Alkuvuonna 2017 Konecranes osti kilpailijansa Terexin satama- ja teollisuusnostolaitetoiminnot 1,1 miljardilla taalalla. Kaupan arvioitiin tällöin nostavan Konecranesin liikevaihdon 2,1 miljardista 3,5 miljardiin euroon. Arvio ei vielä ole toteutunut vaikka integointi etenee odotettua nopeammin. Nyt teollisuustuotannon negatiivinen sentimentti laittaa kapuloita yhtiön rattaisiin.
Yhtiö pähkinänkuoressa
Hyvinkääläinen Konecranes on nostureita valmistava ja niiden kunnossapitopalveluita tarjoava yhtiö.
Konecranes irtautui Kone Oyj:tä vuoden 1994 helmikuussa kun Kone muutti strategiaansa ja päätti keskittyä hissitoimintaan ja myydä muut liiketoimintonsa. Konecranesin juuret ovat kuitenkin vuodessa 1933, jolloin Kone aloitti suurten teollisuusnostureiden valmistuksen.
Yhtiön erikoisosaamista ovat teollisuuden siltanosturit, mutta se automatisoi myös satamia valmistamalla satamanostureita. Satamien lisäksi yhtiön asiakkaita ovat esimerkiksi telakat, terminaalit ja koneenrakennus- ja prosessiteollisuus.
Konecranes on jaettu kolmeen liiketoiminta-alueeseen: Kunnossapito, Teollisuuslaitteet ja Satamaratkaisut.
Kunnossapito: Yhtiöllä on 50 maassa toimiva noin 600 huoltopisteen verkosto, joka tarjoaa kunnossapito- ja varaosapalveluja kaikenmerkkisille teollisuusnostureille, nostimille ja satamalaitteille.
Teollisuuslaitteet: Teollisuuslaitteet tarjoaa nostimia, nostureita ja materiaalinkäsittelyratkaisuja eri teollisuudenaloille. Asiakkaat edustavat esimerkiksi paperi- ja metsäteollisuutta tai auto- ja metalliteollisuutta.
Satamaratkaisut: Satamaratkaisut-liiketoiminta-alue tarjoaa kontinkäsittelylaitteita, telakkanostureita, siirrettäviä satamanostureita ja raskaita trukkeja.
Konecranesin toimitusjohtajana toimii Panu Ruotila ja hallituksen puheenjohtajana Christoph Vitzthum.
Konecranes numeroina
Yhtiön liikevaihto viime vuonna oli noin 3,16 miljardia euroa. Liikevaihto jakautuu tasaisesti yhtiön kolmen eri liiketoiminta-alueen kesken.
Konecranesin vertailukelpoinen liikevoitto viime vuonna oli 257 miljoonaa euroa, josta Kunnossapito toi kotiin 61 prosenttia tuloksesta, Satamaratkaisut 24 prosenttia ja Teollisuuslaitteet loput 15 prosenttia.
Henkilöstöä Konecranesilla vuoden alussa oli 15 984, joista lähes puolet työskentelee Kunnossapidossa ja vähiten yhtiö työllistää Satamaratkaisujen puolella vajaalla 3 000 henkilöllä.
Vuoden 2018 EPS oli 1,29 euroa osaketta kohden, josta yhtiö jakoi 1,20 euroa osinkona osakkeenomistajille. Osakkeen tarjoama sinkotuotto tämän päivän kurssilla on 4,1%.
Konecranesin markkina-arvo on 2,32 miljardia euroa.
Kaksi konepajayhtiöksi luokitellun Konecranesin pahimmista kilpailijoista löytyy kotimaan markkinoilta; Cargotec ja Kone. Ulkomaisia kilpailijoita ovat esimerkiksi Terex, Columbus McKinnon ja Lifting Technologies.
Konecranesin suurin omistaja on Hartwall Capital 10,01 prosentin osuudella, Suomen valtion omistama Solidium on toiseksi suurin omistaja 7,39 prosentin siivulla.
Q2 / 2019
Vuoden toisella neljänneksellä Konecranes raportoi tilauskannan odotetusta paisumisesta.
Liikevaihto kuitenkin jäi odotetusta 835 miljoonasta eurosta ollen 794 miljoonaa euroa. Parannusta tuli vuodentakaiseen 772 miljoonaan euroon verrattuna.
Oikaistu liikevoitto oli huhti-kesäkuussa 67 miljoonaa euroa, joka oli parannus viime vuoden vertailujakson 60 miljoonaan euron. 72 miljoonan euron odotuksista yhtiön tulos kuitenkin jäi.
Tilauskannassa sen sijaan marginaalisesti ylitettiin 821 miljoonaan euron odotukset: uusia tilauksia tuli 823 miljoonalla eurolla ja parannusta tuli roimasti vuodentakaiseen 760 miljoonaan euroon.
Satamaratkaisujen tilaukset kasvoivat vuositasolla 32%, mikä oli raportin positiivisin yllätys.
”Toinen vuosineljännes oli merkittävä virstanpylväs Terex MHPS:n integroinnissa. Saavutimme 140 miljoonan euron vuotuisten kustannussynergioiden tavoitteemme kuusi kuukautta alkuperäistä suunnitelmaamme aiemmin”, toimitusjohtaja Panu Ruotila kommentoi raportissa.
Yhtiö ei muuttanut ohjeistustaan loppuvuodelle: liikevaihdon odotetaan kasvavan 5-7 prosenttia ja EBITA-marginaalin myös paranevan.
Saksassa on kuitenkin teollisuusasiakkaiden kysynnässä näkyvillä heikkenemisen merkkejä. Myös ennusteet teollisuustuotannon kasvusta ovat laskevia, mikä aiheuttaa painetta Konecranesin Teollisuuslaitteet-liiketoiminnalle.
Ruotila valottaa yhtiön näkymiä: ”Koko vuoden 2019 osalta kateparannusvauhti on hieman hitaampaa kuin parin viime vuoden aikana pääasiassa kahdesta syystä. Käynnissä olevat vähennykset vaikuttavat todennäköisesti tuotantoomme ja kannattavuuteemme vuoden 2019 loppuun asti. Tämä rasittaa myyntiämme ja kannattavuuttamme pääasiassa Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueella, mutta myös Kunnossapitoliiketoiminta-alueella. Toiseksi maailmanlaajuisessa makrotaloudessa näkyi merkkejä heikkenemisestä toisen vuosineljänneksen edetessä. Teollisuuden heikkenevät PMI:t ja jatkuva maailmantalouden epävarmuus alkoivat vaikuttaa asiakkaidemme investointihalukkuuteen erityisesti Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan alueella – ja etenkin Saksassa. Tämä vaikuttaa sekä kiinteiden ja muuttuvien kulujen väliseen suhteeseen, että myyntimixiin pääasiassa Teollisuuslaitteet-liiketoiminta-alueella.”
Yhtiö kommentoi ensi vuonna tavoittelemansa 11 prosentin EBITA-marginaalin voivan osoittautua haastavaksi.
Odotukset tulevaan
Kaksitoista analyytikkoa seuraa Konecranesia Marketwatchin taloussivustolla. Analyytikkojen keskimääräinen suositus osakkeelle on ”Ylipainota” tavoitehinnalla 36,51 euroa. Yhtiö saa kahdeksan ”Osta”-suositusta ja vain yksi analyytikko kehottaa myymään osaketta.
Analyytikot odottavat Konecranesin raportoivan 0,61 euron tuloksesta per osake, arvioiden hajaantuessa 0,55-0,73 euron väliin. Koko vuoden EPS-ennuste on 2,21 euroa, 1,66-2,55 euron haarukalla.
Inderes näkee Konecranesin toiselta kantilta ja antaa yhtiölle ”Vähennä”-suosituksen tavoitehinnalla 30,00 euroa.
Konecranes raportoi Q3-tuloksensa ensimmäisen kuuman raporttiviikon perjantaina, 25. lokakuuta.
Liity Konecranes-keskusteluun Sijoitustiedon foorumilla.