Tapasimme Casino Helsingin johtajan Marko Hurmeen kanssa vielä uudenkarheassa Casino Sports Barissa. Olemme molemmat miehiä parhaassa iässä eli vuosimallia -67 ja vähän nuorempina pelanneet amerikkalaista jalkapalloa. Jos meille tulee perustavaa laatua olevia erimielisyyksiä, en aio välejä kehässä selvitellä, sillä Markolla on taekwondossa enemmän Suomen ja Pohjoismaiden mestaruuksia kuin minulla. Lisäksi receiverin on turha hyökkäyksen linjamiehelle uhota.
Tultuaan 2010 valituksi nykyiseen tehtäväänsä, suoritti hän vuonna 2011 Renon yliopistossa pelialan executive devolopment programin. Käytännön opin rutiineista Mikonkadulla kertoi hotelli- ja ravintola-alataustainen Hurme saaneensa Helsingissä useilta eri henkilöiltä. Uusia ajatuksia ja mahdollisia tapoja toimia on tullut verkostoitumalla kansainvälisten kollegojen kanssa. Kasinon johtajaksi hän siirtyi Palace Kämpin johtajan paikalta.
Pokeria hän kertoi yrittäneensä pelata netissäkin, mutta havainneensa kaipaavansa ihmiskontaktia. Siksi hän preferoi livepeliä.
Koska potentiaaliset viholliset kannattaa aluksi saada tuntemaan olonsa mukavaksi, aloitin kehumalla, että kasinolla ovat monet asiat paremmin kuin aikaisemmin. Marko kiitti ja totesi, että tämä on tarkoituskin. ”Tosin paljon on vielä tekemistä”, hän jatkoi.
Sporttibaarin totesin hienoksi, tosin näin päivällä olimme ainoat asiakkaat. Sen 30 näyttöä ja 20 urheilukanavan tarjonta eivät saaneet tuekseen koko idean pohjana ollutta vedonlyöntitoimintaa.
Minä sanoin, että oli huonoa tuuria, että Jouni Laiholla osui kuukautiset juuri sporttibaarissa vierailupäiväksi. Marko ei kommentoinut aavistuksen provokatiivista väitettäni. Hän totesi vain, että oli sanonut aiemminkin, että harmittaa vietävästi vedonlyönnin tulematta jääminen.
Hän kertoi, että baaria on päivisin vaikea täyttää, iltaisin tapahtumat vetävät paikalle hyvin väkeä.
Kiitin Hurmetta nopeasta reagoimisesta katutason All-in baarin kokeilussa. Mikonkadulta yritettiin houkutella uusia asiakkaita baarin kautta, johon pääsi rekisteröitymättä kasinolle. Nyt tilanne on palautettu ennalleen, kun baarin asiakkaat kulkevat uuden remontin myötä taas kasinon respan kautta.
”Tehtiin korjausliike, kun ei toiminut.”, Marko kuittasi kehuni lyhyesti.
Kerroin myös havainnoistani, että uudet jakajat ovat yllättävän hyviä, ja pelinhoitajia pokerihuoneeseen tuntuisi nykyisin riittävän.
”Olemme pokeritiimin kanssa panostaneet koulutukseen saatuamme palautetta siitä, että pöydät eivät aukea, vaikka pelaajia olisi riittävästi. Meidän on myös oltava hereillä, sillä alalla on kiertoa. Nuorten työntekijöiden mieli muuttuu nopeasti; haetaan opiskelemaan tai muille aloille.”
Välitin Markolle toiveen pokerihuoneesta, että jos sinänsä erinomainen ilmoittautumistaulu näkyisi myös pokerihuoneeseen. Tämä helpottaisi niin brushien kuin asiakkaiden elämää.
”Täytyy laittaa heti muistiin. Päätökset eivät kuitenkaan synny asiantuntijaorganisaatiossamme sormia napauttamalla, vaan yhteistyön tuloksena. Se on asia, joka meidän pitää osata kertoa ulospäin, jotta hitaus joissain toimenpiteissämme ymmärrettäisiin paremmin.”
Täsmensin tähän, että urheilun näkyminen pokeripöytiin on aivan erinomainen lisäys ja saanut minutkin vaihtamaan pelin katsomisen kotona aiempaan kasinolle tuloon useasti. Eli en toki halua vaihtaa jenkkifudista jonotuslistaan.
Kerroin, että tietojeni mukaan kasinon asiakaspalvelu nykyisin jopa vastaa palautteeseen. Minä olen aikoinani palauttanut kolme palautelappua, joista yhteenkään ei vastattu.
”Tätä yritin laittaa kuntoon heti töihin tultuani. Aiemmin se ei ollut kunnolla oikein kenenkään vastuulla. Asiakaspalvelu ei ole suoraan alaisuudessani. Koko rahiksen aspasta vastaa Olli Heinonen. Toki siellä on henkilökuntaa, jotka ovat erikoistuneet kasinon asioihin.
Asiakaspalautteen saamiseen aiomme jatkossa panostaa entistä enemmän. Voisi olla hyvä idea esimerkiksi pyytää vaikkapa kerran kuussa kolme asiakasta kertomaan omista toiveistaan. Palaute on erinomaisen tärkeää, koska kasinon kehittäminen on jatkuva prosessi.”
Vaadin turnausaikataulujen julkistamista hyvissä ajoin. Marko kysyi, että kuinka aikaisin ne täytyisi olla? Totesin, että koska ihmiset alkavat suunnitella matkojaan hyvissä ajoin, kolmen kuukauden ennakkoa tarvittaisiin.
”Olet täysin oikeassa. Asia pistetään kuntoon. Ensi vuonna asiat ovat toisin”. Kun tämä meni noin helposti läpi, esitin lisää toiveita.
Casinon twitterin satunnaisesta päivittymisestä ovat valittaneet minun lisäkseni monet muutkin.
”Luulin, että asia on kunnossa. Tämä hoituu kyllä.”
Lisäksi vaadin ahkerampaa vaihtomerkkien tuomista käteispöytiin. Marko lupasi tutkia tätäkin asiaa ja mahdollisia uusia teknisiä ratkaisuja.
Vanhassa kasinomaailmassa kiireelliset korjausliikkeet suoritettiin vuosikymmenessä, vähän kiireettömämpiä ei koskaan, ajattelin. Ja kukaan ei koskaan myöntänyt tehneensä mitään virheitä.
Sitten keskustelimme mahdollisuuksista saada lisänäkyvyyttä pokerille yleensä ja Casinon kv. turnauksille erityisesti. Jotkut toimittajat saattavat saada yhteydenottoja Casino Helsingin suunnalta.
Siirryimme ikuisuuskysymykseen eli ruoan ja juomien hintaan kasinolla. Tähän en odottanutkaan välitöntä korjausta.
”Meillä on julkisessa kilpailutuksessa tullut sopimus Royal-ravintoloiden kanssa, joka on nykyinen kumppanimme. Suoraan emme voi hinnoitteluun vaikuttaa. Toki työskentelen ravintolapalveluidemme kehittämiseksi jatkuvasti. Kilpailutamme sopimuksen sen päätyttyä.”
Yhdessä totesimme show&dinner-tuotteen erinomaiseksi, jonka ei tarvitsekaan olla samassa hintaluokassa kuin kasinon peruspalveluiden.
Sitten siirryin karjalaisittain osastoon marmatus ja syyllisten etsintä.
Kuka ja miksi nosti pikkuturnausten reikkiä?
”Päätös oli pokerityöryhmän kollegiaalinen päätös. Asiakkaat olivat halunneet pidempiä turnauksia. Samalla kun turnausten struktuureja hidastettiin, nostimme turnausreikkiä.
Arvostamme pokerinpelaajia monessakin mielessä ja olemme tietoisia, että he pelaavat muitakin pelejä. Lisäksi pokerihuone tuo valoa ja eloa kasinolle.
Virallista seurantaa pelatuista peleistä meillä ei ole, koska sellaista ei saakaan olla. Mutta ei huolta, emme me investoisi esimerkiksi uusiin tiloihin, jos emme pokerista välittäisi.”
Sitten siirryin hankaliin kysymyksiin, joihin odotin ympäripyöreitä vastauksia.
Voiko henkilökunta tehdä virheitä, ja jos voi, kuka korvaa?
”Voi tehdä, koska hekin ovat ihmisiä. Päätöksistä voi valittaa, ja se käsitellään portaittain. Meidän päätöksistämme voi valittaa sitten arpajaishallinnolle lopulliseksi. Korvausratkaisuunkin voidaan joskus päätyä. Lähtökohta päätöksille toki on, että ne tehdään heti paikan päällä.”
Miksi eivät jakajat saa henkilökohtaisia tippejä?
”En oikeastaan tiedä, vaikka olen kysynyt samaa. Järjestelmä on nähdäkseni tehty kohtelemaan henkilöstöä tasapuoliseksi. Pitäisi löytyä joku ratkaisu, miten peliä tukevat henkilöt sitten palkittaisiin. Yleisesti olen sitä mieltä, että hyvä suoritus pitäisi myös palkita. Tähän on kyllä vaikea löytää toimivaa ratkaisua.”
Olimme samaa mieltä siitä, että hyvien jakajien ylentäminen brushiksi ei aina ole optimiratkaisu.
”Hyvä jakaja ei välttämättä ole pätevä esimies. Eikä esimiehen täydy olla välttämättä erinomainen pelinhoitaja. Kasinolla työt eivät ole toistaan arvokkaampia, vaan kaikki tekevät arvokasta työtä. Palveluketjun täytyy toimia joka tasolla.”
Käytännössä emme olleet eri mieltä yhtään mistään. Tosin meillä on yhteiset intressit. Pokerin suosion edistäminen sopii hyvin molemmille. Meitä kumpaakaan ei haittaa yhtään, vaikka Mikonkadulla kävisi enemmänkin pokerinpelaajia.
Todellisuudessa meistä tuskin tuleekaan vihollisia, vaan voimme yhdessä yrittää edistää samoja päämääriä. Lisäksi tulimme mielestämme hyvin juttuun ja aiomme palata näihin asioihin, kun aurinko paistaa vähän pidempään.
Johtaja Marko Hurme näyttäisi siis olevan mies paikallaan ja ajavan oikeita asioita kasinon suhteen. Sitä paitsi hyökkäyksen linjamiehet ovat luotettavampia kuin tavalliset ihmiset.
Twitterin säännölliseen päivittymiseen jatkossa en toki uskonut. Minulla on 19 vuoden kokemus kasinon organisaation taipumisesta uudistuksiin, Markolla vain reilun kolmen.
Vaalimaan kasino
”Vaalimaan kasinohankkeen ohjaustyöryhmässä ovat puheenjohtajana esimieheni Timo Kiiskinen, minä itse, Marko Hietala, Mika Kankare, Maria Kuokkanen, Jukka Kaivoluoto, Petteri Koskinen, Jaana Ruokamo, hankepäällikkö Veli-Matti Toivanen, Anna-Maria Halle viestinnästä ja Sari Kuningas lakiosastolta.
Julkisuuteen olen antanut lausuntoja asiasta, jos Timo Kiiskinen on ollut estyneenä. Vastaan hankkeessa operaation kehittämisestä kohdeasiakaskunnalle.
Hankkeen alkuperäinen aikataulu oli vuosien 2014-18 välissä. Heinäkuu 2015 on tällä hetkellä alustava tavoite, parin kuukauden viivästys on ihan todennäköinen. Vaalimaa Shopping Centerin valmistelutyön valmistumista odotellaan helmikuussa, jolloin aikataulu tarkentuu. Nurkkapaalutukset ja maaperätutkimus tontilla ovat jo käynnistyneet.
Olemme vain vuokralainen, joka on 10 % kokonaisuudesta, vaikka koko hanke julkisuudessa usein esitellään kasinona. Rakennuskokonaisuuteen tulee 40-50 outlettiä, kylpylä ja hotelli.
Vaalimaalle tulee Suhteessa enemmän pöytäpelejä kuin automaatteja. Tämän hetken työluku on neljä – viisi pokeripöytää, mutta suunnitelma elää koko ajan.
Ratkaisut pohjautuvat asiakastutkimuksiimme. Olemme käyneet tutkimassa pelitilannetta Riikassa, Tallinnassa ja Minskissä, joissa venäläiset nyt pelaavat. Pietarissa olen käynyt rakentamiseen liittyvissä kokouksissa.
Tieto kasinon tulosta on jo olemassa Pietarissa. Venäläisille valtiollinen tausta tutuisi tuovan luotettavuuden. Tarkoitus on tehdä palvelupolku myös venäläisille yhtä helpoksi Vaalimaalla kuin se nyt on suomalaisille Helsingissä.
Venäläisille on pakko pystyä tarjoamaan palvelua heidän omalla kielellään. Hankimme oman koulutustilan Kaakonkulmalta ja meillä on siellä myös yhteistyökouluja. Koulutetut työntekijät tulevat ensin Helsinkiin muutamaksi kuukaudeksi. Uuden kasinon avautuessa on harjoittelu täytynyt suorittaa jo aiemmin. Mika Kankare koordinoi koko koulutuspakettia.
Kasinon käynnistäjät tulevat Helsingistä. Tämä hanke on tarkoitus tehdä kunnolla alusta pitäen. Tervetulleita Vaalimaan kasinolle ovat niin koti- kuin ulkomaisetkin pelaajat.
Täällä kävi 12 pietarilaista toimittajaa hankkeen tiimoilta. Siteerasin heille vähän Dostojevskia ja se pääsi lehtiin. Siellä kirjoitettiin myös, että kesällä Hurme osaa jo venäjää, kun kerroin opiskelleeni kieltä viime aikoina. Taitaa tulla vähän kiire”, Marko naurahti.
Totesimme havaintomme moskovalaisten ja pietarilaisten rakkaudesta toisiaan kohtaan yhteneväisiksi. Tamperelainen Marko heittää toki turkulaisvitsejä, mutta lähinnä läpällä. Pietarilaiset suhtautuvat moskovalaisiin kuten syöpäläisiin ja tunne on molemminpuolinen.
Toivon kovasti, että projekti onnistuu hyvin, ja pääsen vanhojen pietarilaisten ystävieni kanssa pian tarkastelemaan pokeriosaamisemme ja vodkan sietokykymme nykytilannetta Vaalimaalle.