Artikkelit

Joulun sesonkimyyntiin odotetaan kasvua koronasta huolimatta

Johannes Ankelo |
Jaa Twiittaa

Vuoden kuumimman shoppailukauden ollessa edessä, ei liene yllättävää että Covid19-virus tulee ajamaan shoppailijat kivijalkakaupoista ostoksille nettiin.

Yksi vuoden suosituimmista ostospäivistä, Black Friday, oli viime viikolla. Monet jenkkilän suurimmat kaupat, kuten Walmart ja Target ovat hajauttaneet Black Friday-alennuksiaan koko marraskuun ajalle, kannustaen kuluttajia ostamaan netissä tai vähintäänkin vain hakemaan ostokset noutopalvelusta fyysisen kauppavierailun sijaan. Amazon aloitti alennukset jo lokakuussa ja antoi näin alkusysäyksen joulun sesonkishoppailuun hyvissä ajoin.

Sensormatic Solutionsin datan mukaan kuluttajien käynnit kivijalkakaupoissa vähenivät Black Fridayn aikana 52,1 prosenttia verrattuna viimevuotiseen. Harvassa paikassa päästiin kauppojen avautuessa tällä kertaa käsirysyyn asti tarjoustelkkareista ja muista himotuista tuotteista. Onlinemyynti sen sijaan nousi ennätykseensä, 9 miljardiin taalaan, nousten 21,6 prosenttia verrattuna vuoden takaiseen. Kokonaisuudessaan myynti nousi 2,1 prosentilla 62,45 miljardiin dollariin.

Yhdysvaltalaiset kuluttivat keskimäärin 27,50 dollaria per kuluttaja, tai 6,3 miljoonaa per minuutti, shoppaillessaan netissä mustana perjantaina. Vain viime vuoden Cyber Monday on ollut vilkkaampi päivä nettishoppailun historiassa USA:ssa. Tämän vuoden Cyber Monday-lukuja ei ole vielä julkaistu, mutta sille odotetaan voimakasta 15-35 prosentin kasvua viimevuotiseen verrattuna.

Black Fridayn ja koko Kiitospäivän viikonlopun kokonaismyynti putosi 22,4 prosenttia viimevuotiseen verrattuna GlobalDatan mukaan. Kiitospäivänä normaalisti aukiolevat Walmart ja Target sulkivat ovensa kivijalkakauppoihin. Black Fridayta edeltävä myyntiviikko sen sijaan nousi huikealla 65,7 prosentilla. Myynti jakautui marraskuussa poikkeuksellisesti monelle viikolle.

Suurten jälleenmyyjien hajauttaessa tarjouksia ympäri kuukautta, voivat Black Friday-luvut olla jossain määrin harhaanjohtavia. Marraskuun ensimmäisten viikkojen myynti oli seitsemän prosenttia viimevuotista vilkkaampaa Criteon Datan mukaan.

Black Friday-myynnit olivat 177 prosenttia lokakuun vertailupäivää korkeammat Criteo Datan mukaan. Muotia myytiin 240 prosenttia, kotielektroniikkaa 359 prosenttia ja kodin kulutustavaroita 148 prosenttia normaalia enemmän.

Adobe Digitalin Taylor Schreiner toteaa Black Friday-shoppailusta: “Uudet pelikonsolit, älytuotteet ja televisiot ovat tavanomaisia Black Fridayn tuotteita, mutta tällä kertaa niiden rinnalle ovat nousseet epätavallisesti elintarvikkeet, vaatteet ja alkoholi, jotka normaalisti olisi ostettu fyysisesti kaupoissa.”

Koronakriisin antaessa nettimyynnille voimakkaan sysäyksen, on mielenkiintoista nähdä tekevätkö käsirysyt kaupoissa enää koskaan paluuta Black Friday-hurmassa.

Telsey Advisory Groupin mukaan Black Fridayn voittajia olivat muun muassa L Brands’ Bath & Body Works, Dick’s Sporting Goods, Lululemon ja Williams Sonoma. Muita voittajia olivat Hot Wheels ja Lego leluista, sekä Apple Airpods, Apple Watch, Amazon Echo ja Samsung televisiot elektroniikkapuolelta.

Netflixin tuoreen “Queen’s Gambit”-sarjan ansiosta shakkilautojen kysyntä nousi merkittävästi.

Kanadalainen nettimyyntialustoja tarjoavan Shopifyn myynti nousi ennätykselliseen 2,4 miljardiin dollariin. Shopifyn alusta käyttävät jälleenmyyjät kokivat 75 prosentin nousun myynnissä.

Myynnin odotetaan kasvavan joulusesonkina

Black Friday viikonlopun-myynti oli viimevuotista vaisumpaa, mutta sen rooli oli koronakriisin takia edellisvuosista poikkeava; aiempina vuosina se on avannut shoppailukauden. Nyt tarjoukset alkoivat jo kuukautta aiemmin netissä.

Cargile Investmentin Mickey Cargilen mukaan myynti tulee nousemaan loppuvuoden 2020 aikana: “Suurin syy myynnin nousemiselle on matkailun putoaminen 60 prosentilla, mikä tarkoittaa että matkailuun normaalisti kulutettavat rahat siirtyvät shoppailuun sesonkikaudeksi. Nettimyynnin odotetaan olevan 212 miljardia dollaria joulun sesonkina. Viime vuosina keskimääräinen myynnin kasvu vuositasolla on ollut 3,5 prosenttia, mutta tänä vuonna kasvua odotetaan 5,2 prosentilla 767 miljardiin taalaan”.

Kivijalkakauppojen älleenmyyjille tuleva myyntisesonki voi olla haastava, sillä pakkaus- ja toimituskustannukset syövät voittoja. Myyjät eivät tämän vuoden Black Friday-myynnissä siis voineet kilpailla hinnoilla yhtä voimakkaasti kuin aiempina vuosina, ja suurin osa tarjouksista oli linjassa viimevuotisten tarjousten kanssa.

Kuluttajien ostoskäyttäytyminen on koronakriisin ansiosta muuttunut merkittävästi Shark Tankista tutun Kevin O’Learyn mukaan. Monet ostoskeskukset ovat joutuneet jo sulkemaan ovensa elokuvateattereineen kaikkineen. O’Leary uskoo ostoskeskusten määrän kutistuvan 1800 sijannista vain noin viiteen sataan, eikä hän usko ostoskeskusten määrän nousevan enää koskaan. Kuluttajat ovat tänä vuonna siirtyneet nettiin. Toisaalta myyjien katteet nousevat kun ne voivat myydä suoraan asiakkaille verkossa. Monella tavanomaisella kaupalla on vielä edessä pivotti nettimyyntiin. Nettimyyntiä tukevat yhtiöt, kuten Shopify, tulevat näissä operaatioissa seuraavien kuukausien ja vuosien aikana tekemään mittavaa tulosta.

Investopedia listasi tutustumisen arvoisia vähittäismyynnin osakkeita vuoden viimeiselle kvartaalille.

Mielenkiintoisia arvo-osakkeita jälleenmyynnissä:

  • Big Lots Inc. (BIG)
  • Ingles Markets Inc. (IMKTA)
  • Albertsons Companies Inc. (ACI)

Nopeimmin kasvavia jälleenmyyntiyhtiöitä:

  • JD.com Inc. (JD)
  • Aiemmin mainitut Big Lots ja Albertsons Companies

Kovimman momentumin omaavia jälleenmyyntiosakkeita:

  • CarParts.com Inc. (PRTS)
  • Overstock.com Inc. (OSTK)
  • GrowGeneration Corp. (GRWG)

Motley Fool suosittelee tutustumaan seuraaviin osakkeisiin: Kohl’s (KSS), Bed Bath & Beyond (BBBY) ja Walmart (WMT).

Keskustele shoppailusesongin parhaista osakkeista Sijoitustiedon palstalla.

Mainos: Coinmotion

Avaa ilmainen tili ja myy ja osta kryptovaluuttoja alhaisilla välityspalkkioilla.

Kolumnit

Pokeriturnaukset ja osakesijoittaminen

Aki Pyysing
24.11.2024
east Lue lisää

Sijoitusasuntojen kysyntä kasvaa keväällä

Miika Vuorensola
24.11.2024
east Lue lisää
Artikkelit

Voimakkaasti nousseet kulta ja bitcoin teknisestä vinkkelistä

Johannes Ankelo
22.11.2024
east Lue lisää