6.8.2019 - 06:41

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371

3. kysymys: onko tosiaan niin, että ETF-kuukausisäästössä ei voi valita päivää lainkaan, vaan se on aina kk:n 5. päivä ja rahastokuukausisäästämisessä on tarjolla kolme päivää: viides, 15. ja 28.? 

Eilen tein säästösuunnitelmat ja siirsin rahat aamupäivällä, iltaan asti Nordnetin käyttöliittymä näytti että toteutuu 5.8., mutta mitään ei tapahtunut, tänään näytti sitten että toteutuu 5.9. 

 

0
0
6.8.2019 - 07:22

Warren Fyffet

+21
Liittynyt:
16.2.2018
Viestejä:
61

Rahat ostoon pitää olla tilillä edellisenä päivänä 4.8 tässä tapauksessa. Edellisenä päivänä tehdään tarkistus, että sinulla katetta ostaa ETF kuukausisäästöt.

Jostakin sain käsityksen, että rahastojen kuukausisäästön voi pian tai voi olla jo voimassa valita vapaasti. ETF on ollut aina ja käsitykseni mukaan edelleen 5 päivä ostopäivä.

0
0
6.8.2019 - 08:49

kabu

+42
Liittynyt:
4.10.2018
Viestejä:
65
hauturi kirjoitti:

Meinaan sitä, että jos haluan säästää kuussa 1300 ja laittaa siitä 40% yhteen rahastoon, 40% yhteen ETF:ään ja 20% toiseen ETF:ään, niin miten se tapahtuu? Toistaiseksi olen onnistunut tekemään vain yhden rahastosäästösuunnitelman, johon olen allokoinut 520 / kk ja yhden ETF-säästösuunnitelman, johon olen allokoinut 780 / kk ja sen sisällä sitten painot 67 ja 33, mikä ei ihan vastaa alkuperäistä tavoitetta.

Tarkoitat siis, että jos saisi samaan suunnitelmaan niin kokonaisostohinta olisi tuon 1300 kun rahaston ostomäärä voi muuttua pienillä stepeillä? Näin ei kaiketi voi tehdä kuin manuaalisesti.

Ja ostopäivät ovat nuo jotka mainitsit.

0
0
21.8.2019 - 14:31

Aki Pyysing

+13501
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7012

Muutaman vuoden välein etsin limiittiä korotellessani Nordnetin takaussitoumusta sen sivuilta, enkä koskaan ole ilman apua löytänyt. Ctrl +f takaus ei auta. Mutta google on ystävä. Takaussitoumus Nordnet ja voilà! Mistähän se muuten oikeasti löytyisi?

0
0
29.8.2019 - 20:01

petteri

+1492
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
1370

Milloinkohan Nordnet on ajatellut laittaa tietoturvan kuntoon?

Onko siitä jo toistakymmentä vuotta kun siirryin tietoturvasyistä Nordnetilta pois, koska yritys ei täyttänyt nykyaikaisia tietoturvastandardeja. 

Nyt ollaan sitten vasta vuodessa 2019, factor authentication on vaikka missä eikä isoja rahoja pyörittävällä Nordnetilla ole vieläkään two factor authentication järjestelmää, joka on ihan standardi kaikissa ison rahan järjestelmissä. Sama leväperäisyys tietoturvan kanssa jatkuu. 

Kehotankin jokaista Sijoitustiedon Nordnetin asiakasta tarkasti harkitsemaan, onko tätä kelvottoman tietoturvan välittäjää syytä käyttää. Kun autentikoinnin tapaiset tietoturvan perusasiat ovat Nordnetissa täysin retuperällä, tämä hälläväliä asenne tarkoittanee, että paljon muutakin lienee tietoturvapuolella pahasti hunningolla. 

Akikin voisi myös seuraavassa kolumnissa nostaa asian esille, kun tämä Nordnetin täydellinen välinpitämättömyys tietoturvasta on kaikille asiakkaille vaarallista. Retuperäisellä tietoturvalla ennemmin tai myöhemmin joku survoo Nordnetin salkkuja vaikka johonkin penniosakkeisiin tai tekee muita pahoja. Osakevälittäjät ovat tietomurtautujien suosikkikohteita. 

0
0
30.8.2019 - 08:18

Harri Holderi

+216
Liittynyt:
7.1.2018
Viestejä:
141

Petteriltä ihan OK avaus, mutta ehkä vähän väärään ketjuun. Ruotsalaisilta firmoilta on vähän turha kysellä tietoturvan perään sillä tietoturva edellyttäisi yrityskulttuuria jossa ihmisillä on rooleja ja vastuita, joten tuskinpa tännekään mitään konkreettista ikinä vastataan (muuten kuin että mobiilivarmennus tuli ja nyt on kaikki siis täydellisesti).

Suora lainaus kirjautumisen yhteydessä sakerhet.html :stä:  "Päivitä käyttöjärjestelmääsi säännöllisesti turvallisuuspäivityksillä. Windows XP:ssä voit käyttää Windows Update -palvelua, joka huolehtii päivityksistä automaattisesti." Tästä voi sitten päätellä kuinka hyvin selainratkaisujen komponenttien versio- ja elinkaarihallinta toimii.

Mieluisampi avaus olisi ollut johonkin toiseen ketjuun omat kokemukset ja suositukset arvopaperivälittäjistä. Nordnetin etuna on tietty helppolukuinen hinnasto ja mukava limiitti, mutta etenkin piensijoittajat ovat helisemässä OMXH:n ulkopuolella vastaantulevien 15€ välityspalkkioiden kanssa ja suursijoittajien tulisi olla erittäin huolissaan tietoturvasta. Mikä tilalle?

 

0
0
30.8.2019 - 11:06

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371
mattis kirjoitti:
petteri kirjoitti:

Milloinkohan Nordnet on ajatellut laittaa tietoturvan kuntoon?

Vahva tunnistautuminen: https://www.nordnet.fi/mobiilivarmenne

Voisivat tietysti tarjota jonkin tavan joka on käytettävissä mm. niilläkin, joilla on firman liittymä. Ja joka on ilmainen myös muille kuin Telian asiakkaille.

0
0
30.8.2019 - 13:24

petteri

+1492
Liittynyt:
26.6.2014
Viestejä:
1370

Kappas, onko nuo Nordnetilla sitten vihdoinkin kymmemen vuoden jälkeen saaneet autentikoinnin vähän nykyaikaisempaan malliin. Eipä siinä mennytkään kuin vuosikymmen. Toisaalta se, että tietoturvallisesta autentikoinnista peritään osalta asiakkaista lisämaksua on hyvin outoa ja kertoo yhä aika leväperäisestä asenteesta tietoturvaan. On menty siitä mistä aita on matalin.

Kyllä Two-factor autentikaation on syytä palveluissa, joissa kulkevat isot rahat syytä olla oletuksena. Asiakkaalle voidaan kyllä antaa mahdollisuus siitä osassa toiminnoista luopua, ottaa riskiä ja käyttää pelkkää käyttäjätunnusta ja salasanaa, mutta sen sijaan maksullinen optio on hyvin epäilyttävä tapa ja kertoo Nordnetin heikosta tietoturvakulttuurista.

0
0
30.8.2019 - 15:04

Nordnet Suomi

+41
Liittynyt:
3.10.2018
Viestejä:
32
hauturi kirjoitti:
mattis kirjoitti:
petteri kirjoitti:

Milloinkohan Nordnet on ajatellut laittaa tietoturvan kuntoon?

Vahva tunnistautuminen: https://www.nordnet.fi/mobiilivarmenne

Voisivat tietysti tarjota jonkin tavan joka on käytettävissä mm. niilläkin, joilla on firman liittymä. Ja joka on ilmainen myös muille kuin Telian asiakkaille.

Jos sinut on nimetty yritysliittymän käyttäjäksi, voit käyttää Mobiilivarmennetta. Mobiilivarmenteen käyttö on ilmaista kaikissa yritysliittymissä.

0
0
30.8.2019 - 15:11

Nordnet Suomi

+41
Liittynyt:
3.10.2018
Viestejä:
32
petteri kirjoitti:

Kappas, onko nuo Nordnetilla sitten vihdoinkin kymmemen vuoden jälkeen saaneet autentikoinnin vähän nykyaikaisempaan malliin. Eipä siinä mennytkään kuin vuosikymmen. Toisaalta se, että tietoturvallisesta autentikoinnista peritään osalta asiakkaista lisämaksua on hyvin outoa ja kertoo yhä aika leväperäisestä asenteesta tietoturvaan. On menty siitä mistä aita on matalin.

Kyllä Two-factor autentikaation on syytä palveluissa, joissa kulkevat isot rahat syytä olla oletuksena. Asiakkaalle voidaan kyllä antaa mahdollisuus siitä osassa toiminnoista luopua, ottaa riskiä ja käyttää pelkkää käyttäjätunnusta ja salasanaa, mutta sen sijaan maksullinen optio on hyvin epäilyttävä tapa ja kertoo Nordnetin heikosta tietoturvakulttuurista.

Mobiilivarmenne on tosiaan hiljattain otettu käyttöön. Se on kaksivaiheista tunnistautumista tietoturvallisempi. Nordnet ei veloita Mobiilivarmenteen käytöstä eikä saa operaattoreilta tuottoja – mobiilivarmenne on operaattoreiden tarjoama palvelu, joka toimii myös yli 20 000 muussa palvelussa, joissa voit hoitaa asioita sähköisesti. Mobiilivarmenne on maksuton yritysliittymissä sekä Telialla. DNA:lla ensimmäiset 12 kk ja Elisalla 3 kk ovat ilmaisia.

 

0
0
30.8.2019 - 17:20

hauturi

+3208
Liittynyt:
25.6.2014
Viestejä:
2371
Nordnet Suomi kirjoitti:
Mobiilivarmenne on tosiaan hiljattain otettu käyttöön. Se on kaksivaiheista tunnistautumista tietoturvallisempi. Nordnet ei veloita Mobiilivarmenteen käytöstä eikä saa operaattoreilta tuottoja – mobiilivarmenne on operaattoreiden tarjoama palvelu, joka toimii myös yli 20 000 muussa palvelussa, joissa voit hoitaa asioita sähköisesti. Mobiilivarmenne on maksuton yritysliittymissä sekä Telialla. DNA:lla ensimmäiset 12 kk ja Elisalla 3 kk ovat ilmaisia.

Niin, eli DNA:lla ja Elisalla se on käytännössä maksullinen. Pahin ongelma on kuitenkin se, että jos on firman liittymä, eikä firma salli mobiilivarmennetta, niin sitten sitä ei saa, ei ilmaiseksi eikä rahalla.

Nordnet varmaan toteaa tähän, että ainahan voi hankkia toisen liittymän. Ei taida kannattaa pelkästään Nordnetiä varten.

Tietääkö joku jonkun muun palvelun, jossa ainoa tapa tietoturvalliseen tunnistautumiseen on mobiilivarmenne? 

0
0
30.8.2019 - 20:44

neuvillexd

+7
Liittynyt:
30.8.2019
Viestejä:
8

Kysymys liittyen Nordnetin ongelmiin S-Pankin kotiutusten suhteen:

Onko tilanteeseen tulossa mitään päivitystä? Mistä tällainen ongelma johtuu, että siirto sisäänpäin onnistuu moitteetta mutta toiseen suuntaan ei?

 

Kiitos

0
0
31.8.2019 - 20:32

Iku-Turso

+30
Liittynyt:
7.6.2018
Viestejä:
60

Itselläni oli sama ongelma s-pankin nostojen kanssa, eli eivät toteutuneet. Ongelma koski muistaakseni lähi-tapiolalta siirrettyjä tilejä. Nordnet korjasi bugin ja en ole nyt useaan kuukauteen tehnyt nostoja s-pankin tilille. Voi olla että ongelma on palannut.

Nostoissa taisi olla joku minimisumma, että meni läpi. Olisiko ollut yksi euro. 

0
0
1.9.2019 - 11:00

Harri Holderi

+216
Liittynyt:
7.1.2018
Viestejä:
141

Kuinka muuten mobiilivarmenne toimii silloin jos perheen tuoreimmille jäsenille avataan arvo-osuustili? Voiko molemman huoltajan mobiilivarmenteen liittää kirjautumisehdoksi? Voiko heikon tunnistautumisen lapsen tilille estää? Entä lapsen oma mobiilivarmenne, estetäänkö sen käyttö alle 18-vuotiaalta lapselta jonka tiliä hoidetaan huoltajien toimesta?

0
0
1.9.2019 - 13:18

Harri Holderi

+216
Liittynyt:
7.1.2018
Viestejä:
141

Ja samasta aiheesta toinen kysymys: miksi vanhempien valtakirjahakemukseen tarvitaan passikopioiden lisäksi jonkun toisen henkilön todistus passien oikeellisuudesta? Kyllähän nyt pankki voi passin numeroa vastaan tarkistaa itse tämän tiedot? Oikeastaan kuvittelisi että tämä ei ole pankille mahdollisuus vaan velvollisuus?

0
0
9.9.2019 - 22:58

Aki Pyysing

+13501
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7012
petteri kirjoitti:

 

Akikin voisi myös seuraavassa kolumnissa nostaa asian esille, kun tämä Nordnetin täydellinen välinpitämättömyys tietoturvasta on kaikille asiakkaille vaarallista.

Aki kirjoittamassa tietoturvasta on Li Andersson kirjoittamassa vastuullisesta talouspolitiikasta. Pidän Litä tiukemmin kiinni siitä, että kirjoitan vain sellaisesta, jota vähintään luulen ymmärtäväni.

Tähän kohtaan on ehkä hyvä kertoa, että Nordnet halusi vaihtaa EQ-tunnareita Nordnet-tunnareiksi tai ainakin vaihtaa käyttäjätunnusta joskus takavuosina. Kaverini, joka silloin vielä treidasi verraten paljon, ilmoitti tunnuksen vaihtuessa salkun myös lähtevän. Ei halunnut opetella ulkoa uusia tunnuksia. Vanhoilla vetää edelleencheeky

0
0
10.9.2019 - 17:24

Nordnet Suomi

+41
Liittynyt:
3.10.2018
Viestejä:
32
Harri Holderi kirjoitti:

Kuinka muuten mobiilivarmenne toimii silloin jos perheen tuoreimmille jäsenille avataan arvo-osuustili? Voiko molemman huoltajan mobiilivarmenteen liittää kirjautumisehdoksi? Voiko heikon tunnistautumisen lapsen tilille estää? Entä lapsen oma mobiilivarmenne, estetäänkö sen käyttö alle 18-vuotiaalta lapselta jonka tiliä hoidetaan huoltajien toimesta?

Kun huoltajilla on valtakirja lasten tilille, pääsee huoltajan omalta tililtä (mobiilivarmenteella kirjautumalla) lapsen tilille. Heikon tunnistautumisen lapsen tilille voi estää, mutta lapsen tunnukset ovat joka tapauksessa vain katselutunnukset, joilla ei voi tehdä kauppoja.

0
0
23.10.2019 - 12:40

Aki Pyysing

+13501
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7012

Olen sisukkaasti käyttänyt nyt uutta sivustoa, kun olen ajattellut, että se pitää opetella kuitenkin. Yleensä muutosvastarintaisena vaihda vasta kun on pakko ja tiedän saman toimiston kollegojen kaikkien käyttävän vanhaa. Yleensä miekin olen kyllä uuden teknologian suhteen JOMO enkä ainakaan FOMO. 

Vertailuindekseistä on poistettu OMXGI, joka on miulle ja luultavasti useimmille muillekin suomalaisille relevantein vertailuindeksi. Toki pelkillä hintaindekseillä tulee parempi mieli, mutta kyllä ne useimmat yhtiöt osinkoakin jakavat ja rahat saa pitää. Saisiko sen sinne sekaan vielä? Ymmärrän, että paljon koodaamista, eikä paljon lisätuottoja, joten en ole kovin toiveikascrying.

 

0
0
24.10.2019 - 10:48

Nordnet Suomi

+41
Liittynyt:
3.10.2018
Viestejä:
32

Palvelussamme on tällä hetkellä teknisiä häiriöitä, jotka vaikuttavat verkkopalveluun, mobiilisovellukseen sekä Infrontin kaupankäyntityökaluihin. Pahoittelemme häiriöitä ja korjaamme ne mahdollisimman nopeasti. Jos palvelussa on ongelmia ja haluat tehdä kaupan, ota yhteyttä meklareihimme numerossa 020 198 5898.

 

0
0
24.10.2019 - 10:50

Nordnet Suomi

+41
Liittynyt:
3.10.2018
Viestejä:
32
Aki Pyysing kirjoitti:

Olen sisukkaasti käyttänyt nyt uutta sivustoa, kun olen ajattellut, että se pitää opetella kuitenkin. Yleensä muutosvastarintaisena vaihda vasta kun on pakko ja tiedän saman toimiston kollegojen kaikkien käyttävän vanhaa. Yleensä miekin olen kyllä uuden teknologian suhteen JOMO enkä ainakaan FOMO. 

Vertailuindekseistä on poistettu OMXGI, joka on miulle ja luultavasti useimmille muillekin suomalaisille relevantein vertailuindeksi. Toki pelkillä hintaindekseillä tulee parempi mieli, mutta kyllä ne useimmat yhtiöt osinkoakin jakavat ja rahat saa pitää. Saisiko sen sinne sekaan vielä? Ymmärrän, että paljon koodaamista, eikä paljon lisätuottoja, joten en ole kovin toiveikascrying.

 

Uusia vertailuindeksejä on tulossa palveluun seuraavien päivityksiä aikana. Mm. juuri Helsingin pörssin tuottoindeksi tullaan lisäämään.

0
0
24.10.2019 - 10:54

Aki Pyysing

+13501
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7012

Nyt olisi hyvä hetki shortata Nordnetiä. Tämä ATK ei ole vahvimpia osa-alueitani, mutta kun uusi järjestelmä ei toimi kuin Strömsössä ja krässää (jumittaa) supertorstaina (=kiire päivä tiedettiin jo kauan sitten), lähtee kilpailluilla markkinoilla monia parhaita asiakkaita. Olen siis seurannut rahapelirintamalla sekä kaatuilevia että pystyssä pysyviä softia ja kaatuilevien korjaaminen on aina ollut melkoisen tuskainen projekti.

Mie keskipitkän aikavälin sijoittajana en revi hiuksia päästä, enkä ole vaihtamassa, mutta nohevammat ja nuoremmat lähestyvät hiusmallissaan miuta tänään ihan hyvällä vauhdilla.

0
0
24.10.2019 - 12:41

Arthur

+67
Liittynyt:
14.10.2019
Viestejä:
108

Nokian osakkeiden myynti katkesi virhetilanteeseen myyntinapin klikkauksen jälkeen ja näköjään alas ollaan siitä tultu. Joten sain tällä jumilla kasvatettua tappioita. Eikä näköjään vieläkään pääse myymään. Ei tässä nyt suurista summista puhuta, mutta harmittaa. Tai eihän sitä tiedä vaikka se päivän aikana kääntyy toisinpäin. Muokkaus: taitaa tosiaan toisin päin kääntyä ja nyt en tiedäkään enää mitä tämän kanssa tekisi, odotellaan vielä... Muokkaus2: kiitos Nordnet, selvisin pienemmillä tappiolla, kun en hätäpäissäni päänyt Nokiaa myymään

0
0
24.10.2019 - 11:13

Aki Pyysing

+13501
Liittynyt:
16.12.2013
Viestejä:
7012
Nordnet Suomi kirjoitti:
Aki Pyysing kirjoitti:

Olen sisukkaasti käyttänyt nyt uutta sivustoa, kun olen ajattellut, että se pitää opetella kuitenkin. Yleensä muutosvastarintaisena vaihda vasta kun on pakko ja tiedän saman toimiston kollegojen kaikkien käyttävän vanhaa. Yleensä miekin olen kyllä uuden teknologian suhteen JOMO enkä ainakaan FOMO. 

Vertailuindekseistä on poistettu OMXGI, joka on miulle ja luultavasti useimmille muillekin suomalaisille relevantein vertailuindeksi. Toki pelkillä hintaindekseillä tulee parempi mieli, mutta kyllä ne useimmat yhtiöt osinkoakin jakavat ja rahat saa pitää. Saisiko sen sinne sekaan vielä? Ymmärrän, että paljon koodaamista, eikä paljon lisätuottoja, joten en ole kovin toiveikascrying.

 

Uusia vertailuindeksejä on tulossa palveluun seuraavien päivityksiä aikana. Mm. juuri Helsingin pörssin tuottoindeksi tullaan lisäämään.

Nyt olenkin jo sitten paljon toiveikkaampi. Kiitos nopeasta vastauksesta. Jaksan kyllä hetken odottaa.

0
0
25.10.2019 - 09:01

Heikin Ashi

+2624
Liittynyt:
9.2.2019
Viestejä:
886

Nordnet on pitkään ollut tunnettu siitä, että sen systeemit eivät pelitä, kun kauppaa alkaa tulla hiukan enemmän. Tämä on sijoittajien kannnalta ERITTÄIN VAKAVA puute ja siihen ei ole saatu näköjään mitään korjausta vuosien mittaan.

Itselläni on olemattoman pieni  vanha hold-salkku vielä Nordnetissa ja seurailin huvittuneena  Nordnetin systeemisekoiluja  taas eilen.  Pääasissa käytän ulkomaisia välittäjiä joiden systeemit pelaavat täysin moitteetta  myös kiivaimpina kauppäivinä. On valtaisia riski kun papereista ei pääse eroon tai voi ostaa välittömästi aina kun haluaa. 

Kerran käyttäessäni amerikkalaista välittäjää OptionsXpressiä (jolla oli joskus erillinen toimisto Euroopassakin) , jonka Charles Schwab osti joitakin vuosia sitten, järjestelmän stop-loss toiminto ei toiminut niin kuin piti (tämä oli ainoa kerta 10 vuoden aikana), yhtiö korvasi heti mukisematta ison tappion.

MItenkähän Suomessa korvaillaan tappioita  jos tekniikka ei pelaa??? Ilmeisesti ei mitenkään?

0
0