Kun suomalaisessa rahapelipolitiikassa(kin) ei haluta tehdä mitään päätöstä, perustetaan työryhmä. Tässä toki on riskinä, että työryhmä ehdottaa jotain sopimatonta, kuten juuri työnsä päättänyt Liikasen työryhmä teki. Veteraanipoliitikothan ehdottivat veikkaushäviövarojen siirtämistä valtion budjettiin. Tällöin toki poliitikot voivat aina mapittaa työryhmän raportin ja olla ryhtymättä mihinkään toimenpiteisiin.
Perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiuru (toivottavasti Liikasen raportinkin luettuaan) kutsui” Pyöreään pöytään” Veikkauksen edunsaajia kuultavaksi – ja päätti asettaa työryhmän ”Valmistelemaan rahapelipoliittista ohjelmaa ja laatimaan sen toimeenpanolle suuntaviivat vuoteen 2030 asti”.
Työryhmien asettamispäätöksistä voi usein lukea, mihin työryhmän toivotaan päätyvän.
”Yksinoikeusjärjestelmä on tehokas järjestelmä ehkäistä ja vähentää rahapelaamiseen liittyviä haittoja erityisesti silloin, kun valtiovalta aktiivisesti säädös- ja muilla ohjauskeinoilla rahapelitoimintaan siitä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi.”
Tässä on ensimmäinen pihvi, jonka edessä olemme polvillamme. Tutkitaan mitä tutkitaan ja lopulta yksinoikeusjärjestelmä on tehokas.
”Rahapelien toimenpide- ja ehkäisyvastuu jakautuu kolmelle ministeriölle. Sisäministeriö vastaa arpajaislainsäädännöstä, Valtioneuvoston kanslia Veikkaus Oy:n omistajaohjauksesta ja sosiaali- ja terveysministeriö rahapelihaittojen ehkäisystä. Poliisihallitus valvoo arpajaistoimintaa.”
Toinen pihvi on, että Mika Malirannan visualisoimaan Veikkauksen ympärille syntyneeseen hallintohimmeliin ei haluta puuttua. Hyvänä puolena himmelissä toki on, että jos siinä työllistetylle osuu kohdalle hankala pomo, on useita organisaatioita, mistä etsiä mukavampaa.
Kolmas pihvi on olevinaan tavoitteissa, joihin on tietenkin laitettu rahapelihaittojen ehkäisyä ja jopa ” kansallinen tavoitetaso rahapelihaittojen ehkäisemiselle”. Tämä on hyvin tavanomaista rahapeliliturgiaa.
Selkeää nähdäkseni on, että tahtotilana on sosiaali- ja terveysministeriölle ja toki muillekin instansseille lisää budjettirahaa. Tähän suhtautunevat suopeasti ainakin kaikki siellä työllistetyt. Enkä miekään varsinaisesti esimerkiksi peliongelmaisten hoitoon panostamista vastusta.
Lisäksi jos työryhmä keksisi taikasauvan millä poistaa ”järjestelmän ulkopuolinen tarjonta”, sitä varmasti heilautettaisiin.
Positiivisin puoli työryhmässä on, että se koostuu osaavista virkamiehistä, eikä Veikkauksen varsinaisista edunsaajista, joiden kuukausipalkkojen kehitys oli vielä toissa vuoteen asti riippuvainen pelaajien vuosittain häviämästä rahasta. Nyt kun Veikkauksen voitot ovat laskussa, on toistaiseksi Marinin hallitus luvannut järjestöille kuitenkin samat rahat. Edunsaaja voittaakin aina. Tai ainakin toistaiseksi on voittanut.
Luulen työryhmältä tulevan enimmäkseen hyviä ehdotuksia peliongelman ehkäisemiseksi. Tosin kovin paljon jos ehkäistään, ei lapsia eli rahaa enää ainakaan vanhaan malliin tule. Rahapeliongelman laajuutta käsittelevä kappale alkaakin ”THL:n 2020 tutkimuksen mukaan rahapelihaitat ovat riskitason pelaamisessa vähentyneet”. Eli nyt jo menee hyvin, joten ei nyt niin kovin radikaaleja muutoksia sentään tarvitse sitten ehdottaa.
Toki on vähän Luciferina Raamatun lukemista, kun päättelee lausejärjestyksistä työryhmän asettajan tahtotilaa. Mutta kun on lukenut maailman parhaaseen rahapelijärjestelmään liittyviä satuja ja tarinoita tarpeeksi pitkään, alkaa väkisin nähdä kaikenlaisia piilomerkityksiä jo puolipisteissäkin.
Mitä peliongelmien ehkäisemiseksi pitäisi heti tehdä?
Kaikki suomalaiseen rahapelijärjestelmään kunnolla perehtyneet tietävät, mitä pitäisi tehdä, jos suomalaisten rahapeliongelmia oikeasti vaikuttavasti aiottaisiin ehkäistä:
Rahapelaamisen arkipäiväistäminen pitäisi lopettaa = Esimerkiksi pelikoneet ja lottoviirit pois kaupoista.
Rahapelimainontaa pitäisi reguloida entistä tiukemmin.
Jotta ulkomaisten rahapeliyhtiöiden nettitarjontaan voitaisiin vaikuttaa, pitäisi virittää toimiva lisenssijärjestelmä. Mielellään ennen kuin Veikkauksen markkinaosuus on pudonnut täysin marginaaliseksi.
Mikään näistä ei vaikuta nopeasti mihinkään, joten toteuttaminen olisi pitänyt aloittaa heti, eikä jättää seuraavan hallituksen murheiksi. Näin tässä kuitenkin näyttää nyt käyvän.
Tämä työryhmä siis käsittelee eri asiaa kuin Liikasen työryhmä. Se pohdiskeli miten veikkaushäviövarat pitäisi jakaa. Koska se päätyi vähän yllättävään lopputulokseen, toimenpiteitä tuskin on tähän hätään tulossa.
Pokerinpelaajia kiinnostaa luultavasti lähinnä, mikä oli tämän vaikutus maksublokkeihin. Ei liity niihin, arpajaislain uudistus etenee vanhaan malliin. Eli jos esitys menee läpi – ja pysyy aikataulussaan – EU:ssa ja perustuslakivaliokunnassa, blokit ovat tulossa eduskunnan päätettäviksi kesäkuussa ja voimaan vuodenvaihteessa.
P.S. Jännä nähdä, koska ensimmäinen raskaan sarjan poliitikko ottaa kantaa Liikasen työryhmän ehdotukseen. En veikkaa henkilöä, mutta arvelen sen olevan kuitenkin seuraavan hallituksen ministeri.
P.P.S. Sain ainakin omasta mielestäni erinomaisen innovaation rahapelihaittojen ehkäisemiseksi: Lottovoittajia hehkuttaville lehtijutuille voisi säätää haittaveron.