Artikkelit

Admicom Q3/24: Merkkejä paremmasta

Almanakka |
Jaa Twiittaa

Miten asiat ovat kehittyneet edellisestä päivityksestä?

Alla toissapäivältä ensipuraisuni luettuani nopeasti Admicomin raportin julkaisuaamuna.

Admicomia seuraava kaveri totesi hyvin: ”Pienyhtiöt on sillei samaan aikaan siistejä ja tylsiä ettei siellä ole montaa juttua mihin ylipäänsä kiinnittää huomiota.”

Juuri näin. En itse ennusta kvartaalitasolla, mutta katson kyllä, ovatko luvut yllättävän hyviä tai huonoja. Tässä tapauksessa ne eivät olleet kumpaakaan. Kasvu on hidasta ja kannattavuus hieman heikkenee, mikä ei ole markkinatilanne huomioiden yhtään yllättävää.

Osake on noussut yllättävän paljon kvartaalissa, kun huomioidaan ettei mitään oikein ole tapahtunut, mutta toisaalta parempi markkina on taas kvartaalin verran lähempänä. Admicomin suurin omistaja Matti Häll, joka on myynyt osakkeitaan jo pitkään markkinalla, myöskin löysi lopultakin uuden omistajan lopuille osakkeilleen (20 % yhtiöstä). Tästä potista on tullut vasta yksi liputus SP Rahastoyhtiöltä, joka omisti osaketta jo entuudestaan aika paljon, joten liekö mennyt pieninä palasina instituutiosijoittajille. Myyntipaine Matin osalta kuitenkin oli nyt tässä, joten ehkä osake sai tähän uutiseen hieman noustakin.

Kuva

Ajatuksia raportista

Admicomin Q1 ja Q3 raportit ovat lyhyitä, tiiviitä liiketoimintakatsauksia. Luvut tuli käytännössä perattua jo tuossa yllä, joten keskityn tässä kohtaa toimitusjohtaja Petri Kairisen katsaukseen.

Vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä näimme ensimmäisiä merkkejä piristymisestä rakennusalalla. Uusmyynti pienemmässä asiakassegmentissä on ollut erityisen vahvaa Q3:n aikana. Olemme saavuttaneet rohkaisevia tuloksia ristiinmyynnissä yhä useampien asiakkaiden ottaessa käyttöön enemmän tuotteita kasvavasta valikoimastamme. Suuremmissa kaupoissa on kuitenkin tapahtunut siirtymistä eteenpäin, ja myös maksukyvyttömyydet asiakkaissamme olivat edellistä vuosineljännestä suurempia, mikä hillitsi ARR:n kokonaiskasvua 4,2 prosenttiin. Tasauslaskutuksen 12 kuukauden liukuvan keskiarvon pienenemä vähensi ARR:n kasvua 2,3 prosenttiyksikköä. Tästä huolimatta vahva suorituskyky pienemmässä segmentissä ja asiakasmäärän yleinen kasvu osoittavat ratkaisuillemme olevan jatkuvaa kysyntää ja alustamme olevan kilpailukykyinen.

Jos Petri ei huvikseen vedätä, niin tämä ensimmäinen kappale kuulostaa varsin positiiviselta. Markkina on jo piristymässä ja uusmyynti pienille yhtiöille on erityisen vahvaa. Ristiinmyyntikin on vihdoin parantunut (tosin tähän vielä kommentti myöhemmin). Suuret kaupat antavat odottaa itseään mikä on ymmärrettävää rakennusyhtiöiden investoidessa nyt kovin vähän. Asiakkaiden liikevaihtoon sidottu tasauslaskutus on luonnollisesti nyt laskussa, mutta jos se putsataan luvuista pois, kasvoi jatkuva liikevaihto (ARR) jo 6,5 % vuodentakaiseen nähden.

Vuosineljänneksen keskeinen strateginen kehitysaskel oli uuden tekoälyvisiomme ensiesittely. Tekoälyn käyttö tulee olemaan merkittävä harppaus eteenpäin tuoteperheemme integroinnissa ja käyttäjäkokemuksessa. Puheohjauksella toimivan käyttöliittymän kautta pystymme yhdistämään useita Admicom-tuotteita, jolloin käyttäjät voivat saumattomasti käyttää useita työkaluja samanaikaisesti. Tämä innovaatio on suunniteltu tukemaan rakennustöitä suoraan kentällä, virtaviivaistamaan toimintoja ja parantamaan tuottavuutta työmaalla. Kehitys on vielä hyvin alkuvaiheessa, mutta olemme innoissamme tekoälyn tuomista mahdollisuuksista mullistaa tapa, jolla asiakkaat käyttävät tuotteitamme, ja sen tuomasta tuottavuuden lisäyksestä.

Tässä on aika paljon myyntimiehen etukenoa, joskin raksalla ääniohjaus eri työkalujen käytössä kuulostaa ihan järkevältä, kun ruudun näpyttely ei aina ole kaikista helpoin tapa talvipakkasissa ja suojavälineet päällä. Jos ymmärrän oikein, on taas kuitenkin helpotettu eri Admicom-tuotteiden käyttöä keskenään ja sekaisin, mikä voisi helpottaa niiden ristiinmyyntiä.

Tämän lisäksi teimme strategisen päätöksen muuttaa markkinoiden johtavan ERP-ratkaisumme, Ultiman, paketointia ja hinnoittelua. Osana muutosta kaikki Ultima-asiakkaat saavat nyt käyttöönsä Admicom Vision- ja Trackinno-sovellustemme aloitusversiot Ultima-tilauksessaan. Muutos astui voimaan 1. lokakuuta, ja samalla päivitimme hinnoitteluamme koko Ultima-asiakaskunnassa. Arvioimme uudistuksen edistävän myös lisämyyntiä, kun asiakkaat alkavat käyttää ja kokea ratkaisuiden hyödyt.

Kommentoinkin ensimmäisessä tweetissäni jo tätä. Ei välttämättä positiivinen asia, jos asiakkaat joudutaan pakottamaan uusiin tuotteisiin ja sitten kerrotaan ristiinmyynnin vetävän hyvin.

Ohjeistus (ennallaan):

Yhtiö arvioi vuonna 2024 jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) kasvavan 5-10 %. Jatkuva vuosilaskutus vuonna 2023 oli 32,5 miljoonaa euroa. Kokonaisliikevaihdon arvioidaan kasvavan vuodesta 2023. Kokonaisliikevaihto vuonna 2023 oli 34,3 miljoonaa euroa. Oikaistun käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan olevan 32-37 % liikevaihdosta.

Ohjeistukseen pääseminen näyttää aika todennäköiseltä, etenkin jos markkina on osoittanut merkkejä piristymisestä.

Ajatuksia sijoittajapuhelusta

Admicomille ensin isot kehut siitä, että kun puhelussa on mukana toimitusjohtaja ja talousjohtaja, niin molemmat keskittyvät rooliensa kannalta oikeisiin asioihin eivätkä toista kvartaalin lukuja kahteen kertaan. Tämä on ihan naurettavan yleistä kotimaisissa yhtiöissä. Kairisen pitääkin keskittyä isoon kuvaan ja strategiaan ja antaa talousjohtajan pureutua lukuihin. Tästä mallia muillekin.

Admicom Ultima Lite -tuotteella on tehty yhden kuukauden myyntiennätys. Kirsikan poimintaa kakusta, mutta tällaisina aikoina harvemmin asetetaan uusia ennätyksiä, kysykää keneltä tahansa raksasektoriin liittyvältä firmalta. Uusia asiakkuuksia on myös saatu NETTONA avattua aika hyvin tänä vuonna (50), vaikka niitä onkin menetetty maksukyvyttömyyden takia yli 150. Uusmyynti vetää siis yllättävänkin hyvin, vaikka ala ei investoi eikä uusia tulijoita varmaan jonoksi asti vielä ole.

Tekoälyvision esittely oli hyvä. Esityksessä annettiin monta yksinkertaista esimerkkiä käyttösovelluksista ja toteutus vaikutti kohtalaisen simppeliltä. Vaikea tietysti ottaa kantaa saadaanko näihin kysymyksiin tekoälyllä luotettavia vastauksia ja ratkaisuja, mutta en pidä ihan mahdottomana. Toivottavasti jotain kautta pääsee kuulemaan käyttökokemuksia mahdollisimman pian.

Kairinen kertoo henkilöstöinvestointien kohdistuneen pääasiassa asiakaspalvelupuolelle ja tuotekehitykseen, mutta kääntyvän nyt myyntiin. Tämä sopii hyvin paranevan markkinan kanssa yksiin ja uskonkin uusmyynnin kasvaessa Admicomin markkinaosuuden Suomessa kasvavan.

Talousjohtaja Satu Helamo kertoo hintojen Ultimalle nousseen lokakuun alussa. Eli samalla, kun asiakkaille annettiin ”ilmaiseksi” kokeiluversiot parista Admicomin lisätuotteista. Tämä melkein takuulla ärsyttää joitain asiakkaita, joten kenties pääsemme näkemään, miten hyvin Admicomin tuotteella on pitoa asiakkaan ärsyyntyessä. Tämä kuitenkin tukee kannattavuutta pidemmällä juoksulla ja uusia asiakkaita asia ei todennäköisesti ärsytä yhtä paljoa.

Jatkuvan liikevaihdon kasvusta 1,7 %-yksikköä tulee Trackinno-yritysostosta. Orgaanisesti silti 2,5 % plussalla.

Alla olevasta kuvasta näkee hyvin jatkuvan liikevaihdon kehitykseen vaikuttavat tekijät. Olemassa oleville asiakkaille on saatu ihan hyvin myytyä uusia tuotteita. Ei ristiinmyynti aivan surkeasti tosiaan ole vetänyt.

Kuva

Q&A

Miten suuria hinnan korotuksia tehtiin Ultima-tuotteen hinnoitteluun? Maltillisia, alle 5 %. Tässä päätavoitteena oli saada käyttäjille kokemuksia uusista Admicom-tuotteista.

Miten Admicom taistelee kilpaillulla yrityskauppamarkkinalla? Keskittymällä pienempiin diileihin ja olemassa olevaa tuoteportfoliota täydentäviin kauppoihin. Private Equity on kiinnostuneempi isoista diileistä. Tässä voi mahdollisesti olla haaste kansainvälistymisen kannalta, jos isoa järkevästi hinnoiteltua diiliä ei löydetä. Hyvä tapahan voisi olla ostaa pienempi uusi tuote nykyiseen portfolioon esimerkiksi Ruotsista ja pyrkiä laajentamaan siihen asiakaskuntaan isommalla tuotemassalla. Ei kuitenkaan nopea tie onneen eikä myöskään kuulosta kovin helpolta.

Miksi henkilöstömäärä on kasvanut tänä vuonna liikevaihtoa nopeammin? Ollut puutteita tietyissä funktioissa ja tiimeissä, joita on nyt resursoitu paremmin. Trackinno-ostoksesta tuli myös lisää porukkaa.

Kysymys ensimmäisen ison pohjoismaisen asiakkaan statuksesta. Edennyt hyvin ja ovat saaneet myös ensimmäisen suosituksen tältä asiakkaalta. Nyt jo toinen suurempi pohjoismainen asiakas on lähestynyt Admicomia ja haluaisi ostaa saman paketin. Jos Kairisen olisi oikein etsimällä pitänyt etsiä positiivisia asioita tältä kvartaalilta, niin tämä asia olisi voitu nähdä jo toimitusjohtajan katsauksessa eikä jättää sattuman varaan Q&A:n loppupuolelle. Nyt asian kuuli mahdollisimman harva sijoittaja.

Jatkan tyytyväisenä Admicom-omistajana reilun 8 % osuudella salkustani. En ole lisännyt enkä vähentänyt. Arvostus on juuri tässä hetkessä aika kireä, mutta jos on ostanut Admicomia keskellä historiallista rakennusalan myrskyä, niin onhan se ihan kiva ratsastaa viimeisellä aallolla satamaan juhlimaan parempaakin markkinaa omistajana. Kyllä se joskus taas koittaa. Jos jaksaa katsoa hieman pidemmälle, ei arvostus edes ole ihan mahdottoman kireä.

Keskustele Admicomista

Seurantalista

Sisältöpoiminta:

Helsingin pörssin tuloskalenteri

Kolumnit

Piinaviikko

Aki Pyysing
13.10.2024
east Lue lisää
Artikkelit

Onko Verkkokauppa.com nyt halpa?

Iikka Numminen
13.10.2024
east Lue lisää
Artikkelit

STIF - Teollisuuskonkari uuden räjähtävän kasvumarkkinan äärellä

Pentti Jokinen
11.10.2024
east Lue lisää