Ei selkeitä merkkejä paremmasta Duellin kysyntäympäristössä
Tukkuliike Duellin senttiosake on noussut noin 70 prosenttia osakeannin jälkeisestä huhtikuun pohjanoteerauksesta. Yhtiön markkina-arvo on tällä hetkellä noin 45 miljoonaa euroa. Osakkeella käydään kauppaa lähellä Evlin (0,04 €) ja Inderesin (0,05 €) tavoitehintoja.
Duell ei ole pelkästään moottoriurheilutarvikkeiden jakelija vaan viime vuosien aikana se on lähtenyt mukaan polkupyörä- ja puutarhatarvikkeiden jakeluun. Noin puolet sen 125 miljoonan euron liikevaihdosta tulee Pohjoismaista ja loput Keski-Euroopasta.
Tukkukauppa on tyypillisesti yksinkertaista liiketoimintaa, jossa tavarantoimittajat rahoittavat varaston pitkällä maksuajalla. Matalallakin katteella kannattava liiketoiminta syntyy volyymista, nopeasta varaston kierrosta ja kustannustehokkaasta toiminnasta.
Duell saattoi itsensä vaikeuksiin pieleen menneellä pääoman allokaatiolla. Se teki yritysostoja, kun sen kohdemarkkinoilla oli poikkeuksellinen kysyntäpiikki. Yhtiö velkaantui ja joutui tekemään osakeannin. Nyt Duell aikoo tehdä niin sanotun käänteisen splitin eli yhdistää osakkeitaan, jolloin osakemäärä pienenee.
Päättyneellä neljännellä vuosineljänneksellä Duellin liikevaihto kasvoi lähes kuusi prosenttia ja oikaistu liikevoitto koheni 1,4 miljoonaan euroon 0,2 miljoonasta eurosta. Pohjoismaat kehittyi alueena muuta Eurooppaa paremmin. Yhtiön velkaantuneisuus on parantunut selkeästi. Vertailukaudesta Duellin nettovelka laski 38,2 miljoonasta 19,6 miljoonaan euroon.
Kuva: Duellin kannattavuuden kehitys. Lähde: Duell.
Duell odottaa kysynnän piristyvän seuraavan vuoden aikana. Se ohjeistaa liikevaihdon olevan uudella alkaneella tilikaudella viime vuoden tasolla tai korkeampi. Liikevoiton se odottaa olevan päättynyttä tilikautta parempi. Yhtiö aikoo tehostaa liiketoimintaa vielä irtisanomisilla tavoitellen miljoonan euron säästöjä.
Miten liiketoiminta on kehittynyt alkuvuonna Duellin verrokeilla?
Moottoripyörien myynnissä orastavia käänteen merkkejä
Duell ei myy moottoripyöriä, mutta niiden myynti kielii kuluttajien ostokyvystä ja -halusta. Euroopasta löytyy yksi lähes puhtaasti moottoripyöriä valmistava yhtiö, itävaltalainen Pierer Mobility, joka on sopiva kandidaatti pohjaongintaan. Sen osake on paraikaa äkkijyrkässä pudotuksessa.
Pierer on yhtiö KTM, Husqvarna ja MV Agusta moottoripyörämerkkien taustalla. Sen portfolioon kuuluvat myös polkupyörät Felt ja Husqvarna merkeillä. Yhtiön osake on listattu Zürichin ja Wienin pörsseihin ja sen liikevaihdosta noin 40 prosenttia tulee Euroopasta.
Vuosina 2021-2023 yhtiön liikevaihto otti tasohyppäyksen ja kasvoi 1,5 miljardista eurosta 2,7 miljardiin euroon. Vuonna 2023 yhtiön kannattavuus lähti alamäkeen ja karkeasti puolittui. Tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla tulos painui raskaasti tappiolliseksi osin polkupyöräliiketoimintaan liittyvien alaskirjausten vuoksi.
Ensimmäisellä vuosipuoliskolla moottoripyörämyynti oli 14 prosentin laskussa kotimantereella. Myynnin kehitys oli muilla markkina-alueilla heikompaa. Piererin mukaan moottoripyörämyynti kasvoi Euroopan markkinoilla viisi prosenttia edullisemman markkinasegmentin ansiosta. Toisen vuosineljänneksen yhteydessä Pierer uskoi, että vuoden jälkipuolisko on merkittävästi ensimmäistä parempi, mutta peruutti ohjeistuksensa vain muutama päivä sitten.
Kuva: Moottoripyörien rekisteröinnit Euroopassa. Lähde: Pierer Mobility.
Piererin osakekurssin kehitys on ollut murhaavaa ja se on vielä laskutrendissä. Vuoden 2022 alussa se nousi yli 90 frangiin ja on välipompun kautta lasketellut alle 20 frangin. Vain neljännes yhtiön osakkeista on vapaassa kaupankäynnissä, joten hinnanmuodostus ei ole tehokkaimmillaan.
Piererin luvut vaikuttavat osin yhtiökohtaisilta ja itseaiheutetuilta. Keskustelufoorumien mukaan se on kärsinyt laatuongelmista useita vuosia. Puhtaasti spekuloiden taustalla voi olla tuotannon siirtäminen Intiaan, sen yhden suurimman omistajan Bajajin tuotantolaitoksille. Siksi Piererin luvuista ei kannata tehdä liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
Vertailun vuoksi esimerkiksi BMW:n moottoripyörävolyymit olivat alkuvuonna vertailukauden tasolla. Toisella vuosineljänneksellä kappalemäärät kasvoivat 2,6 prosenttia. Euroopassa Hondan volyymit kasvoivat hivenen ja Yamahan kymmenen prosenttia. Harley-Davidson (HOG) myi Euroopassa viisi prosenttia vähemmän moottoripyöriä.
Muun muassa moottorikelkkoja ja mönkijöitä valmistava Polaris (PII) mukaan vähittäismyynti Euroopassa laski “mid-double digits” kolmannella vuosineljänneksellä. Sitä edeltävällä neljänneksellä myynti kasvoi yksinumeroisin luvuin.
Näiden lukujen perusteella voisi päätellä, että moottoripyörien myynti on mahdollisesti saavuttanut pohjan Euroopassa. Suomessa moottoripyörien rekisteröinnit ovat vielä reilusti huippuvuosien alapuolella.
Kuva: Moottoripyörien rekisteröinnit Suomessa. Lähde: Tilastokeskus.
Varusteet vielä vaikeuksissa
Leatt (LEAT) on alunperin eteläafrikkalainen varustemerkki, joka suunnittelee ja myy ajovarusteita pääasiassa moottori- ja polkupyöräilyyn. Leatt on ulkoistanut tuotteiden valmistuksen. Duellilta ei saa Leattia. Monet Leattin kehittämät suojavarusteet ovat patentoituja ja arvostettuja harrastajien keskuudessa. Kypärissä sen 360॰ Turbine teknologia on kilpailija ruotsalaiselle MIPS:lle. Leattin osake on listattu OTC-markkinoille Yhdysvalloissa.
Leattin myynti laski ensimmäisellä vuosipuoliskolla 19 prosenttia ja toisella vuosineljänneksellä 18 prosenttia. Mielenkiintoisesti sen suoramyynti kuluttajille ja jälleenmyyjille kasvoivat 19 ja 14 prosenttia. Myynti jakelijoille laski kolmanneksen. Myös Duellin varasto pieneni edellisellä vuosineljänneksellä.
Moottoripyöriin, moottorikelkkoihin ja polkupyöriin osia valmistavan Fox Factoryn (FOXF) Euroopan liikevaihto laski alkuvuonna 44 prosenttia. Toisella vuosineljänneksellä liikevaihto heikentyi alle 30 prosenttia. Fox Factory julkaisee Q3-tuloksen tämän kuun lopussa.
Jälleenmyyjä aikoo kasvattaa varastoja
Pierce Group on ruotsalainen vuonna 2013 perustettu verkkokauppa, jolla on toimintaa kuudessatoista Euroopan maassa. Kolmannes sen liikevaihdosta tulee Pohjoismaista. Piercen liikevaihto on noin 150 miljoonaa euroa ja markkina-arvo 65 miljoonaa euroa. Piercen luvut vahvistavat tilannekuvaa alan kehityksestä.
Piercen asiakasmäärä on vähentynyt 160 000:lla verrattuna vuoden 2022 alkuun ja tilausten määrä on laskenut. Liikevaihtoa on kannatellut keskiostoksen koon kasvu.
Sekä Piererin että Duellin haasteena ollut jälleenmyyjien varastojen pienentyminen, mikä näkyy Piercen luvuissa. Sen käyttöpääoma on laskenut kahdessa vuodessa 280 miljoonasta kruunusta 37 miljoonaan kruunuun. Pierce odottaakin, että sen on kasvatettava varastotasoaan saatavuuden ja kasvun varmistamiseksi.
Yhteenveto
Merkit Duellin jakeleman kauppatavaran myynnin piristymisestä ovat vielä huterat. Vaikka laskeneet korot tuovat toivoa kuluttajien ostovoiman paranemisesta, moottoripyörävarusteet kestävät suhteellisen pitkään, joten monetkaan korona-aikana haalitut varusteet eivät ole vielä vaihdon tarpeessa.
Jos vertailukohdaksi asetetaan vuodenvaihde, Duellin ja Piercen osakekurssit ovat nousseet. Tuotteiden valmistajien osakekurssit ovat merkittävästi vuodenvaihteen tasoa alempana. Kysynnän piristyminen heijastuu viimeisenä niiden lukuihin. Osakemarkkina tapaa katsoa eteenpäin, ja selkeää käännettä odottaessa voivat parhaat ostopaikat mennä ohitse.
Kuva: Artikkelissa mainittujen yhtiöiden kurssikehitys vuoden alusta.
Keskustele Duellista foorumilla.