1
forum
|

angstiainen

Liittynyt:
16.9.2018
Viestejä:
0

Tässä markkinatilanteessa arvosijoittajan on vaikea löytää ostettavaa. Keskeiset arvomittarit (P/E, P/BV ja Shillerin P/E) ovat länsimaissa korkeilla tasoilla. Helsingin pörssissä on arvonäkökulmasta vain vähän mielenkiintoisia osakkeita. Siispä katseet ulkomaille.

Renault

Pariisissa noteerattavan Renaultin (ticker RNO) liiketoiminta on helppo ymmärtää. Yritys tekee kahta asiaa:

* Valmistaa autoja myyntiin (Automotive -osa)
* Rahoittaa autojen hankintaa (Sales Financing -osa)

Näiden lisäksi Renault omistaa Nissanista 43,4%, joka puolestaan omistaa Renaultista 15%. Renaultin merkittävimmät automerkit ovat Renault, Dacia ja Lada.

Arvostus

H1/18:

Osakkeiden lukumäärä (milj): 271,688
Oma pääoma (milj €): 33957
josta aineetonta (milj €): 5518
Tulos (milj €): 1952

Kurssi: 73,73€
BV/osake: 124,99€
BV/osake (ilman aineettomia): 104,68€
Tulos/osake: 7,18€

P/BV: 0,59
P/BV (ilman aineettomia): 0,7

Tuloskehitys

Koko vuodelta 2017 Renaultin tulos oli 5210 milj. € eli 18,68€/osake. Vuonna 2017 Nissanilla oli isoja kertaeriä, ilman niitä tulos olisi ollut 15,10€/osake. Vuoden 2016 tulos oli 12,46€/osake.

Jos olettaa tuloksen koko vuodelta 2018 osuvan viimevuotiselle tasolle mutta ilman positiivisia kertaeriä, saadaan P/E:ksi vuodelle 2018 73,73€ / 15,10€ = 4,9.

Analyysi:
Renaultin arvostus on tasolla jota en ymmärrä. Joko olen tehnyt laskelmissani pilkkuvirheitä tai markkina näkee yhtiön tulevaisuuden jostain syystä synkkänä. Erilaisia riskejä olen itse tunnistanut muutamia, mutta en näe niissä perustetta näin varovaiseen arvostukseen - etenkään kun markkina on muutoin hyvin optimistisesti arvostettu:

Pankkitoiminnan riskit

Renault on monien muiden autovalmistajien tavoin iso pankki joka on myös autotehdas. Taseessa on 41 mrd € Sales Financing -liiketoiminnan saatavia. Kun oma pääoma on 34 mrd €, yllättävät alaskirjaukset Sales Financing -saataviin voivat tehdä firmassa rumaa jälkeä.

Maailmantalouden taantuma tai lama

Autoteollisuus on syklistä. Taloudellisen suhdanteen voimakas negatiivinen käänne voisi iskeä Renaultia kahdelta kantilta; automyynnin voimakas lasku ja rahoituspuolelta tulevat tappiot. Oma pääoma / taseen loppusumma on n. 30%, joten 15 mrd€:n käteisvarannosta huolimatta yrityksen pääomarakenne voisi mielestäni olla vahvempikin.

Autoliiketoiminnan muutos

Autopuolella on mahdollisuus siihen, että kaksi trendiä (sähköistyminen ja autonomisuus) muuttavat liiketoimintaa voimakkaasti. Sähköpuolella Renault on nähdäkseni kohtuullisen hyvässä asemassa mm. Renault Zoen ja Nissan Leafin myötä. Autonomisuudessa haasteita voi olla enemmän. Autonomisuus voi myös johtaa tulevaisuudessa pienempään automäärään/henkilö (Mobility as a Service). Toisaalta autoistettavaa kansaa riittää ja mahdollisessa MaaS-tulevaisuudessa "vuokra-autot" saattavat nakertaa joukkoliikenteen osuutta.

Muuta huomioitavaa:
Ainakin Nordnetin kautta kaupankäynti Renaultilla onnistuu vain meklarin kautta, ei webbikäyttöliittymästä. Osinkojen osalta tulee huomioida Ranskan verotuksen vaikutus. Vuodelta 2017 Renault jakoi osinkoa 3,55€/osake, joka luultavasti kaksoisverotetaan (sekä Ranskassa että Suomessa) ellei sijoittaja ryhdy paperisotaan. Itse en ole vielä asiaan paneutunut.

Disclaimer:
Omistan Renaultin osakkeita ja suunnittelen ostavani niitä lisää, ellen löydä yrityksestä merkittäviä negatiivisia seikkoja. 

PS. Yritin avata tämän saman aloituksen eräälle toiselle sijoituskeskustelupalstalle, mutta siellä uudet aiheet näemmä ilmestyvät näkyviin joskus myöhemmin (tai sitten eivät koskaan). Jospa täällä saataisiin Renaultista ripeästi kiinnostava keskustelu käyntiin.

28.4.2022 - 14:36

Tinggeli

+3014
Liittynyt:
30.1.2020
Viestejä:
1939

Renaulin osakekurssi lähti syöksyyn (käyttäen lehdistön raflaavaa termiä) Venäjän hyökkäystä ennakoiden jo 21.4. eli pari päivää ennen hyökkäyksen alkua. Osakkeen arvosta katosi 40% kahdessa viikossa ollen alhaisimmillaan 8. maaliskuuta. Sijoittajat olivat hyvin kartalla Renaultin Venäjän riskeistä. Tänään aamun avauskurssi oli 22,70 euroa.

Renaultin Venäjän riskit ovat nyt realisoituneet. Renault omistaa 68% Autovazista, joka kuten tunnettua, valmistaa mm. Ladaa. Kauppahinta yksi rupla ja ostaja on venäläinen tutkimuslaitos Nami. Nami on ajoneuvojen kehitykseen ja tutkimukseen keskittynyt valtiollinen tutkimuslaitos. Se on perustettu yli sata vuotta sitten ja suunnitellut venäläisiä henkilöautoja ja kuorma-autoja, muun muassa putlerin käyttämät limusiinit

Renaultin Moskovan-tehdas puolestaan siirtyy Moskovan paikallis­hallinnolle. Moskovassa Renault valmistaa Renault- ja Nissan-merkkisiä autoja.

Renault keskeytti tuotannon Moskovan-tehtaallaan maaliskuussa sen jälkeen, kun yhtiöön kohdistui kritiikkiä liiketoimintojen jatkamisesta Venäjällä maan hyökättyä Ukrainaan.

Renault varoitti viime kuussa, että se voi joutua tekemään 2,2 miljardin euron alaskirjauksen Venäjän toiminnoistaan. Nyt se joutunee ne tekemään.

Ranskan valtio omistaa 15 prosenttia Renaultista.

Suomalaiset yhtiöt eivät ole vielä pahemmin ilmoittaneet Venäjän riskien realisoitumisen hintalapusta. Valio ilmoitti juuri tehtaan ja tuotemerkin myynnistä. Olikohan siinäkin kauppahinta luokkaa 1 rupla.