Kolumnit

Bensa, mursu ja Orion

Aki Pyysing |
Jaa Twiittaa

En ole osallistunut keskusteluun bensan verotuksesta käytännön lainkaan. Olen sen verran silakoiden marinoima, että en ole kaivannut bensasotureitakin kimppuuni. Varsinkin kun näillä on helppo ”Eihän sulla ole edes autoa” -kivi heittää. Tällä viikolla suoritimme South East Coast Tourin Hki-Porvoo-Loviisa-Kotka-Hamina-Lappeenranta-Hki vuokra-autolla itse maksetuilla bensoilla, joten katson olevani riittävästi varustautunut väistämättömästi tulossa olevaan somehyökkäykseen.

Mursukänni

Haminan mursu on dominoinut uutisia koko viikonlopun. Etelän media luuli otusta ensin Ruokolahden leijonaksi. Kymen Sanomat oli paremmin kartalla. Aika nopeasti Sanomatalossakin tajuttiin, että Haminaan oli tosiaan harhautunut oikea mursu. Tällä hetkellä jokainen itseään kunnioittava klikkiuutistaho seuraa mursua intensiivisemmin kuin mie pörssikursseja.

Pidän aavistuksen arveluttavana, että osavuosikatsauskaudella media pääosin sivuuttaa osarit, mutta seuraa raivokkaasti yhtä suurikokoista nisäkästä. Toki ei se median vika ole, että mursu-uutisille on paljon enemmän kysyntää kuin analyyttisille talousuutisille.

Tässä ei tosin ole mitään uutista. Näin ovat asiat aina olleet ja tulevat luultavasti myös olemaan. En siis vedä mursukännejä suruuni. Eli herää aamulla rantavedestä poliisin ympäröidessä aluetta.

Orion printtaa rahaa

Paljon pienemmillä otsikoilla ja harvemmissa medioissa hehkutettiin Orionin keskiviikkoista eturauhassyöpälääkkeen tuomaa positiivista tulosvaroitusta. Kehitysvaiheessa olevaa ODM-208-molekyyli tuo 290 miljoonaa euroa rahaa heti ja myöhemmin ehkä lisää.

Tämä on paljon suurempi uutinen kuin jos vaikkapa Valmet myy kartonkikoneen 300 miljoonalla eurolla. Orion saa sopimuksestaan suoraa tulosta ja Valmet liikevaihtoa. Orionin markkina-arvo loppuviikosta nousikin sitten puolisen miljardia 6,9 miljardiin euroon.

Miulla on käynyt uskomaton tsägä tänä vuonna Orionilla, jota yleensä omistan vain hyvin lyhyitä periodeja vuodenvaihteiden tienoilla. Tänäkin vuonna otin tammirallispekulaatioksi myös nipun Orionia. Kun kurssi ei nousutkaan, jäin tuleen makaamaan.

Sitten Orion tiedotti 17.2. Bayerin nostaneen myyntiarviotaan Orionin Nubeqasta ja kurssi kiihdytti heti koilliseen. Koska en osannut analysoida tämän merkitystä kunnolla - enkä tosiaankaan ollut odottanut mitään tällaista - irrotin lapuista pelkästään hyvällä tuurilla aika oivalla hetkellä.

Myöhemmin kuulin arvostamaltani kokeneelta suursijoittajalta muutaman minuutin numeraalisen selvityksen Nubeqa-sopimuksen arvosta, ja otin samat laput takaisin halvemmalla. Kun kurssi jatkoi liukumistaan, tein perinteistä hinnallista hajautustani, eli average downia.

Valitettavasti yritin myös yhtä perinteisiä pieniä välitilejä nouseviin ja keventelin 25 prosenttia Orioneistani ennen keskiviikon iloisia eturauhassyöpäuutisia. Tuli muuten mieleeni, että pitäisi käydä pitkästä aikaa PSA-testissä. 

Siniset pallukat ovat ostoja, punaiset myyntejä. Loppujen Orioneitteni päällä yritän istua vähän sisukkaammin, vaikka sen nykyiset kertoimet ovat laatuyhtiösarjassa, eli paskayhtiösijoittajalle liian kalliita. Mutta kriisiaikoina voi myös laatua saada halvalla ja uskontojen ortodoksinen harjoittaminen on mielestäni hyvin arveluttavaa. Myös siis ”paskayhtiösijoittamisen”, eli fundamenteiltaan halpojen mahdollisten käänneyhtiöiden metsästäminen.

Bensaveroa ei ole mitään järkeä Suomessa laskea

Suurin osa sellaisista, jotka lukevat enemmän osareita ja vähemmän mursu-uutisia, ymmärtävät kuluttajien bensaveron Suomessa olevan järjetön veronalennuskohde. Polttoaineverojen lasku lisää polttoaineiden kysyntää, ja tämä ei ole ilmaston lämpenemisenkään kannalta järjellinen tavoite. Käsittääkseni ekonomistit ovat tästä asiasta poikkeuksellisen yksimielisiä. Lisäksi tietääkseni Suomesta ei ole ainakaan vielä löytynyt öljyä, joten sen lisääntynyt tuonti heikentää myös kauppatasetta.

Ymmärrän hyvin, että autoilijoita sylettää bensan hinnan nousu. Ja että osalla autoa välttämättä tarvitsevilta kireän talouden kotitalouksista menee budjetti miinukselle, kun mittareissa on kahdella eurolla alkavia lukuja. Näiden ihmisten ahdinko pitää hoitaa jotenkin muuten, kuin tuontipolttoaineen verojen alennuksilla. En tarjoa tässä Niksi-Pirkka ratkaisua asiaan, koska ei miulla tietenkään sellaista ole. Mutta toimeentulotuki on joka tapauksessa käsiteltävä erillään haittaveroista.

Ajettuani Kaakkois-Suomen kiertueellani viisi päivää, tuli bensakustannuksiksi yli puolet auton yhden päivän vuokrasta. Modernit autot kuluttavat hämmästyttävän vähän, joten yhtään en mökötellyt. Bensaveron alennus kohdistuisi myös kaltaisiini, joiden autoilupäätöksillä ei ole mitään tekemistä bensan hinnan kanssa. Meidän on syytä maksaakin veroja, jos huviajella tekee mieli.

Tosin kuljen jatkossakin Etelä-Karjalan reissuni enimmäkseen junalla. Sunnuntaisella paluumatkallani bongasin Lappeenrannan ja Kouvolan väliltä neljä sakkorysätolppapoliisia 300 metrin pituisilla 100km/h -> 80km/h pätkillä ja satasen rajoituksella alinopeutta ajaviin jonossa-ajamishaluisiin mutta väliinpäästämishaluttomiin kanssa-autoilijoihin. Ravintolavaunun yläkerrassa on paljon vähemmän stressaavaa matkustaa.

En yrittänytkään kuvata samaan aikaan Haminassa ollutta mursua, mutta Hamina Tattoota kylläkin. Kuvassa erinomaisesti viihdyttänyt TIMO Brass Band.

Akin foorumiblogi

Yhteistyökumppanit: Esa Juntunen

Tilaa nyt huippusuositut -ja arvostelut saaneet Esa Juntusen sijoitus- ja henkilökohtaisen talouden kirjat kirja.fistä

Kolumnit

Korkoherkät Kamux ja Kojamo

Aki Pyysing
17.11.2024
east Lue lisää
Artikkelit

Näin ostat osuuden Mäntsälän datakeskuksen kasvusta

Antti Leinonen
16.11.2024
east Lue lisää
Artikkelit

Esa Juntunen: Omistusasuminen on yliarvostettu tapa vaurastua

Esa Juntunen
11.11.2024
east Lue lisää