Karmea tulos ja tekstin alussa pieni terapeuttinen vuodatus. Lopulta kuitenkin totesin, että haen kehään heittämäni pyyhkeen taas kerran takaisin. (Jotta Neste voi tahria sen uudestaan).
Kasvuyhtiöstä kulusäästöohjelmaan ja investointeja leikkaavaksi yhtiöksi. Provosoivasta otsikosta huolimatta Q3-tulokseen perehdyttyäni ja tämän terapeuttisen kirjoitussession jälkeen en ole vieläkään valmis heittämään pyyhettä kehään. Turhauttavaa toki.https://t.co/bzwl9uTvMz
Suhteellisen dramaattisia johtajamuutoksia. Aika usein uusi toimitusjohtaja haluaakin vaihtaa talousjohtajaa, etenkin jos yhtiöllä on vaikeaa, mutta tässä tuli muutama muukin muutos samalla. Minun puolestani hallitustakin voisi vähän möyhentää.
Neste on nimittänyt uuden johtoryhmän parantaakseen toimintansa tehokkuutta ja suorituskykyään. Tästä päivästä lähtien johtoryhmän jäsenet ovat:
Heikki Malinen, joka ottaa toimitusjohtajan tehtävän lisäksi vastuulleen Nesteen Uusiutuvat tuotteet -liiketoiminta-alueen, jolla on merkittävä rooli yhtiön arvonluonnissa tulevina vuosina.
Markku Korvenranta jatkaa johtoryhmässä ja on nimitetty Öljytuotteet-liiketoiminta-alueen johtajaksi ja yhtiön operatiiviseksi johtajaksi (COO).
Eeva Sipilä on nimitetty talous- ja rahoitusjohtajaksi, ja hän aloittaa Nesteellä viimeistään 1.5.2025. Siihen asti sijoittajasuhdejohtaja Anssi Tammilehto toimii vt. talous- ja rahoitusjohtajana.
Hannele Jakosuo-Jansson jatkaa johtoryhmässä roolissa johtaja, henkilöstö ja kulttuuri.
Korvenranta, Sipilä ja Jakosuo-Jansson raportoivat Heikki Maliselle. Muut henkilöt Nesteen aiemmasta johtoryhmästä jatkavat yhtiön palveluksessa eri tehtävissä lukuun ottamatta Nesteen tämänhetkistä talous- ja rahoitusjohtaja Martti Ala-Härköstä. Hän jättää yhtiön jatkaakseen uraansa yhtiön ulkopuolella.
Eeva Sipilä (KTM, CEFA, synt. 1973) tulee yhtiöön Metso Oyj:stä, jossa hän on toiminut talous- ja rahoitusjohtajana sekä varatoimitusjohtajana. Hän on ollut Nesteen hallituksen varapuheenjohtaja vuodesta 2023 lähtien ja hallituksen jäsen vuodesta 2022.
“Olen iloinen voidessani toivottaa Eevan tervetulleeksi Nesteelle. Hänellä on erinomaista kokemusta useista vaativista rooleista, ja nykyisenä Nesteen hallituksen jäsenenä hän tuntee jo Nesteen ja sen liiketoimintaympäristön. Toivotan hänelle menestystä roolissaan Nesteellä. Haluaisin myös kiittää Marttia hänen arvokkaasta panoksestaan Nesteellä. Hän on ollut hyvin sitoutunut työhönsä, ja toivotan hänelle kaikkea hyvää jatkossa”, sanoo Nesteen toimitusjohtaja Heikki Malinen ja jatkaa:
“Uskon, että uusi organisaatiomme sopii hyvin Nesteen nykytilanteeseen. Se heijastaa tarvettamme terävöittää johtamistamme, nopeuttaa päätöksentekoamme sekä johtaa monimutkaisia kokonaisuuksia haastavassa liiketoimintaympäristössä. Toivon kaikille johtoryhmän jäsenille menestystä rooleissaan ja odotan erinomaista, tehokasta ja tuloksellista yhteistyötä.”
Huomenna tulee Nesteen Q4 julkaisu ja tuskin hirveästi positiivista on luvassa joten ajattelin kirjoittaa hieman omia näkemyksi 2025 vuodelle.
Ensimmäinen huomio on se että raaka-aineiden hinta tuskin tulee laskemaan 2025 vuonna koska Kiina poisti veropalautuksen UCO viennille ja Indonesian tuleva B40-mandaatti lisää paikallista kysyntää palmuöljy peräisille tuotteille ja Indonesian vienti siis laskee. Nopeasti katsottuna raaka-aineiden hinnat ovat lähellä 2023 vuoden tasoa mutta esim HVO-dieselin markkinahinta on noin 500$ per tonni matalampi tämän alkuvuoden keskiarvolta kun vertaa 2023 vuoden alkuun.
Toinen asia mikä on itselleni ainakin hieman epäselvää on se että mihin Neste panostaa tulevaisuudessa kun tuntuu että SAF on se mistä nyt tohistaan ja HVO-diesel alkaa olla taputeltu. Toki ehkä SAF on parempi "panostus" koska vaikka dieseliin tulisi korkeampi jakeluvelvoite koko Euroopan tasolla niin ainakin lämpimissä maissa(missä ei juurikaan yli -5 asteita nähdä) bio-osuus todennäköisesti tulisi FAME/UCOME-biodieselistä joka halvempaa. Toisaalta myös SAF on omat riskinsä koska lentopolttoaineille ei voi oikein laittaa tulleja(kuten kiinan HVO-dieselille) joten jos SAF kysyntä alkaisi yhtäkkiä kasvaa niin Kiina todennäköisesti muuttaisi HVO-jalostamot SAF-jalostamoiksi ja tunkisivat halvempaa SAF markkinoille suht nopealla aikataululla. Eli mahdollisuus on jälleen että Neste olisi edelläkävijä kuten HVO-dieselin kanssa mutta parissa vuodessa kävisi jälleen kuten nyt on käynyt kun muut toimijat tulevat markkinoille.
No tulevaisuus näyttää lähteekö Neste lentoon uudestaan vai jatkuuko piina ja itse uskon että vuosi 2025 tulee olemaan lähes yhtä huono kuin viime vuosi.
Aika veretseisauttava osari sieltä tuli. Näyttää siltä, että biopolttoaineet oli hetken muotia, ja vanhoina hyvinä aikoina enne sotia, niistä oltiin valmiit maksamaan premiota, jotta viherhihhulit hieman rauhoittuivat. Nyt on muodissa Trumpin drill-baby-drill ja kaikki ”vihreä” energia on taas vaan hipstereiden puuhastelua, kun rahat on kaikilta loppu jätti-inflaation jäljiltä. Nähtäväksi jää miten Nesteen käy. Toivottavasti ymmärsivät pakittaa viherkiimassa tehdystä päätöksestä luopua kokonaan fossiilisten jalostuksesta.
Aika veretseisauttava osari sieltä tuli. Näyttää siltä, että biopolttoaineet oli hetken muotia, ja vanhoina hyvinä aikoina enne sotia, niistä oltiin valmiit maksamaan premiota, jotta viherhihhulit hieman rauhoittuivat. Nyt on muodissa Trumpin drill-baby-drill ja kaikki ”vihreä” energia on taas vaan hipstereiden puuhastelua, kun rahat on kaikilta loppu jätti-inflaation jäljiltä. Nähtäväksi jää miten Nesteen käy. Toivottavasti ymmärsivät pakittaa viherkiimassa tehdystä päätöksestä luopua kokonaan fossiilisten jalostuksesta.
Oman kokemuksen mukaan negatiivisesti tulosvaroittava yritys joutuu tulosvaroittamaan yli 50% todennäköisyydellä uudestaan seuraavan vuoden aikana. Toisen kerran tulosvaroittava yritys joutuu toisen tulosvaroituksen jälkeen tulosvaroittamaan kolmannen kerran jo yli 70% todennäköisyydellä. Tämä on oma kokemusperäinen tuntuma ja jos jollain on aiheesta tutkittua tietoa, niin mukava olisi kuulla.