Tamturbo on vuonna 2010 perustettu 100-prosenttisesti öljyttömiä teollisuuden paineilmakompressoreita kehittävä ja valmistava teknologiayhtiö. Tamturbo mahdollistaa puhtaamman, energiatehokkaamman ja lähes huoltovapaan paineilman tuotannon uuden sukupolven Touch-Free™ -kompressoriteknologialla sekä joustavilla ja skaalautuvilla liiketoimintamalleillaan.
Yhtiö on pitkällisen tuotekehityksen tuloksena kehittänyt suurnopeusturbokompressorien tuoteperheen teollisuuden yleisimpään paineluokkaan. Tamturbon Touch-Free™ -teknologia on 100-prosenttisesti öljytöntä. Se on yhtiön maailman johtavia teollisia toimijoita edustaville asiakkaille myös elinkaarikustannuksiltaan perinteistä teknologiaa huomattavasti edullisempi vaihtoehto. Tamturbon ratkaisu on mahdollista ottaa käyttöön myös Air-as-a-Service -palveluna, jolloin asiakas maksaa vain käyttämästään paineilmasta.
Yhtiön ensimmäiset paineilmakompressorit myytiin vuonna 2017. Vuonna 2019 yhtiö sai asiakkaakseen useita maailman suurimpiin kuuluvia ruoka-, juoma-, paperi- ja elektroniikkateollisuuden yhtiötä, kuten maailman suurimman panimoyhtiö AB Inbev:n, jonka tunnetuimmat brändit ovat Budweiser ja Stella Artois. Tamturbon arvion mukaan yhtiön nykyisillä asiakkailla on yhteensä yli 1 500 eri valmistajien kompressoria sadoissa eri tehtaissa, ja yhtiöllä on meneillään neuvotteluja kymmenien vastaavanlaisten potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin 2,1 miljoonaa euroa ja se kasvoi 285 prosenttia vuoteen 2018 verrattuna.
Tamturbo listautumisanti: https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/tamturbo-oyjn-first-north-listautumisanti-yleisoannin-merkintaaika-18-2852020
Osakkeiden merkintähinta on 3,00 euroa osakkeelta. Listautumisannin sijoittajakohtainen vähimmäismerkintä on 300 antiosaketta.