Nurminen Logistics tiedotti maanantaina kokoluokkaansa nähden merkittävästä yritysostosta, kun se oli sopinut ruotsalaisen Essinge Railin hankinnasta. Yritysosto oli varsin odotettu yhtiön aiempia kommentteja peilaten ja profiililtaan varsin hyvin linjassa kansainvälisen kasvustrategian kanssa. Vastaavasti maksettu kauppahinta oli mielestämme varsin kohtuullinen ja yhdessä selvän strategisen yhteensopivuuden myötä näemme yhtiöllä olevan hyvät edellytykset arvonluonnille hankinnan kautta. Olemme lisänneet päivityksen yhteydessä yritysoston sekä aiemmin tässä kuussa tiedotetun ILP-Group Logictics -hankinnan alustavasti ennusteisiimme. Positiivisten ennustemuutosten myötä toistamme osta-suosituksen, mutta nostamme tavoitehintamme 1,2 euroon (aik. 1,05 €).
Nyt tullut ulos myös heinäkuun omistajalistan muutokset. Vaihto on ollut todella pientä joten pari omistajaa saa heiteltyä kurssia.
Ensin kolme eniten myynyttä:
Cyberdyne Invest Oy - 54 293 (1 385 454)
Assai Oy - 99 214 (765 867)
Partnos Oy -54 291 (710 686)
Ja kolme suurinta ostajaa:
Zeroman Oy +100 274 (130 274)
Nordnet Livsforsikring As Fin Branch +63 828 (76 727)
Rytkönen Ritva Irmeli +28 436 (251 611)
Cyberdyne/Assai/Partnos on olleet myyntilaidalla jo pidemmän aikaa (ainakin vuoden 2024, todennäköisesti pidempäänkin). Jos noissa on päätetty irtautua/vähentää reilusti "hinnalla millä hyvänsä" niin laskupainetta on kyllä osakkeella, ellei uusia pyysingejä ilmaannu maisemiin. Reilun parin miljoonan osakkeen dumppaaminen markkinoille joiden päivävaihto on luokkaa 20k on melko tuskaista.
Osakehan on halpa eikä näkymät tulevaisuuteenkaan aivan onnettomat ole hintaan nähden. Itse aioin jatkaa lisäilyä jos osake jatkaa vielä luisuaan.
Marraskuun lopussa omistajalistat näyttää edelleen kuukaudesta toiseen samalta:
Cyberdyne Invest Oy - 99 819 (1 106 836)
Assai Oy - 90 000 (557 042)
Partnos Oy -99 820 (432 067)
Heinäkuu-Marraskuu näiden omistusten määrän muutos 2.86M-> 2.10M
Ostajapuolella ainoastaan bulleroita.
Näillä päivävaihdoilla noiden kolmen kioskin myyntipaine riittää vielä pitkäksi aikaa... (nykytahdilla noin 12kk jos kaikki ulostetaan)
Tässä ollaan sikäli jännän äärellä, että milloin EU päättää laittaa Harjavallan kyykkyyn https://www.hs.fi/feature/art-2000010755205.html , jolloin Nurmisen bileet ovat ohi. Toisaalta voi sota loppua, ennen kuin näin käy. Tai Euroopan mahtikaksikko, Saksa ja Ranska, edelleen pelastavat venäläisnikkelin ja Harjavallan suojellakseen omaa sähköautoteollisuuttaan, vaikka kolmen päivän erityisoperaatio jatkuisi ikuisesti.
Nurminen jos pääsisi pari kolme vuotta kuljettamaan nykyisiä kyytiläisiään, saisi se taseensa aika nohevaan kuntoon. Tosin tähän on kaikenlaisia geopoliittisia riskejä. Toki sitten taas myös mahdollisuuksia, jos rajat joskus aukeavat. Elämme jännittäviä aikoja.
Joulukuu oli vuoden vilkkain kuukausi North Railissa!
Kuva
Q4:lla junamäärä kasvoi selvästi, ja tällä hetkellä Inderes odottaa Q4:lle 5,8 M€ liiketulosta, kun Q3:lla Nurminen teki 5,6 M€ myyntivoitosta oikaistua liiketulosta. Q3 oli tosin toimitusjohtajan mukaan erityisen hyvä.
Riikan satamasta ei ole tullut vielä kuin lokakuun luvut. On tosin mahdotonta sanoa onko kyse Nurmisen volyymeista, mutta 61,7 th.t erä kulki lokakuussa, kun viime vuonna lokakuussa meni 24,7 th.t.
“Vanha liiketoiminta” Ruotsissa oli toimitusjohtajan mukaan myyty loppuun joulukuussa.
Trans Kaspian reitillä oltiin voitettu uusia asiakkaita ja täysjunia oltiin saatu myös lähetettyä.
Suomen talous on sutinut paikallaan, joten terminaaliliiketoiminta ja muut Suomen sisäiset liiketoiminnot ovat todennäköisesti menneet samalla tahdilla kuin aikaisemminkin eli ei juuri merkittävää tuloskontribuutiota.
Isossa kuvassa jälleen on erinomainen vuosi takana ja yhtiöllä on monia mielenkiintoisia “kasvuraiteita”, joita on mielekästä seurata ensi vuonna. Merkittävimmissä liiketoiminnoissa datapisteet antavat luottavaisen fiiliksen. Ennusmerkit Q4:lla odotuksiin pääsemisestä ovat aika vahvat, enkä pitäisi nykytiedon valossa tulosylityksen olevan mahdoton.
Q3-katsauksessa kerrottiin, että jäteroskan kuljettaminen voimaloihin voisi kasvaa kymmenien miljoonien eurojen liiketoiminnaksi. Liiketoiminta on näppärässä kasvussa, aiheesta löytyy syksyn mittaan lukuisia lehtiartikkeleja. Jäteroskan kuljettamisesta voi hyvin tulla Nurmiselle hyvinkin merkittävää liiketoimintaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 128M€ ja tälle vuodelle Inderes ennustaa 111M€. Juuri Ruotsista ostettu Essinge Rail voisi saada lisää kuljetusvolyymeja jäteroskaa kuljettamalla.
Nurmisen Q3-katsauksesta:
energiaraaka-ainekuljetukset Etelä-Euroopasta Pohjoismaihin rautateitse ja meritse ovat kovassa kasvussa ja odotamme niiden kasvavan kymmenien miljoonien eurojen liiketoiminnaksi lähivuosina.
Nämä jäteroskat tuodaan ilmeisesti Loviisaan satamaan. Jätettä tuodaan mm. Italista, Hollannista, Puolasta, Norjasta ja Iso-Britanniasta.
Yle tehnyt hyvän jutun aiheesta:
Kuljetuksesta syntyy kyllä päästöjä, mutta Hiltusen mukaan jätteet tuodaan Suomeen niin sanotuilla paluukonteilla, jotka muuten matkaisivat tyhjinä Suomeen.
Myös raha kulkee kuviossa Suomeen päin. Jätteet ovat Italialle ongelma, josta se haluaa eroon. Siksi suomalaiset jätteenpolttolaitokset saavat rahaa siitä, että ne ottavat italialaisten sekajätteen vastaan.
Tähän erinomaisen ansiokkaaseen ja positiivishenkiseen analyysiin tuon vähän mustaa pilvenreunaa: Toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta myi 103K osaketta, jäi 1,3M. North Rail kaupoista muistakaamme, että Pohjanvirta katsoo ensin omien ja sitten myöhemmin Nurmisen finanssien perään. Nurminen Logisticsissa on ennenkin ollut ensin innokkaita myyjiä ja sitten myöhemmin tullut negari. https://www.sijoitustieto.fi/sijoitusartikkelit/nurminen-logistics-vuot…;
Sen lisäksi Vidgrenien Cyberdyne Invest on edelleen kevennellyt 30K, jäi 1,07M, mutta tästä en kanna huolta. Rahamiesten murheet ovat optioissa, pörssikurssit krässäilee. Sorbusmarinointi ponsseloissa, niillä vigrenit mässäilee. Eli tuskin ovat ihan iholla Nurmisen menossa ja siellä on voinut joku kolmas polvi päättää viherpestä puunkaatajien sukua (Idefix itkee) ja hankkiutua nikkelinkuljettajista eroon. Nämä myynnit taas näkisin enemmän osto- kuin myyntisignaalina. Sillä on jonkun verran väliä, myykö sisäpiiri vai ulkokehä.
Jarmo Niemisen Partnos on luultavasti aikeissa myydä kaikki Nurmisensa (-38K, jäi 338K). Vähän sama kuin Vidgrenien kanssa, tuskin johtuu pikkurahan puutteesta. Devco Partners Oy osti Vexve Oy:n osakekannan Jarmo Niemisen omistamalta Partnos Oy:ltä 2016. Olen muuten käynyt Vexven tehtaalla Sastamalassa Jussi Vanhasen 50v-synttärilahjana.
Näihin tosin on äkkinäistä koko sijoituselämäänsä nojata. Pohjanvirta saattoi myydä Nurmista, koska vaimo halusi sisustaa kesämökin uudelleen. Ja Vidgrenit ja Nieminen ovat tosiaan voineet päättää leikkiä vastuullista. Muistan hyvin, kun kerran yksi kollega suu vaahdossa selitti jostain lapusta, että nyt on tie auki taivaaseen, kun tuntemamme suursijoittaja oli lisännyt omistustaan. Että kun muut huomaavat tämän, sitten raketti lähtee. Analyysissä oli kaksi ongelmaa: Kyseessä oli haastatteluja antamaton kapitalisti, jota suuri yleisö ei tosiaankaan tunne. Joten imun odottaminen suurelta yleisöltä oli turhaa. Lisäksi kysyin sitten itse kaverilta, miksi se oli ostanut ja se puhui jotain koroista ja valuutakursseista ja oli yhtiöstä selvästi yhtä lehtitietojen varassa kuin miekin. Tosin en muista, miten casessa kävi, koska mie en jostain syystä hypännyt kyytiin.
Nurmisessa on tapahtumassa tällä hetkellä isoja omistusjärjestelyjä:
Eilen Partnos Oy, joka on jo pitkään lyönyt lappua laitaan sai myytyä blokkikaupalla osakkeensa.
Myös 1,6 Mkpl ja 0,6 Mkpl blokkikaupat vaihtoivat omistajaa. Tästä voi lähteä arvuuttelemaan kuka on myymässä. Hartwallit ovat myyneet aikaisemmin blokkeja ja Juha Nurminen on tehnyt siirtelyjä salkkujensa välillä. Osakkeessa on ollut jatkuvasti semmoinen iso tulppa, kun isot omistajat ovat olleet pikemminkin myymässä kuin ostamassa arvatenkin ESG-riskin takia. Jospa tilanne nyt helpottuisi, jos tilalle tulisi joku syvätaskuinen uusi omistaja, joka ostaisi nuo myytävänä olevat osakkeet.
Lukeeko sammakonsyöjät Iikan kirjoituksia? Mikähän tuossa oli hintana? (=ja mistä nykyisin voi selata vanhoja pörssikauppoja)
Ranskalainen sijoitusrahasto Lazard Investissement Microcaps, jota hallinnoi kansainvälisesti tunnettu varainhoitoyhtiö Lazard Frères Gestion S.A.S., osti 13. tammikuuta 2 593 847 Nurminen Logisticsin osaketta. Kaupan seurauksena rahasto omistaa nyt yhteensä 2 662 537 osaketta, mikä vastaa 3,31 % Nurminen Logisticsin osakekannasta.
"Nurminen Logisticsin kiinnostus kansainvälisten sijoittajien ja asiakkaiden keskuudessa kasvaa, sillä yhtiö pystyy toteuttamaan kasvuhankkeita nopeasti kehittyvässä kansainvälisessä rautatieliikenteessä. Kehittyvät rautatiepalvelumme tukevat asiakkaidemme kilpailukykyä ja auttavat heitä saavuttamaan liiketoiminnan päästötavoitteet," sanoo Nurminen Logisticsin toimitusjohtaja Olli Pohjanvirta.
On se osakemarkkina aina vain kaksisuuntainen. Blockien jälkeen tuli innostus, mutta kun paljastui että toimitusjohtaja möi, niin osake lörpsähti saman tien. Nyt kun ulkomaalainen rahasto osti niin ei ole taaskaan riemulla rajaa. Tosin ulkomaalainen omistaja on meille muille spekulanteille hyvä asia, kun Nurmisen osake ei maistu kotimaisille varainhoitajille ESG-syistä, vaikka iso osa koko osakemäärästä on jatkuvasti kaupan.
Yleensä nauran aina ulkomaalaisille sijoittajille, kun he tuntuvat olevan vähemmän hintasensitiivisiä kuin me suomalaiset paperikädet ja menestyvien firmojen osakkeet tuppaavat monesti menemään ns. ”seuraavalle tasolle”, kun nämä kv-sijoittajat löytävät osakkeen. Tämä on nähty kaikissa Hesulin kärkikeisseissä viime vuosina (Admicom, Talenom, Revenio). Sitten aina jossakin kohtaa nämä ranskalaisetkin erehtyvät katsomaan karttaa ja tajuavat, että Suomi on Venäjän naapurimaa ja osakkeet myydään surutta laitaan.