Taksikuskien edustajat eivät ymmärrä markkinataloutta – eikä osa asiakkaistakaan

Sijoitustieto

+2013
Liittynyt:
9.6.2014
Viestejä:
1269

Aki Pyysing 23.6.2019: Taksikuskien edustajat eivät ymmärrä markkinataloutta – eikä osa asiakkaistakaan

"Sain pitkästä aikaa riesakseni nettikiusaajan, kun twiittasin: ”Palasin Uber-asiakkaaksi, kun perinteiset nostivat hintoja pitkillä matkoilla. Kamppi-Itä-Pakila 25€ suunta. Suosittelen #Uber'ia #taksiuudistus-kitinän sijaan.” Motivaationi oli jakaa kavereilleni hintatietoja.

Seurauksena oli, että yksi luetun ymmärtämisessä rajallisilla kyvyillä varustettu taksiaktivisti pommitti hetken aikaa twitteriäni ”Harmaan talouden kannattaja” -viesteillä. Huomautin Uberin olevan nykyisin laillinen, minkä jälkeen kyse ei liene enää harmaasta taloudesta. Suomen verottajan oletin ainakin vähän pitemmällä aikavälillä kyllä pitävän puolensa. Tähän ei tullut mitään relevanttia reaktiota.

Viestejäni kierrätettiin taksikuskien keskuudessa siinä määrin, että taksin suurkuluttajana jo hiukkasen huolestuin. En erityisesti halunnut tulla maalitetuksi kuin Rebekka Härkönen, joten lammasmaisesti lopetin kommentoinnin kokonaan."

 

4.2.2020 - 13:33

Aki Pyysing

+13747
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7056

Miulla on teoria: jos väittää Helsingin keskustassa taksin tarjontatilanteen heikentyneen, on joko hönö (monet ovat) tai valehtelee (esim. taksikuskeilla on intressi).

Miksi Hesari kirjoittaa aiheesta niin yksisilmäisesti, on kovin kummallista.

Käytännön varmaa on, että liikenneministeri Timo Harakka tekee taksiuudistuksesta entistä huonomman. Tämän hän nähdäkseni oikeastaan Hesarin jutussa jo lupaakin.

4.2.2020 - 13:38

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Ihan mielenkiinnosta, kun ajan taksilla äärimmäisen harvoin ja Helsingin keskustassa en juuri koskaan. Älypuhelinta osaan auttavasti käyttää, mutta tässä asiassa olen ihan kujalla. Sanotaan että kuitenkin löydän itseni Helsingin keskustasta ja haluan matkustaa kotiin (n. 50km päähän) taksilla. Minkälaisilla älypuhelintempuilla tämä tapahtuu edullisimmin?

4.2.2020 - 14:14

Aki Pyysing

+13747
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7056
hauturi kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, kun ajan taksilla äärimmäisen harvoin ja Helsingin keskustassa en juuri koskaan. Älypuhelinta osaan auttavasti käyttää, mutta tässä asiassa olen ihan kujalla. Sanotaan että kuitenkin löydän itseni Helsingin keskustasta ja haluan matkustaa kotiin (n. 50km päähän) taksilla. Minkälaisilla älypuhelintempuilla tämä tapahtuu edullisimmin?

Todennäköisesti halvin on Yango ja toiseksi halvin Uber. Apin lataamisessa kortin asentamisineen menee muutama minuutti ja sovellusta oppii käyttämään itseohjautuvasti jopa mie. Näistä Yangoa en ole käyttänyt, koska olen paranoidi venäläisosomisteisen firman tietoturvan suhteen ja pelkään yleensäkin "liian" halpaa.

Hinta-arvion saat ennen matkan kuittaamista ja ainakin Uberilla tämä on myös käytännön lopullinen hinta. Hinnat ovat ruuhka-aikoina (tai tarkemmin Ubereiden puuteaikoina) kalliimmat. Mutta tämä siis kerrotaan etukäteen. GPS:llä osaavat perille ja autot nykyisin hyviä. 

4.2.2020 - 14:41

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939
Aki Pyysing kirjoitti:

Apin lataamisessa kortin asentamisineen menee muutama minuutti ja sovellusta oppii käyttämään itseohjautuvasti jopa mie.

Entä jos ei ole älypuhelinta? Miten silloin saa taksin?

Käytän edelleen Nokia C2-01 sarjan puhelinta ja olen siihen tyytyväinen.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Xt5lcOcSL._SY300_.jpg

Olen itsekin lähes lopettanut taksin käytön uudistuksen jälkeen, kun en tiedä miten taksin saa. Vain lentokentän reissut olen hoitanut taksilla. Asun Helsingissä.

4.2.2020 - 14:50

Aki Pyysing

+13747
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7056
Tinggeli kirjoitti:
Aki Pyysing kirjoitti:

Apin lataamisessa kortin asentamisineen menee muutama minuutti ja sovellusta oppii käyttämään itseohjautuvasti jopa mie.

Entä jos ei ole älypuhelinta? Miten silloin saa taksin?

Käytän edelleen Nokia C2-01 sarjan puhelinta ja olen siihen tyytyväinen.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41Xt5lcOcSL._SY300_.jpg

Olen itsekin lähes lopettanut taksin käytön uudistuksen jälkeen, kun en tiedä miten taksin saa. Asun Helsingissä.

Taksi Helsingin tekstiviestitaksi toiminee sitten parhaiten. Tekstaat Helsinki osoite numeroon 13170. Paluupostissa tulee ensin kuittaus tilauksen vastaanottamisesta ja sitten taksin vahvistus. Taksi on pitkillä matkoilla kalliimpi kuin ennen, lyhyillä halvempi.

Toinen vaihtoehto on mennä tolpalle, josta voi surutta ottaa Fixutaxin, Kovasen tai Taksi Helsingin. Muiden kanssa on hyvät mahdollisuudet päätyä riitelemään hinnasta. Missään tapauksessa ei kannata hypätä tunnuksettoman taksin kyytiin ja lähteä matkaan kysymättä hintaa. Paitsi tietysti, jos hinnalla ei ole mitään väliä. 

Jos on hintaneuvottelukykyinen, voi mennä jonon viimeisen luokse neuvottelemaan. Toimii oikein hyvin. Jonon ensimmäiset eivät tykkää. Englanninkielen taito on avuksi, koska likikään kaikki kuskit eivät osaa suomea kunnolla. Mutta eivät osanneet ennen taksiuudistustakaan.

4.2.2020 - 16:16

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Kiitos.

Olen kyllä hintaneuvottelukykyinen. Jo opiskeluaikoina 90-luvun lama-aikaan tuli opiskelijabileistä yöllä kotiin lähtiessä opeteltua taksikuskien kanssa tinkaaminen Jos ei eka taksi, niin parin hintaneuvottelun jälkeen joltain kuskilta sain tasarahakyydin hinnalla, joka sopi sekä palvelun myyjälle että asiakkaalle. Ja jo silloin pystyin ottamaan jonosta sen muunkin taksin kun sen ensimmäisen. Siis jonon välistä.

5.2.2020 - 09:17

Peltinen

+79
Liittynyt:
26.5.2016
Viestejä:
115

Tuttava, joka reissaa paljon työn puolesta valitteli, että aamukoneelle lentokentälle lähtöä ei oikein uskalla enää jättää taksin varaan. Muutaman kerran on jäänyt tilattu taksi tulematta, myös edellisenä päivänä ennakkotilattu. Ilmeisesti illan ja yön tunnit houkuttelevat enemmän kuskeja kuin ennen kukonlaulua herääminen?

 

5.2.2020 - 09:20

hauturi

+3265
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2384

Tähän auttaa kun on tutun samalla kylällä asuvan taksiyrittäjän numero ja mailiosoite, siltä kun tilaa niin kerran kerrasta tulee. Tämä voi tietysti olla hankalammin järjestettävissä siellä Helsingin keskustassa, mutta sieltä nyt taitaa päästä kentälle muillakin tavoilla.

16.2.2020 - 23:25

rockafella

+95
Liittynyt:
11.2.2016
Viestejä:
219
Peltinen kirjoitti:

Tuttava, joka reissaa paljon työn puolesta valitteli, että aamukoneelle lentokentälle lähtöä ei oikein uskalla enää jättää taksin varaan. Muutaman kerran on jäänyt tilattu taksi tulematta, myös edellisenä päivänä ennakkotilattu. Ilmeisesti illan ja yön tunnit houkuttelevat enemmän kuskeja kuin ennen kukonlaulua herääminen?

Mä olen aina saanut ennakkotilattua lentokenttätaksin joko Taksi Helsingiltä tai Lähitaksilta, kertaakaan ei ole jättänyt tulematta. Soitan tilauksen ihan puhelimella, tekstarilla saa sitten tilauksen tiedot ja linkin tilannepäivityksiin. Yleensä ennakkotilaan aamulennot edellisenä iltana eli melko ajoissa.

Mun taksimatkojen hinnat pk-seudulla on uudistuksen jälkeen nousseet näppituntumalta 20-25%. Kuulemma lyhyemmät matkat ovat halventuneet, mutta siitä mulla ei ole kokemusta. 

 

21.2.2020 - 22:20

Teippi

Liittynyt:
11.2.2020
Viestejä:
4

Taksi uudistus hyvä asia (pl. Kela kyydit), paitsi ehkä pienet kunnat/kaupungit.

Kehitys ehdotus lähtisi ehkä kela kyytien ja mobiilisovelluksen suuntaan. Markkinataloudessa, jota itsekin suurpiirteisesti kannatan, niin lähtisin siitä, että valtio luo yhden mobiilisovelluksen taksikyytien tilaamiseen, johon kaikilla takseilla tulisi rekisteröityä. 

Tarkoittaa, että tämä yksi sovellus toimisi kaikissa suomen kaupungeissa ja sen kautta voisi tilata lähimmän taksin (kartalta) ja nähdä kuittaako kyydin. Tästä valtio voisi laskuttaa esim. 0,5 %/kyyti korvausta. Asiakas näkisi tällöin myös suoraan sovelluksesta onko taksi "laillinen". Taksi kuvaketta painamalla pitäisi myös tulla hinnat näkyviin. 

 

Tämä ei tietenkään estä sitä, etteikö eri yritykset voisi pitää myös omaa mobiilisovellusta.... 

21.2.2020 - 23:05

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Milläs ne kansalaiset sitten tilaa taksin, jotka eivät omista (tai halua omistaa) älypuhelinta? Käisttääkseni Kela-kyytiläisissä näitä on paljon.

Mm. Lidl juuri törmäsi tähän älypuhelinpommiin

 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/22ac24f7-a0f2-491c-8bda-5186b5ba3427

 

Eläkeläiset suuttuivat Lidlin uudesta etuohjelmasta: ”Ikärasismia!” – Näin vastaa Lidl

 
keskiviikko 19.02.2020 klo 18:12 (muokattu eilen klo 7:50)

Lidl ilmoitti tuovansa vastineen S-etukortille ja Plussa-kortille, mutta Iltalehden lukijat eivät olleet mielissään siitä, että se toimii vain älypuhelimessa.

 

– Mitenkäs me, joilla ei älypuhelinta ole eikä tule? Säännöllisesti tulee Lidlissä käytyä, joten etuja ottaisin mielelläni vastaan. Tämä ohjelma ei kohtele kansalaisia tasapuolisesti, nimimerkki Lapintyttö kyseli.

Myös nimimerkki eläkeläismummo esitti huolensa.

– Tässä ei ole ajateltu meitä vanhuksia, jotka emme osaa käyttää mitään puhelinsovelluksia. Usealla meistä on niin vanha ja huono puhelin, ettei siinä edes toimi mikään äppi. Eläkeläiset eivät kaikki ole rikkaita. Meitä huonosti toimeentulevia on paljon, jotka kuitenkin käymme päivittäin Lidlissä. Erittäin huono. Pitäisi ajatella myös meitä. Ikärasismia!

 

Ei muuten kuulosta kovin markkinahenkiseltä tuo "Valtion APPI jolla tilataan kaikki taksti". Lisäksi Valtiolla on ollut taipumus mokata kaikki softa- j atieliikenneprojektit.

22.2.2020 - 08:38

Teippi

Liittynyt:
11.2.2020
Viestejä:
4

Kuten laitoin, yritykset voisi edelleen pitää auki omaa tilauspalvelu (mm. Kela kyyditkin, myös nykyään) tulee aina tilata puhelinnumerosta soittamalla.

Tilausnumero varmasti säilyisi kaikilla takseilla, koska useilla toimijoilla (suuri tai pieni) on vakiintunut asiakaskunta, johon luottavat.

Mobiilisovellus vain tulee olemaan suurin tilausmuoto tulevaisuudessa, kehitys suunta on väistämätön. Tämä mahdollistaisi vain asiakkaiden kannalta paremman palvelun saatavuuden, kun voi itse katsoa lähimmän taksin, samalla myös:

- tiedät että laillinen

-  Vähentää harmaata taloutta, kun sovelluksen kautta menneet kyydit rekisteröityy automaattisesti

-  Perushinnat näet kaikilla suoraan sovelluksesta - Vähentää useiden mobiilisovellusten lataustarvetta (osalla)

Nyt et tietääkseni voi mistään katsoa lähintä taksia, ilman että lataat kaikkien yritysten mobiilisovellukset tai soittamalla, jos haluaisit saada nopeimmin saatavilla olevan taksin. Myös vihreä teko 😉, kun turhat ajot vähenee.

Yksinkertaisesti lisää tarjontaa eikä huononna/vaikeuta teidän "vanhojen" ihmisten  tilausta. Markkinataloutta parhaimmillaan asiakkaan näkökulmasta. Myös markkinataloudessa valtio asettaa tiettyjä lakeja, sääntöjä yms. ilman tätä mikään aate suunta ei toimi.

Luet kovin kapea katseisesti tekstiä "Tinggeli".

"ongelmat on luotu ratkaistaviksi, ei esteiksi"!

Pasi

22.2.2020 - 09:37

COBOK

+32
Liittynyt:
22.2.2020
Viestejä:
6

Olen itse varsin tyytyväinen taksiuudistukseen. Uudistus on omasta näkökulmastani halventanut takseja merkittävästi ja toisaalta se on tuonut taksialalle saman dynamiikan kuin mitä yleensä alalta kuin alalta löytyy. Eli palvelun voi kilpailuttaa. Toisaalta taksin käytöstä on tullut myös sukupolvikokemus ja (varmaan) myös alueellinen kokemus. Omat, alle 30-vuotiaan Helsingin kantakaupungissa asuvan, kokemukset uudistuksesta ovat seuraavanlaiset:

1. Hinnan tietää aina etukäteen. Erityisesti Yango (Yandex, venäläinen "Google") suoriutuu tässä erinomaisesti, sillä tiedät hinnan sentilleen kun lähdet liikkeeseen. Eli toisin kuin Uberissa, joka antaa hintahaitarin, niin Yango antaa tarkan hinnan. Toki Akin toteamat tietoturvasyyt ja negatiivinen uutisointi Suomessa ovat varmaankin vaikuttaneet palvelun luotettavuuteen, mutta ei minulla erityisempää luottoa ole minkään muunkaan tarjoajan tietoturvakäytäntöihin. Hinnat ovat myös yleensä halvemmat kuin Uberilla, oman kokemukseni mukaan.

2. Hinnat: ennen taksiuudistusta matkani kantakaupungista lentokentälle mittariin tuppasi maksamaan jotain 35-45 euron väliltä (painottuen haarukan yläpäähän). Taksiuudistuksen jälkeen en ole maksanut mielestäni kertaakaan yli 30e, hinta Yangolla pyörii pääsääntöisesti 20-30 euron välimaastossa, Uberilla vähän kalliimpaa. Palasin myös viikko sitten reissusta ja piti ottaa taksi rautatieasemalta kotiin (matkatavaraa oli 20 kiloa ja sen päälle kävin vielä ostamassa 24h kaupasta murkinaa), oletusarvona oli n. 7 e matka, Yangolla pääsin matkan 3,5 euron hintaan. Yötaksa alkoi ennen uudistusta muistaakseni n. 9 euron hinnasta, joten hinta on siis romahtanut. Keskusta-alueella kulkiessa parin kilometrin matkoja hinnat ovat ylipäätään järjestään alle 10e, jollei ole ruuhka-aikaa. Tämä ei toki poista sitä tosiasiaa, että ruuhka-aikaan taksit voivat olla varsin hintavia, mutta ei tämäkään mielestäni ole täysin huono asia, vaan osittain myös ruuhka-aikoja tasaava tekijä.

3. Työmarkkinan avautuminen: Ainakin Yangon kuskit tuppaavat olemaan maahanmuuttajia. Tämä häirinnee joitakin, mutta itselleni tämä ei ole ongelma. Oikeastaan tuen mielelläni maahanmuuttajien työllistymistä Suomessa ja taksiuudistus on vetänyt varmasti satoja tai tuhansia maahanmuuttajia mukaan työelämään. Tähän mennessä kaikki kuskit ovat puhuneet ainakin hyvää englantia.

4. Laatu: mielestäni taksi ei ole palveluna sellainen, missä odottaisin oikeastaan mitään muuta kuin että pääsen paikasta A paikkaan B. Jollain muulla voi olla eri käsitys ja Suomea kehittyneemmissä maissa on yleensä applikaatioissa useita eri hintakategorioita sen mukaan, haluaako ajaa mersulla vai kelpaako Skoda tai haluaako tilataksin. Omat laatukriteerini, paikasta A paikkaan B, ovat täyttyneet aina (n=useita satoja, jos otetaan mukaan myös ulkomailla applikaation kautta tilatut taksit).

Moraalinen kysymys tällaisissa uudistuksissa on mielestäni se, että kenen ehdoilla ja millä parametreillä tätä yhteiskuntaa tulee pyörittää? Onko oikein, että yhteiskunta luo sellaiset raamit, joissa vaihtoehtoja ei ole, vai onko oikein, että voi omalla toiminnalla vaikuttaa hintoihin, laatuun ja muihin tekijöihin? Karvalakkiälypuhelin ei ole kallis investointi nykymaailmassa ja taksiapplikaatiot ovat kaikki lähes täysiä kopioita toisistaan. Kun yhden käytön opettelee niin osaa käyttää kaikkia. Ja opetteluun ei pitäisi mennä kauaa. Tunnustan toki sen, että omassakin lähipiirissäni on paljon 50+v henkilöitä jotka eivät ole taksiapplikaatioita syystä tai toisesta hankkineet ja valittavat uudistuksesta. Järjellistä syytä tälle vastustukselle en ole vielä saanut, kaikilla uudistusta vastustavilla kuitenkin tuppaa olemaan älypuhelin. Uskoisin tämänkin kuitenkin korjautuvan ajan kanssa. Näin kävi esimerkiksi nettiostosten kanssa, jotka olivat täysin haram vanhemmalle sukupolvelle 15 vuotta sitten (eivät ole enää), Facebookin kanssa, jossa käyttäjäkunta oli 10v sitten täysin eri kuin nykypäivänä (nuoret käyttäjät ovat vaihtuneet vanhempiin tieteen harjoittajiin) ja emmeköhän me tässäkin näe n. viiden vuoden mittaisen siirtymän, minkä jälkeen kukaan ei enää kaipaa "vanhoja hyviä aikoja". Olettaen siis, että ainakin isoissa kaupungeissa hyvää uudistusta ei nyt tapeta ministeri Harakan toimesta.

Mielestäni yhteiskunnassa tulisi pyrkiä ottamaan käyttöön teknologisia innovaatioita mahdollisimman aikaisin, eikä pyrkiä jarruttamaan kehitystä tilanteessa kuin tilanteessa. Oikeastaan olisi toivottavaa, jos ministeri Harakka ja kumppanit voisivat virtaviivaistaa lainsäädäntöä siten, että tulevaisuuden Uberit voisivat syntyä Suomessa. Se olisi paljon tehokkaampaa startup-toiminnan tukemista kuin rahan jakaminen Business Finlandin ja muiden organisaatioiden kautta. Eikä järkevä lainsäädäntö edes varsinaisesti maksa mitään muuta kuin ehkä vihaisia viestejä etujärjestöiltä.

22.2.2020 - 10:53

eke

-841
Liittynyt:
30.11.2014
Viestejä:
504
COBOK kirjoitti:

3. Työmarkkinan avautuminen: Ainakin Yangon kuskit tuppaavat olemaan maahanmuuttajia. Tämä häirinnee joitakin, mutta itselleni tämä ei ole ongelma. Oikeastaan tuen mielelläni maahanmuuttajien työllistymistä Suomessa ja taksiuudistus on vetänyt varmasti satoja tai tuhansia maahanmuuttajia mukaan työelämään. Tähän mennessä kaikki kuskit ovat puhuneet ainakin hyvää englantia.

4. Laatu: mielestäni taksi ei ole palveluna sellainen, missä odottaisin oikeastaan mitään muuta kuin että pääsen paikasta A paikkaan B.

Ymmärtääkseni naisasiakkaita asia saattaa häiritä ihan konkreettisesti. Myös vain suomea puhuvan ja ymmärtävän on "haastavaa" kommunikoida suomea ymmärtämättömän kuskin kanssa. Lisäksi pimeän työn osuus alalla on kasvanut räjähdysmäisesti. Mutta pääasia että itellä menee kivasti.

22.2.2020 - 11:41

Teippi

Liittynyt:
11.2.2020
Viestejä:
4

Kuten yllä mainitsin, niin yksi yhteinen sovellus pohja auttaa harmaan talouden taistelussa,sotaa se ei lopeta, mutta vaikeuttaa. 

Harmaata taloutta taksi puolella on ollut aina,myös suomalaisilla. Useasti jutellut/mennyt taksilla, jossa on esim. kaksi mittaria, jotka molemmat voi olla päällä. Käteismaksun tapahtuessa laskutetaan toisella ja korttilaskut toisella.

Naisasiakkaiden kohdalla ymmärtää asian, mutta näistä kuuluisi raportoida, jotta se tieto saataisiin näkyväksi. Uudistus on lisännyt kapasiteetin määrää, niin paljon, että voi myös valita Yangon tilalta toisen (raportointi kuitenkin oleellista).

Vanhusten kohdalla (ja tarkoitan henkilöitä, jotka huonosti osaa/pystyy omista asioista huolehtimaan) tämä varmasti totta 👍. Se ei kuitenkaan tarkoita, että koko hanke olisi siitä syystä täysin huono. Asiat vain vaatii parannusta.

Samaa ongelmaa ollut/varmasti vieläkin, myös lääkäreissä (ulkomaalaisia lääkäreitä/hoitajia, joilla huono suomi), jonka näen ymmärtämisen kannalta vielä tärkeämmäksi.

Suomi ei vain voi eristäytyä, se tarkoittaisi kehityksemme pysähtymistä ja lopulta talouden laskun kannalta hyvinvoinnin laskua.

Kela-kyydit meni vituroilleen, sen myönnän. Sekään ei ole korjaamaton paikka, mutta korjaus prosessi voisi olla kyllä nopeampi. 

22.2.2020 - 13:58

eke

-841
Liittynyt:
30.11.2014
Viestejä:
504
Teippi kirjoitti:

Suomi ei vain voi eristäytyä, se tarkoittaisi kehityksemme pysähtymistä ja lopulta talouden laskun kannalta hyvinvoinnin laskua.

Koska suomi on ollut eristäytynyt? Tänne voi muuttaa ja poistua normaalin maahanmuuton kautta. Se että harjoitamme huonoa maahanmuuttopolitiikkaa esim. humanitaarinen-/sosiaaliperusteinen maahanmuutto, ei ole ratkaisu mihinkään kansatalouden ongelmaan. Jos suomi ei houkuta korkeastikoulutettua maahanmuuttajaa ja huippuosaajaa, niin asia ei korjaannu sillä että otamme tänne valtavan joukon ihmisiä alikehittyneistä maista ajamaan taksia ja nostamaan sosiaalietuuksia.  

24.3.2022 - 11:28

Aki Pyysing

+13747
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7056

Olen käyttänyt niukahkosti Uberia viime aikoina. Parikin oharia kotiovella saa kaltaiseni kuluttajan maksamaan tupla+hintaa melko sovinnolla. Tosin neuvottelen yleensä tolpan viimeisen taksin kanssa kiinteän hinnan. Kerran torikauppias, aina torikauppias. Lisäksi miulla on luottotaksi, joka saapuu aina sovittuun aikaan paikalle ja vie annettuun osoitteeseen. Ihmisellä on hyvä olla omalääkärin lisäksi omataksi. Tosin sitä omalääkäriä en ole vielä onnistunut hankkimaan.

Viime yönä jouduin luottokuskin kiireiden takia tilaamaan Uberin. Tilaamiskynnystäni muuten nostaa kuvan ottaminen itsestään maski naamalla, joka edelleen on Uberissä tilauksen yhteydessä pakollinen operaatio. Yllätyksekseni hinnat olivat viime kerrasta laskeneet, vaikka luulisin Yangon suosion ottaneen jonkun verran osumaa. Joku promo oli menossa, neljä kilometria ja 6,64€. Itse en ole uskaltanut tietojani venäläisille syöttää, vaikka Yangot ovatkin olleet muiden taksin suurkuluttajien mukaan sekä halvempia että paremmin saatavilla.

Taksi tuli ajallaan, eikä meistä kumpikaan matkalla maskia käyttänyt. Jos kuskilla olisi ollut, olisin ehkä laittanut. Mutta hilpeää oli, että kuten useimmat muutkin Uber-kyytini, tämä toimi myös tavallisena taksina. Jos olisi lennosta ottanut, olisin maksanut varovaisesti arvioiden nelinkertaisen hinnan. Markkina on mennyt, kuten jenkkikokemusteni perusteella oletinkin: Ahkerat ja kykenevät listautuvat sekä tavalllisiksi että alustatakseiksi ja poimivat kyytejä kaikkialta mistä saavat.

Toki olisi asiakkaan kannalta parempi, jos joka paikassa olisi saatavilla helposti halpoja ja varmoja kyytejä. Tämä on kuitenkin markkinataloudelta liikaa vaadittu. Itse arvostan taksiuudistuksessa erityisesti sitä, että taksin saa nykyisin Helsingissä sekä viikonloppuöisin että vesisateella. Ehkäpä markkinatalous yltää jonain päivänä maakuntiinkiin asti.