8.3.2017 - 11:57

Acumen

+222
Liittynyt:
7.4.2016
Viestejä:
490

Nokian Renkaat All Time High hinnoissa. 39.07 € tänään. Irtonaisen oloisempaa menoa taasen vaikka hyvän tuloksen jälkeen oli tahmeaa nousutrendiin lähtö. 

28.3.2017 - 10:26

Domme

-3
Liittynyt:
7.12.2015
Viestejä:
25

Nokian Renkaille uusi naistoimari Alkosta: http://www.kauppalehti.fi/uutiset/nokian-renkaisiin-uusi-toimitusjohtaja-alkosta/Kmj3AXFA

”Olemme erittäin tyytyväisiä saadessamme Korhosen yhtiön toimitusjohtajaksi. Teimme perusteellisen, kansainvälisen rekrytointiprosessin. Yhtiö on erinomaisessa kunnossa, ja Hille Korhonen tuo meille vahvan johtajakokemuksensa ja erinomaisen brändiosaamisensa”, Nokian Renkaiden hallituksen puheenjohtaja Petteri Walldén.

3.5.2017 - 13:41

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Renkailta vahva osari, kolmas tehdas jenkkeihin:

AP: "Uudishankkeena rakennettava tehdas sijaitsee Daytonissa, Tennesseen osavaltiossa.

Tehtaan vuotuinen kapasiteetti on neljä miljoonaa rengasta, ja sitä voi laajentaa tulevaisuudessa.

Tehtaan yhteyteen rakennetaan myös jakelukeskus sekä varastotilat 600 000 renkaalle.

Kokonaisinvestointi on tässä vaiheessa noin 360 miljoonaan US-dollaria.

Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuoden 2018 alussa, ja ensimmäiset renkaat valmistaa vuonna 2020."

Väliaikainen tj Andrei Pantioukhov vihjasi myös uudesta tehtaasta Eurooppaan jollain aikavälillä. Kovaa menee mutta korkee on hintakin...

4.5.2017 - 17:42

hömelö

+49
Liittynyt:
12.6.2016
Viestejä:
83

Nokian renkaat on pohdituttanut minua kovasti viime aikoina. Osake on kuminpaistajien keskuudessa toki ylen kallis (tuplat p/e arvolla mitattuna), mutta sen asema markkinoilla on mielenkiintoinen. Yhtiö on lähes hämmästyttävästi kyennyt säilyttämään korkean katetasonsa huonoinakin aikoina. Ja on nettovelaton.

Nyt automyynti Venäjällä osoittaa lievää värinää ylöspäin  http://www.tradingeconomics.com/russia/car-registrations, muutenkin  Venäjän(kin) talouskehityksen on lähes pakko olla pitemmällä tähtäimellä myönteinen. 

Bridgestone omistaa ilmeisesti edelleen aimo siivua Renkaista, ehkä 20 %, Bridgestonehan on maailman suurin rengasvalmistaja n. 30 Mrd € liikevaihdolla. Neljä suurinta hallitsee alaa, pienemmät ovat pääasiassa halparenkaiden tuottajia. Tässä NR on poikkeus.

Nokian Renkaat asemoituu  suunnilleen sijalle 20, mutta lienee maailman kannattavin alan yritys. Ymmärtääkseni rengasalalla kasvetaan pääasiassa muita pois ostamalla, pieni valmistaja voi kasvaa löytämällä segmentin, jossa on tilaa, kuten NR.  Tosin lunastukselle ei kannata antaa painoa, tässä tapauksessa lienee jopa epätoivottavaa.

Yhtälöön lasketaan mukaan vielä tuleva tehdas USA;n. Markkinaosuutta premium renkaissa ainakin talvirenkaiden osalta on nähtävästi otettavissa.

Raaka-ainehintojen nousu ei ole ongelma, kaikki valmistajat käyttävät kuitenkin samaa raaka-ainetta.

Ydinkysymykseksi muotoutuu, pystyykö NR olemaan teknisen kehityksen kärkijoukoissa, siitä on näyttöä. Tietenkin tuotannon tehokkuuden ylläpito on toinen kysymys.

Jos Nokian renkaat malttaa pysyä valitsemallaan linjalla, ei menetystä voi välttää.

8.8.2017 - 12:12

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Nokian Renkailta taas vahva osari. Inderes näkee painetta loppuvuoden ennusteissaan. Verokiistat yhä käynnissä.

Huhti–kesäkuu 2017 • Liikevaihto kasvoi 16,5 % ja oli 393,0 MEUR (4–6/2016: 337,4). Valuuttakurssit paransivat liikevaihtoa 10,9 MEUR 4–6/2016 kurssitasoon verrattuna. • Liikevoitto kasvoi 21,5 % ja oli 94,1 MEUR (77,5). Liikevoittoprosentti oli 24,0 % (23,0 %). • Tilikauden voitto kasvoi 16,0 % ja oli 71,1 MEUR (61,3). • Osakekohtainen tulos oli 0,52 euroa (0,46). • Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavarat olivat -5,9 MEUR (21,3).

Taloudellinen ohjeistus (päivitetty) Vuonna 2017, nykyisillä valuuttakursseilla, liikevaihdon ja liikevoiton odotetaan kasvavan vähintään 10 % vuoteen 2016 verrattuna.

20.9.2017 - 09:17

Lehtopöllö

+344
Liittynyt:
17.9.2014
Viestejä:
392

http://www.iltalehti.fi/autouutiset/201709192200403236_oa.shtml

Rengaskaupassa ei taida paljon muut asiat vaikuttaa kuin hinta ja ominaisuudet. Brändillä voi rahastaa jonkin aikaa, mutta sekin loppuu jos ominaisuudet eivät ole ainakin lähes kilpailijoiden tasolla. 

Nokian renkailla lienee tuotanto-, markkinointi-, tuotekehitys-, yms kustannukset olevan vähintään samalla tasolla / myyty rengas kuin kilpailijoilla? Hyvin suuntaa antaviahan tällaiset testit ovat, mutta voi olla hankala myydä renkaita jos ei ole halvimmasta päästä ja laadussakin useat merkit ovat parempia. 

11.12.2017 - 16:28

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Nokian Renkaat lipunut pikkuhiljaa osarin jälkeen. Silmään ei ole osunut mitään negatiivista ja kova tahti jatkunee. Kurssi otti pikkuhypyn 7. päivä kun Putin ilmoitti jatkostaan ja tämä pitänee olosuhteet Venäjällä niin ennakoitavana kun ne nyt siellä voivat olla.

18.4.2018 - 23:43

Frank

+1
Liittynyt:
1.3.2018
Viestejä:
3

Kurssi laskenut ilman suurempia syitä kolmessa kuukaudessa yli 15 prosenttia. Tai no olihan tässä muutaman päivän ajan pakotepelot ilmassa. Näkymien pitäisi kuitenkin olla hyvät: Uusien autojen myynti kasvanut itänaapurissa 13 kuukautta putkeen ja viime toukokuusta asti kaksinumeroisia lukemia. Daytonin tehtaan pitäisi nostaa lähivuosina liikevaihto uudelle tasolle. Tehtaan rakentamisen on määrä alkaa tämän vuoden alkupuoliskolla ja lisämyyntiä se tuo vuodesta 2020 alkaen. 4 miljoonan renkaan kapasiteetti käytössä vuodesta 2022 eteenpäin. 

Tämä alkaa näyttämään ainaki näin fundamenttipohjaisesti edulliselta. Yhtiö teki viime vuodelta EPSiä 1,62€. Tästä kun oikaistaan verottajan mätkäisemät 77,5 miljoonan euron lisäverot saadaan EPSiksi 2,17€. Nykykurssilla ja toteutuneella tuloksella P/E siis luokkaa 15. Kuluvan vuoden konsensusennusteella P/E painuu lähelle neljäätoista ja vuoden 2019 ennusteella kolmeentoista. Ei mikään mahdoton ehkäpä Helsingin pörssin laadukkaimmasta ja velattomasta firmasta. Viimeisen 10 vuoden ajan Renkaat on hinnoiteltu keskimäärin (mediaani)18,7:n P/E:llä: 

 

Yhtiö tekee normaalioloissa vapaata kassavirtaa noin 250 miljoonaa vapaata kassavirtaa vuodessa (viimeisen 5 vuoden keskiarvo 245 miljoonaa euroa). 8 prosentin tuottovaatimuksen omaava ja 3 prosentin kasvuvauhtiin uskova sijoittaja näkee tässä 700 miljoonan euron väärinhinnoitelun: 250meur / (8%-3%) =  5000 miljoonan euron yritysarvo, johon päälle -208 miljoonan euron nettovelat = 5208 miljoonaa euron fair value (38,23€ per osake) vs nykyinen 4481 miljoonan euron markkina-arvo.

Saa nähdä kääntääkö tasan kolmen viikon päästä julkaistava osari kurssin laskutrendin.

 

 

 

 

 

 

9.5.2018 - 15:10

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508
Frank kirjoitti:

Saa nähdä kääntääkö tasan kolmen viikon päästä julkaistava osari kurssin laskutrendin.

Ei ainakaan vielä.

https://dc602r66yb2n9.cloudfront.net/pub/web/attachments/interim_report…

Osari jäi hieman odotuksista ja tätä seliteltiin valuuttaheilahteluilla. 

"Liikevoittoon vaikutti negatiivisesti devalvoitunut Venäjän rupla, kun Venäjän kotimaan myynnin osuus tuotantovolyymeistä oli niinkin korkea kuin 45 %"

Tää graafi selittäis viimeaikaista kurssilaskua enempi Euroopan markkinan yleisillä kehitysodotuksilla kuin NRE -kohtaisilla Venäjäpeloilla.

Tiedotustilaisuus + QA: http://www.nokianrenkaat.fi/tulosinfo-Q1-2018
 

4.6.2018 - 17:22

Daytrader

+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Inderes twittaa Q&A:sta tämmöistä:

"NRE pitää juuri Q&A-puhelua analyytikoille. Yhtiö toistaa ohjeistuksen, että liikevaihto ja liikevoitto kasvavat vuodesta 2017. Yhtiö täsmentää, että termi "kasvaa" tarkoittaa ohjeistuksessa 5-10 %:n kasvua, ja että "liikevoiton odotetaan kasvavan nopeammin kuin liikevaihdon". "

ja

"Reutersin konsensusennusteen mukaan NRE:n liikevaihdon odotetaan kasvavan tänä vuonna 1644 MEUR:oon (+5 % edellisvuodesta) ja liikevoiton 386 MEUR:oon (+6 % edellisvuodesta). Konsensusennusteet ovat siis aivan yhtiön ohjeistushaarukan alalaidalla."

 

Esim Danske oli Q1:n jälkeen epäileväinen koko ohjeistuksesta. Jos tuo tieto on tosiaan tarkennus 2018 näkymiin (mistä olisi tietty voinut tiedottaakin), niin tämä olisi positiivista Renkaille. Jos tosiaan uutta tietoa, niin luulisi, että huomenna tulosennusteita ainakin hieman nostettaisiin ja kurssi voisi jatkaa myötätuulessa. Myös sijoitusviestinnässä teroittamisen paikka yhtiöllä, voisi ihan nettisivuilla kertoa mitä mikäkin sanamuoto tarkoittaa niinkuin jotkut yhtiöt. Ei tarvitsisi sitten arpoa onko tässä jotain uutta vai ei.

 

7.8.2018 - 16:23

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

NRE Q2 huomenna. Lukuihin lienee tulossa verohallintoplussat. Viime osarin QA:ssa ja analyytikkopuhelussa mainittu numeerinen ohjeistus voitaisi nyt myös kirjoittaa ihan osariin asti.

8.8.2018 - 08:32

Lantti

+127
Liittynyt:
22.6.2018
Viestejä:
95

Renkaat teki hyvän.

 

- Liikevaihto kasvoi 9,2 % ja oli 429,1 MEUR (4–6/2017: 393,0). Vertailukelpoisilla valuutoilla liikevaihto kasvoi 15,1 %.

-Liikevoitto kasvoi 108,0 miljoonaan euroon (94,1).

- Tilikauden voitto oli 87,5 MEUR (71,1).

- Osakekohtainen tulos nousi 0,63 euroon (0,52).

- Liiketoiminnasta kertyneet nettorahavarat olivat 169,0 MEUR (-5,9). Vuosien 2007–2011 verokiistoihin liittyen, Suomen Verohallinto palautti aiemmin maksetut jäännösverot ja korot 148 MEUR yhtiölle kesäkuussa 2018.

- Ohjeistus ennallaan. Tammi–kesäkuu 2018 

31.10.2018 - 16:10

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Nokian Renkailta iso pettymys Q3.

https://dc602r66yb2n9.cloudfront.net/pub/web/attachments/interim_report…

Valuuttakurssit ovat kohdelleet yhtiötä nihkeästi, mutta se selittää heikosta kvartaalista vain osan. Venäjän varastotasoista oli varoiteltu jo aiemmin, ja tämän päivän konferenssipuhelusta jäi kuva että kesärengasmyyntiin luvassa painetta myös jatkossa.

Mielekästä luettavaa osarista oli vaikea löytää, mutta hyvä kasvu P-Amerikassa on tietenkin lupaavaa uuden tehtaan valmistumisen alla.

NRE on yhä kalliimpi kuin verrokit. Pörssipaniikin mahdollisesti yltyessä varmaan luvassa lisäpainetta kurssiin (vrt. 2008 kun kurssi tippui vitusti).

Pitää lukea vielä tuo konferenssin transcripti ja aistia mitä Q4:lle vihjataan. Yhtiöllä myös CMD parin viikon päästä.

Oman salkun kivijalan koko (NRE) on päivän mittaan heilahdellut (ei menestyksekkäästi) päätyen hieman suuremmaksi. Täten viestin loppuu totean itselleni että tällä jatketaan tältä erää.
 

16.1.2019 - 13:31

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

-

Kuten Twitterissä todettu, Nokian Renkaiden osake kehittynyt kohtuullisen vahvasti kilpailijoiden tulosvaroituksista huolimatta.

Historiallisesti ilman renkaita kohti osaria, kun viimeiset tuli myytyä eilen... Saas nähdä pääseekö tähän jossain vaiheessa kiinni vai karkaako lopulta alta kun seikkaillaan...

5.2.2019 - 14:27

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

Nokian Renkailta mielestäni aika yllätyksetön osari, jopa hyvä.

Konsensus odotti kasvua sekä liikevaihdolle että liikevoitolle ensi vuonna mutta en tiedä oliko tämä enää markkinaodotuksissa.

Ohjeistus siis: "Vuonna 2019 liikevaihdon vertailukelpoisilla valuutoilla odotetaan kasvavan ja liikevoiton olevan suunnilleen vuoden 2018 tasolla. Vuonna 2018 päivitetyn strategian mukaisesti Nokian Renkaat hakee lisäkasvua Venäjällä, Keski-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Kasvuun liittyvistä investointiohjelmista johtuen liikevoitto vuonna 2019 sisältää merkittäviä ylimääräisiä liiketoiminnan kuluja vuoteen 2018 verrattuna."

Lisäpoimintana:

"Rengasmarkkina Keski-Euroopassa muuttui erittäin kilpailluksi vuonna 2018. Vuoden 2018 lopussa jaoimme Euroopan liiketoiminta-alueen kahteen erilliseen liiketoiminta-alueeseen, Keski-Eurooppaan ja Pohjoismaihin. Vahvistamme näin entisestään fokustamme näillä alueilla. Suunnittelemme Suomeen lisätyn kapasiteetin käyttöasteen sopeuttamista, koska Keski-Euroopan autorengasmarkkina ei ole niin vahva kuin arvioimme vuosi sitten."

Kurssi nyt prosentin miinuksella. Katselin osaria pitkästä aikaa tyhjin käsin ja vähän tuli kaapaistua...

8.3.2019 - 11:23

Iku-Turso

+30
Liittynyt:
7.6.2018
Viestejä:
60

Jensin vinkkaama linkki autonomisesta autoilusta herätti pohtimaan Nokian Renkaiden asemaa. Jos autonominen autoilu alkaa yleistyä, henkilöauto muuttuu statussymbolista enemmän kulkuvälineeksi.  Kuluttaja-asiakkaiden rinnalle tulevat suuret kalusto-operaattorit, joiden neuvotteluasema on kuluttaja-asiakkaita vahvempi. Ollaanko jatkossa valmiita maksamaan renkaista brändilisää, vai vaihdetaanko uudet halvemmat renkaat vain useammin? HA-renkaat tuovat nykyisellään valtaosan NRE:n tuloksesta. Isojen toimijoiden myötä tuotemixin luulisi yksipuolistuvan ja kilpailun kiristyvän, joten katteissa on painetta alaspäin. Nokian renkaiden päämarkkina-alueet eivät tule olemaan autonomisen autoilun kärjessä väestötiheyden ja luonnonolosuhteiden takia. Yhtiöllä on siis kilpailijoita paremmin aikaa reagoida muutokseen.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/muutaman-vuoden-kuluttua-ensimmaiset…

8.3.2019 - 12:15

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Jos ajatellaan mistä siinä "brändilisässä" maksetaan, niin sehän on renkaiden paremmat ominaisuudet (ajettavuus, turvallisuus eri osa-alueineen, melu, vierintävastus -> polttoaineenkulutus, kulutuskestävyys jne). Osa näistä on sellaisia, että autonomisen autoilun teknologia poistaa tarpeen niille ja osa taas ei (ja osa on keskenään ristiriidassa, esim. yleisellä tasolla mitä paremmat ajo-ominaisuudet ja pito niin sitä huonompi kulutuskestävyys). Rengasmarkkina tulee varmasti muuttumaan autonomisen autoilun myötä, mutta miten ja ketkä selviävät muutoksesta voittajina ja ketkä häviäjinä, on vielä toistaiseksi vaikeasti ennustettavissa.

Kauanko menee muuten siihen, että autolla ajaminen on kiellettyä? 

(kas, tämähän olikin tuon linkatun jutunkin aiheena, klikkasin linkkiä vasta tämän kirjoitettuani)

8.3.2019 - 17:58

Iku-Turso

+30
Liittynyt:
7.6.2018
Viestejä:
60

Omat ajatukset eivät ole asian suhteen vielä kovin jäsentyneitä. Ihan heti ihmisten ajamia autoja ei olla kieltämässä, kuten jutussakin kerrotaan. Kiellot alkanevat pieniltä rajatuilta alueilta ja laajenevat suurkaupunkien keskustoihin 10-20 v. aikana, jossa autonomisen autoilun hyödyt ovat suurimmat. Periferiat (kuten Pohjoismaat ja Venäjä) pysyvät pisimpään kieltojen ulkopuolella.

Autonomiset autot ovat korkean teknologian takia kalliita kapistuksia. Uskon, että tämä supistaa autovalikoimaa ja samalla erikokoisten renkaiden kysyntää -> myyntimix kapenee. Kapeassa myyntimixissä hintakilpailu on ankaraa. Operaattori haluaa tietysti turvata autojen toimintavarmuuden, joten halpisrenkaita alla tuskin pyörii. Rengasmarkkina voi siirtyä rengaskertaperusteisesta myynnistä km-pohjauseen ajoperusteiseen myyntiin.

Pienenä tai korkeintaan keskisuurena niche-pelurina NRE:lla on omat mahdollisuutensa, etenkin kun muutokseen on enemmän aikaa reagoida kuin alan suurimmilla toimijoilla.

19.3.2019 - 10:41

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

 

 

-
Laskisipa nyt hieman lisää niin pääsisi latailemaan...

8.5.2019 - 15:23

Juha

OP
+1402
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
1508

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=888962&lang=fi

Sanoisin että hyvin yllätyksetön osari. Euroopassa heikkoutta, kuten markkinoilta on kuulunut.

 

Dayton etenee konffapuhelun mukaan odotetusti.

Hille kommentoi että ohjeistuksessa pysyminen on nyt hieman hankalempaa kuin aiemmin näytti.

Edit. Joku tässä uudessa johdossa ei kyllä herätä pätkääkään luottamusta.

9.5.2019 - 14:30

Iku-Turso

+30
Liittynyt:
7.6.2018
Viestejä:
60

Arvopaperin tai Talouselämän pakinaa lainaten tältä keväältä. Aika näyttää tekeekö Hille "Korhoset" NRE:n kanssa, kuten miehensä teki Outotecin kanssa. Kirjoittaja ainakin pyrki Korhosta välttelemään kuin ruttoa. Saa nähdä olisiko kannattanut itsekin peesata ko. kirjoittajaa.