Litiumin lisääntyvä tarve nostaa sähköautojen akkuihin tarvittavan alkalimetallin hintoja samalla kun on käymässä ilmeiseksi, ettei tuotanto tule riittämään autoteollisuuden tarpeita vastaavaksi. Uudet malminetsintä- ja kaivoshankkeet ovatkin saamassa paremmin rahoitusta. Koronapandemian alkaessa moni kaivoshanke pantiin jäihin. Tänä vuonna esimerkiksi General Motors, Ford, LG Energy Solution ja joukko muita auto- ja akkuvalmistajia ovat ilmoittaneet miljardien eurojen sijoituksista sähköautojen tuotantolinjoihin ja Suomessakin Valmet Automotives avaa kaksi akkutehdasta (Saloon ja Uuteenkaupunkiin).
Livent Corp on Teslan litium-toimittaja. Yhtiö juuri kertoi yli kaksinkertaistavansa vuotuisen litiumtuotantonsa 115 000 tonniin. Yhtiö löytyy New York:in pörssistä: Livent Corporation (LTHM). Hinta on tippunut viimeisen 3 kk aikana ATH lukemasta 22,19 -> 18,10 USD (luvut otettu kurssikäyrästä joten voi olla heittoja).
Myös maailman suurin litiumin tuottaja Albemarle pyrkii kaksinkertaistamaan tuotantokapasiteettinsa 175 000 tonniin. Myös Albemarle Corporation (ALB) löytyy NY:n pörssistä. Osakkeen hinta on noussut melko paljon mutta niinhän ne kaikki. Mutta kun litiumista on lähivuosina todennäköisesti pulaa, sen hinta varmaan nousee ja kate paranee ja osakkeen hinnassa on nousuvaraa.
Chileläinen markkinakakkonen SQM aikoo kasvattaa tuotantoa 71 prosenttia 120 000 tonniin joulukuun loppuun mennessä. Löytyy NY:n pörssistä Sociedad Quimicay Minera S.A. (SQM).
Reutersin keräämien arvioiden mukaan litiumin kysyntä ylittäisi tarjonnan suunnitteilla olevista tuotantokapasiteetin kasvatuksista huolimatta vuonna 2025 yli 200 000 tonnin verran. Kun niukkuutta myydään, niin raaka-aineen hinta tuppaa nousemaan ja myyntikate sen mukana. Olisiko lithium kaivosyhtiöt hyvä sijoitus?