henkka

+17
Liittynyt:
11.7.2014
Viestejä:
9

Moro

Mitä mieltä foorumilaiset on kyseisestä firmasta jonka olen twitteristä bongannut. Olen tähän jo sijoittanut ihan kelpo summan varallisuuteeni nähden ja tiedostaen että saattaa olla että pelkkiin lukuihin ei nyt kannata luottaa.

Ainakin sen olen ymmärtänyt että rahtihinnat jotka nousivat korona aikana ovat nyt laskeneet rajusti. Mutta nämä perinteiset tunnusluvut tuntuvat aivan järjettömiltä.

29.9.2022 - 20:49

Merta

+337
Liittynyt:
12.3.2020
Viestejä:
230

On hyvä ymmärtää että ZIMin kova tulostaso menneen parin vuoden aikana on perustunut vipuun, jonka se on saanut oivallisen bisnesmallinsa ansiosta. Eli zim ei omista aluksista, vaan se vuokraa niitä itselleen pitkillä sopimuksilla ja edelleen myy ulos keskipitkillä tai jopa lyhyillä. Tämä malli mahdollisti sen, että esim. vuoden 2020 aikana tehdyillä vuokralleottosopimuksilla ZIM maksoi vaikkapa xxxx TEU aluksesta 25 000 usd / päivä tehden siitä 8 vuoden sopimuksen. Vastaavasti kun se tuuppasi saman paatin ulos vuoden 2021 kohonneilla tasoilla saattoi päivävuokra kohota yli 70 000 usd tasolle. Eli käytännössä ZIM onnistui vivutuksessaan. 

Nyt haasteena on erityisesti keskipitkän aikavälin näkymät. Markkinassa pelätään ylikapasiteettia, kysynnän heikentymistä, inflaatiota, korkopainetta ja ZIMin tapauksessa myös mahdollisesti romahtavaa tulostasoa, vaikka 30% osingonjakopolitiikka kuullostaa houkuttelevalta ja avokätiseltä, mitä se toki onkin. Lisäksi erityisesti jenkkimarkkinassa vierastetaan 25% witholding taxia jonka ZIMin osingoista joutuu maksamaan, koska osinkomenettely on hieman haastavampaa jenkeissä yksityishenkilöille. 

Oma näkemykseni on, että ZIMin kovin kiimakausi on nähty, mutta suhteessa nykyiseen tuloksentekotasoon yrityksen osake on ylimyyty. Markkina hinnoittelee jo vuoden 2023 toisen puoliskon tasoa. 

29.9.2022 - 21:54

Indrid Cold

+534
Liittynyt:
3.12.2020
Viestejä:
704

tähän löytyi hyvä artikkeli ja se avaa hyvin tätä firmaa ja riskejä

Does Zim management know something the market doesnt?

"Ocean carriers’ exorbitant profits are at risk as a sharp drop in spot rates prompts a review of contract rates.. As spot rates in the trade between the world’s two largest economies continue to fall, shippers are pushing carriers to renegotiate long-term fixed contract rates, upsetting shipping companies that have grown accustomed to having the upper hand in rate negotiations recently. two years."

Does ZIM Management Knows Something The Market Doesn't? (NYSE:ZIM) - Marcosbistro

 

"We think it’s likely that the stock price risks heading back to $10 with cash flow generation rapidly declining as well, greatly reducing dividends if not eliminating them altogether next year.

So, we think the shares are still pretty risky here, despite the plunge they already went through."

However, management actually confirmed their FY22 guidance and is (or at least was, at their Q2CC) much less pessimistic in their outlook and even increased the dividend payout ratio.

Apart from keeping in mind that the guidance is for H2/22 only, there are several possible explanations for this:

  • Management provided the guidance in mid-August; things might have gotten considerably worse compared to the ‘gradual’ decline in rates they expected for H2/22.
  • Management expects a recovery in trading volume in H2.
  • Profits are held up by their longer-term contracts, which are twice the level of last year.
  • Costs (fuel, charter rates, new more efficient vessels replacing less efficient older ones) are also likely to come down.

We think the first and third are by far the most important, but perhaps management knows something that the market doesn’t, perhaps they’ll be able to maintain some of their long-term contract terms beyond this year at present terms.