11.10.2024 - 18:40

Almanakka

+939
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
506

Kiitos taas kerran yhden mielenkiintoisen yhtiön tuomisesta tutkaani. Kun ei ymmärrä yhtiötä tai sen tuotteita (vielä), niin kasvukertoimet (prosenttien sijaan) yhdistettynä kohtalaisen nopeasti maltilliseksi muuttuvaan arvostuskertoimeen epäilyttävät. Too good to be true, tulee ensimmäiseksi mieleen :) Täytyy koittaa hahmottaa, miksei näin ole.

Äkkiseltään firman tuotteet näyttävät eri muotoisilta metallin palasilta, mutta varmaan näissä jotain erityisosaamistakin on käytetty. Tämä siis ei yritä sanoa sitä, että yhtiöllä ei olisi mielestäni kilpailuetua, vaan sitä etten ymmärrä tuotteista vielä mitään. Jos sinulla on tähän näkemystä niin olisi mielenkiintoista kuulla.

Jos selvää kilpailuetua ei ole, niin tästähän tulee aika nopeasti skaalapeliä ja joku olemassa oleva iso valmistava yhtiö voisi kiinnostua ryhtyä tekemään räjähdyssuojia.

Sanot räjähdyssuojien olevan vain pieni osa BESSien kokonaiskustannusta, mutta osaatko arvioida miten pieni osa?

Burgosin suvun varassa lepää vielä myös aika paljon. Ihan hyvin ovat ainakin saaneet tämän räjähdyssuojapuolen käyntiin.

1
0
11.10.2024 - 20:01

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

En ole varsinaisesti eri mieltä, mielestäni tämä on pitkään ollut too good to be true tyyppinen case, mutta onneksi markkina ei aina ole ihan 100% tehokas. ;) 

En myöskään väitä ymmärtäväni juurikaan mitään räjähdysten suojaamisesta, mutta tuotevalikoima on melkoisen laaja (IPO dokumenteissa useampi sivu BESS liitännäisiä tuotteita) ja niitä on suojattu patenteilla. Eli on siellä jotain muutakin teknologia kun väännettyä terästä. Mutta kuten sanoin jutussa, en itsekkään nää mitään erityisen vahvaa vallihautaa teknologiasta STIF:llä, enkä sinäänsä epäile etteikö joku isompi peluri voisi tulla markkinalle. Tämän tyyppinen skenaario tosin koskee melkeen kaikkia firmoja maailmassa, mutta STIF:lle lienee ihan niitä selkeimpiä uhkia. Jonkilainen etumatka vähintään heillä kuitenkin on kun kattoo kysyntää tällä hetkellä. Ja puhutaan tällä hetkellä muutaman miljoonan tuloksesta STIF:llä joka on johtavia pelureita markkinassa, eli mitenkään massiivinen markkina tämä ei vielä ole. 

Tarkalleen en osaa arvioida räjähdyssuojien kustannusta vs BESS systeemien kokonaiskustannukset, mutta ei voi olla kovin iso. Tesla on globaalisti isoin peluri ja sen 2024 kahden ekan kvartaalin energiapuolen COGS on rapiat 3,5 miljardia. Ja Tesla ostaa tämän hetkisen diilin mukaan 13 miljoonalla STIF:ltä koko vuoden aikana. Voi olla että ostaa jonkun verran muiltakin, ei tietoa. Mutta tällee hyvin karkeesti back of a napkin mittaluokka ois jotain 0,1% kokonaiskuluista. 

Burgosin suvun harteilla lepää joo paljon. Varsinkin toki pojan Josen joka nykyinen toimari. Hän nimenomaan kasvatti koko pölyräjähdyspuolen nollasta tähän asti ennen tätä BESS seikkailua. Hyvät ja huonot puolet näissä founderin vetämissä vahvoissa omistajissa. Toisaalta samassa veneessä ja vahvat insentiivit, toisaalta iso yhden miehen riski. Itse tykkään yleisesti jos ei jostain syystä nouse jotain punaisia lippuja jostain. Vielä ei oo sellasta näkynyt. 

2
0
15.10.2024 - 08:33

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Theonilta Q3 päivitys: 

https://s204.q4cdn.com/763095439/files/doc_financials/2024/q3/Press-Release_9m-2024-Results_vFF.pdf

Toteutuneiden numeroiden puolesta ei oikeastaan mitään yllättävää ja huomio kiinnittyy vieläkin tilauksiin ja ohjeistukseen. Tilauksissa +47% ollaan edellä 2023, mutta vaan noin 55% tän hetken vuoden liikevaihdosta (uudet tilaukset 120M ja liikevaihto 220M). 400M yhteensä backlogia. Riskitasot ehdottomasti kasvaa mitä pidempään tilanne jatkuu tällaisena, vaikka ei tilanne mun silmään mitenkään selkeän huono vielä ole. 

Johto kuitenkin pitäytyy luottavaisena ja odottaa Q4 merkittäviä tilauksia. Ja ohjeistaa kaksinumeroisia kasvulukuja vuodelle 2025. Sanoisin, että tämä olisi toteutuessaan melko kova suoritus ja tod näk nyky hinnalla markkinoiden odotuksia parempi. Ei sinäänsä poista ongelmaa, eli kausivaihtelua tilauksissa ja isoista tilauksista johtuvaa volaa backlogissa. 2025 siis focus voi hyvin myös taas olla tilauksissa, jolloin multippelin nousu tuloksille jää ehkä näkemättä. 

 

Kuva



Varasto paisunut melkoisesti (niinkun myös receivables), eli kassavirta heittelee rajusti, mikä on toki tän tyyppiseen kasvuun ihan ymmärrettävää. He itse sanovat että tietoinen valinta tehdä varastot täyteen ennen Q4, jolloin ovat tottuneet saamaan paljon ad-hoc tilauksia ja hyvä tuotantokapasiteetti voi olla niissä kilpailuvaltti. Syklinen business joka tapauksessa.

Halpa tämä on tulosten valossa vieläkin, ens vuoden tulosennusteilla EV karkeesti 10 x tulos / FCF. Verrokkit pyörii siellä 15 - 20 x joten odotuksia painanee potentiaalinen heikompi sykli ja yleisesti lukujen ennustettavuuden hankaluus. Mutta nykyhinnalla sanoisin, että voi myös olla monelle isommalle melko houkutteleva ostokohde. Pitkässä juoksussa tällanen business on kuitenkin melko ennustettavaa ja maailman tilanne ei oo ainakaan yhtään turvallisempaan suuntaan mennyt viime aikoina. Esim Lähi-idän markkina Theonille aika potentiaalinen, Jenkeissä ollut eniten kasvua tänä vuonna, mutta vielä hyvin Eurooppa painotteista:

 

Kuva
2
0
15.10.2024 - 08:55

Almanakka

+939
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
506

Theon ei ilmeisesti ilmoita tilauksista kvartaaliraporttien ulkopuolella? Vai tuleeko tilauskertymä niin pienistä virroista, ettei sitä voi ilmoitellakaan? Mietin pystyykö tätä seuraamaan tai arvioimaan jostain kvartaalien välillä. Tasaisella vauhdilla 2024 tilauskertymä ei tule todennäköisesti sijoittajille riittämään, mutta voisi antaa ihan hyvän lisäyspaikan.

2
0
15.10.2024 - 09:21

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Pari uutta tilausta/asiakasta ne on tiedottanut erikseen, mutta en tiedä millä logiikalla he näitä julkaisevat. Tod näk vaan uudet asiakkuudet. Tasaisella vauhdilla ei joo riitä, mutta olisi melkoinen pettymys jos ei Q4 nähdä selkeää kasvua. Ilmeisesti kuitenkin hyvin normaalia että Q4 tulee suuri osa tilauksista. 

Ja backlog toki antaa vieläkin ison selkänojan lähivuosille. Kuvan tilanne siis H2 kohdalla, nyt ei ilmoitettu kun Soft joka oli 400M. Tähän asti siis myös optiot on käännetty liikevaihdoksi. Toki jossain vaiheessa uusien tilausten koon pitää anyways kasvaa, mutta onhan tossa melko hyvin seuraavalle parille - kolmelle vuodelle selkärankaa.

Joka tapauksessa ei mitenkään helpoin ennustava tämä Theon, jos näitä veikkauksia rupeaisi DCF:ään lyömään niin sanoisin että sieltä saa ns. "shit in - shit out" lukuja. :) Mikä ei tietenkään ole erityisen hyvä asia arvostuksen kannalta, mutta toisaalta voi tarjota pitkässä juoksussa potentiaalia. 

Isossa kuvassa kuitenkin nähdäkseni melko hyvä positio; erittäin kannattava ja esim. 50% markkinaosuus Euroopassa markkinasta jonka ennustetaan kasvavan kaksinumeroisia lukuja.

Kuva
2
0
15.10.2024 - 14:54

LaajaHajautus61

-188
Liittynyt:
14.10.2024
Viestejä:
43

Erittäin pikaisen tarkastelun perusteella näkisin tässä osakkeessa kaksijakoisia ominaisuuksia. Hyvää on esimerkiksi se, että yhtiöllä on käteistä  rahaa enemmän kuin velkaa ja osakekohtainen tulos on kasvanut yli 7%:a kolmen viimeisen vuoden ajan.

Huolestuttavaa on se, että yhtiön vapaa kassavirta oli miinuksella kesäkuussa 2024. Toivottavasti se tilanne jää väliaikaiseksi.

 Toimari Christianos Hadjiminas omistaa yhtiöstä  9,2%:a joten hänellä on varmasti oma intressi huolehtia siitä että vapaa kassavirta kääntyy positiiviseksi.

2
0
15.10.2024 - 16:03

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Osakekohtainen tulos ei ole tällä hetkellä erityisen hyvä seurattava koska IPO:n yhteydessä osakemäärät muuttu melkoisesti. Normaali anti + split, joten tuskin mistään ainakaan suoraan / helpolla saat järkeviä lukuja ulos. En tiedä kuinka relevanttia nykyarvostukseen niitä pre IPO eps lukuja ylipäätään verrata. 

Kassavirta tosiaan heittelee varsinkin kasvun aikana, kuten oon monesti todennut, eikä varmasti jää viimeiseksi kvartaaliksi kun ei ole positiivisena. Enemmän nähdäkseni vuositasolla seurattava ja ns yksikköekonomian kannalta ymmärrettävä asia. 2023 oli kuitenkin selkeesti positiivinen. Mutta ei tosiaan mikään super simppeli business tältä kannalta.

Toimari Christianos omistaa melkeen 80%, suurin osa on vaan holding yhtiön kautta.

 

1
0
15.10.2024 - 16:46

LaajaHajautus61

-188
Liittynyt:
14.10.2024
Viestejä:
43

Kuten jo mainitsin niin kommenttini perustui hyvin pintapuoliseen tarkasteluun. Huomasin vasta nyt että Theonin Ipo oli Euronextiin tosiaan vasta 12/2024.

0
0
15.10.2024 - 17:05

LaajaHajautus61

-188
Liittynyt:
14.10.2024
Viestejä:
43

Olen tullut varovaisemmaksi näiden tuoreiden pörssiyhtiöiden kanssa aivan omien kokemusteni perusteella. Olen osallistunut Ipoihin jonkin verran ja joissakin on tullut näpeillekin (Ei tosin kaikissa).

Siksi olen tehnyt periaatteellisen päätöksen hankkia vain vakiintuneiden jo kannuksensa osoittaneiden yhtiöiden osakkeita. Niitä spekulatiivisia sijoituksia kun on jo riittävästi salkussani. Siitä huolimatta Theon voi olla hyväkin ostos, mutta jätän sen vielä toistaiseksi väliin.

0
0
30.10.2024 - 14:40

terhon

+10
Liittynyt:
24.6.2017
Viestejä:
14

Sisäpiiri myynyt STIF omistuksiaan 21 euron hintaan. Eilinen päätöskurssi oli 26.2 euroa. Kurssi näyttäisi toipuvan päivän sisäisesti.

STIF announces the successful sale by its historical shareholders of 526,706
shares at a price of €21 per share i.e., 10,4% of Company's share capital
***
Saint-Georges-sur-Loire, 30 October 2024 - 8:45 a.m. – STIF (FR001400MDW2, ALSTI) the explosion
protection specialist, announces that it has been informed by its historical shareholders JB Participations
(a company 100% owned by José Burgos, Chairman and Chief Executive Officer of STIF), Manuel Burgos
and Valérie Burgos (together, the "Selling Shareholders"), of the completion of the sale of 526,706 shares of
STIF at a price of 21 euros per share, representing 10.4% of the share capital of the Company, by way of an
accelerated bookbuilding placement with institutional investors and by way of a public offering to
individuals in France via the PrimaryBid platform (the "Transaction").

https://investir.stif.fr/wp-content/uploads/2024/10/STIF_CP_ABBresults_2024.10.30-ENG.pdf

2
0
1.11.2024 - 11:09

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Jep, vaikea sanoa mikä on myyntien signaali arvo. Toki pääomistajien myynnit näin isolla alella herättää aina huomion. Toisaalta osake on raketoinut viime aikoina rajusti ja niin epälikvidi, ettei heillä ole oikein muuta mahdollisuutta myydä isompia määriä. Ja kiinnostuneita ostajia voi olla hankala houkutella näin rajusti nousseen osakkeen kyytiin. 

Pitävätkö he osaketta kalliina pidemmällä tähtäimellä? Toki se on mahdollista. Mutta toisaalta, kun vielä vuosi sitten perheen omaisuutta oli pre ipo vaikea määritellä ja likvidoida, ja nyt se nousi jo +100 miljoonaan euroon, houkutus voi olla aika suuri ottaa vähän pelimerkkejä pois pöydältä. Varsinkin toimari Jose, joka ei myynyt IPO:ssa. Heille kuitenkin jää vielä 73,6% kokonaispotti. Isojen omistajien huono puoli on toki, että voivat tehdä villejä muuveja!

En siis epäile etteikö tämä voi hetken osaketta painaa, mutta itselleni tämä ei näillä tiedoin ole teesin muuttaja. Varsinkin kun samaan hengenvetoon saatiin tieto uuden sopparin solmimisesta Teslan uusien Kiinan tehtaiden kanssa. Eli Tesla rupeaa tekemään akkuja nyt myös Kiinassa 2025 alusta lähtien ja STIF:n kanssa solmittu €10M soppari tulevalle vuodelle. Saman kokoinen siis kun alkuperäinen diili Teslan jenkki markkinassa ja määrältään siis vastaa koko H1 2024 BESS liiketoiminnan kokoa (joka oli €11M).  

Kiina on kuitenkin selkeästi maailman suurin akkumarkkina (mm. +60% maailman aurinkovoimasta). STIF:llä nyt sopparit mm. CATL (maailman suurin akkutuottaja), Teslan, Sungrown ja Bydin kanssa, joten nähdäkseni aika hyvät askeleet siihen suuntaan. 

Kuva







 

2
0
7.11.2024 - 10:11

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Theonilta vihdoin hieman konkretiaa puheiden ympärille Q4 uusien tilauksien kohdalla: Marraskuun ensimmäisen viikon aikana tullut €50M ja yhteensä Q4:lla noi €90M. Kun Q1 - Q3 aikana tuli €121M,  selkeästi kiihtyvällä vauhdilla nyt tulee tilauksia niinkuin johto on odottanut. Erityisesti puhuvat uuden IRIS tuotteen kysynnästä, jolla Theonin tai muiden valmistajien pimeänäkölaitteet saadan halutessa muutettua myös lämpönäkölaitteeksi. 

Markkina selvästi odottaa tätä konkretiaa ja osake on valunut melko halvaksi olettaen, että päästään johdon tavoitteisiin / edes lähelle analyytikkojen konsensusta. Mcap noin 7,5 x toteutunut EBIT ja 6 x EBIT 2025 ennusteella. EV heittelee vielä aika voimakkaasti koska tosiaan esim juuri nyt tase on snadisti velan puolella, mutta uskoisin että loppuvuodesta taas jonkin verran käteisen puolella, jos vanhat ennusmerkit pitävät paikkaansa.  

Eli joka tapauksessa, tilauskertymää tässä nyt tuijotellaan siltä kantilta, että tuleeko ja nyt heikompi sykli tilauksiin vai ei. Markkina selkeästi odottaa, että tulee ja varmasti siihen on kohtuulliset todennäköisyydet. Nykyvaluaatiolla tosin nähdäkseni noin puolet saat tuloksesta tippua ja ollaan silti ns. verrokkien kertoimissa. Ja ihan kohtuullisena pidän myös todennäköisyyttä ettei lähitulevaisuudessa kasvu sakkaa. 

Yleisesti mielestäni aseteollisuuden näkymät Europaassa (ja muuallakin) eivät ole ainakaan heikentyneet. Eilisen Trump valinnan jälkeen erityisesti nousivat isoimmat kuten RHM, LDO, BA, AM, mutta jonkin verran nähtiin myös laskevia kuten SAAB ja KOG. Voi olla, että Ukrainan tilanteen muuttumista alettiin hinnoittelemaan, mikä voi tietysti tapahtua monella tapaa, mutta joka tapauksessa vaikuttaisi lyhyen aikavälin kysyntään. Mutta isommassa kuvassa lienee oletettavaa, että Eurooppa joutuu varustautumaan entistä vahvemmin. 

Kuva
3
0
7.11.2024 - 10:35

Almanakka

+939
Liittynyt:
16.11.2023
Viestejä:
506

Kiitos päivityksestä!

Samaa mieltä myös Trumpin valinnasta johtuvasta ajattelusta. Tähän olisi mielenkiintoista nähdä jotain syvällisempää analyysia tai onko Euroopan johdolla itsellään yhtään sellainen kuva, että jotain tarttis tehdä.

2
0
7.11.2024 - 13:28

Pentti Jokinen

OP
+95
Liittynyt:
4.6.2024
Viestejä:
27

Jep, en oo vielä nähnyt mitään sen syvällisempää, vielä lienee kootaan rivejä. Mutta puheiden tasolla ainakin EU:n isommat johtajat ainakin tuntuvat ymmärtävän tilanteen. Saksan ulkoministeriä myöden on näkynyt kommentteja, että nyt vaaditaan enemmän Euroopan omalta puolustukselta. Ranskan ja Saksan puolustusministerit tapasivatkin jo heti eilen: https://www.defensenews.com/global/europe/2024/11/06/french-german-defense-leaders-urge-european-unity-after-trump-win/

https://x.com/vonderleyen/status/1854467000241676595

Itäisen ja pohjoisen Euroopan linja on ollut jo pidempään selkeä (Puolan johdolla, mukaanlukien ehkä Britit), eli menoja on kasvatettu merkittävästi ja yhtenäisyyttä kuulutettu. Katotaan saatasko nyt vauhtia myös keskisempään Eurooppan. Isomman porukan (ainakin Saksa, Ranska, Britit, Italia, Puola) tapaaminen "parin viikon sisään" missä pohditaan uusia linjauksia Euroopan tasolla. Sieltä lienee voidaan olettaa jotain konkreettisempaa.

1
0
7.11.2024 - 16:49

TL

+1387
Liittynyt:
31.7.2020
Viestejä:
1083

Ihan varmasti jotain puolustusteollisuudelle positiivista tapahtuu. Mutta valitettavasti useimmat Euroopan johtajista (ja varmaan globaalistikin mutta ehkä kuitenkin korostetusti Euroopassa) ovat paljon parempia puhumaan ja julistamaan kuin tekemään ja toimeenpanemaan.

2
0