Miulla oli elämäntavoitteena päästä jossain vaiheessa Helsingin taksiautoilijat ry:n vuoden taksiasiakkaaksi. Kun tuollaiset 20 vuotta ja kerran päivässä tahti ei riittänyt, luovutin ja latasin tänään Uberin puhelimeen.
Pokeripöydässä on siirrytty yhä suuremmassa määrin Uberin käyttöön. Mie en yleensä ole FOMO:na (Fear of Missing Out) ottamassa uutta teknologiaa käyttöön, vaan olen enimmäkseen JOMO (=Joy of Missing Out).
Olen vihannut Helsingin taksikeskusta niin pitkään kuin olen sitä käyttänyt, eli noin vuodesta -92. Mikä helvetin taksitilaus on sellainen, että saat tilausnumeron, mutta et varmuutta autosta? Tekstiviestitaksi auttoi tähän kuitenkin, se on ihan toimiva systeemi, jossa tiedät koska auto kuittaa kyydin ja mikä on bilikan numero.
Vähän sitten kotiovelleni tilaamani tekstiviestitaksi ajoi edestäni ohi. Pää kääntyi siihen malliin, että etsi oikeaa osoitetta. Huidoin perään, mutta auto ei koskaan palannut. Soitin taksikeskukseen, ja se kertoi, että kuski oli sanonut, että asiakas ei ollut paikalla. Valehteli siis, ei osannut osoitteeseen, ajoi ohi ja otti uuden pokan. Kerroin tämän taksikeskukselle, joka tuskin välitti terveisiä eteenpäin.
Tämän lisäksi vähän on alkanut ahdistaa neuvoa takseja vaikeisiin paikkoihin kuten Olympiastadionille ja Tavastialle. Kotiosoitteenikin on niin moniosainen, että sitä ei saa navigaattoriin helposti syötettyä, joten olen jo tottunut ajo-ohjeiden antaja.
Puoli neljän väärinpäin olevat taksijonot eivät ole lisänneet suopeuttani nykyjärjestelmää kohtaan.
Uber on selvästi laiton, mutta nykyjärjestelmä on myös susi jo syntyessään. Kun kaikki käyttäneet ovat kertoneet pelkkää hyvää, mie päätin tällä kertaa hypätä kelkkaan etunenässä. Odotettu säästö tyyliin 3K per vuosi.
Jännää sinänsä, että 50 miljardin dollarin arvoinen yhtiö perustaa toimintansa useissa maissa laittomaan toimintaan. Mie en välitä siitä laillisuudesta niin kovin paljon, kunhan toiminta on moraalisesti oikein. Ja monopolien murtaminen on moraalisesti miulla sydäntä lähellä.
Uberilta odotellaan IPOa, tosin varmasti hyvin valuoitua. Tätä voisi ottaa sitten jonkun marginaalierän ihan kannatusmielessä. Kilpailun lisääntyminen on asiakkaille aina hyvä asia. Ymmärrän toki, että taksiluvan omistajat ovat eri mieltä...