Mitä Admicomiin tulee niin muistaakseni se on tähän mennessä kasvanut pääosin orgaanisesti ja vaikka saatan olla väärässä, niin silti itse pidän sitä yritysostoja turvallisempana tapana kasvaa. Jos Admicom yritysoston tekisi, niin toivoisin sen toteutuvan hyvillä ehdoilla ja edulliseen hintaan.
Olen kirjoitellut vähän samaan sävyyn koko Admicom-seurannan ajan. Minunkaan mielestä yrityskauppoja, etenkään ulkomaille laajentumiseen liittyviä, ei pitäisi kiiruhtaa. Riskit ovat koholla ja niitä pystyy hallitsemaan vain olemalla selektiviinen.
Mielestäni kansainvälistymisen yrittäminen on kuitenkin Admicomille hyvä strategia. Tuoteportfolio toimii Suomessa todistetusti hyvin vaikeassakin markkinassa, ja vaikka se vaatiikin lokalisointia uusilla markkinoilla, pystyy sitä hyödyntämään myös siellä. Keskustelu yrityskaupoista tuntuu usein olevan vähän liian mustavalkoista. Tulee melkein mieleen osinkokeskustelu. Toinen puoli haluaa kaiken kasvun mielellään eilen, kun rahaa, kassavirtaa ja velkakapasiteettia kerran on, ja toinen puoli kertoo miten Nokia tuhosi arvoa Alcatel-Lucent-kaupoissa ja kenenkään ei kannata kulkea samaa reittiä. Olen näistä kahdesta varmaan henkisesti lähempänä sinua, mutta voi sillä kansainvälistymisellä myös tehdä paljon hyvää onnistuessaan. Kotimarkkinalla Admicomin markkina-asema alkaa olemaan jo aika hyvä / kypsähkö.
Admicom on kyllä tehnyt ihan runsaasti yrityskauppoja vuosien saatossa. Eihän sillä ole taseessa käytännössä mitään muuta kuin liikearvoa ja rahaa.
Jaahas, meinaakohan Admicom sitten tehdä kamuxit/talenomit/melkeinmikävainsuomalainenfirmajokayrittäälähteämaailmaavaltaamaan? Minulle kansainvälisen kasvun hakeminen tarkoittanee sitä, että katson tätä nyt katsomosta kunnes näytöt puhuvat puolestaan. Sen verran vaikeaa tuo kansainvälistyminen tuntuu suomifirmoille olevan.
Toki voi olla, että rakennusmaailma ei poikkea eri maiden välillä yhtä paljon kuin vaikkapa tilintarkastusmaailma, mutta kun en kumpaakaan tunne hyvin, niin en uskalla vetää sen enempää johtopäätöksiä. Ehkä joku Admicomin softaa tunteva osaisi ottaa kantaa, miten paljon siellä on suomi-spesifistä?
Ymmärrän hyvin ja ei nykyhintalapulla välttämättä ollenkaan huono strategia. Itse haluan kyllä katsoa millaisen kortin kaivavat lopulta esiin. Oikeasti enemmän haluan ratsastaa paranevan raksamarkkinan kanssa Admicomin seuraavan todennäköisen kasvukauden (vaikka kansainvälistä laajenemista ei edes nähtäisi, vaikka kyllä se varmaan nähdään). Uskon analyytikoiden ja mahdollisesti myös markkinoiden innostuvan tuosta yrityskaupasta joka tapauksessa, koska yhtiöhän tulee maalaamaan siitä positiivisen kuvan ja analyytikot usein uskovat yhtiötä ainakin aluksi, mikä voisi tarjota hieman nousua osakkeeseen, vaikka yrityskaupan hyvyydestä tai huonoudesta ei vielä oikeasti tiedettäisi mitään. Jos näin kävisi, olisi myyntisormi todennäköisesti nykyistä herkemmässä.
Admicom on pääomamarkkinapäivillään ja tulospuheluissaan kertonut heidän softan vaativan aika paljon lokalisointia. Osaa stackista pystyy käyttämään sellaisenaan (olikohan esim. dokumentointityökalu, eli vanha Kotopro) ja osa vaatii paljonkin paikallista kustomointia. Tämä kuulostaa siltä, että investoinnit tulevat kasvamaan kansainvälistymisen yhteydessä ihan merkittävästi. Admicom kuitenkin kertoo kannattavuuden paranevan samalla, kun tämä kansainvälinen kasvu kiihtyy, ilmeisesti hyvästä skaalautuvuudesta johtuen, mutta kuulun itse skeptikkoihin tämän osalta.
Pitää katsoa mitä markkina yrityskaupan jälkeen laskee sisään ja sen jälkeen pohtia miten se suhtautuu omaan näkemykseeni. Uskon kansainvälistymisen tarjoavan lyhyellä tähtäimellä osakkeeseen hyvää, mutta keskipitkällä tähtäimellä aika todennäköisesti pettymyksiä suhteessa alun odotuksiin. Tämä siis karkea pelikirja ennen kuin tiedetään yhtään mitä tulee tapahtumaan. Muutan mielipidettä sitten lennosta.
Onko yrityskauppojen siirtyminen välttämättä huono asia?
Ne yrityskaupat kun voivat joko onnistua tai epäonnistua ja turhan monilla suomalaisyhtiöillä on tuosta jälkimmäisestä kokemuksia. Siksipä niitä kauppoja pitäisikin harkita tarkoin ja jättää ne vaikka tekemättä mikäli alkaa epäilyttää.
Kuten tiedämme niin esimerkiksi joidenkin sijoittajien laatuyhtiöinä pitämät Nokia, Fortum sekä Telia(Sonera) epäonnistuivat isoissa kaupoissaan pahasti takavuosina. Nokialla Siemensin osuuden ostaminen yhteisyrityksestä ja Alcatel-Lucentin kauppa olivat selkeitä mokia. Soneran ei olisi pitänyt ostaa ilmaa Saksasta, ja Fortum olisi voinut jättää ostamatta Uniperin ja todella paha moka oli siperialaisten voimaloiden ostaminen. Se kauppa olisi pitänyt jättää tekemättä ja minun on vaikea ymmärtää sitä, kuinka koulutetut ammattijohtajat saattoivat sortua sellaiseen virheeseen.
Jälkiviisastelu on turhaa, eikä minullakaan enää ole noiden mainittujen yhtiöiden osakkeita Fortumista ja Teliasta pääsin eroon pienellä voitolla ja Nokiasta pienellä tappiolla. Uudelleen ne eivät välttämättä salkkuuni tule.
Mitä Admicomiin tulee niin muistaakseni se on tähän mennessä kasvanut pääosin orgaanisesti ja vaikka saatan olla väärässä, niin silti itse pidän sitä yritysostoja turvallisempana tapana kasvaa. Jos Admicom yritysoston tekisi, niin toivoisin sen toteutuvan hyvillä ehdoilla ja edulliseen hintaan.
Olen kirjoitellut vähän samaan sävyyn koko Admicom-seurannan ajan. Minunkaan mielestä yrityskauppoja, etenkään ulkomaille laajentumiseen liittyviä, ei pitäisi kiiruhtaa. Riskit ovat koholla ja niitä pystyy hallitsemaan vain olemalla selektiviinen.
Mielestäni kansainvälistymisen yrittäminen on kuitenkin Admicomille hyvä strategia. Tuoteportfolio toimii Suomessa todistetusti hyvin vaikeassakin markkinassa, ja vaikka se vaatiikin lokalisointia uusilla markkinoilla, pystyy sitä hyödyntämään myös siellä. Keskustelu yrityskaupoista tuntuu usein olevan vähän liian mustavalkoista. Tulee melkein mieleen osinkokeskustelu. Toinen puoli haluaa kaiken kasvun mielellään eilen, kun rahaa, kassavirtaa ja velkakapasiteettia kerran on, ja toinen puoli kertoo miten Nokia tuhosi arvoa Alcatel-Lucent-kaupoissa ja kenenkään ei kannata kulkea samaa reittiä. Olen näistä kahdesta varmaan henkisesti lähempänä sinua, mutta voi sillä kansainvälistymisellä myös tehdä paljon hyvää onnistuessaan. Kotimarkkinalla Admicomin markkina-asema alkaa olemaan jo aika hyvä / kypsähkö.
Admicom on kyllä tehnyt ihan runsaasti yrityskauppoja vuosien saatossa. Eihän sillä ole taseessa käytännössä mitään muuta kuin liikearvoa ja rahaa.
Kuva
Olen istunut suht tyytyväisenä Admicom omistusteni päällä listautumisesta alkaen, enkä ole kaikkia Admicomia koskevia uutisia noteerannut niin tarkkaan että ne olisivat muistiin jääneet.
Muistaakseni ainakin jonkinlainen osuus Admicomin tekemistä yritysostoista on ollut pienehköjä. Ehkä siksi minulla oli sellainen kuva, että Admicom olisi kasvanut pääosin orgaanisesti.
Pohjoismainen verrokki SmartCraft raportoi tänään. Admicomilla menee tällä hetkellä Suomessa SmartCraftia paremmin, mikä on mielestäni todella positiivinen merkki myös kansainvälistymistä silmällä pitäen.
SmartCraft raportoi tänään. Ilahduttavaa nähdä, että eivät pärjää Admicomille Suomessa tällä hetkellä. Myös SmartCraft kertoo näkevänsä ensimmäisiä positiivisia merkkejä markkinan kääntymisestä. pic.twitter.com/n3yKLvnnyI