Disneyn osake on viimeisen vuoden ajalta noin 20 prosenttia pakkasella huolimatta tämänviikkoisesta positiivisesta yllätyksestä.
Tammikuussa Disneyn osaketta painoi Netflixin tilaajamäärien pettymys. Disneyn Q4-osarin perusteella näyttää siltä, että yhtiö on onnistunut houkuttelemaan valtavalla mediakirjastollaan tilaajia suurimmalta kilpailijaltaan.
Disney raportoi tilaajamäärän kasvaneen 129,8 miljoonaan. Q4:lla uusia tilaajia yhtiö haali 11,8 miljoonaa, mikä oli analyytikkojen odottamaa 7,3 miljoonaa reilusti korkeampi lukema.
Vuonna 2021 Disneyn tilaajakanta kasvoi 37 prosentilla, ollen 94,9 miljoonaa vuotta aiemmin.
Hinnankorotusten takia keskimääräinen amerikkalainen Disney+-tilaaja maksaa viihteestään 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
Disneyn tilaajia on Intiassa 45,9 miljoonaa, Pohjois-Amerikassa 42,9 miljoonaa ja muualla maailmassa 41,4 miljoonaa.
Disneyn kuukausimaksu 6,68 dollaria on alle puolet keskimääräisen Netflix- tai HBO Max-tilaajien kuukausimaksusta. Intiassa keskimääräinen kuukausimaksu on ainoastaan 1,03 dollaria.
Disneyn Hulu keräsi Q4:lla 6,6 miljoonaa uutta käyttäjää, kokonaismäärän ollessa 45,3 miljoonaa. Urheilukanava ESPN+:n kokonaiskäyttäjämäärä kasvoi 21,3 miljoonaan, Q4:n tuodessa 4,2 miljoonaa uutta tilaajaa.
Yhtiön toimari Bob Chapek toisti ennusteensa yhtiön tilaajakannan kasvamisesta 230 miljoonaan maksavaan käyttäjään vuoteen 2024 mennessä. Vuoden 2021 lopussa tilaajia oli siis hieman alle 130 miljoonaa. Netflixillä on tällä hetkellä 222 miljoonaa tilaajaa.
Disney ylitti odotukset liikevaihdon ja EPS:n suhteen. Liikevaihdoksi odotettiin 18,78 miljardia taalaa, toteutunut dollarimäärä oli 21,8 miljardia. 1,06 dollarin EPS ylitti 0,58 dollarin ennusteen.
Urheilua, vedonlyöntiä ja teemapuistometaverse
Sijoittajapuhelussa Chapek toisti yhtiön sitoumuksen laajentaa urheiluportfolioaan. Disney yrittää ostaa NFL Sunday Tickeyn, joka on paketti kaikista sunnuntaisista Foxin ja CBS:n tuottamista jenkkifutismatseista. Yhtiö aikoo innovoida tuotteensa urheilukeskeisille ominaisuuksille ja toistaiseksi epämääräisille metaversesuunnitelmilleen.
Chapekin mukaan urheilu on kokonaisuudessaan oleellinen osa yhtiön striimausstrategiaa.
“Urheilutapahtumat jatkavat television vetovoimaisimpina lähetyksinä. Vuonna 2021 sadasta eniten katsotusta ohjelmasta 95 oli urheilutapahtumia.
ESPN näyttää laajalti neljää suurinta urheilulajia (baseball, jenkkifutis, koripallo ja jääkiekko), mutta aikoo lisätä panoksia UFC-, golf- ja yliopistopelien jenkkifutisvalikoimaansa.
Disneyn urheilustrategia ei perustu pelkästään oikeuksien hankkimiseen ja pelien kattamiseen. Yhtiön mukaan vedonlyönti tarjoaa valtavan mahdollisuuden kasvulle ja vuorovaikutukselle.
“Moneen alustaan perustuva televisio ja striimaaminen jatkavat urheilulähetysten jalustana lähitulevaisuudessa, mutta uskomme, että Disneylla on mahdollisuuksia paljon enempäänkin kuten esimerkiksi vedonlyöntiin, peleihin ja metaverseen. Tämä saa meidät innostumaan: mahdollisuus rakentaa urheilulaite, joka mahdollistaa ihmisille kokemuksen suosikkiurheilutapahtumissa, -tarinoissa, -peleissä tai -lajien kanssa, jossa voi olla itse aktiivisesti mukana.”, Chapek kertoi yhtiön suunnitelmista.
Metaversesta mies jatkoi seuraavasti: “Sitä voi kutsua millä nimellä haluaa, esimerkiksi metaverseksi tai fyysisen ja digitaalisen elämyksen sulautumiseksi. Tällä osa-alueella Disneyn pitäisi loistaa. Se ei tule olemaan passiivinen kokemus, vaan interaktiivinen viihde-elämys, jota käyttäjä on aktiivisesti luomassa.”
Metaversen käsite on edelleen vaikeasti ymmärrettävissä ja tuskin kukaan tietää miten se tulee muotoutumaan vuosien saatossa. Selvää on, että vuorovaikutus ja immersio, elämykseen uppoutuminen, tulevat olemaan metaversessa merkittävässä roolissa.
Sisältö tulee olemaan merkittävä ajuri metaversen adoptiossa ja Disneyllä riittää huippulaatuista sisältöä runsain mitoin. Disneyn tavoitteena on jalostaa tarinoitaan digitaalisesti, datalla ja vuorovaikutteisilla ominaisuuksilla, jotka vievät aiempaa syvemmälle elämykseen
Disneyn teemapuistometaverseen kuuluu puhelimen osana käyttö. Tämän lisäksi interaktiivinen MagicBand+-ranneke tulee olemaan olennainen osa kokemusta. Disneyn teemapuistometaverse tulee yhdistämään vieraat puistoon tavalla, joka ei aiemmin ole ollut mahdollista. Lopulta elämyksen voinee kokea kotisohvalta VR-lasien kautta.
Keskustele Disneystä Sijoitustiedon palstalla.