Artikkelit

Admicom Q4/24: Hyvää tekemistä vaikeassa markkinassa

Almanakka |
Jaa Twiittaa

Miten asiat ovat kehittyneet edellisestä päivityksestä?

Osake on aavistuksen lasketellut edellisestä päivityksestä ja liiketoiminta menee aikalailla niin hyvin, kuin sen voi tässä ympäristössä odottaa menevän. Rakennusmarkkina huomioiden voisi olla paljon heikompaakin. Liikevaihto kasvoi viimeisellä neljänneksellä mielestäni jopa yllättävän hyvin 7,5 %. Kannattavuus on heikentynyt, mutta tasauslaskutuksen (korkea kate) pienemisellä on tässä iso selittävä voima. Asiakaspoistuma on edelleen kohollaan, mutta parantunut läpi vuoden. Asiakaspoistumasta oli saatavilla parikin eri lukua. 5,4 % tai 5,6 % koko vuodelle. Laitoin taulukkoon varmuuden vuoksi näistä korkeamman.

Kuva

Ajatuksia raportista

Petri Kairisen jätettyä yhtiön mielestäni hieman yllättäen on mielenkiintoista lukea uuden toimitusjohtajan, Simo Leistin, katsaus.

Simo oli kenties se suurin uutinen Q4 aikana, mutta hyvä kilpailija oli ilmoitus kansainvälisestä laajentumisesta Baltiaan yrityskaupan turvin. Admicom siis osti Bauhubin ja sai kansainvälisen avauksen lisäksi täydennettyä ohjelmistoportfoliotaan. Tätä pidin erittäin tervetulleena uutisena.

Kasvua heikensivät erityisesti Ultima-toiminnanohjausjärjestelmän asiakkaiden liikevaihdon kehitykseen perustuvat sopimuspäivitykset sekä asiakaspoistuma, joka hyvän kolmannen neljänneksen jälkeen nousi jälleen erityisesti konkursseista johtuen.

Tämä kappale tuo hyvin esiin Admicomin syklisyyden. Asiakkailla menee huonosti, joten liikevaihtoperusteisesti joudutaan tekemään sopimuspäivityksiä. En tosin ihan saa tästä kiinni, miksi liikevaihdon taso on laukaissut uuden sopimuksen. Tätä voisi puhelussa vaikka kysyä joku. Lisäksi tietysti sykliselle asiakastoimialalle tyypillisesti heikompana aikana tulee asiakaspoistumaa, joka lisää syklisyyttä.

Asiakasmäärä kehittyi loppuvuonna suotuisasti, ja nettoasiakasmäärän kasvu oli viimeisellä neljänneksellä vuoden korkeimmalla tasolla. Loppuvuosi on tyypillisesti hieman rauhallisempi uusien käyttöönottojen suhteen, mutta lukumääräisesti pienempi poistuma johti asiakasmäärän nettomääräiseen kasvuun. Vuoden lopussa myös keskikauppakoko oli edellistä neljännestä korkeampi.

Tässäpä varsin mukavan kuuloinen kappale. Lisää asiakkaita ja keskikauppaa korkeammalle. Alkaisiko Admicomin satsaukset ja muutokset tuoteportfolioon kantamaan ristiinmyyntihedelmää?

Loppuvuonna keskityimme erityisesti myynnin hankekannan kasvattamiseen, ja voimme olla tyytyväisiä toimenpiteillä saavuttamiimme tuloksiin. Vuoden lopussa hankekanta oli koko vuoden korkeimmalla tasolla. Olemme lisäksi saaneet toteutettua suunniteltuja rekrytointeja myynnissä, ja lähdemme vuoteen 2025 vahvemmilla resursseilla.

Eteenpäin katsovat indikaattorit näyttävät hyvältä. Ensimmäinen kappaleen asioista ei välttämättä tarvitse edes markkinalta lisäpiristymistä, mutta kasvanut myyjämäärä tarvitsee. Myyntiin satsaaminen on tietysti myös itse asian auttamista, mutta jos samalla markkina paranisi, olisi asetelma parhaillaan erittäin hyvä. Yleensä organisaatiot eivät palkkaa lisää myyjiä, jos eivät aidosti näe potentiaalia lisämyynnille. Suomessa huonoistakin myyjistä eroon pääseminen on siihen liian vaikeaa.

Vuoden aikana aloittamamme kulttuurityö ja arvojen kirkastus tukevat meitä matkallamme kohti yhtenäistä Admicomia.

Tämä kuulostaa kyllä aika karmealta. Yhden kulttuurimuutoksen väkisin läpi vedettynä minulla ei ole niistä henkilöstön näkökulmasta kovin positiivinen näkemys. Tsemppiä Viroon!

Näkymät rakennusalalla ovat muuttuneet positiivisemmiksi, mutta markkinan paranemisen vauhtiin liittyy vielä epävarmuuksia. Odotamme konkursseista johtuvan poistuman olevan normaalia korkeammalla tasolla ainakin ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Jaahas. Ohjeistaakohan Suomi Oy taas ”improving H2”, ”back-end loaded” jne. ja sitten varoitellaan kilvan, kun sopulilauma huomaa ettei H2 jyrkännehypystä ollutkaan H1:stä parempi. En kyllä tiedä mihin perustuen itsekään ohjeistaisin tässä markkinassa, mutta tiedän sen, että en ohjeistaisi.

Vuoden 2025 aikana kasvuamme tulevat rasittamaan pienenevä tasauslaskutus sekä ulkoisen ohjelmistokehityspalvelun resurssien kohdentaminen sisäiseen kehitykseen. Molemmilla on myös suora hetkellinen vaikutus kannattavuuteemme, minkä vuoksi emme tavoittele suhteellisesti paranevaa kannattavuutta vuoden 2025 aikana.

Simo antoi ihan hyvät ja uskottavat syyt mielestäni hieman heikkoon kannattavuusohjeistukseen (kurkistin sen salaa jo aamulla). Tästä pitää kuitenkin pystyä parantamaan eikä vain lupailemaan, sitten kun markkina parantuu.

Ohjeistus:

Yhtiö arvioi vuonna 2025 jatkuvan vuosilaskutuksen (ARR) kasvavan 8-14 %. Jatkuva vuosilaskutusvuonna 2024 oli 35,7 miljoonaa euroa.

Kokonaisliikevaihdon arvioidaan kasvavan 6-11 % vuodesta 2024. Kokonaisliikevaihto vuonna 2024 oli 35,6 miljoonaa euroa.

Oikaistun käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan olevan 31-36 % liikevaihdosta.

Kuten ehdin jo yllä todeta, on ohjeistus kannattavuus poislukien ihan positiivinen tässä tilanteessa. Jos Admicom onnistuu taas kasvamaan tuon 10 %, on se ainakin minun kirjoissa hyvä suoritus 2025. Kannattavuusohjeistus on tosiaan totuttua heikompi, mutta toimitusjohtaja antoi tähän ihan riittävän hyvät syyt tässä vaiheessa.

Ultima-toiminnanohjausjärjestelmän ja tilitoimistopalveluiden hinnoittelu perustuu asiakkaan ennustetun liikevaihdon mukaan määräytyvään kuukausimaksuun.

Ohjeistuksen perästä muuten löytyi selitys sille, miksi Ultiman sopimuksia oli hinnoiteltu uusiksi. Hinnoittelu on sidottu odotettuun liikevaihtoon ja tasauslaskutuksella sitten korjataan tilanne oikeaksi. Admicom odottaa tasauslaskutuksen puolittuvan 1,4m eurosta 0,7m euroon.

Emoyhtiön hallitus esittää, että tilikaudelta 2024 jaetaan osinkona 0,65 euroa / rekisteröity osake.

Mahtavaa! Viime vuonna jaettiin 0,70 euroa per osake ja nyt oli hallituksella uskallusta leikata osinkoa. Varaa maksaa olisi hyvinkin, mutta Admicom on juuri aloittanut kansainvälisen laajentumisen ja löytänee osinkoa parempiakin kohteita rahalle. Minä en osinkoa yhtiöltä kaipaa ja toivonkin tämän olevan indikaatio johdon uskosta pystyä tekemään rahalla jakamista fiksumpia asioita.

Loppuun vielä kuva vuoden päättävästä taseesta, jonka kanssa omistajan on helppo nukkua. Taseessa on käytännössä yrityskaupoista synytynyttä liikearvoa ja vähän käteistä ja koko homma on rahoitettu omalla pääomalla (voitoilla).

Kuva
Kuva

Ajatuksia sijoittajapuhelusta

Leistin ensimmäisen sijoittajapuhelun alustus on mielestäni hyvä. Bauhub aiotaan tuoda Suomeen alkuvuodesta, mutta tietysti kiinnostavaa Admicomin näkökulmasta on myös ne 300 virolaista asiakasyhtiötä ja 30 000 käyttäjää, jotka eivät ole vielä altistuneet muille Admicomin tuotteille.

Talousjohtaja Satu Helamollekin annetaan puheenvuoro jo strategiaosuudessa. Aiemmin on sanottu rakennusalan olevan jäljessä digitalisaatiossa, mutta nyt uutena on noussut myös jälkeenjääneisyys tekoälyn hyödyntämisessä. Admicom on saanut ensimmäiset käyttökokemukset tekoälyn parista viime vuonna ja Helamo nostaa Admicomin tekoälyeduksi 20v historian ja sen tuoman datan.

Loppuvuodesta on Helamon mukaan onnistuttu nostamaan myyntiputki vuoden korkeimmalle tasolle. Samoin uusien asiakkaiden nettokasvu nousi vuoden korkeimmalle tasolle loppuvuonna.  Lokakuu oli erinomainen, mutta marras- ja joulukuu hitaampia. Tämä ei momentum-mielessä lupaa mitenkään erityisen hyvää alkuvuotta.

Helamo käy läpi rakennusmarkkinan tilannetta Suomessa ja uskoo matalien korkojen helpottavan. Ei kyllä selvästikään helpota vielä, sen verran epävarmuutta on rakennettu rivien väleihin. Admicomille markkinan heikkous näkyy pidentyneinä myyntiaikoina ja isojen kauppojen vähyytenä. Ja lisäksi hitaus tietenkin aiheuttaa asiakaspoistumaa. Asiakkaat ovat myös vähentäneet käyttäjämääriä Admicomin palveluille samalla, kun ovat leikanneet työvoimaansa. Admicomin asiakaskunta on kuitenkin Helamon mukaan pärjännyt markkinaa paremmin. Jos tämä on totta, niin myynti-pitch pitäisi varmaan rakentaa tämän ympärille.

Kuva

Admicom on 2024 onnistunut hyvin “upsellissä”, eli myymään olemassa oleville asiakkaille lisää, tosin tämä sisältää Helamon mukaan myös hinnan korotukset. Harmaat palkit yllä olevassa kuvassa ovat kaikki syklisiä. Harmaat palkit puolittamalla ja vähän lisää uusiin asiakkaisiin ja upselliin, niin johan alkaa näyttää kasvu mukavalta.

Kuva

Admicom pyörittää edelleen suurimman osan T&K-menoista tuloslaskelman kautta (hyvä niin), mutta tuotekehityksen suuntautuessa yhä enemmän sisäisiin projekteihin ja uusiin teknologioihin, on osa kuluista myös aktivoitu taseeseen.

Kuva

Gartner oli tutkinut rakennusalalla softaa käyttävien yhtiöiden ominaisuuksia. Tämä kuva perustelee hyvin Admicomin keskittymisen pieniin yhtiöihin. Yhdeksän kymmenestä on alle 10m euroa vaihtavia yhtiöitä ja softaa käyttää alle 10 henkilöä.

Simo Leististä jäi hyvä kuva ensimmäisen puhelun perusteella. Kiihkotonta ja punnittua sanomista ja mielestäni Admicomin strategia kuulostaa hyvältä. Markkinalta ei ole pariin vuoteen tullut vetoapua, mutta Admicom on rakentanut hyvin pohjaa tulevaa kasvua varten. Itse asiassa ihan kuten strategiapäivityksessään muutama vuosi sitten ilmoittivatkin tekevänsä. Pidin tästä esityksestä paljon. Admicomin esityksessä strategiset asiat olivat 90 % ja kvartaalin luvut 10 %. Yleensä se on toisinpäin. Tästäkin syystä Admicomia oli ilo kuunnella. Katsotaan mitä analyytikot keksivät Q&A:ssa.

Q&A

Bauhub tuodaan Suomeen pian, mutta koska muu Admicom viedään Viroon? Bauhub on prioriteetti, koska Suomen markkina isompi ja täällä pystyy kuulemma myös olemaan disruptiivinen Bauhubin kanssa. Katsovat myös Viron markkinaa, mutta kuulosti siltä että ei kovin korkea prioriteetti vielä.

Päästäänkö ARR-kasvuohjeistukseen orgaanisesti, vai vaatiiko se yrityskauppoja? Yrityskauppoja ei olla suljettu pois, mutta siihen pitäisi päästä myös orgaanisesti. Loppuvuodesta voi sitten tehdä pakotetun yrityskaupan ja pelastaa ohjeistuksen.

Kysymys tilitoimistopalvelusta, joka on edelleen 18 % liikevaihdosta, mutta siitä ei puhuta paljoa. Tärkeä ja asiakkaiden arvostama palanen kokonaispalvelua. Tulevaisuudessa pystynee automatisoimaan henkilöstön tekemiä työtehtäviä ja samalla parantamaan henkilöstön osaamistasoa, jotta he osaavat ottaa kantaa asiakkaan vaativampiin kysymyksiin.

Kysymys Ultiman hinnan alennuksista ja miten niitä pitää tulkita. Osa asiakkaista laski liikevaihtoennusteitaan ja saivat alennuksen muutamalle kuukaudelle Ultiman hintaan. Tämä kuitenkin näkyy jatkuvan liikevaihdon (ARR) määrässä vuoden lopun raportoinnilla. Jos vuonna 2025 asiakkaat ylittävätkin nyt lasketut ennusteensa, maksavat he korkeammat tasauslaskutukset tilikauden päätyttyä.

Muitakin kysymyksiä oli, mutta poimin omasta mielestäni mielenkiintoisimmat. Jatkan Admicomin tyytyväisenä omistajana ja odottelen rakennusmarkkinan seuraavaa nousukautta. Kokonaispositio on vajaa 6 % salkusta. Osuus on pienentynyt edellisen kvartaalin raportin jälkeen, koska muun salkun arvo on noussut. En ole ostanut enkä myynyt ja olen nyt lähempänä ostoa kuin myyntiä. 

Keskustele Admicomista

Seurantalista

Keskustelufoorumi:

Suosituimmat foorumiviestit viimeisen kuukauden ajalta

Artikkelit

Kultakaivoksilta odotetaan vahvaa tuloskasvua

Antti Leinonen
22.1.2025
east Lue lisää
Artikkelit

Trumpin tariffien vaikutus markkinoihin ensimmäisenä virkapäivänä

Johannes Ankelo
22.1.2025
east Lue lisää
Kolumnit

Pokeri auttaa sijoittamiseen

Aki Pyysing
19.1.2025
east Lue lisää