Tämäkin ehkä sopii tänne, kun rahasta kuitenkin on kysymys.
Jouduin tuossa sattumien summana "talouskonsultiksi" ensin yhdelle, sitten vielä toiselle henkilölle. Molemmat ovat nykyköyhiä ja haluavat nyt päästä kuiville.
Toisella ovat tulot melko vaatimattomat, toinen tienaa sentään lähelle keskipalkkaa. Tämä oli odotettavissa.
Tukka nousi pystyyn, kun päästiin menopuolelle. Kaikenlaisia heräteostoksia. Pieniä ostoksia joista ajan mittaan kertyi iso erä. Kaikenkaikkiaan rahankäyttö oli hulvatonta. Tarvehierarkia oli pyörähtanyt kärjelleen. Tämäkin oli odotettavissa.
Pienempituloinen valitteli, ettei rahaa liikene edes ruokaan ja lääkkeisiin. Tosin habitus ei puolla ainakaan ensimmäistä väittämää ja toinen voi vähän johtua ensimmäisestä. En sanonut hänelle tuota, tarkoitus on vilpittömästi yritttää auttaa, eikä piruilla.
Pientä yleistä elämänhallinnan ongelmaa on havaittavissa, ei kuitenkaan pahasti. Spiritus fortiskaan ei näytä olevan ongelma.
Varsinainen pointti näyttäisikin olevan talouskäsitys, tai sen puute. Peruskoulun opetussuunnitelmaan pitäisikin lisätä roima määrä talouden perusteita, käytännöllisessä muodossa ! Nythän opiskellaan vuosia aineita (uskonto tuli ensin mieleen) , joita ei kukaan juuri tarvitse elämässän tai muista jos tarvitsisi. Noiden aineiden yleissivistävä osuus voisi hoitua paljon vähemmällä.
Vaikka tässä otos on pieni laajempiin oletuksiin, varmaan yksi kustannustehokas köyhyydentorjuntakeino on talousopetus jo ala-asteella.
Tämä urakka voi avata omiakin ajatusmalleja, joten hyöty saattaa olla molemminpuolinen.