Harvia hyötyy ihan mukavasti kaikesta siitä ilmaisesta mainoksesta mitä se saa. Saunaa (tai suoraan Harviaa) promoaa ymmärtääkseni ilman sopimuksia eturivin julkkikset tasaisen tappavaa tahtia. Mediakin on liittynyt mukaan, ja aina kun Suomi ja sauna assosioidaan yhdessä, sataa se Harvian laariin pitkässä juoksussa. Vielä maailmalla ei välttämättä ymmärretä mikä on suomalainen sauna, tai että sauna on suomalainen. Brändi on kuitenkin rakentumassa.
The Economistissa oli hiljattain juttu jokaista suomalaista naurattavaan kyselyyn liittyen. Siinä todetaan meidän olevan seitsemättä vuotta putkeen maailman onnellisin kansa. Lehti selittää tätä efektiä...saunalla. En kiistä etteikö saunominen tekisi meistä onnellisempia. En kuitenkaan usko, että olemme maailman onnellisin kansa, jos tätä voisi mitata objektiivisesti. Harviaa tai ylipäätään saunoja USA:ssa myyvillä on ihan luvattoman paljon koukkuja ja tarinoita, joilla pitchata myyntiä asiakkailleen. Ja hehän osaavat tarinankerronnan ja kuluttamisen.
En ole ehtinyt kirjoittamaan tätä aiemmin Q1-raportista. Tässä aamukahville tuoreimmat ajatukset hetken niitä sulateltuani. Hyvinhän tämä edelleen menee tärkeimmillä mittareilla mitattuna. Mielenkiintoista nähdä onko pääomamarkkinapäivillä mitään uutta kerrottavaa.
Harvian USA-kasvu kiihtyi Q1. @almanakka_ kirjoitti viimeiset ajatuksensa isoimmasta omistuksestaan edellisen viikon raportin jäljiltä.
"Olen edelleen pitänyt kaikki Harviani tarinan edetessä toivomallani tavalla, mutta kevennys on käynyt usein mielessä"https://t.co/I1biX5y8gX
Harvialla menee hyvin ja suksi näyttää luistavan melko mukavasti. Toimarin katsaus yhtiökokouksessa oli varsin vakuuttava. Q1-raportti toi tarinaan pienen kuprun, mutta tärkeimmät kasvualueet näyttivät oikein mukavia numeroita. Etenkin USA tarjoaa Harvialle valtavan latuverkoston hiihdettäväksi. Mutta. Kertoimet ovat mielestäni nousseet sen verran villeiksi, että arvelen jossain vaiheessa ladulla tulevan vastaan sen verran jyrkkä ylämäki, että vauhti hyytyy hetkeksi ikääntyneen sunnuntaihiihtelijän tasolle. Toisin sanoen: näen Harviassa tällä hetkellä enemmän negatiivisia kuin positiivisia riskejä. Pidän sinänsä hyvin mahdollisena, että kurssi nousee vielä tämän vuoden aikana jopa 15 %, mutta minä siirryin tänään ladun varteen katsojaksi.
Hyviä argumentteja isipappa. Itse en kokenut Q1 kupruna, vaan hyvän tarinan etenemisenä taas yhdellä kvartaalilla. Kasvuluku jäi matalammaksi kuin kertoimet vaativat, mutta se johtui asiasta, joka ei mielestäni muuta tarinaa mihinkään suuntaan (Pohjois-Eurooppa ja Ruotsin jakelu).
Olen kanssasi samaa mieltä arvostuksesta. Jos Harviani olisivat vakuutuskuoressa tai osakesäästötilillä, niin saattaisin keventää / myydä. Harviani ovat tällä hetkellä 195 % plussalla, joten ilmaista vipua verottajalta on jo ihan jonkin verran käytössä. Lisäksi näitä hyvin eteneviä ei aina tarvitse mielestäni myydä, vaikka arvostus käy kalliin puolella, jos tarinassa ei näy selkeää negatiivista kehitystä.
Ja Harvian pitäminen on minulle siis huomattavasti vaikeampaa, kuin tästä tekstistä saattaa ymmärtää. Yleensä salkusta löytyy aina ne yhtiöt, joilla on ongelmia (toivottavasti tilapäisiä).
Mielenkiintoista nähdä millaista taivaanrantaa Järnefelt ja kumppanit maalaavat pääomamarkkinapäivillä.
Harvia on aika pieni putiikki: vähintään 5 000 lapulla eli nyt 200 000 eurolla - mutta pari vuotta sitten 70 000 eurolla - olet 100 suurimman omistajan listalla. Siinä seurueessa ei ole monia myyntejä toistaiseksi ollut, vaikka joka kuukausi instikka tai pari keventää ja pari muuta lisää. Omat jaettuna AOT ja OST, jälkimmäisiä voi keventää, kun tarve tulee, edelliset pysyvät.
Harvia on aika pieni putiikki: vähintään 5 000 lapulla eli nyt 200 000 eurolla - mutta pari vuotta sitten 70 000 eurolla - olet 100 suurimman omistajan listalla. Siinä seurueessa ei ole monia myyntejä toistaiseksi ollut, vaikka joka kuukausi instikka tai pari keventää ja pari muuta lisää. Omat jaettuna AOT ja OST, jälkimmäisiä voi keventää, kun tarve tulee, edelliset pysyvät.
Harviassa (niin kuin melkein kaikissa Helsingin pörssin osakkeissa) suurimmat omistajat ovat lähinnä rahasto, rahasto, rahasto, eläkeyhtiö, eläkeyhtiö jne ja toki päälle muutama ankkuri ja henkilöomistaja. Näiden sielunmaisemasta ei taida saada mitään järkevää kuvaa. Enemmän itseä kiinnostaa sisäpiiriläiset, joilla voi olettaa olevan jotain näkemystä Harvian tilanteesta. Sisäpiiriläisille toki kaadetaan uusia osakkeita palkkio-ohjelmista, ettei suotta tarvitse laittaa omaa rahaa peliin omistaakseen osaketta.
Myynneille löytyy myös ns hyviä perusteluita, kun Pajuharju siirtyi Kamuxiin ja Kunz lähtee Harviasta. Silti sisäpiiri ei osta omalla rahalla, mutta myynti-ilmoituksia on tullut mm Kunz, David Ahonen, Markus Wörmanseder, Anssi Pelkonen, Mika Suoja, Pajuharju.
Harvia on aika pieni putiikki: vähintään 5 000 lapulla eli nyt 200 000 eurolla - mutta pari vuotta sitten 70 000 eurolla - olet 100 suurimman omistajan listalla. Siinä seurueessa ei ole monia myyntejä toistaiseksi ollut, vaikka joka kuukausi instikka tai pari keventää ja pari muuta lisää. Omat jaettuna AOT ja OST, jälkimmäisiä voi keventää, kun tarve tulee, edelliset pysyvät.
Harviassa (niin kuin melkein kaikissa Helsingin pörssin osakkeissa) suurimmat omistajat ovat lähinnä rahasto, rahasto, rahasto, eläkeyhtiö, eläkeyhtiö jne ja toki päälle muutama ankkuri ja henkilöomistaja. Näiden sielunmaisemasta ei taida saada mitään järkevää kuvaa. Enemmän itseä kiinnostaa sisäpiiriläiset, joilla voi olettaa olevan jotain näkemystä Harvian tilanteesta. Sisäpiiriläisille toki kaadetaan uusia osakkeita palkkio-ohjelmista, ettei suotta tarvitse laittaa omaa rahaa peliin omistaakseen osaketta.
Myynneille löytyy myös ns hyviä perusteluita, kun Pajuharju siirtyi Kamuxiin ja Kunz lähtee Harviasta. Silti sisäpiiri ei osta omalla rahalla, mutta myynti-ilmoituksia on tullut mm Kunz, David Ahonen, Markus Wörmanseder, Anssi Pelkonen, Mika Suoja, Pajuharju.
Sisäpiiriläiset ovat luonnollisesti varteenotettava ryhmä. Harvian kurssi on noussut erityisesti viimeisen puolen vuoden aikana - noin 57 %, edellisen puolen vuoden aikana noin 10 %. Viime vuoden lopussa hallituksessa ja johtoryhmässä oli:
4 hengellä yli 100 000 osaketta - heistä sen jälkeen on Ahonen myynyt helmikuussa 1583 kappaletta, jäljelle jäi 119 360 kappaletta - juuri ennen nopeamman nousun alkua.
4 hengellä 10 000 - 90 000 osaketta - heistä sen jälkeen Kunz myi pois kaikki 13 695 kappaletta helmikussa (ja jätti Harvian)
6 hengellä 1 000 - 9 000 osaketta - kukaan ei ole myynyt
2 hengellä 0 kappaletta
Hallituksen jäsenistä 4 saa osan palkkioistaan osakkeina, toimitusjohtajalla on pitkän tähtäimen osakepalkkiosuunnitelma.
Myyjiä ei siis suurimman nousun aikana - tammikuusta toukokuuhun - ole ollut jonoksi eikä mukana olevien myyntimäärä ole ollut merkityksellinen. Totta on, ettei kukaan ole ostanut - mutta en ole tänä vuonna enää ostanut minäkään ja tuskinpa Almanakkakaan.
Ihan oikeassa olet. Viimeinen teko on kevennys jossain 20 euron tietämillä, koska oli tullut niin isoksi riviksi 14 euron haminoilla. En tiedä oliko riskien hallintaa, mutta ainakin tuottojen hallintaa.
Kasvutavoitetta muotoiltiin ja panostuksista Euroopan ulkopuolelle kerrottiin. USA-hypeä sitten itse showssa kiitos, että saadaan eilinen, varsin erikoinen dippi kurottua.
"Liikevaihto: Liikevaihdon vuotuinen kasvu keskimäärin 10 % (aikaisemmin: liikevaihdon vuotuinen kasvu keskimäärin yli 5 prosenttia)"
"Harvia jatkaa kasvupanostuksia erityisesti strategisesti tärkeillä markkinoilla Euroopan ulkopuolella. Pohjois-Amerikassa yhtiön tavoitteena on jatkaa vahvaa kasvua kaikissa hintaluokissa, tuoteryhmissä ja kanavissa. Kasvua tukevat muun muassa investoinnit Lewisburgin tehtaan toiminnan laajentamiseen. APAC- ja MEA-alueella Harvia jatkaa markkinoiden aktiivista kehittämistä valituissa korkean potentiaalin maissa, kuten Japanissa. Vakiintuneilla, perinteisillä Euroopan saunamarkkinoilla yhtiö keskittyy asemansa jatkuvaan vahvistamiseen ja kasvuun myös lyhyellä aikavälillä markkinoiden elpyessä."
Harvialla tänään pääomamarkkinapäivä. Alla juuri julkaistut uudet taloudelliset tavoitteet. Kasvua luvataan ehkä vähän aiempaa enemmän, muuten ollaan kutakuinkin ennallaan. Aika juuri sellaista mitä toivoikin näkevänsä, eli ei mitään mullistusta (vaikka uusi toimari) vaan uusien potentiaalisten markkinoiden valtaamista hyvällä kannattavuudella. Kuuntelen päivän tallenteen myöhemmin ja palaan, jos herää muitakin ideoita. Kiva kuulla muutetaanko USA:ssa mitään. Oma vahvin veikkaus: infrapunasaunafirma ostetaan vielä tämän vuoden puolella.
Liikevaihto : Liikevaihdon vuotuinen kasvu keskimäärin 10 % (aikaisemmin: liikevaihdon vuotuinen kasvu keskimäärin yli 5 prosenttia)
Kannattavuus : Oikaistu liikevoittoprosentti yli 20 % (ei muutosta)
Velkaantumisaste: Nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen alle 2,5x (aikaisemmin: nettovelan suhde oikaistuun käyttökatteeseen 1,5x−2,5x pitkällä aikavälillä)
Kuluttajafirmat raportoivat toinen toistaan heikompia tuloksia. Heikkoutta on löytynyt ruohonleikkureista altaisiin ja vaatteista luksustuotteisiin. Ja Kiinasta USAan. Harvia on mielenkiintoisen rakenteellisen kasvumatkan alkutaipaleilla tärkeimmällä markkinallaan, mutta vaikea nähdä etteikö tämä tilanne hidastaisi kasvua myös USA:ssa. Lisäksi on helppo uskoa että tilanne ei Euroopassa ainakaan vielä ole lähtenyt parantumaan.
En usko Harvian Q2-tuloksen tarjoavan hintalapun vaatimaa kasvua, mutta pidän silti osakkeeni. Istun pitkän tarinan läpi tavalla tai toisella yli syklien. En myöskään halua realisoida isoiksi kasvaneita verovoittoja tästä. Edelleen salkun isoin 13% painolla.
Harvialla on eväät jatkaa kannattavaa kasvuaan myös tänä vuonna, mutta mielestäni sen todennäköisyydet ovat heikentyneet.
Kuluttajafirmat raportoivat toinen toistaan heikompia tuloksia. Heikkoutta on löytynyt ruohonleikkureista altaisiin ja vaatteista luksustuotteisiin. Ja Kiinasta USAan. Harvia on mielenkiintoisen rakenteellisen kasvumatkan alkutaipaleilla tärkeimmällä markkinallaan, mutta vaikea nähdä etteikö tämä tilanne hidastaisi kasvua myös USA:ssa. Lisäksi on helppo uskoa että tilanne ei Euroopassa ainakaan vielä ole lähtenyt parantumaan.
En usko Harvian Q2-tuloksen tarjoavan hintalapun vaatimaa kasvua, mutta pidän silti osakkeeni. Istun pitkän tarinan läpi tavalla tai toisella yli syklien. En myöskään halua realisoida isoiksi kasvaneita verovoittoja tästä. Edelleen salkun isoin 13% painolla.
Harvialla on eväät jatkaa kannattavaa kasvuaan myös tänä vuonna, mutta mielestäni sen todennäköisyydet ovat heikentyneet.
Mainitsemistasi syistä johtuen, en millään nää Harvian yltävän hypehuippuihinsa tässä maailmantilanteessa. Siksi luovuinkin omistuksistani 40:n molemmin puolin. Edellisellä ”ei mennykää niin hyvin” kerralla koukattiin alle 20:ssä. Ehkä enää ei sinne asti päästä, mutta olemassa olevilla tiedoilla hintalapun pitää olla reilusti alle 30, ennenku ees ajattelen ostoja. Noh, syksyllä se lama lyö korville, mutta sillon tietysti löytyy maailman pörsseistä paljon muutakin namuteltavaa.
Kuluttajafirmat raportoivat toinen toistaan heikompia tuloksia. Heikkoutta on löytynyt ruohonleikkureista altaisiin ja vaatteista luksustuotteisiin. Ja Kiinasta USAan. Harvia on mielenkiintoisen rakenteellisen kasvumatkan alkutaipaleilla tärkeimmällä markkinallaan, mutta vaikea nähdä etteikö tämä tilanne hidastaisi kasvua myös USA:ssa. Lisäksi on helppo uskoa että tilanne ei Euroopassa ainakaan vielä ole lähtenyt parantumaan.
En usko Harvian Q2-tuloksen tarjoavan hintalapun vaatimaa kasvua, mutta pidän silti osakkeeni. Istun pitkän tarinan läpi tavalla tai toisella yli syklien. En myöskään halua realisoida isoiksi kasvaneita verovoittoja tästä. Edelleen salkun isoin 13% painolla.
Harvialla on eväät jatkaa kannattavaa kasvuaan myös tänä vuonna, mutta mielestäni sen todennäköisyydet ovat heikentyneet.
Mainitsemistasi syistä johtuen, en millään nää Harvian yltävän hypehuippuihinsa tässä maailmantilanteessa. Siksi luovuinkin omistuksistani 40:n molemmin puolin. Edellisellä ”ei mennykää niin hyvin” kerralla koukattiin alle 20:ssä. Ehkä enää ei sinne asti päästä, mutta olemassa olevilla tiedoilla hintalapun pitää olla reilusti alle 30, ennenku ees ajattelen ostoja. Noh, syksyllä se lama lyö korville, mutta sillon tietysti löytyy maailman pörsseistä paljon muutakin namuteltavaa.
Tätä sivuten: eilisessä television pääuutislähetyksessä kerrottiin suomalaisuuden ja erityisesti saunan olevan Japanissa nyt entistä kovemmassa huudossa. Mehän olemme "veljeskansaa" muutenkin kuin muumeissa. Esimerkiksi kuulemma vain suomalaiset ja japanilaiset istuvat mannertenvälisellä lennolla sanomatta sanaakaan vieressä istuvalle. Mutta asiaan.
Liki 17 miljoonaa saunojaa opettelee, mitä tarkoittaa löylyn heittäminen.
Toisin sanoen käynnissä olisi laajahko siirtyminen suomalaistyyppisiin saunoihin.
Tämä tarina sopii siihen, että Q1 raportissa Aasian (mukana Lähi-itä, joka kuuluu samaan raportointisegmenttiin) kasvu oli +23 % verrattuna Euroopan +1 %:iin ja Pohjoismaiden -17 %:iin. Pohjois-Amerikassa kasvu oli samaa luokkaa kuin Aasiassa eli +24 % ja osuus liikevaihdosta jo 32 % - täsmälleen sama %-osuus kuin Eurooppa ilman Pohjoismaita. Aasian osuus liikevaihdosta oli vasta 8 %.
Kuten Almanakka, pidän AO-tilillä olevista kiinni - ainakin niin kauan, kun kasvu Euroopan ulkopuolella jatkuu tätä rataa. OS-tilillä on pienempi osuus, joka myydään ja ostetaan takaisin trendin mukaan veroneutraalisti.
Pohjoismaiden kuoppa liikevaihdossa täyttyy sitten kun täytyy eli jos rakentaminen vielä joskus käynnistyy.
Harvialta ihan ok näköinen yritysosto Jenkkeihin. Höyryä ~2x sales kertoimella, joka selkeästi alle onien kertoimien. Täydentää tuoteportfoliota premium-höyrysaunoihin pääosin kuluttaja-asiakkeille. Lisäksi odotetaan ihan mittavia synergioita, joista osa toteutunee helpommin ja osa vähemmäb helposti.
Odotin itseasiassa infrapunaostoksia, mutta otan premium-höyrytkin vastaan. Infrapuna voi tulla vielä loppuvuonna sekin.
Jenkeissä kuluttajan asema on heikkenemään päin ymmärtääkseni, joten ihan lyhyellä tähtäimellä hintalappu voi osoittautua kovaksikin. Myyjä sai ainakin hyvän näköisen diilin.
Sisäpiiritieto: Harvia vahvistaa asemaansa Yhdysvaltojen saunamarkkinassa ostamalla höyryratkaisuja valmistavan ThermaSolin
Harvia Oyj on 22.7.2024 (Yhdysvaltojen keskisen ajan mukaan) allekirjoittanut sopimuksen ThermaSol Steam Bath LLC:n (”ThermaSol”) koko osakekannan ostamisesta. ThermaSol on johtava premium-höyrysuihkujen ja -höyrysaunojen valmistaja Yhdysvalloissa. Yrityskauppa täydentää Harvia-konsernin saunaratkaisujen valikoimaa houkuttelevassa höyrysaunasegmentissä sekä tukee yhtiön kasvua Yhdysvalloissa ja sen johtavaa asemaa maailmanlaajuisena saunaratkaisuja toimittavana yhtiönä.
Vuonna 1958 perustettu ThermaSol on perheomisteinen, johtava höyryratkaisujen valmistaja Yhdysvalloissa ja yksi maan suurimmista toimijoista kotitalouksille suunnattujen höyryratkaisujen markkinalla. Sen pääkonttori sijaitsee Teksasin osavaltion Round Rockissa. ThermaSol keskittyy ensisijaisesti höyrysaunoihin ja -suihkuihin, ja sen tuotevalikoima sisältää höyrygeneraattoreita, höyrysuuttimia ja suihkuttimia, digitaalisia ohjauskeskuksia, älysuihkukomponentteja sekä lisävarusteita. Lisäksi yhtiö toimii sisä- ja ulkosaunojen sekä perinteisten kiukaiden jakelijana. Näissä tuoteryhmissä ThermaSol on ollut ennen yrityskauppaa Harvia-konsernin asiakas. Yhtiöllä on oma suunnittelu- ja kokoonpanolaitos Teksasissa, ja sen palveluksessa on noin 40 työntekijää. Vuonna 2023 ThermaSolin liikevaihto oli 14,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria. Yhtiön toiminta jatkuu entisellään, ja ThermaSol jatkaa itsenäisenä tuotemerkkinä osana Harvia-konsernia.
Kauppahinta on 30,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja se on ehdollinen tavanomaisille oikaisuille. Harvia rahoittaa yritysoston 20 miljoonan euron kertalyhenteisellä lainalla ja kassavaroistaan.
”Harvia on erittäin iloinen voidessaan julkistaa ThermaSolin oston. ThermaSolin kotitalouksille suunnattu premium-höyryratkaisuvalikoima täydentää erinomaisesti kokonaisvaltaisen saunakokemuksen portfoliotamme. Yritysosto tukee strategisia painopistealueitamme – kokonaisvaltaisten saunakokemusten tarjoamista, strategisesti tärkeiden markkinoiden voittamista ja yrityskauppojen kautta alan aktiivisena konsolidoijana toimimista. ThermaSolin lämminhenkinen perheyrityksen kulttuuri ja tavoite tuoda markkinaan alan johtavia ratkaisuja sopivat myös hyvin yhteen Harvian kulttuurin ja tavoitteiden kanssa”, sanoo Harvia Oyj:n toimitusjohtaja Matias Järnefelt.
”Lisäksi Harvian ja ThermaSolin kyvykkyydet täydentävät toisiaan erittäin hyvin. Näemme merkittävää potentiaalia esimerkiksi nykyisen höyryratkaisuvalikoiman laajentamisessa eri hintaluokkiin Harvian volyymimyyntivalmiuksien tuella sekä ThermaSolin digitaalisen tarjooman, kuten edistyksellisten ohjauskeskusten, hyödyntämisessä. ThermaSolin sijainti lähellä Austinin kaupunkia on myös houkutteleva ajatellen kaupallisia ja asiakastoimintojamme alueella”, Järnefelt lisää.
”Harvian ThermaSol-yrityskauppa on merkittävä virstanpylväs, joka luo saunamarkkinaan maailman johtavan terveyttä ja hyvinvointia edistävän yhtiön. Yhdessä edistämme rentoutumista, elinvoimaa ja hyvinvointia maailmanlaajuisesti. Harvia ja ThermaSol odottavat innolla pääsevänsä toimittamaan edistyksellisiä, tervettä elämää tukevia tuotteita arvostetuille asiakkaillemme”, sanoo ThermaSolin omistaja ja nykyinen toimitusjohtaja Mitch Altman.
Yritysoston strategiset perusteet
Harvian tavoitteena on olla sauna-alan globaali johtaja eri saunatyypeissä. ThermaSolin ostaminen tuo Harvialle merkittävää jalansijaa höyrysaunamarkkinassa ja keskeisiä kyvykkyyksiä, joiden avulla yhtiö voi kasvattaa ja kehittää höyryratkaisuliiketoimintaansa tehokkaasti. Tällä hetkellä yli 90 % Harvian liikevaihdosta koostuu perinteisiin saunoihin liittyvistä tuotteista ja ratkaisuista.
ThermaSol tunnetaan Yhdysvaltojen markkinoilla höyryratkaisujen erityisosaajana, joka myy premium-tuotteita. Yhtiö on kerryttänyt yli 65 vuoden aikana vahvaa osaamista höyryratkaisuissa, ja se kehittää uusia innovaatioita esimerkiksi älykkäiden höyrysuihkujen saralla. ThermaSol on rakentanut maanlaajuisen jakeluverkoston, joka koostuu putkiasennustarvikkeiden tukkumyyjistä sekä keittiö- ja kylpyhuonemyymälöistä. Yhtiö tavoittaa kotitaloudet myös hyödyntämällä edistyksellisesti digitaalisia markkinointikanavia. Tällä hetkellä yhtiö toimii vain Yhdysvalloissa.
ThermaSolin osto tukee Harvian kasvustrategiaa ja edistää yhtiön tavoitetta kiihdyttää kasvuaan yritysostojen kautta markkinan konsolidoijana. Entistä vahvempien höyryratkaisukyvykkyyksien ja -valikoiman ansiosta Harvia voi kasvattaa höyryratkaisujen osuutta sen liiketoiminnasta ja tarjota kokonaisvaltaisen saunakokemuksen. Lisäksi yritysosto tukee vahvan kasvun jatkamista Pohjois-Amerikassa eri hintaluokissa, kategorioissa ja kanavissa, mikä on yksi Harvian strategisista painopistealueista.
Vuonna 2023 Pohjois-Amerikan saunamarkkinan koko oli arviolta 800 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria, ja höyryratkaisujen osuus markkinasta oli noin 20 %. Yhdysvaltain höyrysaunamarkkinan ennustetaan kasvavan vuosittain noin 5 % vuoteen 2028 saakka. (Lähde: Kansainvälisen liikkeenjohdon konsulttiyhtiön markkinatutkimus vuodelta 2024, Harvian johdon arvio)
ThermaSolin keskeiset tunnusluvut
ThermaSolin keskeiset tunnusluvut ovat (milj. Yhdysvaltain dollaria):
2021
2022
2023
Liikevaihto
15,0
14,7
14,4
Oikaistu käyttökate (EBITDA)
2,8
2,7
2,5
Oikaistu käyttökate, % liikevaihdosta
18,4 %
18,4 %
17,2 %
ThermaSolin tase oli 31.12.2023 yhteensä 9,4 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria ja velat yhteensä 1,9 miljoonaa dollaria.
Yritysoston seurauksena Harvian nettovelka nousee 37,6 miljoonasta eurosta vuoden 2023 lopussa 64,9 miljoonaan euroon ja korolliset rahoitusvelat 75,4 miljoonasta eurosta 95,4 miljoonaan euroon. Yritysoston jälkeen Harvian omavaraisuusaste on 43,9 % (51,0 % vuoden 2023 lopussa) ja velkaantumisaste 1,5 (0,9 vuoden 2023 lopussa.) Esitetyt Harvian luvut ovat vuoden 2023 lopun pro forma -lukuja ja Thermasolin luvut ovat sen oikaistuja lukuja.
Yritysoston odotetaan tuovan noin 1,7 miljoonan euron vuosittaiset synergiaedut vuoden 2027 loppuun mennessä. Tärkeimmät tunnistetut synergian lähteet ovat hankinta ja logistiikka, markkinointi, ristiinmyynti, jakelu sekä Harvia US -yritysten yhteinen johto. Yritysostoon sekä sen jälkihoitoon ja integrointiin liittyvät kertaluonteiset kulut ovat arviolta yhteensä 1,4 miljoonaa euroa jakautuen vuosille 2024–2026.
Harvian havainnollistava yhdistelty vuoden 2023 liikevaihto ThermaSolin hankinnan jälkeen on 163,7 miljoonaa euroa ja oikaistu liikevoitto 35,9 miljoonaa euroa (21,9 % liikevaihdosta).
Järjestelyn toteutuminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Yrityskauppa odotetaan saatavan päätökseen heinäkuussa 2024. Harvia raportoi ThermaSolin osana Harvian lukuja vuoden 2024 kolmannesta neljänneksestä, elokuusta 2024 alkaen.
Harvia ei julkaise lyhyen aikavälin näkymiä. Yritysjärjestelyllä ei ole vaikutusta Harvian liikevaihtoon, kannattavuuteen ja velkaantumisasteeseen liittyviin pitkän aikavälin tavoitteisiin.
ThermaSolin johto
Osana tehtäväänsä Harvian Pohjois-Amerikan alueesta vastaavana johtajana ja Harvia US Inc:n toimitusjohtajana Jennifer Thayerista tulee myös ThermaSolin toimitusjohtaja. Yrityskaupan myyjäosapuoli, ThermaSolin nykyinen toimitusjohtaja Mitch Altman työskentelee Harvian palveluksessa strategisena neuvonantajana ja tukee Harviaa ThermaSolin liiketoiminnan siirtymisessä ja asiakassuhteiden hoidossa.
Harvia julkaisee puolivuosikatsauksensa tammi–kesäkuulta 2024 torstaina 8.8.2024. Hiljaisen jakson vuoksi yhtiö ei kommentoi tätä järjestelyä tarkemmin ennen puolivuosikatsauksen julkistamista. Tulospäivänä yhtiö järjestää verkon kautta seurattavissa olevan webcast-tilaisuuden, jossa on mahdollista esittää kysymyksiä.
Harvian taloudellisena neuvonantajana yrityskaupassa toimi Fredericks Michael & Co., oikeudellisena neuvonantajina Borenius Asianajotoimisto Oy ja Vela Wood sekä viestinnällisenä neuvonantajana Hill & Knowlton / Burson.
Harvialta ihan ok näköinen yritysosto Jenkkeihin. Höyryä ~2x sales kertoimella, joka selkeästi alle onien kertoimien. Täydentää tuoteportfoliota premium-höyrysaunoihin pääosin kuluttaja-asiakkeille. Lisäksi odotetaan ihan mittavia synergioita, joista osa toteutunee helpommin ja osa vähemmäb helposti.
Odotin itseasiassa infrapunaostoksia, mutta otan premium-höyrytkin vastaan. Infrapuna voi tulla vielä loppuvuonna sekin.
Jenkeissä kuluttajan asema on heikkenemään päin ymmärtääkseni, joten ihan lyhyellä tähtäimellä hintalappu voi osoittautua kovaksikin. Myyjä sai ainakin hyvän näköisen diilin.
Se mitä kaipasin tiedotteessa on, osallistuuko entinen omistaja - perheyritys - vähemmistöomistajana, mikä olisi ollut positiivinen uutinen. Näinhän Berkshire toimii hankkiessaan koko yrityksiä: tavoite on pitää entinen omistaja sitoutuneena. Rivien välistä tietysti ilmenee, että näin ei nyt ole. Lisää epävarmuutta tulee siitä, että toimitusjohtaja vaihdetaan.
Ulkoa tulevalla on harvoin paremmat eväät kuin perustajaomistajilla. Melko varmaa on, että tähän on käytettävä liikevaihtoon nähden paljon aikaa ja energiaa.
Toinen vaihtoehto on, että tarkoitus on saneerata yritystä. Sehän ei ole ollut kasvussa millään mittarilla. Tässä haasteet ovat vielä suuremmat kuin kasvavan yrityksen haltuunotolla.
Kauppa ei myöskään lisänne merkittävästi Harvian muuta myyntiä Yhdysvalloissa, koska ThermaSol on jo toiminut sisä- ja ulkosaunojen sekä perinteisten kiukaiden jakelijana, ja se on näissä tuoteryhmissä on ollut ennen yrityskauppaa Harvia-konsernin asiakas. Paitsi, jos se on myynyt muitakin kuin Harvian tuotteita. Kauppa onkin siis ensi sijassa nähtävissä lähes yksinomaan tuotepalentin laajennuksena höyryihin, ja ehkä ajatuksena alkaa myydä höyrysaunoja muihin maihin, koska tiedotteessa myös mainitaan, että ThermaSol on toiminut vain Yhdysvaltain markkinoilla. Se voi pitkässä juoksussa olla kenties merkittävin seikka.
Kunhan haltuunotossa kaikki menee hyvin. Toivotaan parasta, ja Harvialla on ostoista kyllä paljon kokemusta.
ThermaSolin keskeiset tunnusluvut
ThermaSolin keskeiset tunnusluvut ovat (milj. Yhdysvaltain dollaria):
Kuluttajafirmat raportoivat toinen toistaan heikompia tuloksia. Heikkoutta on löytynyt ruohonleikkureista altaisiin ja vaatteista luksustuotteisiin. Ja Kiinasta USAan. Harvia on mielenkiintoisen rakenteellisen kasvumatkan alkutaipaleilla tärkeimmällä markkinallaan, mutta vaikea nähdä etteikö tämä tilanne hidastaisi kasvua myös USA:ssa. Lisäksi on helppo uskoa että tilanne ei Euroopassa ainakaan vielä ole lähtenyt parantumaan.
En usko Harvian Q2-tuloksen tarjoavan hintalapun vaatimaa kasvua, mutta pidän silti osakkeeni. Istun pitkän tarinan läpi tavalla tai toisella yli syklien. En myöskään halua realisoida isoiksi kasvaneita verovoittoja tästä. Edelleen salkun isoin 13% painolla.
Harvialla on eväät jatkaa kannattavaa kasvuaan myös tänä vuonna, mutta mielestäni sen todennäköisyydet ovat heikentyneet.
Mainitsemistasi syistä johtuen, en millään nää Harvian yltävän hypehuippuihinsa tässä maailmantilanteessa. Siksi luovuinkin omistuksistani 40:n molemmin puolin. Edellisellä ”ei mennykää niin hyvin” kerralla koukattiin alle 20:ssä. Ehkä enää ei sinne asti päästä, mutta olemassa olevilla tiedoilla hintalapun pitää olla reilusti alle 30, ennenku ees ajattelen ostoja. Noh, syksyllä se lama lyö korville, mutta sillon tietysti löytyy maailman pörsseistä paljon muutakin namuteltavaa.
For what it is worth, institkat eivät juurikaan ole heinäkuussa myyneet vaan ovat päinvastoin nettona olleet ostolaidalla, näilläkin hinnoilla.
Harvian kuumaan osakekurssiin saatiin myös vettä kiukaalle. P-Amerikassa hurjaa kasvua siinä missä näyttää että myös Euroopassa aletaan kääntyä vertailukausiin nähden paremmaksi.
Olin taas väärässä, mutta tein oikean päätöksen. Hurja neljännes. Tarkempi katsaus taas kun ehtii.
Almanakka wrote:
En usko Harvian Q2-tuloksen tarjoavan hintalapun vaatimaa kasvua, mutta pidän silti osakkeeni. Istun pitkän tarinan läpi tavalla tai toisella yli syklien. En myöskään halua realisoida isoiksi kasvaneita verovoittoja tästä. Edelleen salkun isoin 13% painolla.
Harviasta on aina kiva kirjoittaa. Tällä kertaa oli erityisen kiva myös lukea, koska pelkäsin heikkoutta tärkeimmillä kasvumarkkinoilla. Menikin päinvastoin ja tärkeimmät kasvumarkkinat raketoivat. Todella kiva roikkua mukana tässä. Mitä olet itse mieltä?https://t.co/qKMUhED49s
Olen vaivannut päätäni näköjään aivan turhaan sillä, että kuluttajan heikkous alkaisi näkymään myös Harvialla. Kuulemma jenkkimiljonäärejä on niin paljon, ja heistä niin harvalla on sauna, että sykleistä ei niin tarvitse välittää. Oli omiin pelkoihini heijastellen todella väkevä suoritus. Kiva katsoa tämä tarina läpi omistajana, vaikka välillä aina vähän mahdollista heikkoutta jännittääkin.
Almanakalle kiitos hyvästä Harvia-seurannasta. Myin omani pois toukokuussa kireänpuoleisen arvostuksen vuoksi ja jäin kyttäämään ostosaumaa. Sitä saumaa ei ole tullut — eikä taida ihan heti tullakaan. Jossain joku pohti syitä kiihtyneelle kasvulle Pohjois-Amerikassa. Arvelen, että yksi keskeinen syy on helmikuussa aloittanut aluejohtaja Thayer, jota toimitusjohtaja hehkutti yhtiökokouksessa.
Timo Harvia on myynyt syyskuussa noin 36 200 yhtiön osaketta. Kauppojen yhteisarvo on noin 1,5 miljoonaa euroa. Timo omisti elo-syyskuun vaihteessa 139 000 yhtiön osaketta.
Harvian kilpailija NARVI vahvistaa edellisen markkinanäkemyksen tänään KL:ssä.
Pörssiyhtiö Harvian kilpailija Narvi kertoo, että ”saunomisen suosio kasvaa ympäri maailmaa” erittäin kovaa vauhtia.
***
”Monilla markkinoilla Euroopassakin voidaan puhua saunabuumista. Yhdysvaltain ja Japanin saunamarkkinoilla kirjataan aivan älyttömiä kasvulukuja”, kuvailee Narvin toimitusjohtaja Samuli Nurminen.
***
”Vientimme vetää laaja-alaisesti Kanadassa, Saksassa ja Ruotsissa. Kasvua tulee pieninä palasina ympäri Eurooppaa.”
Narvia kehittää Folmer Equity Fund II Ky vuodesta 2022.
Ehkä tämän kilpailu-uutisen takia Harvia tänään −1,95 euroa (4,39 %). Se on kuitenkin 150 miljoonan liikevaihdon firma ja Narvi 10 miljoonan, joten ei heiluttane Harvian tulosta kovin paljoa vähään aikaan, vaikka kilpailu kiristyisi. Mutta tietty asettaa jossakin määrin enemmän koetukselle Harvian hinnoitteluvoiman ja mittaa sen vallihaudan syvyyttä.