Hinnoittelu ainakin tuolla mahdollisella 9 eurolla on yläkanttiin. Ei itseä sytytä, mutta mielenkiinnolla seuraan kyllä miten anti ja alkutaival pörssissä lähtee liikkeelle:)
Tuolla hintatasolla merkitsen, mutta en tiedä kuinka paljon. Mahdollista on pieni vivuttaminen salkkuun nopean pikavoiton tai ok-osinkotuoton odotuksessa.
Miten ja milloin tuo lopullinen hinta määräytyy tässä merkinnässä? Nythän joutuu maksamaan sen yhdeksän euroa osakkeelta, mutta annettu haarukka on 7,5-9 euroa
Altia on vähän siinä rajalla, että jaksaisiko perehtyä antiin kunnolla vai ei. Selasin 268 sivuista esitettä nopeasti ja en jaksanut ruveta selvittämään kahta heti mieleen tullutta kysymystä:
- Miksi tasaista businesta ja liikevaihtoa tehneen firman tulos on pompannut 18 m -> 36 m -> 18 m?
- Jos ja kun anti ylimerkitään, niin saavatko piensijoittajat jonkin pienen vakiomäärän vai merkintöjen suhteessa vai miten tässä annissa toimitaan?
Miten ja milloin tuo lopullinen hinta määräytyy tässä merkinnässä? Nythän joutuu maksamaan sen yhdeksän euroa osakkeelta, mutta annettu haarukka on 7,5-9 euroa
Kun anti päättyy tai se keskeytetään. Anti voidaan keskeyttää aikaisintaan 19.3.2018 kello 16. Hintaa sumplivat Nordea ja Altia yhdessä, lopullinen sana on tietysti listattavalla yhtiöllä, ellei muuta ole sovittu.
Lehtopöllö kirjoitti:
Altia on vähän siinä rajalla, että jaksaisiko perehtyä antiin kunnolla vai ei. Selasin 268 sivuista esitettä nopeasti ja en jaksanut ruveta selvittämään kahta heti mieleen tullutta kysymystä:
- Miksi tasaista businesta ja liikevaihtoa tehneen firman tulos on pompannut 18 m -> 36 m -> 18 m?
- Jos ja kun anti ylimerkitään, niin saavatko piensijoittajat jonkin pienen vakiomäärän vai merkintöjen suhteessa vai miten tässä annissa toimitaan?
"Lasku johtui pääasiassa vuonna 2016 etuuspohjaisen eläkevelvoitteen täyttämisestä johtuvasta 16,3 miljoonan euron nettovoitosta, joka katsotaan vertailukelpoisuuteen vaikuttavaksi eräksi 31.12.2016 päättyneellä tilikaudella"
Melkein aina tulee kiinteä pieni määrä + prosentuaalinen osuus merkintämäärästä.
En kyllä lähde näillä spekseillä mukaan. P/E 20 ja yhtiö ilmeisesti haluaa olla jonkinsortin osinkoaristokraatti, P/B päälle 3 melkeen 4 ei sekään oikeen innoita. Tuntuu että marginaalitkin on saatu pidettyä jokseenkin hyvällä tasolla vain ja ainoastaan henkilöstön vähennyksillä sen sijaan, että itse business olisi kasvanut tai parantunut.
Halvempia, parempaa osinkoa maksavia, todistetulla liiketoimintamallilla toimivia yrityksiä on Helsingissäkin useita, turvallisempaa valita niistä mitä ymmärtää
Tein pienen (125kpl) merkinnän. Jännä nähdä millä hinnalla tulee. Itse ajattelen että ei ihan penkin alle voi mennä, kun on diilit Alkon, Systembolagetin ja Vinmonopoletn kanssa. Lisäksi yksinoikeus valmistaa Finlandia Vodkaa vuoteen 2025 asti, käsittääkseni Finlandia Vodka on myynyt tasaisin hyvin jo pitkään.
Kohta alkaa (13.00) Altian esittely tilaisuus seinäjoella. Kirjoittelen tunnelmia ja havaintoja ketjuun täältä sen mitä kykenen ja kerkeän. Ehkäpä jokusen kuvankin nappaan jos näyttää että täällä saa valokuvata, en ole ihan varma vielä miten suhtautuvat siihen..
Tilaisuus on näemmä täyteen bookattu joten voi olla että isännät&emännät ovat maatiloiltaan lähteneet kuulemaan kotipaikan yrityksen esittelyä.
TJ Pekka Tennilä käy yksityiskohtaisesti läpi tuotemerkkejä kategorioittain, korostaa sitä että jokaisessa tuotesegmentissä on markkinajohtaja heidän salkussaan. Mitään numeroita ei kuitenkaan ole joten jää puheen asteelle.
TJ Tennilä käyttää kiihkeän puheenvuoron Rajamäen lähdeveden laadusta ja kiertotaloudellisista aspekteista jotka parantavat katteita ja mahdollistavat tuotteiden korkean laadun. Myös yhteistyötä Atrian ja muiden paikallisten toimijoiden kanssa kehutaan.
Tennilä korostaa kovasti strategian ydintä joka on "kannattava, vakaa kasvu". Tämä ei tosin näy ainakaan viimeisen kolmen vuoden tilinpäätöksissä.
Tennilä myös arvioi alkoholin markkinakasvun olevan 1% seuraavana vuonna, eli päästäkseen isompaan kasvuun pitäis markkinaosuuksia voittaa muilta toimijoilta. Tähän kuulemma auttaa PREMIUMSAATIO eli kuluttajakysynnän keskittyminen laatutuotteisiin. Ehkäpä niinkin.
Lisäksi etanolipohjaisten tuotteiden saapuminen päivittäistavarakauppoihin, kuten "leijona lonkero" tulevat kasvattamaan myyntiä.
Tennilä on kyllä taitava puhuja, hyvin kiihkeästi esittää asiansa ja sulavasti nitoo yhteen kokonaisuuksia. Treenattu spiikki mutta hattua täytyy silti nostaa.
Tosin löytyy myös aika ympäripyöreitä lauseita.
”integroitu toimintamalli tuo tuotannon synergioita ja mittakaavaetuja”
Melkosta jargonia, ja ei edes selittämällä kauhean hyvin auennut miten tämä aktuaalisesti hyödyttää ja mitä tästä kaikesta hyödytään. Kuulostaa silti ”hienolta”
Kovasti korostetaan sitä että johdon ydin tiimi on ollut työssään viimeiset 4 vuotta ja kaikki ovat committed viemään yhtiötä eteenpäin.
Piri puhuu kausiluonteisuudesta, Q1 on aina selkeästi heikompi, takavuosina Q1-Q4 ero on ollut 30%, Näkyy siis selkeästi tipattomat tammikuut ja pikkujoulu kausi sekä uusivuosi.
Investointeihin käytetään keskimäärin 10-12miljoonaa vuodessa, näillä pyritään joustavuuteen ja uusiin tuoteryhmiin sekä ylläpitoon. liikevaihdosta on noin 3% varattu tähän vuosittain.
Hyviä kysymyksiä paikallisilta yrittäjiltä ja yleisöltä, moni on huolissaan esimerkiksi yhtiön toimintamallista jatkon suhteen että käytetäänkö paikallisia alihankkijoita edelleen listautumisen jälkeen.
Koetan koostaa parhaita paloja kysymyksistä tilaisuuden jälkeen.
Nyt päättyi virallinen osuus, kahvikeskustelut vielä jäljellä. Menen vähän kiertelemään ja aistimaan tunnelmaa. Aika positiivinen mielikuva tuntuu pääosalla väestä olevan. Vähän vitsejäkin heiteltiin yleisökysymyksissä.
Tennilä korostaa kovasti strategian ydintä joka on "kannattava, vakaa kasvu".
Lisäksi etanolipohjaisten tuotteiden saapuminen päivittäistavarakauppoihin, kuten "leijona lonkero" tulevat kasvattamaan myyntiä.
Tähän en usko ollenkaan. Helvetin vaikea päästä ylipäätään hyllyyn ja sitten pitäisi olla vielä myyvä tuote. Esim. tuo Leijona Lonkero ei salettiin tuu pääsemään S-ketjun valikoimiin ja K-kauppiaat, jos ottaa alkuun valikoimiin, niin heittää sen pois hyvin nopeasti, jos/kun kauppa ei käy. K-kaupoissa käy Koffin, Hartwallin ja Olvin jäbät monta kerta viikossa hoitamassa hyllyjä ja tekevät myös valikoimapäivitykset. Sinne ei ihan helposti Altian juomat jää.
Työskennellyt tuossa genressä ja nykyäänkin seuraan hyvin läheltä työn puitteissa.
Lisäyksenä edelliseen. Kaikki isot panimot tajuaa ettei 5,5% bisse, siideri tai lonkero (hartsun orkkis ainut poikkeus) tuo päivittäistavarakaupoissa juuri mitään lisää. Ainoa mistä kasvua voisi olla saatavilla on "limuviinat". Niitä pukkaakin nyt ovista ja ikkunoista, joten niissäkin tulee olemaan hyvin vaikeaa.
En tiedä onko, "Jallu Lonkka" Altian. On R-kioskien valikoimissa. Olen aika perso brenkulle ja juon kaiken mitä nenän eteen ilmestyy, tuo kaatui viemäriin.Ei varmasti ole enää ärrän valikoimissa puolen vuoden päästä. Uutuuksia kokeillaan mutta sitten pysähtyy totaalisesti, jos ei ole "hitti".
"Hittejä" tulee tyyliin kerran sadasta, jos sitäkään.
Krenjuussalle iso kiitos raportista ja analyysista. Hauskaa, että lähes samanlaisella päättelyketjulla tulin itse siihen tulokseen, että en halua osallistua antiin. Enemmän tästä blogissani: https://rahamias.blogspot.fi/2018/03/altia-kiitos-ei.html
Voit hyvinkin olla oikeassa, että kasvua ei päivittäistavarakaupoista paljoa synny. On siinä kuitenkin potentiaalia, ainakin jos uskoo yhtiön tilastoihin kuluttajien laatukäyttäytymisen kasvusta. Pelkästään se että tuotteet ja brändi ovat näkyvillä S&K ryhmän kaupoissa tuo tunnettavuutta erilailla kuin pelkästään Alkossa.
Noita uusia tuotteita tulee ja menee, katsoo vaikka Fazeria, joka vuos tulee kasa uusia fazerin sininen+pomegranaatti siemen whatnot. Niiden tuottaminen on suhteellisen kulutonta joten kokeilu on kannattavaa jos joku lyö läpi.
Pidän alkon village tea tuotetta mahdollisena uutena kesäjuomana, vaikutti sitruunapohjainen juoma raikkaalta ja jos tarina saadaan lyötyä läpi se voi esimerkiksi lonkerolta ja Garage lemonadelta viedä hieman siivua. Saa nähdä.
En silti usko kasvuun kovin vahvasti, siksi en pitkään salkkuun merkkaakaan ennen kuin jotain merkkejä on nähtävissä.
Rahamiäs:
Eihän mun olis tarvinnu tätä omaa kirjottaakaa :D jos oisin törmänny sun blogiis ennen omia raapusteluja. Hyvä silti et tulee monesta suunnasta, ni ainakin tietää että muutkin näkee samoissa asioissa merkitystä.
Samoihin juttuihin tosiaan kiinnitettii huomiota, tuo eläkesäätö tietty aika selkeesti pomppaa silmiin tilinpäätöksestä.
Ite päädyin silti merkkaamaa, lähinnä ku uskon et se on aika freerolli, jos ei lähde nousuun kurssi niin tukiostoihin pääsee kyllä irti vielä markkinahintaan. Eli tappion riski on rajattu välityskuluihin ainakin suht todennäköisesti.
Itse en kossua juurikaan juo, lämpimänä ehkä karmivinta tärpättiä mitä markkinoilta löytyy. Jääkylmänähän tuote on varsin asiallinen. En juo muutenkaan oikein muuta alkoholia kuin punaviinia ja viskiä joten en ole kovin hyvä arvioimaan juomien laatua.
Se ei todellakaan ole noin helppoa mitä tuossa esimerkissä. Noissakin menee isosti paukkuja kuluttajatutkimukseen, tuotekehittelyyn, mainontaan etc. ja useasti tulee tyhjä arpa. Fazer on lisäksi vähän huono vertailupohja, huikea brändi jollaista ei käytännössä ole missään muualla.
Fazer on hyvä esimerkki sikäli, että ne yrittää ratsastaa brändillä ja minimoida yo. kulut kierrättämällä samaa tavaraa eri muotoisissa pakkauksissa/yhdistelmillä. Tämä tulee näkymään (näkyy osin jo) joko markkinaosuuksien pienenemisenä tai katteiden tippumisena tai sekä että. Kuluttajat on nykyään hereillä.
Se ei todellakaan ole noin helppoa mitä tuossa esimerkissä. Noissakin menee isosti paukkuja kuluttajatutkimukseen, tuotekehittelyyn, mainontaan etc. ja useasti tulee tyhjä arpa. Fazer on lisäksi vähän huono vertailupohja, huikea brändi jollaista ei käytännössä ole missään muualla.
Teen nykyään karkkeja työkseni, en ole Fasulla.
Varmasti osaat minua paremmin arvioida kulut, oma kokemukseni tästä on lähinnä lääketeollisuuden puolelta jossa tuotannolliset kulut olivat pienet, mutta tuotekehitykseen tosiaan meni hemmetisti. Ajattelin Altian tapauksessa että siihen ei niin paljon menisi kun voidaan vähän "kokeilla kepillä jäätä"
Varmaan Fazer ja Altia on kumpikin tehnyt laskelmat mikä kannattaa, jos joku tuote saavuttaa kriittisen massan suosion se tulee tekemään voittoa riittävästi että kannattaa muutamia kymmeniä tuotteita koettaa ja luovuttaa. Tästä tosin ei mitään dataa minulla ole vaan pelkkä tuntuma.