Olen vahvasti sitä mieltä, että hyväpalkkainen työ on suuri riski ihmiselle. Sen kultaiset kahleet estävät yrittämisen aloittamisen. Lisäksi yhteiskuntamme pitää yrittämistä suurin piirtein riskisimpänä projektina, johon voit ryhtyä.
Olin tällä viikolla vanhempainillassa ja lähinnä pyörittelin silmiä mistä asioista siellä keskusteltiin. Pidän harmillisena, että koulussa ei opeteta riskiä. Mitä riski tarkoittaa ja miten siihen tulee suhtautua. Sen sijaan muistan yläasteen kuvaamataidon tunnilta ainoana oppina, että A3:sta väritettäessä tärkeintä on, ettei valkoista jää näkyviin.
Koska ihmisiä ei opeteta käsittelemään riskiä, eivät he osaa sitä käsitellä elleivät itse lähde sitä opiskelemaan.
Yhteiskuntamme turvaverkoston ansiosta yrittäminen on todella riskitöntä. Kun et anna henkilötakausta, on yrityksen konkurssi pahin mitä voi tapahtua. Sitten vain palaat takaisin töihin hieman kokeneempana. Downside on vähäinen ja riski rajattu.
Upside taas on rajaton. Näitä asymmetrisiä vetoja kannattaisi lyödä.
Kuinka aloittaa yrittäminen
Älä yritä keksiä originaalia liikeideaa
On epätodennäköistä, että keksit uuden Googlen tai Facebookin. Unohda slushit ja muut it-pöhinät, maksimoi onnistumisen todennäköisyytesi valitsemalla olemassa oleva toimiala ja lähde kilpailemaan.
Voit aloittaa menemällä töihin tämän alan yritykseen 3-5 vuodeksi oppiaksesi bisneksen samalla opiskellen yrittämistä.
Perusta yritys tai osta olemassa oleva firma
Vanhan firman ostaminen on nopea tapa laittaa homma käyntiin. Opiskele kuinka yrityksen ostaminen tapahtuu. Tärkeintä on varmistaa, että ostohinta on järkevä ja että handover tehdään fiksusti. Et halua myyjän perustavan kilpailevaa yritystä ja viemään asiakkaansa sinne jättäen sinulle tyhjän kuoren.
Jos perustat tai ostat yhtiön kumppanin kanssa, mieti miten jaatte omistuksen. 50/50 omistus on riskinen, mikäli teille tulee erimielisyyksiä. Tällöin yritys voi pahimmillaan halvaantua, koska kukaan ei voi päättää. Tämän vuoksi 51/49 voi olla parempi vaihtoehto. Tehkää osakassopimus ja sopikaa työnjaosta etukäteen, ettei jälkikäteen tule ikäviä yllätyksiä.
Suositukseni on ostaa yritys sen sijaan, että perustaisit sen tyhjästä. Käytät pari vuotta aikaa tehottomasti rakentaessasi kaiken tyhjästä. Ostohinnalla ei ole niin suurta merkitystä, koska ostat vanhan ja tehottoman yhtiön, jonka laitat kuntoon. Yritys maksaa ostohintasi takaisin voitoillaan muutamassa vuodessa.
Ja vaikka ei maksaisi, ei tyhjästä rakennettu yritys kuitenkaan tuota mitään ensimmäisenä vuonna.
Karkea esimerkkilaskelma:
Yrityksen liikevaihto 200 000 €, voitto yrittäjän 40 000 € palkan jälkeen 10 000 €. Ostat yrityksen vitosen kertoimella eli 50 000 eurolla.
Teet vuoden töitä tehostamalla yrityksen toimintaa, nostamalla hintoja ja parantamalla palvelun laatua. Nyt yrityksen voitto on 30 000 € ja saat sijoituksesi takaisin alle kahdessa vuodessa nostaen samalla 40 000 € palkkaa kun myyjä on jäänyt pois.
Kasvatat yrityksen liikevaihdon 500 000 euroon ja onnistut pitämään voittoprosentin samassa jolloin viivan alle jää 75 000 €. Jatka kasvattamista ja sijoita yrityksen voittoja asuntoihin.
Laita prosessit kuntoon
Avaa Google Ads ja hoida somepresenssi kuntoon. Tuota asiakkaille lisäarvoa ja nauti puskaradion ilmaisesta markkinoinnista. Meidän asiakkaamme ovat niin tyytyväisiä, että he mielellään kertovat meistä muille.
Tällä viikolla sattui huvittava tapahtuma, kun satunnainen kuluttaja kysyi Facebookissa suosituksia tamperelaisista vuokravälittäjistä. Ketjuun tuli noin kymmenen vastausta, joista 9/10 suosittelivat Asuntopehtooria. Ylläpito poisti ketjun luultavasti koska joku kilpailija ilmiantoi sen ajatellen, että se oli meidän masinoima ketju. Ei ollut. Asiakkaamme vain ovat näin tyytyväisiä laatuumme.
Alasta riippuen harkitse maksullista markkinointia kahteen kertaan. Google Adsista kannattaa maksaa heti alussa.
Ylivoimaisesti tärkeintä on palvella asiakasta. Vastaa puhelimeen ja tee mitä lupaat.
Kirjaa prosessit ja työvaiheet muistiin heti alusta asti. Kun palkkaat ensimmäisen työntekijän, on hänen perehdyttämisensä helppoa näiden dokumenttien avulla.
Tutki mitä teknologiaa voit hyödyntää.
Valitse systeemi, jota yrityksesi käyttää. Meillä se on EOS. Mitä aiemmin otat systeemin käyttöön, sitä kevyemmin sen implementointi sujuu.
Hinnoittelu
Tämä on vaikeaa. Jos perustit yhtiön, on houkutus hinnoitella edullisesti, koska sinulla ei ole töitä. Pidä kuitenkin huoli kannattavuudesta ja nosta hintoja heti kun voit. Kun tulopuoli on kunnossa, sinulla on varaa palkata hyviä työntekijöitä ja panostaa prosessien ja järjestelmien kehittämiseen.
(Hintojen nostamisessa olen itse huono esimerkki, sillä meillä on alusta asti ollut alle markkinahintaiset palvelut. Ajatus on ollut antaa markkinointieurot suoraan asiakkaille.)
Jos ostit yrityksen, vertaa kilpailijoiden hinnoittelua ja mieti kuinka se toimii. Esimerkiksi välitysalalla on täysin vanhentunut tapa hinnoitella välityspalvelu suhteessa asunnon hintaan. Mitä tekemistä työmäärällä ja asunnon hinnalla/vuokralla on keskenään? Ei mitään. Tai itse asiassa ne ovat yleensä käänteisesti verrannollisia. Kallis keskusta-asunto on paljon helpompi myydä tai vuokrata kuin halpa asunto syrjässä.
Mieti siis alan hinnoittelulogiikkaa ja katso voitko saada sillä kilpailuetua kuten Asuntopehtoori saa välityksessä kiinteällä hinnoittelullaan.
Rekrytointi
Rekrytointikin on vaikeaa. Parhailla ammattilaisilla onnistumisprosentti on 60-70 % luokkaa. Listaa position vaatimukset ylös ja mieti haastattelukysymyksiä, jotka selvittävät hakijan osaamista suhteessa näihin vaatimuksiin.
"Hire slow and fire fast" sanovat kokeneet yrittäjät.
Käytä rekrytointiin aikaa varmistaaksesi, että yrityksesi on hyvä hänelle ja hän on hyvä yrityksellesi. Rekrytointi on myös myyntiä.
Perehdytä työntekijä hyvin. Käy keskustelu työntekijän kanssa viikon, kuukauden ja kolmen kuukauden välein varmistuaksesi että hän on täysillä mukana ja on oikealla polulla. Puutu heti jos jokin asia ei toimi. Kerro miten asia tulee tehdä ja anna hänelle mahdollisuus korjata. Mikäli näyttää siltä, että homma ei toimi, pura työsuhde nopeasti ennen kuin syntyy isompia vahinkoja. Tämä on vaikeaa.
Unohda gloria
Unohda maine ja mammona, ne tulevat ajan kanssa jos ovat tullakseen. Yrittäjä on vain ja ainoastaan työntekijöitään ja asiakkaitaan varten. Palvele heitä sataprosenttisesti.
Nostan hattua kaikille yrittäjille ja rohkaisen olemaan yhteydessä, mikäli haluat vaihtaa ajatuksia. Yrittäjillä ei ole keskustelukumppaneita liiaksi asti. Ole siis ihmeessä yhteydessä jos haluat pallotella ajatuksia! Opin itsekin näistä keskusteluista aina jotain.