Aloitetaan keskustelu halvasta pikkuyhtiöstä. Alkuun perusfaktoja. Viim. 12kk PE-luku 8,55. P/S 0,33 ja P/B 0,8. Näistä luvuista voisi päätellä, että yhtiö on todellisessa kriisissä. Tilanne ei näin ole, vaikka tiukkaa oligopolikamppailua Tallinkin kanssa joudutaankin pelaamaan. Yhtiön taseessa on laivoja, yksi hotelli, bussiyhtiö sekä 19,9% osuus Alandia vakuutusyhtiöstä http://www.alandia.com/. Laivoista uusin on Viking Grace joka aloitti liikennöinnin 2013. Muut alukset ovat vanhempia. Alandian tulostietoja ei ole, joten sen valuaatio on hankalaa, mutta vuoden alussa Vikingin myydessä osakkeita niin että saivat omistuksen alle 20%, oli valuaatio 140m. Tästä 19,9% on vähintään 28m ja toisaalta kehitys on ollut suotuisaa esim. Sammon valuaation kohdalla. Kuitenkin osien summalaskelmat yhtiön kohdalla joka omistaa helposti likvidoitavia laivoja sekä vakuutusyhtiön osan, on mielestäni normaalia perusteltavampaa. Itse en ymmärrä tuota alennusta.
Toisaalta Viiking Line on ollut tuloskäänteen kohdalla ja tulosta on parannettu nyt neljä kvartaalia putkeen. Ison osan tästä tekee edullinen polttoaine ja öljyn hinnalla onkin suuri vaikutus yhtiön tulokseen isolla vivulla. Itse ostin ennen osavuosikatsausta joka julkastiin eilen, mutta ajattelin ostaa lisää heti kun saan käteistä, jollei kertoimet nouse normaalille tasolle. Yhtiö toki kärsii ostovoiman laskusta, mutta toisaalta risteilyt saattavat olla jonkin asteinen subsitituutti kalliimille ulkomaan lomille.
Milj. euroa, 31.7.-30.9. 2015 2014
Liikevaihto 164,10 160,10
Liiketulos 30,10 22,00
Liiketulos, % 18,3 13,7
Tulos rah.erien jälk. 27,40 20,70
Tulos/osake, eur 2,03 1,55
Omavaraisuusaste, % 42,2 36,1