Käyn tässä tiiviissä kirjoituksessa ajatuksiani läpi Verkkokauppa.comin eli tuttavallisemmin Verkkiksen viimeaikaisia käänteistä ja arvioin yhtiötä sijoituskohteena.
Kaupanalalla kaupan omat tuotemerkit ovat korostuneet mm. niistä saatavien parempien katteiden vuoksi. Myös Verkkis on tavoitellut läpi historiansa voimakasta kasvua heidän omissa private label -tuotteissa. Miten Verkkis on sitten tässä onnistunut?
Verkkiksen vuoden 2014 listautumisesitteessä yhtiöllä oli yli 3000 omaa tuotemerkkiä myynnissä ja kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 2023 omia tuotemerkkejä oli vain yli 2100. Omien tuotemerkkien osuus on laskenut huomattavasti, joka on yleisen kaupanalan trendin vastaista.
Verkkis oli koronaa edeltävänä aikana profiloitunut vahvaksi kasvuyhtiöksi, mutta ei ole onnistunut lunastamaan listayhtiönä sijoittajien odotuksia.
Korona toi ennennäkemättömän kysyntäbuustin yhtiölle, kun ihmiset olivat pakotettuna pysymään kotona ja tekemään etätöitä, joka valui hyvin Verkkiksen taskuihin. Kodinelektroniikkaa uusittiin rivakkaan tahtiin ja Verkkis teki ennätystulosta.
Myös Verkkiksellä lähti mopo keulimaan hyvinä vuosina ja yhtiö uusikin taloudelliset tavoitteensa ja tavoitteli vuonna 2025 yli miljardin liikevaihtoa, yli 5% ebit-marginaalia ja kasvavaa osinkoa.
Verkkiksen liikevaihto ei tuplaantunut vaan se laskee huippuvuodesta 15% Inderesin vuoden 2024 ennusteella. Yhtiön kannattavuus on mennyt nollatasolle ja osingonjako lakkautettu.
Vaihtoehtoisessa todellisuudessa Verkkiksen olisi pitänyt käyttää kallista osakettaan (380M€ markkina-arvo) kauppatavarana yritysostoissa, joissa yhtiö olisi laajentunut eri tuotekategorioihin tai markkinoille. Nykyisellä 76M€ markkina-arvolla tämä kortti on menetetty.
Verkkiksen tase oli historiassa hyvin vahva, mutta korona-aikana liian antelias osingonjako ja tuloksen rapautuminen ajoi taseen nettovelan puolelle. Nykyinen tappiollinen tulos yhdistettynä velkaantumiseen tuo pidemmällä aikavälillä pahanmakuisen cocktailin sijoittajille.
Lyhyellä aikavälillä Verkkiksen liiketoiminnan kehitys on ollut heikkoa ja yhtiö on tänä vuonna matkalla todennäköisesti ensimmäiseen tappiolliseen tilikauteen.
Amazonin piti tulla Suomeen ja viedä Verkkiksen markkinat, mutta uusia kiinalaisia kilpailijoita on ilmaantunut, kuten monelle suomalaiselle tuttu Temu, josta voi tilata mm. halpaa elektroniikka. Gigantti ja Power ovat Verkkiksen kovia kilpailijoita, jotka ovat tehneet vuodesta toiseen käytännössä nollatulosta Suomen vaikealla kodinelektroniikan markkinalla.
Mitä tästä pitää maksaa?
Jälkikäteen on ollut helppo todeta, että Verkkiksen osake on ollut aikalailla kokovartalokuplassa viimeisen kymmenen vuoden aikana ja nykyinen valuaatio 1,66€ osakkeelta (76M€ markkina-arvo) on huomattavasti lähempänä käypää arvoa kuin takavuosien 8,5€ (380M€ markkina-arvo).
Käyttämällä Verkkiksen 10 vuoden keskimääräistä liiketulosta yhtiötä hinnoiteltaisiin nyt 7,5x EV/EBIT ja 10x P/E. Nämä eivät ole kalliita, mutta en usko, että markkina lähtee enää hinnoittelemaan yhtiötä sen historiallisilla kertoimilla, vaan matalammat kertoimet ovat uusi normaali.
Jos osaketta hinnoiteltaisiin jatkossa 10x vapaa rahavirta olisi nykykurssissa 25% laskuvara, mikäli käytetään 10 vuoden keskiarvoa. Verkkis näyttääkin arvoansalta, joka toimii huonolla markkinalla ja yhtiö ei näytä kykenevän tekemään kestävästi rahaa osakkeenomistajille.
Omaan silmääni Verkkiksen osake ei ole vieläkään houkutteleva, vaikka osake on laskenut huipuistaan jo yli 80%. Yhtiössä on kuitenkin tietynlainen yritysosto-optio ilmassa. Suomen vieraillummalla nettikaupalla luulisi olevan kuitenkin jotain arvoa, vaikka se ei omistajille hirveästi rahaa teekään. Verkkokauppa.com voisi hyvin päätyä pääomasijottajien haltuun, jos yhtiön perustaja ja suurin osakkeenomistaja suostuisi myymään osakkeensa.