Lienee tuttu fiilis monelle, että somessa tulee vietettyä ehkä hieman liikaa aikaa. Pitkän päivän jälkeen on kiva rentoutua kissavideoita katsomalla, ja esimerkiksi lukeminen tai muu lähtökohtaisesti fiksumpi ajanviete voi tuntua hivenen liian vaivalloiselta.
Tunnustan, että itsekin sorrun samaan. Lukeminen kannattaa aina, mutta yleensä sitä sortuu selailemaan somea tai pyörimään muuten vain koneella yömyöhään. Tämänkin vuoden kirjatavoitteesta ollaan taas reippaasti jäljessä, mutta onhan tässä vielä reilusti vuotta jäljellä.
Itselleen olennaista sisältöä seuraamalla some on kuitenkin erittäin pätevä lähde tiedonhakuun sekä oppimiseen. Usein ensivaikutelmat uutisiin, tiedotteisiin tai vaikka talousdataan löytyvät Twitteristä. Tietoa ja dataa tulee nykypäivänä melkoisen nopealla vauhdilla, ja some on demokratisoinut mediakenttää.
Tietyt aktiiviset Twiittaajat ovat nykyään jo medioita itsessään. Tiedonkulku on nopeaa, joten miksi odottaa talouslehden uutista asiasta, kun tieto on välittömästi saatavilla somen kautta?
Liityin alun perin Twitteriin Matikaisen Teerenpeleistä inspiroituneena. Isoin kysymys Twitterin suhteen liene tällä hetkellä se, mikä Elon Muskin ostotarjouksen lopullinen tulos tulee olemaan. Mahdollisia vaikutuksia en osaa arvioida, melkoisen räväkkä liike on kyseessä kuitenkin.
Ostotarjoukset sikseen, kyseessä on kuitenkin melkoisen loistava väline omien mielenkiinnon kohteiden seurantaan. Ehkä olennaisinta, Twitter on (ainakin toistaiseksi) täysin ilmainen. Harvassa ovat ne palvelut, joiden kautta voit etsiä tietoa ja erilaisia mielipiteitä käytännössä asiasta kuin asiasta, ja vieläpä ilmaiseksi.
Talousdata, osavuosikatsaus tai muu tiedote, Twitteristä löydät todennäköisesti nopeimmin ensimmäiset kommentit asiaan kuin asiaan. Tietynlainen köyhän miehen Blomma, mutta erittäin toimiva sellainen. Toki kaikkea tietoa ei voi, eikä pidäkään saada ilmaiseksi. Pitäähän uutistoimistojenkin jollain elää.
Riippuu täysin omasta tekemisestä, ketä Twitterissä kannattaa seurata. Exceliä hinkkaavan osakepoimijan kannattaa toki lähtökohtaisesti seurata muita kuin syntisiä ja talouden kannalta turhia päiväkauppiaita. Tykkää sitten äidistä tai tyttärestä, löytyy Twitteristä varmasti itselleen sopivaa seurattavaa.
Ilahduttavan monet yhtiöt ovat ottaneet somen haltuun myös sijoittajaviestinnän osalta. Vuoropuhelu sijoittajien suuntaan onnistuu kätevästi vaikka Twitterissä, ja aktiivisesta kommunikoinnista hyötyvät molemmat osapuolet.
Olen yllä olevan kanssa täysin samaa mieltä, vaikka en Linkedinin varsinaiseen kohderyhmään koekaan kuuluvani. Voi toki olla, että se varsinainen suurempi merkitys ei ole itselleni myöskään ikinä auennut. Onneksi kaikkea ei tarvitsekaan aina ymmärtää.
Joka tapauksessa, Linkedin on hyvä väline tiedonhakuun sekä omien hevosten tarkkailuun. Toimii erityisen hyvin silloin, jos yhtiön työntekijät ovat aktiivisia, ja sijoittajaviestinnässä keskitytään lähinnä minimivaatimuksien täyttämiseen.
Sektoritason tarkempaan seuraamiseen asti en ole vielä päässyt Linkedinin osalta. Toisaalta voisi ihan maalaisjärkeä käyttämällä kuvitella, että varsinaista haittaa ei ole, vaikka useampaa alan yhtiötä seuraisi tarkemmin. Suurin riski liittynee tässäkin tapauksessa uuden oppimiseen ja kokonaiskuvan parempaan hahmottamiseen.
Syntisen päiväkauppiaan seurantalistat
Hieman kateellisena seuraan rakkaan länsinaapurimme meininkiä Twitterissä. Paljon aktiivisia treidereitä, paljon asiallista sekä sopivan asiatonta tavaraa. Tosin lähes kaikki nimimerkkien takaa, eli kynnys on matalampi kuin omalla nimellä kirjoittaessa.
Omalla seurantalistalla pyöriikin enimmäkseen ruotsalaisia treidereitä, joiden tekemisiä tulee seurattua päivittäin. Toki välillä on tullut astuttua miinoihin, kun on Twitteristä saanut vähän liikaa ideoita, mutta kokonaisuus kääntynee plussan puolelle.
Onneksi Suomestakin löytyy aktiivisia, olennaista sisältöä Twitteriin tuottavia ammattilaisia. Näistä mainittakoon Acumen, Juha Kankaanpää, sekä Nomad Investin Mikko ja Ville.
Kaiken maailman käärmeöljykauppiaita pyrkisin välttämään niin somessa kuin oikeassa elämässä. Suuri määrä seuraajia sekä vahvat mielipiteet näyttävät usein vakuuttavilta, mutta todellisuus voi olla täysin toinen. Toki jos kolikkoa heittää riittävän monta kertaa putkeen, osuu väistämättä oikeaan ainakin joskus.