Sain hiljattain valmiiksi tutkimuksen, jossa liki sata yksityissijoittajaa lähetti terveisiä ja toiveita finanssialan yhtiöille. Pyysimme todellakin terveisiä ja toiveita. Emme peränneet moitteita tai sapiskaa tai pyytäneet sijoittajia nimeämään kehityskohteita. Arvatkaa, minkä verran kehuja tuli?
Ai nolla? Ei sentään. Yksi kehu tuli ja se kuuluu näin: ”Kilpailu on kovaa. Yritys hyvä.”
Vastausten jakaumasta ei kuitenkaan pidä päätellä, että tarjolla olisi pelkästään huonolaatuista sijoitusneuvontaa ja kehnoja yksityispankkipalveluita. Vastaajien arviot käyttämiensä palveluiden laadusta kertovat, että tarjolla on sekä hyvä- että huonolaatuisia sijoitusneuvonta- ja varainhoitopalveluita. Laatuerot palveluntarjoajien välillä ovat monilla osa-alueilla huomattavan suuria.
Finanssipalveluiden laatua arvioi tutkimuksessa yhteensä lähes kolme tuhatta sijoittajaa.
Vastauksista kumpuaa syväepäluottamus finanssialaa kohtaan. Sijoittaja-asiakkaat kokevat, että sijoitusneuvojat ja yksityispankkiirit tavoittelevat ensisijaisesti työnantajansa etua. Esimerkiksi yksityispankkien asiakkaista ainoastaan joka viides uskoo pankkiirinsa asettavan asiakkaan edun työnantajan edun edelle.
Ei ole ihme, että sijoittavat vaativat palautteessaan lisää avoimuutta ja parempaa läpinäkyvyyttä. Niitä korostivat finanssikriisin jälkeen myös finanssiyhtiöt ja vakuuttavat lisäävänsä avoimuutta kaikin keinoin. Ei riitä lähimainkaan, kuuluu sijoittajien palaute. He kaipaavat yhä asiantuntijoita, jotka kertoisivat vähintään yhtä paljon riskeistä ja kuluista kuin tuotto-odotuksista. Kuvaavaa on, että esimerkiksi yksityispankkien palkkiorakenteesta on yleensä turha etsiä edes suuntaa antavia tietoja yritysten verkkosivuilta.
Kolmas keskeinen haaste on viestinnän laatu. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, etteivät sijoitusasiantuntijat vieläkään osaa tai halua puhua niin, että sijoittajan olisi helppo heitä ymmärtää. Varainhoitajien palkitsemisperiaatteet koetaan niin ikään vahvasti epäreiluiksi. Sijoittaja ei ymmärrä, miksi varainhoitajalle pitää maksaa varojen hoidosta saman verran tai saman suuruinen osuus tuotosta tai sen puutteesta riippumatta.
Peiliin katsomisen paikka on myös meillä sijoittajilla. Harva ottaa asuntolainaa kilpailuttamatta, moni vertailee huolellisesti myös arvopaperivälittäjiä, mutta neuvontapuolella kilpailuttaminen on yhä harvinaista. Neuvojen laatua on etukäteen vaikea arvioida, mutta ainakin finanssiyhtiön avoimuudesta, kulurakenteesta ja viestinnän laadusta saa paljon tietoa, jos viitsii käydä useampaan neuvojaan tutustumassa. Suosittelen.