Näppärällä otsikoinnillani en toki viittaa öljyyn, kahviin taikka vinyylilevyihin, vaan länsinaapurimme mustan kullan tuottajaan Swedish Matchiin. Joku kekseliäs jo pohtinee pitäisikö puhua mustasta mullasta, mutta ei ole soveliasta vääntää vitsiä toisten kullista.
Jännitys Philip Morriksen tekemän ostotarjouksen ympärillä tiivistyy. Lähinnä siis mahdollisuus tarjoushinnan nostoon kutittelee jo takaraivossa. Osake onkin heinäkuun lopulta saakka treidannut hieman jo luvatun hinnan yläpuolella.
Mitään varsinaista riemuhuutoa en tarjotun hinnan osalta ole kuullut tai nähnyt. Bronte Capital ja Protean Funds ovatkin jo omat mielipiteensä ilmaisseet. Bronte Capitalin John Hempton tiivistikin ajatuksensa melko luovasti WSJ:lle.
” The management team are uninspiring utility execs whose dick got kissed by a rainbow. They are busy selling the rainbow.”
Hedge-rahastot kyytiin
Jo kesällä uutisoitiin, että Elliott Management alkoi kasata positiota Swedish Matchiin. Tarkoituksena on toki vastustaa tarjouksen läpimenoa nykyehdoin. Mistään ihan pienestä kioskista ei ole kyse Elliottin kohdalla, hallinnoitavaa varallisuutta löytyy 56 miljardia dollaria.
Viime viikolla Bloomberg uutisoi, että yhä useampi hedge-rahasto on lapioinut osaketta kyytiin, pyrkimyksenään saada tarjoushintaa korkeammaksi. Mistään nappikaupasta ei ole kyse, sillä Bloombergin mukaan hedge-rahastot omistavat yhteensä jo ainakin 25 % Swedish Matchista.
Ihan vielä en kilju riemusta sen suhteen, että tarjoushintaa korotettaisiin. En ole ostanut osaketta lisää, enkä tosin myynytkään aiempia omistuksia. Selvää on, että painetta tarjouksen korottamiselle kyllä tulee. Varsinkin kun kyydissä on keskimääräistä ahkerampia nais- ja miesoletettuja.
Huvittavaa muuten muistella noin vuoden takaista ilmoitusta spinnata pois loputkin savuavat tuotteet. Osake ei tämänkään jälkeen olisi ollut kovin ESG-kelpoinen, eli maailmaa parantavat rahastoyhtiöt totesivat edelleen syntiseksi. En toki väitä, että nuuska olisi varsinaisesti terveyttä edistävä tuote.
Nyt saatiin kuitenkin (ainakin hetkellisesti) omistajiksi tahoja, joilla on muitakin tarkoitusperiä kuin hyvesignalointi. Osakkeille kyllä löytyy ostajia, vaikka maailmanpelastajat heristävät sormella ja poissulkevat omista leikeistään.
Mistä tässä maksetaan?
Pohjoismaissa nuuskanmyynti tuskin räjähtää käsiin. Hintapainetta ja kilpailua riittää, TikTok-sukupolvi kärrää rahansa keskimäärin muille valmistajille kuin Swedish Matchille. Fiksuista poliittisista päätöksistä johtuen Suomen nuuskakaupan rahat sujahtavat jatkossakin ahkerien yksinyrittäjien taskuun.
Potentiaalin ja kasvun ajuri on ZYN. ”Synteettinen” nuuska, eli nikotiinituote, jossa ei tupakkaa ole. Ja toki tavaraa löytyy eri makuisena joka makuun. Alla oleva kuva kiteyttää sen, missä koko homman juju on.
ZYNin kasvu Jenkeissä on ollut huimaa viime vuosina. Röökin vetäminen ei enää trendaa, ja kaikki tuskin pääsevät paheistaan täysin eroon, vaikka savutonta elämää viettäisikin. Kasvukäyrää tuskin kannattaa viivoittimella jatkaa samanlaisena tästä tulevaisuuteen, mutta kyllähän tässä potentiaalia on vaikka mihin.
Tokihan sitä itse toivoo, että ostotarjouksen hintaa korotettaisiin. Tämän pitäisi kyllä olla hyvinkin mahdollista ottaen huomioon, miten isolla osuudella hedge-rahastot ovat nyt Swedish Matchissa kiinni.
Samalla hieman harmittaa, että ensimmäinen osake, jota on ikinä ostanut, lähtee pois pörssistä. Osakkeisiin ei pidä rakastua, mutta jos aloittelijan tuurilla osuu näinkin hyvään kohteeseen, ei siitä malttaisi luopua