Tänään 17.11. maksublokkijuna etenee eduskunnan hallintovaliokuntaan. Tässä lainkäsittelyvaiheessa asiantuntijalausunnot ovat yleensä lähinnä pakkopullaa. Kun enemmistöhallituksen johtava viisikko päätti blokata pelkästä rajoittamisen ilosta, oli pitkälti kysymys lähinnä siitä, koska blokit tulevat voimaan. Näillä näkymin tämä tapahtuu vuoden 2023 alusta. Ellei nyt jotain poliittisesti tosi yllättävää tapahdu.
Varsin surullinen episodi suomalaisen lainsäädännön kannalta oli, että blokeista päätettiin kesken asiantuntijakuulemisten. Suomen Pokerinpelaajista ja Urheiluvedonlyöjistä viis, mutta edes Veikkaus ei ollut vielä antanut vaikutusarviotaan (tuottoja 5-15 miljoonaa vuodessa). Jos Veikkausperheen lobbarit olisivat antaneet tämän arvion ennen kuin blokeista Säätytalolla päätettiin, olisi todennäköisesti jäänyt blokit tulematta.
Rahastahan Suomen rahapelijärjestelmässä oikeasti on kysymys. Peliongelmaisista välittää todellisuudessa varsin harva, kun alle 30 prosenttia kansalaisista ja alle 40 prosenttia kansanedustajista pitää peliriippuvuutta sairautena.
Rahasta puhuttaessa, Finanssiala ry tietää maksuliikenne-estojen tulevan kalliiksi pankeille:
Marinin hallituksessa vain taitaa olla pankeille yhtä paljon ymmärtäjiä kuin pokeri- ja vedonlyöntiammattilaisillekin, joten tällä asian hyvin tiivistävällä laatikolla ei liene suurta merkitystä.
Maksublokkien syylliset esiin
Eteläkarjalaiseen kulttuuriin kuuluu etsiä enemmän syyllisiä kuin ratkaisuja. Olen yrittänyt päästä irti tästä hivenen epäpragmaattisesta lähestymistavasta jo vuosikymmeniä, mutta ”Sukkuusa suen pennut”, kuten äiskä tapaa sanoa.
Listaa laatiessani pohdiskelin valtaa, aloitteellisuutta ja ymmärrystä. Lähtökohtaisesti ymmärtämätön on omissa kirjoissani ainakin jossain määrin vähemmän syyllinen kuin asian hyvin tajuava. Toisaalta nähdäkseni johtaja on vastuussa koko allaan olevasta organisaatiosta.
Joka tapauksessa alla oleva lista on tarkoitettu lähinnä sivistäväksi huumoripläjäykseksi, joka on tehty osin arvausten varassa.
5. Olli-Pekka Kallasvuo ja johtamansa Veikkauksen hallitus
Veikkauksen hallituksessa ei ole yhtään aiempaa kokemusta rahapelibisneksestä. Tämä on toki nimittäjän hönöyttä, mutta hallitusvastuu painaa, ymmärsi sitten alaa tai ei.
Vanhan puoluetoverinsa nimitti tehtäväänsä Juha Sipilä, ja antoi missiokseen viedä Veikkaus ulkomaille. Kun tämä osoittautui poliittisesti mahdottomaksi, jäi Kallasvuo kuitenkin paikalleen askartelemaan pelkästään kotimaassa.
Toimiva johto ei normaaleissa yhtiöissä lähde näyttävästi lobbaamaan mitään ilman hallituksen siunausta. Veikkaus on tosin yhtä lähellä normaalia yhtiötä kuin mie raitista kasvissyöjää. Lisäksi en ole kovin monessa Veikkauksen hallituksen kokouksessa paikalla ollut.
Olen aika varma, että Kallasvuo + muu hallitus ei ole ollut tietoinen, että maksublokit eivät tuota Veikkaukselle kuin vihamiehiä. Joten vaikka toimitusjohtajisto on Kallasvuon valitsema, annan Veikkauksen hallitukselle maksublokkivastuussa kuitenkin vain alimman sijan.
4. Olli Sarekoski ja johtamansa Veikkauksen johtoryhmä
Veikkaus on muutamassa vuodessa omilla toimillaan tuhonnut suurimman osan entisestä hyvästä maineestaan suomalaisten silmissä ja menettänyt suuren osan tuloksestaan. Sen nettimarkkinaosuus jatkaa laskuaan ennustettavissa olevan tulevaisuuden eli ainakin lisenssimarkkinan tuloon asti.
Joten johtoryhmä jatkaa enimmäkseen vanhalla koostumuksella. Laki- ja vastuullisuusjohtaja ymmärsi lähteä salibandyliittoon ja ensi töikseen kertoi ”Kun side peliriippuvuuteen on olemassa, voi olla pidemmän päälle parempi, että nämä urheilun rahoitus ja rahapelaaminen on erotettu toisistaan”
Helmikuussa 2019 ymmärsin, että Blokkikosket olivat kääntäneet takkinsa ja olivat alkaneet lobata aiemmin vastustamiaan nettiblokkeja. Jos Veikkaus olisi rehellisesti alusta alkaen myöntänyt, että mitään rahaa ei ole tulossa, ei olisi maksublokkeja koskaan tullut.
Jos Olli Sarekoski ei ymmärtänyt, että maksublokit eivät auta Veikkauksen tulokseen, se johtuu vain siitä, että hän ei kuunnellut oman organisaationsa asiantuntijoita. Sama pätee muuhun johtoryhmään.
Tällä tuli kuitenkin vain nelossija, koska lainsäädännöstä eivät loppujen lopuksi päätä kuitenkaan lobbarit, vaan poliitikot.
3. Pääministeri Sanna Marin, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko, oikeusministeri Anna-Maja Henriksson ja opetusministeri Li Andersson
Syyntakeettomuuden perusteella voisi vapauttaa koko tämän nelikon. Ministereistä yksikään tuskin ymmärsi maksublokkien vaikutuksista juuri mitään. Vuoden 2020 budjettineuvotteluiden jälkeen Henrikssonille kerrottiin, että Ahvenanmaalta on karkaamassa joku 70 miljoonaa vuodessa seuraavalla vaalikaudella, ja sen jälkeen pitikin ottaa vähän takapakkia. Tämä siis vahvistaa sen, että juuri kukaan päättäjistä ei ymmärtänyt aiheesta juuri mitään.
Mutta päätös oli kuitenkin hallituksen käsissä, joten sen verran olisi pitänyt ymmärtää, että ensin nyt ainakin ollaan kuuntelevinaan asiantuntijoita.
2. Sisäministeri Maria Ohisalo
Nostin viisikosta vastuuministerin suurempaan vastuuseen kuin muut, vaikka hän oli luultavasti ideologisesti nihkein mihinkään nettiblokkeihin. Tämän päättelen siitäkin, että ”Mukana ovat myös maksublokit” sanoi Annika Saarikko, eikä arpajaislainsäädännöstä vastaava ministeri.
Mutta Ohisalon olisi ainakin pitänyt tietää, koska hänellä oli pöydällään sisäministeriön tekemä esiselvitys ja organisaatiossaan olivat sekä tavalliset että poliittiset virkamiehet varsin penseitä tälle hölmöilylle.
En näe kovin suurta eroa pronssi- ja hopeamitaleilla. Joka tapauksessa kuka tahansa viisikosta olisi voinut torpedoida hankkeen halutessaan. Kovin tärkeä kysymys tämä tuskin oli heistä kenellekään.
1. Vertti Kiukas ja muut vaikutusvaltaiset edunsaajat
Tavallisesti luotettavien lähteiden mukaan hallituksessa kaavaillaan veikkaushäviövarojen ja Veikkauksen edunsaajien napanuoran katkaisemista vielä tällä hallituskaudella jollain metodilla. Vain demarit haraavat vastaan, koska arpajaislakiasioista siellä vastaa puoluehallituksen jäsen ja SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:n pääsihteeri Vertti Kiukas puolustaessaan mm. 8900 euron kuukausipalkkaansa.
Kiukas ei ole ainoa edunsaajista, joka on maksublokkien puolesta väsymättä lobannut, mutta hän on väsymättömin ja taitavin. Ja pääministeriyden ollessa demareilla myös vaikutusvaltaisin. En nyt ole ollut lobbaustilaisuuksissa kärpäsenä katossa, mutta on melko varmaa, että Sanna Marin ei ota Veikkauksen kokoomustaustaisen toimitusjohtajiston sanoja ihan annettuina. Jos nyt edes suostuu ottamaan vastaan.
On myös selvää, että Kiukas viimeistään nyt tietää, että maksublokeista ei tulekaan sitä eurojackpottia, mitä hän vielä muutama vuosi sitten luuli saavansa. Eikä Vertti kääntänyt takkiaan, kuten Blokkikosket, vaan hän on väsymättä jaksanut lobata kaikenlaisten rahapeliblokkien puolesta ainakin vuodesta 2011. Ensimmäisessä nettiblokkisodassa vuonna 2007 en hänestä vielä ollut kuullutkaan. Näyttää siltä, että olen kohdannut voittajani, täytyy vain myöntää.
Vertin tärkein työtehtävä on lobata edustamalleen järjestölle lisää rahaa. Hän on viimeisen kymmenen vuoden aikana varmasti palkkansa ansainnut monikymmenkertaisesti.
Blokkijunan etenemistä voi seurata täältä: Asian käsittelytiedot HE 135/2021
P.S. Mielelläni olisin antanut sijan myös maksublokit keskustassa läpi lobanneelle taholle. Mutta sitä en varmaksi tiedä, joten jäi nimeämättä.
Vasemmistoliittoa tuskin tarvitsi edes lobata, koska on suhteellisesti eniten veikkaushäviövaroista riippuvainen puolue. Vihreät taas luultavasti hallitussovun nimissä päättivät suostua ideologisesti vähän nihkeään hankkeeseen. RKP taas suostuu lopulta kaikkeen, kunhan ruotsinkielisten asemaa ei heikennetä, ja siihen löytyi ratkaisu.