Miten asiat ovat kehittyneet edellisestä päivityksestä?
Markkina-arvo on heilunut voimakkaasti edellisen päivitykseni jälkeen, mutta eilisen laskun jälkeen ollaan pysytty koko jakson osalta aika paikoillaan. Liiketoiminnan kannalta Harvia otti mielestäni tällä neljänneksellä ison harppauksen eteenpäin. Jenkkien myynti on kasvanut yli 40 % tänä vuonna. Viimeisellä neljänneksellä se kasvoi peräti yli 60 %.
Kannattavuus oli totuttua heikompi viimeisellä neljänneksellä, mutta se mitä ehdin raportista lukea tähän asti, oli mielestäni erinomainen selitys. Lyhyen aikavälin kannattavuutta uhrattiin markkinaosuuksien ja kasvun saavuttamiseksi. En ymmärrä miksi tämä säikäytti sijoittajia (Harvia oli jopa yli 10 % laskussa eilen aamulla). Harvia todisti pystyvänsä puolustamaan kannattavuuttaan erittäin vaikeina aikoina valtavan ylikapasiteetin kanssa. Miksei se hyvinä aikoinakin pystyisi halutessaan kiristämään ruuvia?
Suomalaiset saisivat olla ylpeitä, että meiltä löytyy yhtiöitä, jotka ovat valmiita kärsimään hieman lyhyellä tähtäimellä (voiko tätä edes sanoa kärsimiseksi kun vuoden liikevoitto on yli 20 % liikevaihdosta?) saavuttaakseen pitkän aikavälin etua. Ihan kuten kasvuyhtiön soisi tekevän.

Ajatuksia raportista
Annetaan alkuun puheenvuoro toimitusjohtaja Matias Järnefeltille katsauksen muodossa.
Pohjois-Amerikassa kiinnostus saunatuotteisiin ja tietoisuus saunan terveysvaikutuksista kasvoivat edelleen korkean kysynnän talvikauden alkaessa. Harvia saavutti vuosineljänneksellä erinomaisia tilausvolyymejä myyntikampanjoilla, esimerkkinä Black Friday- ja Cyber Monday -erikoistarjoukset.
Kampanjointi laskee katteita, mutta myynti on vetänyt todella hyvin. Viimeksi otsikoin tulospäivitykseni ”Saunassa käyminen lisää saunassa käymistä”. Tämän takia on tärkeää saada tarina leviämään, vaikka sillä olisi aluksi katteita heikentävä vaikutus. Kun Jenkki käy naapurin saunassa, se ei ensimmäisenä mieti suomalaisittain, että palaisipa tuo sauna maan tasalle, vaan käy itse ostamassa hienomman saunan. Etenkin jos piti saunomisesta. Ja kuka ei pitäisi?
Euroopassa markkinatilanne pysyi melko haastavana huolimatta positiivisesta kehityksestä etenkin ammatti- ja premiumsegmenteissä.
Harvialla alkaa olla portfoliossaan useita kysyntäajureita. Tämä toivottavasti hieman tasaa vuosien välistä heiluntaa, joka nähtiin kärjistetysti koronapandemiassa ja siitä aiheutuneessa krapulassa.
Etenkin Suomessa vaisu rakennus- ja asuntomarkkina sekä heikko kuluttajaluottamus ovat painaneet myyntiämme huomattavasti koko vuoden ajan. Haasteista huolimatta PohjoisEuroopan alue onnistui kasvamaan hieman viimeisellä vuosineljänneksellä Skandinavian ja Baltian maiden vauhdittamana, kun taas myynti Suomessa laski edelleen.
Olen etsinyt salkkuuni tapoja hyötyä Suomen paranevasta rakennusmarkkinasta. Aina välillä unohtaa, että salkussa selvästi suurimpana oleva Harviakin on sellainen. Toki Harvian kannalta paljon tärkeämpää on uusien kasvumarkkinoiden kehitys. Väitän ja uskon edelleen, että Euroopasta ja Pohjois-Euroopasta tulee vielä jossain kohtaa positiivisia yllätyksiä, kun koronassa uusitut kiukaat joudutaan taas uusimaan. Ja kun lähdetään rakentamaan.
ThermaSol-integraatio eteni hyvin vuosineljänneksen aikana. Yrityskaupalla oli kuitenkin pieni negatiivinen vaikutus viimeisen vuosineljänneksen kannattavuuteen, sillä ThermaSolin liikevoittomarginaali on alle konsernin keskitason ja synergioiden täysimääräinen realisoituminen vie odotusten mukaisesti jonkin aikaa.
ThermaSol-yrityskauppa heikensi myös tämän neljänneksen kannattavuutta. Vaikka synergiat kuulostavat saavutettavilta, heikentänee ThermaSol kannattavuutta edelleen ainakin vuoden alkupuoliskolla. Tästä kuitenkin saadaan taas yksi tukijalka ja kysyntäajuri lisää.

Yllä olevat taulukot ovat komeaa katsottavaa. Kaikki alueet menevät parempaan suuntaan, kuin aiemmin tänä vuonna. Kaikki huomio menee nyt Jenkkeihin ansaitusti, mutta onhan tuo Pohjois-Euroopan rivikin niin iso, että parantuessaan sillä on vaikutusta Harvian kokonaisuuteen.
Konsernin investoinnit aineellisiin ja aineettomiin hyödykkeisiin tammi−joulukuussa olivat 6,1 milj. euroa (3,1). Ensimmäisellä vuosineljänneksellä Harvia osti 8,7 hehtaaria maata Länsi-Virginian tuotantolaitoksen ympäriltä turvatakseen yhtiön strategisia kasvumahdollisuuksia Pohjois-Amerikan nopeasti kasvavilla markkinoilla. Lisäksi yhtiö teki katsauskaudella useita lisäinvestointeja tuotantolaitoksiinsa, mukaan lukien tuotantotilan uudelleenjärjestely sekä päivitetyn ja aiempaa automatisoidumman puukiukaiden tuotantolinjan ylösajo Muuramen tehtaalla. Yhtiö jatkoi tällaisten investointien tekoa myös viimeisellä vuosineljänneksellä. Lisäksi Harvia investoi katsauskaudella Sastamalan tuotantolaitoksella lämpöpumpputekniikkaan ja Saksan tehtaalla laserleikkauskoneeseen.
Vaikka investointeja on nostettu kasvavan kysynnän edellä, ovat ne edelleen maltillisella tasolla. Trumpkin tykkää kun investoidaan made in Americaan.
Osinkoa lupaillaan 75-juhlavuoden kunniaksi 75 senttiä per osake. Tämä kasvaa edellisvuoden 68 sentin tasolta 10 %.
Ajatuksia sijoittajapuhelusta
Revenue grew by over 60 % to around EUR 20 million in quarter four. Organic revenue growth of the region was around 30 %. So the 60 % growth is pretty much 50/50 split between inorganic growth coming from ThermaSol and organic growth delivered by the rest of the organization.
Hyvä muistutus, että vaikka Pohjois-Amerikka on jo tärkein markkina-alue Harvialle, voi sinne tehdä yrityskapuoilla edelleen varsin merkittävää kasvua. Orgaaninenkin kasvu oli erinomaisella tasolla.
We see massive growth potential for many, many years to come for Harvia in North America
Harvian toimareilla ei koko listallaoloaikanaan ole ollut puutteita ylisanasanakirjoissaan. Hyvältähän tämä silti kuulostaa. Nyt mennään vasta siinä vaiheessa kasvutarinaa, jossa saunoja myydään rikkaille omakotitaloasujille. Vieläkö nähdään minun elinaikana Suomi-efekti, jossa kerrostaloasunnoissakin pitää olla sauna? Ehkä ei.
An important part of success in North American market is participation in the key sort of consumer sales season throughout the year. And maybe the most important of them is the Black Friday, Cyber Monday campaigns. Now, these campaigns are agreed with retail partners many months in advance, where we agree on the product portfolio, pricing and other key commercial terms.
Now, what happened to us during the quarter four this year is that actually key material prices, which is wood in our case, grew quite significantly throughout the second half. And that impacted somwwhat the margins, and there was a bit of a deviation from what we had planned originally.
Ostan selityksen. Hinnat kiinni alkuvuodesta, hienosti onnistunut myyntikampanja loppuvuodesta kohonneilla raaka-ainekustannuksilla ja marginaalit alas Q4. Ei kuulosta dramaattiselta. Hienoa että myynti veti! Puutullit Kanadasta tulevat olemaan kysymysmerkki jatkossa. Tämä koskee tietysti koko toimialaa. Luulenpa, että hinnat nousevat kustannusten mukana, jolloin selviää miten iso vaikutus tällä on kysyntään. Harvian asiakaskunta Pohjois-Amerikassa on pääosin miljonäärejä tai rikkaita, joten en usko vaikutuksen olevan merkittävä. Kuluttaja kokee tariffi-inflaation kukkarossaan.

When you look at the bars here on the left-hand side chart, you can see that we are nearly at the same levels as during the peak season during the COVID times in ’21. And during ’21 a big portion of the sales was sales in Russia, which we decided to exit during the financial year ’22.
Ryssänkuoppa ollaan saatu melkein kaivettua täyteen uusilla kasvumarkkinoilla, kuten Japani, Kiina ja Australia. Näillä markkinoilla on vielä merkittävästi tilaa kasvaakin. Lisäksi, jos rauha saadaan ja kauppaa taas joskus käydään Venäjän kanssa, saattaa Harviakin tulevaisuudessa taas tehdä paljon bisnestä Venäjälle. Itse en sitä toivo, eikä Harvialla ole mitään tarvetta kiirehtiä sinne takaisin. Pieni optio siinäkin kuitenkin.

Harviassa omistuksen siirtyminen kotimaasta ulkomaille on jatkunut. Etenkin kotimaiset yksityissijoittajat ovat vähentäneet omistuksiaan. Suomalaiset ovat kovia kontraamaan. Toisessa kestosuosikissani Nesteessä omistajien määrä on kasvanut voimakkaasti. ”Don’t cut your flowers and water your weeds.” on tietysti liian yleistävä lausahdus Warrenilta, mutta on siinä paljon perääkin. En ole ollut paperikäsi Harvian kanssa ja eilen olisi pitänyt -12 % kohdalta ostaa lisää, mutta en tehnyt sitäkään. Salkussa on ja pysyy ja painavakin on.
Q&A
Q: Miten suuri vaikutus kasvuinvestoinneista vuonna 2025. Vastaus on mielnekiintoinen:
MJ: Well, we don’t give short term financial guidance, so that would relate to this ongoing year. But it is very clear that we see, as Harvia, plenty of opportunities in this business. At management, we see that we are very interestingly positioned for the future. Harvia is the global market leader in a speciality market that is, in our assumption, turning from nice market to a volume market. So we feel we are extremely well positioned to capture significant growth opportunities in the coming years.
Järnefelt ei vastaa oikeastaan lainkaan kysymykseen, mutta antaa ymmärtää, että Harvia on valmis kokemaan lisää lyhyen tähtäimen tuskaa saavuttaakseen pitkän aikavälin hyötyjä. Jos aihe kiinnostaa konkreettisten esimerkkien kanssa höystettynä, kannattaa tutustua Tom Rousso -nimiseen kaveriin. Ja oikeastaan suosittelen sitä, vaikka ei niin kiinnostaisikaan.
We estimate there’s around 3 million saunas in Finlnad. And as a bit of interesting data point, in the Finnish car register there are 2,7 million passenger cars. So there’s actually more saunas than passenger cars in Finland.
Osui silmään. Voitte nyt olla se ärsyttävä nippelitietopätijä vaikka perheen joulusaunassa. Olkaa hyvä. Ja kaikki investointipankkiirit voivat nyt laskea Harvian markkinapotentiaalin kaavalla 1,1 * autojen lukumäärä maailmassa * saunan hinta.
Q: Jos Harvia haluaa olla premium saunabrändi, miksi osallistutte alennuskampanjoihin. Mitä hyötyä liikevaihdon kasvusta on, jos alemmat viivat samalla ottavat osumaa ja brändin arvo kuluttajan silmissä laskee? Hyvä kysymys, pisteet kysyjälle!
MJ (pitkä vastaus, mutta haluan taltioida tämän kokonaan itsellenikin): One important distinction is that Hravia is a multi-brand house. We have globally 2 master brands, Harvia, which is our group mother brand. It’s inclusive, welcoming brand that we want to be the category leader for the sauna and spa. Another global master brand that we have for the high-end kind of top of the range, EOS, which is based on the acquisition we did in 2020.
Now United States is actually a little bit of a special case for us, where we have a tailored brand approach to the market. And we have what we would call good, better, best brand strategy. And actually, the biggest part of our business is on that good entry level that we sell under Almost Heaven Saunas brand. And you can consider AHS as like the IKEA of sauna, easy to buy, easy to assemble, do-it-yourself kit that looks good, is well thought through and it’s also affordable.
And in this segment kind of participation to campaigns is important, and it’s part of playing that category game. And as explained, during quarter four, it was hugely successful in terms of sales volume. And of course, it is a moment of learning for us also as we fine-tune and finalize our plans for this year.
It is very clear that we value the Harvia brand a lot. We feel that there’s really an opportunity to establish Harvia as like a synonym to the sauna category. If you think about Tesla being like a synonym for the electric vehicles or Google to be a synonym for internet searches, there’s not really a widely recognized consumer brand in the sauna space. And it is our ambition that, over the years, Harvia brand will become the category-leading brand here, and we are surely taking good care of it.
Huhhuh, olipahan taas aika korkealentoinen vastaus. Tuli selväksi, että tavoitteet ovat brändin osalta korkealla. Jäi fiilis, että tässä vasta raapaistiin pintaa brändistrategiaan liittyen, mutta olipa kiva kuulla edes tämä pätkä.
Q: Onko operatiivinen vipu edelleen kohdillaan ja saavutettavissa myynnin kasvaessa?
MJ: We are strong believers that Harvia has excellent means to harves operational leverage as wek keep growing.
Hmm, uskon itsekin. Olisin toivonut toimitusjohtajan ehkä enemmän paukauttavan nyrkkiä pöytään tämän osalta. He ovat vahvassa uskossa.
Q: Miten paljon kapasiteettia on vielä käytettävissä ’21 tehdyistä investoinneista?
AV: Add-on investments, like the EUR 6 million program in the US. We still have plenty of capacity. It’s more about the logistics and warehousing and these things where we need a bit more space.
Satuin huomaamaan tätä kirjoittaessani kaverini lähettämiä analyytikkokommentteja tulokseen liittyen. Kovin olivat karhuisia ja murheissaan kannattavuudesta. Minä en vain ole näistä murheista yhtään samaa mieltä tässä vaiheessa. Jatkan omistajana (15 % salkusta) ja tämä tulosjulkaisu oli mielestäni erinomainen.