A

-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Norjassa listattu Nordic Mining: aloitteleva kaivosyhtiö, jolla on myös 18% omistus Keliber-litiumkaivosyhtiöstä. Keliber näillä näkymin aloittaa tuotantonsa 3-4 vuoden päästä.

Nordic Miningin pääprojekti Engebø tuottaisi rutiilia (titaanidioksidia) ja granaattia. Suunnitelmat (DFS ym.) ja luvat ovat kunnossa, viimeisimmät luvat taisivat tulla 1-2kk sitten. Sijoittajat odottelevat tällä hetkellä uutisia rahoituksesta, joka vielä puuttuu. Kurssikin on hyvässä nosteessa vuosikausien lupa- ja suunnitteluprosessien ja lukuisten osakeantien jälkeen.

Onko tähän lafkaan perehtyneitä?

0
0
2.2.2021 - 21:47

KuplaSalkku

+103
Liittynyt:
14.8.2016
Viestejä:
189

Tätä tuli aikanaan omistettua mutta lukuisten taskulla käyntien ja hillotolppien jatkuvan siirtelyn takia lähti veromyynneissä tappiolla pihalle, jotta sai kuitattua muualta tulleita voittoja. Olisiko nyt jotain kestävämpää roadmappia kehissä?

0
0
3.2.2021 - 09:57

pilvenpiirtäjä

Liittynyt:
3.2.2021
Viestejä:
1

Nordic Mining vuosia omistanut kyseisen firman lappuja,Sen verran seurannut paikallisuutisista/lehdistä että Kokkolaan rakennetaan kemiantehdas ilmeisesti Keliberin malminjalostustavarten,Kunhan kaivos saadaan käyntiin ja Syväsatamaa laajennettu sekä ruopattu,Paikallis tiestöt kunnostettu ja Vaasa-Kokkola 8Tie Kunnostetaan ja levennetään,Ehkä tulevaa Akkutehdastavarten (toivottavasti jossain kohtaa tulossa) NM osake nyt jonkinverran ollut nousussa ja toivottavasti Kaikki suunitelmat toteutuu niin nousuvaraa pitäis olla vielä huimasti.

0
0
24.2.2021 - 23:15

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Tänään tehty taas totuttuun tapaan suunnattua osakeantia, 2,5 NOK per osake. 32 miljoonaa uutta osaketta. Nordic Mining haluaa osallistua Keliberin osakeantiin ja rahoittaa omia projektejaan keräityillä rahoilla. Pörssissä päätöskurssi tänään 2,94 NOK, eli ei ihan järjetön alennus kuitenkaan.

0
0
28.12.2021 - 19:10

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Pientä loppuvuoden päivitystä Nordic Miningista. Päätöskurssi tänään 28.12. on 3,30 NOK.

Yhtiö odottelee jo saadun käyttöluvan uudelleenkäsittelyn tulosta, jonka piti tulla jo puoli vuotta sitten. Käyttölupa on käytännössä viiimeinen lupa, jota Engebø-kaivokselle tarvitaan. Tämän jälkeen luulisi rahoituksen järjestyvän suht nopeasti. Yhtiöllä on joitain sopimuksia lopputuotteista ja sijoittajia, jotka viittaisivat tähän. Mikäli tämä käyttölupa jostain syystä evätään, niin on vaikea uskoa yhtiön enää siitä pärjäävän eteenpäin.

0
0
25.3.2022 - 13:10

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Keliberin litiumesiintymän nettonykyarvo on tänään julkaistun päivitetyn DFS (definitive feasibility study) mukaan 1228 miljoonaa euroa, eli 220% aiempaa enemmän. Nordic Mining omistaa Keliberistä 12 %. Tuo 12 % Keliberin arvosta olisi n. 147 miljoonaa euroa. Nordic Miningin osakkeilla käydään tällä hetkellä kauppaa hintaan 4,20 NOK, osakkeita on yhteensä n. 230 miljoonaa jolloin kokonaisvaluaatio on n. 1 miljardia NOK, eli n. 105 miljoonaa euroa.

Eli tällä hetkellä Nordic Mining arvostetaan pörssissä n. 29% alle pelkän Keliberin osuuden arvon. Lisänä Nordic Miningin varsinainen projekti, eli Engebøn titaanioksidikaivos. Sen nettonykyarvo on n. 237 miljoonaa euroa...

Näiden kahden nettonykyarvot yhteenlaskettuna on 384 MEUR ja Nordic Miningin arvostus pörssissä siis n. 72% alhaisempi. Nousuvaraa osakkeella pitäisi siis olla ihan reilusti.

Huomattavaa vielä sekin, että Keliberin lukemat on tehty litiumhydroksidin hinnalla $25k/t ja nykyhinta on moninkertainen.

Edit: Ja alle tunti tämän postauksen jälkeen tulikin ilmoitus Engebøn päivitetystä DFS:stä. Uusi nettonykyarvo on n. 313 MEUR eli 32% aiempaa enemmän.

0
0
25.3.2022 - 13:20

Artsipappa

+2164
Liittynyt:
14.7.2016
Viestejä:
1962
A kirjoitti:

Keliberin litiumesiintymän nettonykyarvo on tänään julkaistun päivitetyn DFS (definitive feasibility study) mukaan 1228 miljoonaa euroa, eli 220% aiempaa enemmän. Nordic Mining omistaa Keliberistä 12 %. Tuo 12 % Keliberin arvosta olisi n. 147 miljoonaa euroa. Nordic Miningin osakkeilla käydään tällä hetkellä kauppaa hintaan 4,20 NOK, osakkeita on yhteensä n. 230 miljoonaa jolloin kokonaisvaluaatio on n. 1 miljardia NOK, eli n. 105 miljoonaa euroa.

Eli tällä hetkellä Nordic Mining arvostetaan pörssissä n. 29% alle pelkän Keliberin osuuden arvon. Lisänä Nordic Miningin varsinainen projekti, eli Engebøn titaanioksidikaivos. Sen nettonykyarvo on n. 237 miljoonaa euroa...

Näiden kahden nettonykyarvot yhteenlaskettuna on 384 MEUR ja Nordic Miningin arvostus pörssissä siis n. 72% alhaisempi. Nousuvaraa osakkeella pitäisi siis olla ihan reilusti.

Huomattavaa vielä sekin, että Keliberin lukemat on tehty litiumhydroksidin hinnalla $25k/t ja nykyhinta on moninkertainen.

Edit: Ja alle tunti tämän postauksen jälkeen tulikin ilmoitus Engebøn päivitetystä DFS:stä. Uusi nettonykyarvo on n. 313 MEUR eli 32% aiempaa enemmän.

Pahoittelut luultavasti tyhmästä kysymyksestä, mutta siis onko tuon esiintymän arvo tosiaan 1,2 miljardia kulujen jälkeen? Tarkoitan siis sitä, että jos rakennan sinne mestat kuntoon ja palkkaan työntekijät ja litium kaivetaan ylös niin lapaan jää 1,2 miljardia jollain laskelmilla? Nordic Miningin osuuden arvo on 147 miljoonaa. Olisiko ostajia jonoksi asti jos sen myisi 100 miljoonalla? Vai mikä koira tähän on haudattu.

0
0
25.3.2022 - 13:37

Hynägrande

+1800
Liittynyt:
21.8.2017
Viestejä:
1242
Artsipappa kirjoitti:

Pahoittelut luultavasti tyhmästä kysymyksestä, mutta siis onko tuon esiintymän arvo tosiaan 1,2 miljardia kulujen jälkeen? Tarkoitan siis sitä, että jos rakennan sinne mestat kuntoon ja palkkaan työntekijät ja litium kaivetaan ylös niin lapaan jää 1,2 miljardia jollain laskelmilla? Nordic Miningin osuuden arvo on 147 miljoonaa. Olisiko ostajia jonoksi asti jos sen myisi 100 miljoonalla? Vai mikä koira tähän on haudattu.

Kysymyshän on juuri oikea. Paljon näkee kaivosyhtiöiden valuaatioita, jotka perustuvat laskelmiin maassa olevan malmin arvosta. Ja maassa olevasta malmistakin pitää erottaa todennetut ja "päätellyt" malmivarat.

Mutta kaivoksen rakentaminen syö rahaa ja kestää, eikä ole mitään takeita mikä on malmin arvo kun kaivos alkaa toimia. Jos alkaa.

 

0
0
25.3.2022 - 18:08

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508
Artsipappa kirjoitti:

 

A kirjoitti:

Keliberin litiumesiintymän nettonykyarvo on tänään julkaistun päivitetyn DFS (definitive feasibility study) mukaan 1228 miljoonaa euroa, eli 220% aiempaa enemmän. Nordic Mining omistaa Keliberistä 12 %. Tuo 12 % Keliberin arvosta olisi n. 147 miljoonaa euroa. Nordic Miningin osakkeilla käydään tällä hetkellä kauppaa hintaan 4,20 NOK, osakkeita on yhteensä n. 230 miljoonaa jolloin kokonaisvaluaatio on n. 1 miljardia NOK, eli n. 105 miljoonaa euroa.

Eli tällä hetkellä Nordic Mining arvostetaan pörssissä n. 29% alle pelkän Keliberin osuuden arvon. Lisänä Nordic Miningin varsinainen projekti, eli Engebøn titaanioksidikaivos. Sen nettonykyarvo on n. 237 miljoonaa euroa...

Näiden kahden nettonykyarvot yhteenlaskettuna on 384 MEUR ja Nordic Miningin arvostus pörssissä siis n. 72% alhaisempi. Nousuvaraa osakkeella pitäisi siis olla ihan reilusti.

Huomattavaa vielä sekin, että Keliberin lukemat on tehty litiumhydroksidin hinnalla $25k/t ja nykyhinta on moninkertainen.

Edit: Ja alle tunti tämän postauksen jälkeen tulikin ilmoitus Engebøn päivitetystä DFS:stä. Uusi nettonykyarvo on n. 313 MEUR eli 32% aiempaa enemmän.

 

Pahoittelut luultavasti tyhmästä kysymyksestä, mutta siis onko tuon esiintymän arvo tosiaan 1,2 miljardia kulujen jälkeen? Tarkoitan siis sitä, että jos rakennan sinne mestat kuntoon ja palkkaan työntekijät ja litium kaivetaan ylös niin lapaan jää 1,2 miljardia jollain laskelmilla? Nordic Miningin osuuden arvo on 147 miljoonaa. Olisiko ostajia jonoksi asti jos sen myisi 100 miljoonalla? Vai mikä koira tähän on haudattu.

Kysymys ei ole lainkaan tyhmä. Arvotus tulevaisuudelle on aika vaikeaa. NPV:ssä on ainakin yritetty ottaa kattavasti huomioon mikä esiintymän nykyinen arvo olisi. Kukin voi itse perehtyä onko laskelmat sinne päinkään, kunhan julkistavat varsinaisen DFS-selvityksen. Aiemmasta DFS:stä voi katsoa osviittaa. Keliberin sivuilta ei pääse (päivittävät sinne kai tätä päivitettyä, mutta Googlella löytyy: https://www.keliber.fi/site/assets/files/1889/executive_summary_of_the_…

Itsehän en mikään alan ammattilainen ole, mutta arvioin, että Keliberin DFS on sen verran kattavasti tehty (ja suht alhaisilla lopputuotteiden hinnoilla), että varmaan moninkertaisesti pielessä arvot eivät ole. Vaikkapa tuolla vanhallakin DFS:n arviolla (nettonykyarvo alle puolet nykyisestä arviosta) pidän Nordic Miningia suht edullisena, kaikkine epävarmuuksien yms. alennuksineen.

Lyhyesti: koira on haudattu epävarmuuksien alle. Niitä on kuitenki niin paljon ja monesta eri kulmasta, että se näkyy roimana alennuksena hinnassa. Mielestäni markkinat tosin arvottavat nyt alakanttiin. Epävarmuuksista isoimmat ovat mielestäni regulaatiossa/luvituksissa, vaikka ne ovatkin jo pitkälti kunnossa. Suomessa (ja Pohjoismaissa yleisestikin) on suhteellisen huono historia näiden suhteen, suht vähän perehtyneenä näkemykseni mukaan...

0
0
6.5.2022 - 09:58

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Noniin, nyt katosi massiivisin riski Engebøn rutiilikaivoksen osalta. Norjan ministeriö vahvisti n. 2 vuotta sitten saadun käyttöluvan. Pörssin avatessa voi olettaa kovaa kurssinousua, koska tämä oli suhteellisen iso riski lähinnä Nordic Miningin kivijätteen loppusijoituspaikan vuoksi. Nordic Mining on suunnitellut laskevansa vuonoon kaikki kivijätteet (mukana myös haitallisia kemikaaleja, joita kiviaineksen käsittelyssä käytetään). Tämä on todella tulkinnanvaraista, että onko se hyvä vai huono luonnonsuojelun kannalta. Maalle laskettava "kivjäte" ei sekään ole hyvä, vuonon pohjalla se ei ole tekemisissä hapen kanssa jne.. Nyt viime päivät siellä olikin mielenosoittajia estämässä rakennustöitä ja eilen poliisit raahasivat heitä sitten pois. Nordic Miningilla on ollut lupa tähän vuonon käyttämiseen kivijätteelle jo yli 5 vuotta. Viime vuonna he saivat muutoksen lupaan, jolla kivijätteen määrä vähenee todella merkittävästi, mutta mukaan tulee mahdollisesti vesistölle vaarallinen kemikaali. Luvat siis ovat kunnossa. Ympäristöasiat ovat vaikeita, kun kaivostoimintaa tehdään. EU:sta tulee myös painetta ja monien ympäristönsuojelijoiden mielestä Nordic Miningin suunnitelmat ovat laittomia EU:n uudehkojen ympäristödirektiivien mukaan.

Mutta Norjan vastaava ministeriö (Ministry of Trade, Industry and Fisheries, MTIF) nyt päätti pitkän prosessinsa jälkeen vahvistaa ja pitää Engebøn käyttöluvan kuten se myönnettiin 2020. Nyt yhtiö varmasti saa rahoituksenkin helpohkosti. Engebø maksaa toteutuessaan itsensä takaisin helposti alle viidessä vuodessa ja siinä riittää kaivettavaa vuosikymmeniksi.

Lisäksi yhtiö omistaa Keliber-litiumkaivosyhtiöstä 12 %, jonka lisäksi yhtiöllä on jotain muitakin pienempiä projekteja ja kaivoshankkeita.

0
0
6.5.2022 - 11:16

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
A kirjoitti:
Nordic Mining on suunnitellut laskevansa vuonoon kaikki kivijätteet (mukana myös haitallisia kemikaaleja, joita kiviaineksen käsittelyssä käytetään).

......

Viime vuonna he saivat muutoksen lupaan, jolla kivijätteen määrä vähenee todella merkittävästi, mutta mukaan tulee mahdollisesti vesistölle vaarallinen kemikaali.

........

EU:sta tulee myös painetta ja monien ympäristönsuojelijoiden mielestä Nordic Miningin suunnitelmat ovat laittomia EU:n uudehkojen ympäristödirektiivien mukaan.

Osaatko avata tätä enemmän, kun en kiviteollisuuden prosessia tunne. Mistä kemikaalista on kyse, mihin sitä käytetään ja miten se kemikaali vaikuttaa vesistössä?

Jos ihan puhtaasti luonnon kannalta tätä asiaa katsotaan, niin jo tuo kiviaineksen upotus vesistöön ei ole mikään "ekoteko". Todennäköisesti kiviaineksen loppusijoitus maan pinnalle olisi luonnon kannalta parempi, mutta tässä varmaan mennään vanhalla menetelmällä: poissa silmistä, poissa mielestä. Eli kasat halutaan piiloon ja halvin keino on upottaa ne vuonon pohjasedimenttiin, josta se ongelma vesistön ekosysteemiin tulee jos on tullakseen. Eli aina kun pohjaan kajotaan tavalla taikka toisella, on se huono juttu. Tämänkin takia EU todennäköisesti näitä direktiivejä säätää.

Ymmärrän kyllä että asiassa pitää tasapainotella luonnon ja ihmisen toiminnan välillä. Esim. sataman teko ja väylän ruoppaus on vesistön ekossyteemille katastrofi, mutta meidän tulee kuitenkin näitä projekteja tehdä reaalimaailmassa. Sen sijaan vesistöön dumppaus vain siksi, että se olisi poissa silmistä, ei ole pakollinen toimenpide.

 

0
0
6.5.2022 - 11:42

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508
Tinggeli kirjoitti:

 

A kirjoitti:

Nordic Mining on suunnitellut laskevansa vuonoon kaikki kivijätteet (mukana myös haitallisia kemikaaleja, joita kiviaineksen käsittelyssä käytetään).

......

Viime vuonna he saivat muutoksen lupaan, jolla kivijätteen määrä vähenee todella merkittävästi, mutta mukaan tulee mahdollisesti vesistölle vaarallinen kemikaali.

........

EU:sta tulee myös painetta ja monien ympäristönsuojelijoiden mielestä Nordic Miningin suunnitelmat ovat laittomia EU:n uudehkojen ympäristödirektiivien mukaan.

Osaatko avata tätä enemmän, kun en kiviteollisuuden prosessia tunne. Mistä kemikaalista on kyse, mihin sitä käytetään ja miten se kemikaali vaikuttaa vesistössä?

Jos ihan puhtaasti luonnon kannalta tätä asiaa katsotaan, niin jo tuo kiviaineksen upotus vesistöön ei ole mikään "ekoteko". Todennäköisesti kiviaineksen loppusijoitus maan pinnalle olisi luonnon kannalta parempi, mutta tässä varmaan mennään vanhalla menetelmällä: poissa silmistä, poissa mielestä. Eli kasat halutaan piiloon ja halvin keino on upottaa ne vuonon pohjasedimenttiin, josta se ongelma vesistön ekosysteemiin tulee jos on tullakseen. Eli aina kun pohjaan kajotaan tavalla taikka toisella, on se huono juttu. Tämänkin takia EU todennäköisesti näitä direktiivejä säätää.

Ymmärrän kyllä että asiassa pitää tasapainotella luonnon ja ihmisen toiminnan välillä. Esim. sataman teko ja väylän ruoppaus on vesistön ekossyteemille katastrofi, mutta meidän tulee kuitenkin näitä projekteja tehdä reaalimaailmassa. Sen sijaan vesistöön dumppaus vain siksi, että se olisi poissa silmistä, ei ole pakollinen toimenpide.

 

En ole itsekään kiviteollisuuden ammattilainen. Kemikaali on SIPX (https://camachem.com/en/blog/post/what-is-sodium-isopropyl-xanthate-sip…). Nordic Mining sai luvan käyttää tätä viime vuonna. Käsittääkseni se on ihan vaan haitallinen vedessä eläville.

Kiviaineksen upotus vesistöön on vähän kaksipiippuinen juttu ympäristönkin kannalta. Ei tosiaan ole mikään ekoteko. Eikä olisi myöskään sen maalle jättäminen. Käsittääkseni se on tapauskohtaista, että kumpi on luonnolle vähemmän haitaksi. Eli vuonoon dumppaaminen voi joskus olla parempi ratkaisu kuin maalle kasaaminen. Olen kuitenkin tästä mutulla sitä mieltä, että vuonoon dumppaaminen on huonompi ratkaisu kuin kiviaineksen säilöminen maalle. Tosin onpahan sinne vuonoihin dumpattu kaikenlaista muutakin, että kivi"jäte" kemikaaleineen on siihen nähden verraten pientä. Tässä ei ole kyse siitä, että se olisi poissa silmistä. Maalle dumppaaminen ei ole kovin hyvä vaihtoehto sekään. Uskoisin, että käyttävät näille löytyviä vaihtoehtoja, kuten aineksen tunkemista takaisin maahan jne. (Se on myös MTIF:n päätöksessä vaatimuksena, että vaihtoehtoisia tapoja käytetään mahdollisuuksien mukaan.)

Itse en käsitä, miten tämän puljun markkina-arvo on edelleen alle 100 miljoonan euron. Pelkän Keliber-osuuden arvo on enemmän, laskettuna vasta toteutuneella osakeantihinnalla -- ja Keliber on saanut lupia ja litiumin arvo markkinoillakin kasvanut. Ja tämä rutiilikaivosprojekti, joka on 100% Nordic Miningin omistuksessa, on nyt käytännössä rahoitusta vaille toteuttamista. Rahoituksen luulisi löytyvän piakkoin nyt kun kaikki kaivoksen vaatimat merkitsevät luvat ovat valitusprosesseineen ohi. Tämä projekti on moninkertaisesti Keliberiä arvokkaampi, että kyllä vähän ihmettelen osakekurssia cheeky

0
0
6.5.2022 - 14:35

Tinggeli

+3013
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Kiitos.

Eli tuote on NATRIUMISOPROPYYLIKSANTAATTI (SODIUM ISOPROPYL XANTHATE - SIPX)  Suomessa maahantuojana toimii Berner Oy.

Aine on vaarallista hengitettynä, nieltynä ja jopa ihokosketuksessa. Aineen vaaralausekkeet:

  • H411 Myrkyllistä vesieliöille, pitkäaikaisia haittavaikutuksia.
  • H302Haitallista nieltynä.
  • H315Ärsyttää ihoa.

Vaaralipuke:

Käyttöturvallisuustiedoiteessa:

Toxicity

  • Toxicity to fish: no data available

  • Toxicity to daphnia and other aquatic invertebrates: no data available

  • Toxicity to algae: no data available

  • Toxicity to microorganisms: no data available

Ainetta ei ole siis kovin paljon tutkittu. Hyvin yleistä, ettei näitä nykyisiä kemikaaleja kovin hyvin ole tutkittu.

Vaarallisuus

Classification of the substance or mixture

Acute toxicity - Category 4, Oral

Skin irritation, Category 2

Hazardous to the aquatic environment, long-term (Chronic) - Category Chronic 2

Minimum/Potential Fatal Human Dose

4. 4= very toxic: probable oral lethal dose (human) 50-500 mg/kg, between 1 teaspoon & 1 ounce for 70 kg person (150 lb). toxic properties are like those of sodium ethyl xanthate.

Käsiteltäessä ainetta, täytyy käyttää melko täydellistä suojausta.

Personal precautions, protective equipment and emergency procedures

Avoid dust formation. Avoid breathing mist, gas or vapours.Avoid contacting with skin and eye. Use personal protective equipment.Wear chemical impermeable gloves. Ensure adequate ventilation.Remove all sources of ignition. Evacuate personnel to safe areas.Keep people away from and upwind of spill/leak.

 

Environmental precautions

Prevent further spillage or leakage if it is safe to do so. Do not let the chemical enter drains. Discharge into the environment must be avoided.

Toki tässä pitää ottaa huomioon kuinka paljon ainetta pääsee ympäristöön ja veteen eli sen pitoisuus. Jos ympäristölupa on annettu, niin tuskin tätä kovin paljon veteen pääsee eli pitoisuus on hyvin pieni.

 

Precautions for safe handling

Handling in a well ventilated place. Wear suitable protective clothing. Avoid contact with skin and eyes. Avoid formation of dust and aerosols. Use non-sparking tools. Prevent fire caused by electrostatic discharge steam.

 

https://www.kemidigi.fi/kemikaali-ilmoitus/tiedot/397762/397762

0
0
22.9.2022 - 22:52

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Tämän päivän tilanne on semmoinen, että odotellaan rahoituspäätöksiä. Markkina-arvo kurssilla 2,79 NOK on n. 63 miljoonaa euroa. Rahaa yhtiölle tuli Keliberin myynnistä n. 46 miljoonaa euroa joitain päiviä sitten. Rutiilikaivosprojektin maanrakennustöitä tehdään par'aikaa.

Riskejä on edelleen, mutta kaikki tarvittavat luvat sun muut ovat oleellisimmilta osin olemassa ja hyväksytty. Tällaiselle firmalle tällainen aika on aika haastavaa. Vuonoon dumppaaminen on ehkä se poliittisesti vaikein kohta. Mutta jos kaivostoimintaa haluaa tuolla tehdä, niin siihen ei hirveän hyviä vaihtoehtojakaan ole. Ei se varmasti ainakaan parempaa millään muotoa ole, kun mineraalit tuodaan vaikka Kiinasta.

Kaikkiaan vajaa 20 miljoonan euron arvostus (markkina-arvo - Keliber-tulot) tälle firmalle on mielestäni räikeä aliarvostus. Kaikki ymmärtämäni riskit mukaanlukien en ymmärrä tätä hinnoittelua.

Yksi mikä on painanut kurssia mielestäni suht paljon alas on Nordean norjalainen rahasto. Nordean rahasto myi reilun 6 % omistuksensa kokonaan viimein eilen. Myynnit he aloittivat n. vuosi sitten. Alla kuvaaja. Tippuivat pois suurimpien omistajien listalta joku viikko sitten, jonka vuoksi matkaa nollaan ei näy. Y-akselilla osuus yhtiöstä. Punainen pallura merkkaa osakeantia.

Nordean rahaston mukaan heidän ESG-standardit kyllä täyttyvät, mutta näkevät osuudenomistajien arvostavan muita sijoituskohteita kuin vuonoon dumppaavan kaivosyhtiön. Tiedä sitten, onko tuo oikea syy. Omaan korvaan kuulostaa melko mahdolliselta, sillä Nordean rahasto jos mikä tarvitsee menestyäkseen ns. hyvesignalointia.

Keliber muuten meni "halvalla" Sibanye Stillwaterille. Eli roimasti alle aiemman antihinnan. Silti ihan hyvin voittoa Nordic Miningille.

0
0
3.10.2022 - 13:07

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Tänään tuli tiedote 55 miljoonan dollarin diilistä. Diilin ytimessä on 50 miljoonaa dollaria rahoitusta 11 % rojaltia vastaan (myydyistä rutiilista (TiO2) ja granaatista). Yksityiskohdat mielestäni ratkaisevat tuon sopimuksen hyvyyden firman kannalta, mutta lähtökohtaisesti kuulostaa hyvältä, sillä rahoitus alkaa olemaan varmistettu. Toivottavasti ei mennyt liian halvalla.

UDFS-arvion mukaan kaivos tuottaisi kulujen jälkeen n. 50 MUSD. Alla kuva UDFS:stä (päivitetty definitiivinen kannattavuusselvitys), jonka perusteella tämä Orion-diili vie rojalteina n. 10 miljoonaa dollaria vuodessa, tiputtaen tuoton n. 40 miljoonaan dollariin. Rutiilista saanee tänä päivänä vähintään $3000/tonni ja granaatinkin hinta lienee noussut inflaation myötä. Eli tuoton nyt luulisi kuitenkin olevan vähintään 50 MUSD vuodessa. Rutiilin hinnasta viitteitä esim. Albemarlen (yksi isoimmista litiumin louhijoista) Q2 osavuosikatsauksesta:

Lithium Outlook
Adjusted EBITDA for the full year 2022 is expected to grow approximately 500-550% year over year, up from the previous outlook of +300%. Average realized pricing is now expected to be up 225-250% year-over-year resulting from the renegotiated contracts and increased market pricing.

Nyt rahoittajajoukossa ovat paikalliset yrittäjät, Iwatani sekä Orion. Arvelen, että loppurahoituksen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Kaivosta rakennetaan parhaillaan. Alla lainaus tämän päivän tiedotteesta.

 

Highlights:

  • Proposed investment of USD 55 million from leading mining investment fund that specializes in mining investments and has robust insight into the industry and market
    • USD 50 million in a non-dilutive royalty instrument and USD 5 million in equity
  • Royalty payments equal to 11% of gross revenue from the sale of rutile and garnet from Engebø
  • Royalty to hold second priority lien on senior security package, subject to the terms of a Intercreditor Agreement

Nordic Mining has secured investment agreements for USD 75 million, with USD 20 million from strategic rutile offtake partner Iwatani Corporation and the proposed USD 55 million from Orion

The proposed financing, combined with the funds from the sale of the shares in Keliber Oy for EUR 46.9 million, as previously announced, covers over 40% of the contemplated project financing package of USD 280 million, which will include a project reserve of USD 30 million.

Osakekurssi tänään 3.10. klo 13 on 2,875 NOK. 

0
0
18.1.2023 - 12:33

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Pari päivää sitten tiedotettiin sitovasta myyntidiilistä granaatille ensimmäiseksi viideksi vuodeksi. Tämä on erittäin merkittävä asia monelta kantilta: rahoitus helpottuu, louhintabisnes on Excelissä niin varmasti tuottavaa kuin voi tällä hetkellä olla, kun myynnit on jo sovittu. Luvat sun muut on hallussa, aluetta valmisteltu ja rakennettu paikan päällä melkein vuosi ja louhintalaitteistostakin sopimukset ainakin pääosin tehty.

Engebon vuoren puolikkaasta kilpaileva firma AMR hiertää vielä oikeudessa, vaikka ovatkin jo hävinneet pari kertaa eri instituutiossa (ainakin ministeriölle ja oikeusjärjestelmälle). Valittivat korkeimpaan oikeuteen viimeisimmästä tuomiosta. Tästä ei käsittääkseni ole vielä mitään uutta, ei edes tietoa ottaako korkein oikeus asian käsittelyyn. Oma mutuveikkaus on, että ottaa, sillä alemmalla oikeusasteella tuomio meni 2-1: ei siis mitenkään selvä voitto Nordic Miningille.

Kurssi humpsahtanut viime perjantain 2,2 NOK:sta 3,3 NOKiin. Jonkinlainen osakeanti tähän vielä tulee aiempien rakennus- ja rahoitussopimusten vuoksi vähintään. Ja puuttuupa kassasta vielä aika paljon rahaakin, mitä projektin valmistuminen vaatii.

0
0
2.3.2023 - 20:46

Bob Fleming

+6
Liittynyt:
28.10.2015
Viestejä:
41

Suunnattu anti tuli täyteen hinnalla 0,60NOK/osake. Jos hallitus hyväksyy tämän, liukenee vanhojen omistajien omistus hapokkaat 90%.

0
0
6.3.2023 - 17:53

LopullaBensaa

-19
Liittynyt:
2.9.2020
Viestejä:
125
Bob Fleming kirjoitti:

Suunnattu anti tuli täyteen hinnalla 0,60NOK/osake. Jos hallitus hyväksyy tämän, liukenee vanhojen omistajien omistus hapokkaat 90%.

Hmm.. tätä turskaa on salkussa. Onko tuularianti niille, jotka omisti vielä perjantaina? Entä onko tää suunnattu 0,60 anti jo 100% taputeltu, ettei tuu mitään ”ei vaiskaan” ja kurssi 2nok. Mielessä kerätä tappiot verotukseen ja ottaa ehkä tuulariannista vähä takas.

0
0
6.3.2023 - 18:39

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508
LopullaBensaa kirjoitti:

 

Bob Fleming kirjoitti:

Suunnattu anti tuli täyteen hinnalla 0,60NOK/osake. Jos hallitus hyväksyy tämän, liukenee vanhojen omistajien omistus hapokkaat 90%.

 

Hmm.. tätä turskaa on salkussa. Onko tuularianti niille, jotka omisti vielä perjantaina? Entä onko tää suunnattu 0,60 anti jo 100% taputeltu, ettei tuu mitään ”ei vaiskaan” ja kurssi 2nok. Mielessä kerätä tappiot verotukseen ja ottaa ehkä tuulariannista vähä takas.

Piti olla omistajana 2.2., eli jos holdasit siihen asti tai vaikka myit 3.2., niin saat merkintäoikeuksia. Tuo anti 0,60 anti toteutuu ellei markkinahinnat painu tuon alle, jolloin ei tietenkään kukaan merkkaa annista vaan ostaa markkinoilta. Sinänsä aika merkityksetön tuo tuleva 200k osakkeen anti nykyisen 2M osakkeen päälle. Osakkaat myytiin aika halvalla, syitä voi vain arvailla.

Katson itse tätä nyt niin, että 90 miljoonaa dollaria saatiin, kun porukka osti osakkeita 0,60 NOK hintaan. Ja jos itse saan suunnilleen samaan hintaan ostettua myös (kuten nyt markkinoilta n. 0,64 NOK hintaan), niin pitäisi olla kyllä ihan kelpo diili. Firma on nyt rahoitettu ja moni riski hälventynyt. Rahoitusta ei ainakaan näillä näkymin tarvitse enää kerätä ennen tuotantoa. Pitää vaan unohtaa, että aiempi omistus myytiin halvalla pois.

0
0
6.3.2023 - 20:38

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508
A kirjoitti:

Piti olla omistajana 2.2., eli jos holdasit siihen asti tai vaikka myit 3.2..

Tarkoitin siis maaliskuuta, en helmikuuta. Eli 2.3. ja 3.3.

0
0
7.3.2023 - 09:55

LopullaBensaa

-19
Liittynyt:
2.9.2020
Viestejä:
125

Moi, 

uusia tuulariosakkeita (subsequent offering) ei varmaan tuu 200k, vaan 200M (ks lainaus alla). 100% varmuudella tarkoitin sitä priva-antia… se lie varmaa, että toteutuu. Garmittais nyt myydä 0,6nok jos se iso anti peruuntuis…

”The Board has today resolved to propose a subsequent offering of up to

216,666,667 new shares which, if applicable and subject to applicable securities

laws, will be directed towards existing shareholders in the Company as of the

end of trading 2 March 2023 (as registered in the VPS 6 March 2023)”

0
0
7.3.2023 - 23:55

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

Joo, mulla oli magnitudit hieman pielessä. Firmassa on siis tällä hetkellä n. 2030 miljoonaa osaketta. Ja lisää tulee tuo n. 216 miljoonaa jos/kun anti 0,60 NOK:lla toteutuu lähiviikkoina.

Firma keräsi nyt siis rahaa 940 MNOK eli n. 90 miljoonaa dollaria antihinnalla 0,60 NOK per osake. Lisäksi osakkeita tehtiin aiemmin sovittujen mukaisesti yhteistyökumppaneille joko rahaa/lainaa tai työtä ym. vastaan yhteensä n. 139 MNOK (n. 13 MUSD) arvosta.

Tuon n. 90 miljoonan dollarin lisäksi firma sai Keliberin myynnistä aiemmin n. 47 miljoonaa dollaria. Nuo ovat siis yhtiön täysin omaa rahaa ilman mitään kytköksiä. Velkaa ei taida olla muuta kuin 100 miljoonan bondi korkealla korolla (joka meni 10% alennuksella, eli kassaan 90 miljoonaa).

Joka tapauksessa firmalla on nyt siis kassassa ainakin 90 + 47 miljoonaa, eli 137 miljoonaa dollaria. Tämän kun jakaa osakemäärällä, niin saadaan n. 9,6 dollarisenttiä per osake eli n. 0,70 NOK per osake. Bondi tietysti vähän muuttaa kuviota, kun 90 miljoonaa tuli siitäkin, mutta 100 miljoonaa on velkana.

Mun ymmärryksen mukaan koko projektia ei arvosteta markkinoilla edelleenkään lainkaan (osake treidaa jossain 0,61 - 0,65 NOK, eli markkina-arvo n. 119 MUSD - 126 MUSD), kun kassavarat ylittävät markkina-arvon vähintään n. 10 %:lla. Veikkaan, että vielä lähiviikot/kuukaudet nähdään annista ostaneiden pikavoittojen keruuta, eli markkinashokki päällä.

Joko projekti onnistuu tai sitten ei onnistu. Arvostusta on vaikea saada enää tämän alemmaksi, eli näen tämän hyvänä ostopaikkana mikäli projektiin uskoo. Projektin tulevaisuushan näyttää nyt valoisammalta kuin koskaan ennen. (Entisten) osakkeen omistajien tilanne taas hyvinkin pimeältä, kun firma myytiin alta halvalla ja vieläpä alle kassavarojen. 

Ei ainakaan markkinavoimien takia mene enää monia kymmeniä prosentteja alemmas, vai? indecision Ja jos kaivos saadaan pystyyn, niin vaikea nähdä kaivos huonosti tuottavana, varsinkin kun myyntisopparit on jo. Vaikeuksia voi tietysti aina tulla vaikka minkälaisia, eikä kaikki kuitenkaan mene kuten suunniteltiin.

0
0
9.3.2023 - 09:27

LopullaBensaa

-19
Liittynyt:
2.9.2020
Viestejä:
125

Näin näpit polttaneena funtsin, että onko firmalla nyt tarpeeksi kassaa rakentaa se kaivos valmiiksi ja tuotanto käyntiin? En haluaisi nauttia enää yhdestäkään liudennuksesta… kun firma ei tosiasiallisesti pidä vanhojen omistajien puolta lainkaan. 🤔

0
0
2.9.2024 - 16:03

A

OP
-13
Liittynyt:
31.3.2020
Viestejä:
508

LopullaBensaa wrote:

Näin näpit polttaneena funtsin, että onko firmalla nyt tarpeeksi kassaa rakentaa se kaivos valmiiksi ja tuotanto käyntiin? En haluaisi nauttia enää yhdestäkään liudennuksesta… kun firma ei tosiasiallisesti pidä vanhojen omistajien puolta lainkaan. 🤔

Pientä päivitystä tästä firmasta. Kaivos on kohta rakennettu, kaikki rahat nostettu ja budjetti ja aikataulu pysynyt. Varmaan jotain viivästyksiä vielä kuitenkin tulee. Yhtiön tilanne on yksinkertaisesti tällä hetkellä sellainen, että kaikki on raiteillaan ja toteutunut suunnitelmien mukaan. Tulevalle tuotannollekin on jo useiksi vuosiksi varmat ostajat.

Uusimman tiedotteen mukaan yhtiö hakee myös siirtoa Oslon päälistalle. Aivan täydellisesti ei kuitenkaan asiat ole, sillä kaivoksen ympäristökysymykset ovat edelleen hiertämässä aktivisteja ja myös EU:n jotain yksittäistä virastoa. Norjan valtio on Nordic Miningin puolella luvitusratkaisuissa ja käytännössä mahdolliset tulevat oikeustaistelut ovatkin Norjan valtiota vastaan, ei Nordic Miningia. Norjan valtio kun on myöntänyt yhtiölle luvat dumpata louhinta"jätteet" vuonoon. Vuonollehan se on varmasti katastrofi, mutta kääntöpuolella kaivos on toimiessaan yksi vihreimmistä ja puhtaimmista kaivoksista maailmassa. Ympäristölle täydellistä kaivosta ei ole olemassa.

Kurssi on n. 25 NOK, mukavasti noussut reilun vuoden takaisesta rankasta liudennusannista. Ehkäpä jo keväällä tai viimeistään vuoden päästä tiedämme lukuja kaivostoiminnan toteutumisesta, vaikka eiköhän siihen vuosi pari mene ennen kuin toiminta normalisoituu. Itse näen, että pahimmat riskit ovat takana päin ja mikäli mikään ei mene pahasti pieleen niin firman arvo tulee kaivoksen käynnistyessä ja toimiessa kasvamaan rajusti.

3
0
2.9.2024 - 19:17

LopullaBensaa

-19
Liittynyt:
2.9.2020
Viestejä:
125

Joo… mä sillon annin kieppeillä pyöräytin possan ulos, myin kaikki ja sitten merkkasin (halvemmalla). Ei tarvi enää niitä rahoja murehtia ne on jo win-win vähennetty verotuksessa. 😁

0
0