8.4.2016 - 13:55

hode

+84
Liittynyt:
19.7.2014
Viestejä:
349

Itse hakkasin 2000-luvun alussa toisen maailmansodan grand strategy gamea nimeltään Hearts of Iron. Kehittäjä /julkaisija ruotsalainen Paradox. Aivan helvetin hyvä. Vähän yhtymäkohtia Civilizationiin mutta fokuksena tosiaan WW2 euroopassa. Varmaan saa vielä jostain

https://en.wikipedia.org/wiki/Hearts_of_Iron

 

Edit: Koska Jeans diggaa turn-based taktiikkapeleistä niin Pathway-to-Glory olisi ollut varmasti kokeilun arvoinen.Kehittäjä Redlynx ja julkaisija Nokia. Maailman ensimmäinen aidosti globaali reaaliaikainen mobiili moninpeli (plus yksinpeli-moodi).Harmi että se julkaistiin vain N-Gagelle joulukuussa 2004.Valittiin aikanaan maailman parhaaksi mobiilipeliksi. Olin kyseisen pelihkehitysprojektin projektipäällikkö. :D. Mukana suomalaiset voice overit (sotilaat huutaa suomea) ja italiankieliset voice overit teki silloinen appiukkoni. :D  . Ylivoimaisesti siisteintä aikaa työhistoriassani.

https://www.youtube.com/watch?v=6PYRx1Q9ltk

 

 

 

 

 

8.4.2016 - 17:16

Anssi A

+506
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
471

Sid Meier's Civilization 5 Complete

Europa Universalis 4

Total War-sarja

Starcraft 2:n single player kampanja on erittäin hyvä (lisärien kampanjat heikompia, nekin fine)

 

Witcher 3 on tod. näk. maailman paras peli atm.

 

 

 

8.4.2016 - 21:03

MarkusBunders

+7
Liittynyt:
6.4.2016
Viestejä:
32

Pistetään nyt tähän pieni mainos, koska ei näitä kulttuuritekoja kuitenkaan liikaa tueta:

 

Eli PikkuPron mainitsemasta Panzer Generalesta tehtiin ensin remake 2011 ja sen jälkeen ovat julkaisseet toinen toistaan parempi uusia kampanjoita. Olen pelannut näitä todella paljon alusta saakka:

http://www.slitherine.com/games/panzer_corps_pc

Maksavat 10-20 taalaan setti ja vaikea sanoa, onko toinen toistaan parempi. Eniten varmaan mikä itseään kiinnostaa tai sitten kaikki. Minulla menossa puna-armeijan puoli ja valtasin juuri Karjalan.

Näitä on tullut PC:lle peräti 16 eri pakettia:

http://www.slitherine.com/series/panzer_corps_pc

Ovat alkaneet julkaista myös iPadille. Pelit-lehden mukaan ei sanottavasti eroa PC:stä. 

8.4.2016 - 20:58

Pikkumyymi

+5
Liittynyt:
9.1.2015
Viestejä:
10

Komppaan Civilization 5. Ainut peli mitä jaksaa pelata. Kannattaa ladata NQMod tähän Redditistä. Parantaa pelattavuutta ja tasapainottaa huomattavasti jo hieman ikääntynyttä peliä. Filthyrobot lataa streaminsä youtubeen, ja näitä vilkaisemalla pääsee hyvin alkuun. Pelaa multiplayeriä, mutta yksinpelaaminen on myös erittäin hauskaa.

9.4.2016 - 16:46

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
PikkuPro kirjoitti:

Koska olet eri sukupolvea, niin et ehkä ole tutustunut 1990-luvun sarjaan Panzer General/panzer general II/allied general. On toisen maailmansodan oleellisiin taisteluihin sijoittuva strategiapeli ja itse oon pelannut Panzer General II tuhansia tunteja vuosien saatossa tehden valtavasti omiakin scenaarioita. Mökillä mulla on itseasiassa vanha kone jota en oo raaskinut heittää pois vaikka on 90% paskana vain koska siinä on PG II.

En tutustunu, ekat muistot pelikokemuksista on Warcraft 2 ja Command & Conquer: Red Alert'ista, jälkimmäisestä muistan viel, että oli just tullut kauppoihin. Nyt kun googlailin julkaisuvuosia niin oli 1996, eli 7-vuotiaana noita painelin. Aika samoihin aikoihin noikin pelit on tullut, pitää katsoo jos joskus jaksais tutustua. Nykyään vaihtoehtoja on vaan niin saakelisti.

Anssi A kirjoitti:

Sid Meier's Civilization 5 Complete

Europa Universalis 4

Total War-sarja

Starcraft 2:n single player kampanja on erittäin hyvä (lisärien kampanjat heikompia, nekin fine)

 

Witcher 3 on tod. näk. maailman paras peli atm.

Sid Meiers Civilizationeista oon digannut todella paljon, väänsin vitosta kunnes onnistuin muutamaan kertaan voittamaan suhtkoht isoilla mapeilla vaikeimmalla tasolla. Starcraft 2 samaa mieltä, campaignin kaikki achievementit hoidettu :).

Witcherista oli kovat odotukset mut en lämmenny. Ehkä taistelusysteemia on korjattu, mut silloin ku tuli, niin pysty sillä taikashieldilla jonka voi heittää tyyliin kerran kymmenessä sekunnissa, joka kestää minkä vaan yksittäisen iskun, helposti voittamaan kaikki taistelut vaikeimmallakin tasolla ja vei haasteen peliltä. Muuten kyl siisti idea/maailma ja saattaa olla ihan vaan tarinan takia läpipelaamisen arvoinen.

Fallout-sarjaa on pakko hypettää, vaikka nelonen oli pettymys. Jotenkin se idea, että omilla päätöksillä vaikutat pelin ja tarinan kulkuun kiehtoo. Toki pelintekijät joutuu sen takia kehittämään vitusti enemmän contenttia. Myös se, että alussa valitset hahmolles vahvuuksia, niin perus taistelijan sijasta voi myös valkata karismaa ja älykkyyttä, jolloin dialogeissa aukee ylimääräisiä vaihtoehtoja ja voit selvitä isosta osasta peliä vaan puhumalla. Veikkaan et tän tyyliset pelit yleistyy, kun pelimarkkina ja budjetit jatkaa kasvamistaan. Jännityksel venaan millaisia pelejä pääsee kymmenen vuoden kuluttua hakkaamaan virtual realityyn.

 

9.4.2016 - 16:52

MarkusBunders

+7
Liittynyt:
6.4.2016
Viestejä:
32
Jeans kirjoitti:

 

Fallout-sarjaa on pakko hypettää, vaikka nelonen oli pettymys. Jotenkin se idea, että omilla päätöksillä vaikutat pelin ja tarinan kulkuun kiehtoo. Toki pelintekijät joutuu sen takia kehittämään vitusti enemmän contenttia. Myös se, että alussa valitset hahmolles vahvuuksia, niin perus taistelijan sijasta voi myös valkata karismaa ja älykkyyttä, jolloin dialogeissa aukee ylimääräisiä vaihtoehtoja ja voit selvitä isosta osasta peliä vaan puhumalla. Veikkaan et tän tyyliset pelit yleistyy, kun pelimarkkina ja budjetit jatkaa kasvamistaan. Jännityksel venaan millaisia pelejä pääsee kymmenen vuoden kuluttua hakkaamaan virtual realityyn.

 

Mobiilipelaamisen tuotekehitysmenot ylittivät konsolit viime vuonna. Menossa todennäköisesti viimeinen konsolisukupolvi ja siten ison rahan pelit. Sony on jo täysin kusessa, Nintendo pystyi vielä uusiutumaan. 

http://fortune.com/2015/01/15/mobile-console-game-revenues-2015/

Peleille käynee sama, mikä elokuville eli kotitelevisioiden yleistymisen myötä elokuva-alan kokonaisrahat kasvoivat, mutta älyllinen genre marginalioisoitui. Tietokonelipuolellea tämä tarkoittaa sitä, että ei-mobiilipelejä kehittävät jatkossa vain indie-firmat ja niiden mukaiset budjetit. Ja todennäköisesti vain PC:lle, koska konsolisukupolvi kuolee aina luonnollisesti 5-7 vuoden välein ja uutta tuskin siis enää tulee.

9.4.2016 - 17:11

Anssi A

+506
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
471

Fallout 4 oli kyl pettymys joo, Steamissä näyttää olevan jotain parikyt tuntia sitä, tuskin koskaan finishaan. New Vegas on mun mielestä selvästi paras näistä uusista Fallouteista. Witcher on jo tosiaan tarinan takia jatkamisen arvoinen. Laitan viel pari omaa suosikkia:

King of the Dragon Pass

Persona 4 Golden (hommasin PS Vitan pelkästään tätä varten, JRPG:t tosin ei oo kaikkien juttu.)

Magic: the Gatheringiin saisit varmaan upotettua niin paljon aikaa kun sulla vaan onkaan, monet pokeriproot ja exproot pelaa sitä ja pelas sitä ennen kuin vaihto pokeriin ja vice versa.

Planescape: Torment (vanha, mut tää peli ei kärsi niin pahasti ikääntymisestä. Varmaan vieläkin pelihistorian paras käsikirjoitus)

Baldur's Gate 2

 

 

 

9.4.2016 - 17:29

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
MarkusBunders kirjoitti:

Tietokonelipuolellea tämä tarkoittaa sitä, että ei-mobiilipelejä kehittävät jatkossa vain indie-firmat ja niiden mukaiset budjetit.

Liian raskasta lähteä sun kanssa väittelemään, koska tiedän, että kun oot kerran päättänyt miten asia mielestäsi on, se ei tule muuttumaan, mutta vastaan nyt kuitenkin ja yritän pysyttäytyä tässä yhdessä vastauksessa vaan:

Tätä mun on kyllä vaikea uskoa. Toki Mobiilipelimarkkina tulee varmasti kasvamaan nopeinta tahtia, mutta en näe, että tämän takia kysyntä "normi"peleille olisi katoamassa minnekkään. Jopa tossa sun linkkaamassasi artikkelissa sanotaan niin:

"“Playing games on the TV or PC will not disappear,” says Vincent van Deelen, market analyst at Newzoo. “They are different screens, each with their own right of existence."

Pikaisella googlauksella löytyi tällainen:

Vielä ei oo nähtävissä hiipumista.

Ja ne uskomattomat mahdollisuudet mitä virtual reality tulee tuomaan pelaamiseen. Niin eri juttu kun mobiilipelaaminen. Mun mielestä molemmat markkinat voivat helposti olla olemassa samaan aikaan ja hyvin suurina.

9.4.2016 - 17:40

MarkusBunders

+7
Liittynyt:
6.4.2016
Viestejä:
32

Siksipä turhauduinkin sinun kanssasi keskusteluun, koska et lukenut, mitä kirjoitin (tai ymmärtänyt ja heitit "levelöinniksi"). Et nytkään. Määrällisesti pelejä toki tulee edelleen, mutta ISON rahan saattavat olla pian (5+ v) historiaa, koska (kuten kirjoitin) menossa kenties viimeinen konsolisukupolvi.

Tuossa sinun alemmassa kuvassasi on mukana hardware, joten siitä ei hirveästi tähän asiaan tietoa irtoa. Tietotyö kun elää vielä vahvasti PC:stä ja Macista ja tällä on taas vähän tekemistä $10m+ pelinkehityksen kanssa.

Ylipäätään ylimielisyytesi ja tapasi sivuuttaa kritiikki nopeasti on ollut minulle pettymys. Et sen vertaa jaksa vaivautua ei-perseennuolijoille, että älyäisit erotella asiaa ja sanojaa. Jätetään tähän. Ei maksa vaivaa. Menestystä ja no hard feelings. 

 

9.4.2016 - 18:57

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
MarkusBunders kirjoitti:

Siksipä turhauduinkin sinun kanssasi keskusteluun, koska et lukenut, mitä kirjoitin (tai ymmärtänyt ja heitit "levelöinniksi"). Et nytkään. Määrällisesti pelejä toki tulee edelleen, mutta ISON rahan saattavat olla pian (5+ v) historiaa, koska (kuten kirjoitin) menossa kenties viimeinen konsolisukupolvi.

Jos en sanonut tarpeeksi selvästi, niin siis en usko, että ison rahan pelit ovat historiaa. Uskon kysynnän ja markkinan pysyvän suurena "ei-mobiilipeleille" ja sen takia myös ison rahan pelejä tulevan tulevaisuudessakin (vaikka konsolipelaaminen vähenisi).

Okei joo tossa käppyrässä oli HW mukana, mutta kaikki löytämäni käppyrät joissa eritellään pelialustat näyttivät about samaa suuntaa. Löytyy esim googlekuvahaulla "Gaming market growth".

Tossa muuten ihan mielenkiintoinen artikkeli: https://opengamingalliance.org/press/details/core-gamers-are-expected-t…

 

Ylimielisyydestä: Lähdin hyvin nöyrästi väittelemään kanssasi ekalla kerralla ja myös tokalla kerralla, kun palasit "asuntosijoittajana", tää fakta on helposti nähtävissä ihan vaan selailemalla tätä blogia taaksepäin. Vasta kuin osottautui, että sun kanssa on mahdotonta käydä normaalia väittelyä, totesin etten enää jaksa väitellä kanssasi. Sinä pidät tätä nyt ylimielisyytenä, eikä se mua haittaa. Oikeastaan se haittaa, että mä tuhlaan vielä aikaani suhun.

9.4.2016 - 19:15

Turms

-10
Liittynyt:
10.1.2015
Viestejä:
668

Ai Dharma ei selvittyään muistanutkaan luvanneensa häipyä iäksi :)

Minun mielestäni D:n ongelma näissä väittelyissä on se, että hänen täytyy aina ottaa joku äärimmäinen kanta. Osoittaa sillä olevansa muita etevämpi. Joskus tuo kanta saattaa olla ihan mielenkiintoinenkin, ja suht hyvin perusteltu. Useimmiten kuitenkin käy niin, että pakkomielteisessä halussaan olla visionääri D keskittyy tutkimaan asiaa tasan niin kauan, kunnes löytää jonkun radikaalin näkökulman, jolla erottua massasta. Ja hirttäytyy sitten siihen, kykenemättä ymmärtämään tai edes lukemaan muiden viestejä. D ei koskaan muuta mieltään, vaikka olisi kuinka ilmiselvästi väärässä. Saattaa kyllä sitkeästi kaivaa omaa, hätäisesti valittua kantaansa tukevia aihetodisteita kuin paraskin salaliittoteoreetikko.

Tällä kertaa D sai artikkelin luettuaan päähänsä että menossa on "viimeinen konsolisukupolvi". En todellakaan ymmärrä miten, mutta en olekaan visionääri vaan perseennuolija :)

9.4.2016 - 18:37

JR

+5390
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1623

Täällä on käyty nopeutetulla tahdilla läpi dharman pokeritiedon evoluutiota. Nikit lisääntyvät, ja keskustelu vaihtuu aiheesta keskustelusta dharmasta keskusteluksi. Aina vaan isomman osan dharman viesteistä alkaa täyttää nämä tutut maneerit, eli kuinka ongelma on vastapuolen keskustelijoiden paskuus, miten se ei dharmaa kiinnosta, ja miten hän juuri nyt lopettaa postaamisen iäksi ja pitäkää tunkkinne.

Pitääkö täällä kanssa katsella touhua monta vuotta ennen kuin on aukottomasti todistettu että tästä melusta oli yleiselle keskustelulle paljon enemmän haittaa kuin hyötyä, jotta peli voidaan puhaltaa poikki?

9.4.2016 - 21:28

Rogue

+177
Liittynyt:
9.10.2015
Viestejä:
256
Turms kirjoitti:

Tällä kertaa D sai artikkelin luettuaan päähänsä että menossa on "viimeinen konsolisukupolvi". En todellakaan ymmärrä miten, mutta en olekaan visionääri vaan perseennuolija :)

Sanotaan nyt D:n puolustukseks että tota on ennustanu aika monet muutkin tahot tekno & peli -lehdissä. Ei siis silleen mikään D:n hatusta vetäsemä "äärinäkemys". Mut nähtäväks toki jää onko just tää polvi viimenen "perinteinen" vai miten kehitys etenee.

9.4.2016 - 22:15

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076
Rogue kirjoitti:

Sanotaan nyt D:n puolustukseks että tota on ennustanu aika monet muutkin tahot tekno & peli -lehdissä. Ei siis silleen mikään D:n hatusta vetäsemä "äärinäkemys". Mut nähtäväks toki jää onko just tää polvi viimenen "perinteinen" vai miten kehitys etenee.

Oletan, että tää oli vaan Turmsille tarkoitettu, mutta varmuuden vuoks:

Mäkin uskon, että konsolipelaaminen vähenee huomattavasti tulevaisuudessa.

Vai ovatko ennustaneet, että ison rahan pelit katoavat "ei-mobiilipeli"-sektorilta? Että vaan indie-firmat kehittävät niitä jatkossa pienine budjetteineen? Sitä mä siis epäilen.

 

10.4.2016 - 00:32

Warre-Karhu

+27
Liittynyt:
18.2.2016
Viestejä:
23

Ehkä jonkinlaista kuvaa mitä saattaisi olla tarjolla kymmenen vuoden kuluttua ihan normaali ihmisillekkin peleissä: https://www.youtube.com/watch?v=EkPXLPIbIQY

Tuon laitteen hinta tällä hetkellä on 85k$ ja tietysti tuo nyt ei ihan jokaiseen olohuoneeseen mahdu. Noilta löytyy toinen myös hyvä video missä pelaavat Star Wars Battlefronttia ja tuohan toi ihan erillaista fiilistä pelaamiseen mitä ei koskaan voi saada mobiili puolelta.

10.4.2016 - 12:18

MarkusBunders

+7
Liittynyt:
6.4.2016
Viestejä:
32

JR:

Täällä on käyty nopeutetulla tahdilla läpi dharman pokeritiedon evoluutiota. Nikit lisääntyvät, ja keskustelu vaihtuu aiheesta keskustelusta dharmasta keskusteluksi. Aina vaan isomman osan dharman viesteistä alkaa täyttää nämä tutut maneerit, eli kuinka ongelma on vastapuolen keskustelijoiden paskuus, miten se ei dharmaa kiinnosta, ja miten hän juuri nyt lopettaa postaamisen iäksi ja pitäkää tunkkinne.

Pitääkö täällä kanssa katsella touhua monta vuotta ennen kuin on aukottomasti todistettu että tästä melusta oli yleiselle keskustelulle paljon enemmän haittaa kuin hyötyä, jotta peli voidaan puhaltaa poikki?

Oma kontribuutiosi asiapuolelle? Harvat viestisi ovat lähinnä minun haukkumistani. Esim. aiemmin dissasit minua Jeanislle Pokeritiedon vanhasta keskustelusta, jossa muka "unohdin osingot". Kieltäydyit tuolloin täysin vastaamasta siihen, mitä kirjoitin _odotusarvosta_, joka oli pihvi. Joko et lukenut tai ymmärtänyt tai sitten jostain syystä tykkäät tästä alhaisen tason koulukiusaamisviestinnästä, mikä on yleensä ainoa mitä kirjoitat näihin ketjuihin, missä minä kirjoitan. Miksi ylipäätään kirjoitat niitä. Minä en edes muistaisi olemassaoloasi ilman näitä viestejäsi, joten en ymmärrä, miksi jaksat aina uudestaan muistuttaa itsestäsi tällä tavoin minulle. En muista koskaan kusseeni muroihisi.

Turms:

Ai Dharma ei selvittyään muistanutkaan luvanneensa häipyä iäksi :)

Minun mielestäni D:n ongelma näissä väittelyissä on se, että hänen täytyy aina ottaa joku äärimmäinen kanta. Osoittaa sillä olevansa muita etevämpi. Joskus tuo kanta saattaa olla ihan mielenkiintoinenkin, ja suht hyvin perusteltu. Useimmiten kuitenkin käy niin, että pakkomielteisessä halussaan olla visionääri D keskittyy tutkimaan asiaa tasan niin kauan, kunnes löytää jonkun radikaalin näkökulman, jolla erottua massasta. Ja hirttäytyy sitten siihen, kykenemättä ymmärtämään tai edes lukemaan muiden viestejä. D ei koskaan muuta mieltään, vaikka olisi kuinka ilmiselvästi väärässä. Saattaa kyllä sitkeästi kaivaa omaa, hätäisesti valittua kantaansa tukevia aihetodisteita kuin paraskin salaliittoteoreetikko.

Tällä kertaa D sai artikkelin luettuaan päähänsä että menossa on "viimeinen konsolisukupolvi". En todellakaan ymmärrä miten, mutta en olekaan visionääri vaan perseennuolija :)

Ihan samat  sanat sinullekin. Hirveästi kaikkea eri mieltä olet, mutta et koskaan laita mitään substanssia saati quotea. Alkeellista stigmatisointia, josta ilo on vähissä. Teet juuri sitä, mistä minua syytät, eli oksennat hölynpölyä (minusta) unohtaen täysin sen, että se tuskin kiinnostaa ketään muuta kuin sinua. Ja tästä kaikesta osalle (ainakin) syntyy mielikuva, että minä teen noin. Sama juttu kuin JR:n kanssa, en ymmärrä "kontribuutiosi" merkitystä. Jos jotain skeidaa leikkaisin netistä, niin ei-substanssiviestit.

Jeans:

Ylimielisyydestä: Lähdin hyvin nöyrästi väittelemään kanssasi ekalla kerralla ja myös tokalla kerralla, kun palasit "asuntosijoittajana", tää fakta on helposti nähtävissä ihan vaan selailemalla tätä blogia taaksepäin. Vasta kuin osottautui, että sun kanssa on mahdotonta käydä normaalia väittelyä, totesin etten enää jaksa väitellä kanssasi. Sinä pidät tätä nyt ylimielisyytenä, eikä se mua haittaa. Oikeastaan se haittaa, että mä tuhlaan vielä aikaani suhun. 

Ylimielisyyttäsi on se, että dissaat minua henkilönä ja tilttaat viesteihini joka toinen kerta julkisesti sekä se, että kuittaat ne osat, joita et ymmärtänyt tai lukenut "levelöintinä". Varsinkin kun juuri noihin annoin sinulle sellaista ajateltavaa, mitä et rahoituksen kirjoista ihan heti lue. Tuskin koskaan, koska tiede on aina oikeassa ja ei käsittele spekulatiivisia kysymyksiä mielellään. Eivät varsinkaan oppikirjat, joiden tarkoitus on pelkistää ja yksinkertaistaa, jotta mahdollisimman moni tajuaisi edes jotain.

Vastasin tähän nyt vain sen takia, että en halua, että kenellekään jää mistään paha mieli tai kokee olevansa loukattu tai muuta. Mukaan lukien itseni. Enkä kaipaa tähän mitään vastauksia tai aiheen jatkamista ja minun puolestani nämä viestit voi hyvin poistaa tai mitä tahansa. On selvää, ettei minun tapani kontribuoida ole se, mitä (täällä) kaivataan ja kun tästä ei kenellekään meistä makseta, niin todellakin ei ole mitään pointtia. Vilpittömästi kaikille menestystä ja no hard feelings!

10.4.2016 - 12:49

Rogue

+177
Liittynyt:
9.10.2015
Viestejä:
256
Jeans kirjoitti:

 

Rogue wrote:

 

Sanotaan nyt D:n puolustukseks että tota on ennustanu aika monet muutkin tahot tekno & peli -lehdissä. Ei siis silleen mikään D:n hatusta vetäsemä "äärinäkemys". Mut nähtäväks toki jää onko just tää polvi viimenen "perinteinen" vai miten kehitys etenee.

 

 

Oletan, että tää oli vaan Turmsille tarkoitettu, mutta varmuuden vuoks:

Mäkin uskon, että konsolipelaaminen vähenee huomattavasti tulevaisuudessa.

Vai ovatko ennustaneet, että ison rahan pelit katoavat "ei-mobiilipeli"-sektorilta? Että vaan indie-firmat kehittävät niitä jatkossa pienine budjetteineen? Sitä mä siis epäilen.

 

Kyl mä jossain muistan tollasenkin ennustuksen nähneeni, mutta kaikkeahan aina joku ennustaa. Tuskin mikään konsensusnäkemys siis. Pääasiassa ollu erilaisia spekulaatioita siitä, miten nää nykyisenlaiset pelilaatikot häviää olohuoneista kun tekniikka integroituu näyttöön/telkkariin, raudan updeittaaminen kömpelösti 7 vuoden välein käy kannattamattomaks vs. PC-puolen jatkuvuus/joustavuus, kaikki sisältö striimataan netin kautta (täähän paljolti jo nyt, ite ostan melkeen kaikki pelit suoraan Play-storen alennuksista) jolloin boksille vähemmän tarvetta jne.

En silti sano etteikö D:n esittämä skenaario vois olla mahdollinen jos jokin tietty kehityskulku aktualisoituu. Isojen pelien on äärimmäisen tärkeetä myydä hirveellä volyymilla ja jos mobiilipuoli haukkaa niiltä markkinaa, niin jossain vaiheessa voi tulla vastaan piste, jossa ei tosiaan oo enää järkevää upottaa hirveitä masseja kehitykseen. Erityisesti jos mobiilimarkkina kasvattaa kokonaispelimarkkinaa vielä reilusti esim. sitten kun Kiinassa ja Intiassa kaikilla on riittävä rauta älypuhelimissaan ja mobiili muuttuu siten suhteellisesti houkuttelevammaks. Kiinassahan ymmärtääkseni konsolit oli pitkään tuontibannissa ja nyt alkanu joitain vuosia sitten vähän vapautumaan (kai?). Paljon voi ratkasta omaksuuko kiinalaiset konsolipelaamista missä määrin lähitulevaisuudessa ja kumpaa intialaiset painottaa sitten kun massoilla on varaa valita. 

Tässä jonkinlainen yhteenveto Kiinan hämärästä suhtautumisesta pelaamiseen. En tiiä onko tullu muutoksia vuodesta 2013.

http://www.engadget.com/2013/01/30/china-console-ban/

10.4.2016 - 12:47

Turms

-10
Liittynyt:
10.1.2015
Viestejä:
668

Parahin Dharma: Oletko miettinyt mistä johtuu ettei oikein kukaan jaksa väitellä sinun kanssasi? Oletko miettinyt voisitko tehdä tälle asialle jotakin? Vai onko mielestäsi kysymys tosiaan pelkästä ilkeydestä ja koulukiusaamisesta?

10.4.2016 - 12:58

RVP

+15
Liittynyt:
18.12.2014
Viestejä:
19

Nyt kun trollit on saatu takas sillan alle (toivottavasti) ja keskustelukin siirtynyt mukavasti omalle osaamisalueelle niin uskaltaa tulla kommentoimaan.

Tässä pelialan keskustelussa näyttää vallitsevan ihan globaalisti semmonen käsitys, jota ite pidän harhana, että millon mobiili kasvaa tai PC tekee comebackia tai on tulossa uus konsolisukupolvi tms. niin sen täytyy olla niiltä toisilta pois.

Mun näkemys on, että nää kolme kilpailee keskenään paljon vähemmän kun miltä se ekaks vaikuttaa.

Pelit, pelaajat itessään ja ne tilanteet missä pelataan jakautuu aika nätisti näihin kolmeen kategoriaan, vaikka on niissä tietysti overlappia.



Hardcore:

Käytännössä noi kaikki tän threadin aikasemmat esimerkit, PC-singleplayerit, netin yli pelattavat multiplayerit jne.



Mid-core:

Vähän kärjistettynä ne mitä voi pelata kaverin kanssa sohvalla ja vähän helpommin lähestyttävät hardcore-pelit.



Casual:

Lähinnä mobiilijutut ja tyyliin pasianssi.

 

 

PC:t on jo nyt siirtyny enemmän ja enemmän läppäreihin ja mäkkeihin ja hardcore-pelaaminen on varmaan yks merkittävimmistä syistä mikä pitää pöytäkonemarkkinat elossa.

PC on aina ollu suorituskyvyssä edellä ja en nää miten se tulis muuttumaan. Siellä missä on suorituskyky, tullaan vähän väkisinkin kehittämään uusimmat teknologiset harppaukset grafiikoiden yms. osalta. Varsinki tämmösten asioiden kanssa ku VR, se tulee pakosti viemään sen kilpailun kovimman kärjen tapahtumaan sinne.

Kilpapelaaminen on vihdoin breikkaamassa ja tulee pitää PC:n korkeella. Se näyttää tapahtuneen tän Free to Play -trendin kautta joka hiottiin mobiilissa jo Clash of Clansien yms. kautta kuntoon. Eli barrier of entry saadaan käytännön nollaan ku peli on ilmanen ja sitä kautta käsittämättömän suuret Aasian markkinat mukaan. Siihen lyödään päälle ladder-mekaniikat missä jokanen pelaaja pystyy suoraan kilpailee omalla tasollaan ja pyrkii samalla niitä tasoja ylöspäin. Ja siellä ihan ylimmällä tasolla homma on huippu-urheiluun rinnastettavaa ja turnauksien palkintorahat alkaa pikkuhiljaa heijastaa sitä.

Viime vuonna jo kolmella näistä PC:n free to play -peleistä oli yli miljardin revenue ja luultavasti 95% tänkään threadin lukijoista ei oo ees kuullu noista kahesta, jos nyt edes League of Legendsistä.

Hardcore-yleisön nälkä on niin kova, että vaikka sijottajien rahahanat jostain käsittämättömästä syystä menis kiinni, kyllä ne osaavat studiot saa ne kalkut kasaan viimeistään kickstartterista tms.

 

 

Mobiilin puolella tablettipelaaminen kilpailee ehkä enemmän tosta Mid-coresta konsolien kanssa, mutta puhelimien osalta ne painii ihan omassa sarjassaan. 

Aina tulee olemaan kysyntää lyhyiden sessioiden peleille mitä voi pelata missä vaan, koska vaan, ja sinne väliin PC ja konsoli ei tuu koskaan samalla tavalla mahtumaan, vaikka on se pasianssi vieläkin Suomen suosituin peli. Varsinki nyt kun stigma pelaamisesta on käytännössä kokonaan poistunu ja perheenäidit yms. on noiden suurimpia kuluttajia.

 

 

Konsolilla on ehkä se vaikein paikka tossa välissä kun se joutuu kilpailemaan sekä ylös, että alaspäin tossa hierarkiassa, mutta en usko että se on mihinkään katoomassa. Ei suurin osa ihmisistä vaan koskaan tuu pitämään yllä jotain viimesimmän mallin gaming-PC:tä ja yhtälailla semmonen sosiaalinen sohvapelaaminen on tabletilla aika kaukana konsolista.

Piratismi oli varmasti yks iso syy miks ison rahan singleplayerpelit niinku GTA siirty ensisijasesti konsolille, mutta multiplayerin osalta piratismi näyttäs olevan ratkastu jo aikaa sitten ja GTA:kin on siirtyny viimesimmässään jo multiplayeriin ja seuraavaan on tulossa oikeen rahan pokeripelit yms.

Yksittäiset pelit niinku GTA on varmasti liikuttanu konsolipelimyyntien viisaria todella merkittävästi ihan vaan siks että se on portattu PC:lle vasta vuoden myöhemmin tms.

Ja koska Microsoft ja Sony saa automaattisesti monopolijakelun niiden omille konsoleilleen, niillä on valtava insentiivi haalia uusia asiakkaita käytännössä keinolla millä hyvänsä. Se näkyy siinä että ne tarjoaa isoja diilejä pelifirmoille siitä, että ne saa väliaikaset exclusive-oikeudet näihin ison tuotannon peleihin. Hyvänä esimerkkinä tää Remedyn uusin Quantum Break, mitä varten on tuotettu omaa TV-sarjaa jne.

Se myös tarkottaa sitä että ne voi myydä niiden laitteet nollamarginaalilla tai vaikka tappiolla.

Ja siitä päästään sujuvasti VR:ään.

 

PlayStation VR:stä saa tästä videosta aika hyvän kuvan. Eli lokakuussa ilmestymässä ja hintaan 400 dollarii/euroo, missä on mukana ite VR-lasit ja se konsoli. Tätä kun vertaa siihen että lähtis ostaa Oculus Riftin tonnilla ja siihen päälle kunnon PC:n toisella tonnilla, niin eiköhän se VR:n mid-core oteta tolla haltuun.

 

 

Näillä kaikilla kolmella genrellä on edessä VR-harppaus ja en nää, että se välttämättä merkittävästi muuttais näitä asetelmia.

Samsungilla on käynnissä iso pushi niiden omille mobiili-VR-laseille eli Gear VR:lle. Massiivinen kampanjana, missä saa noi parin huntin lasit kaupan päälle kun ostaa niiden uuden Galaxy S7 -puhelimen. Google puolestaan spämmää niiden överihalpisratkasua eli Cardboardia pitkin maailmaa. Mäkkäri ja kokis on jo hahmotellu miten ne saa niiden pahveista ilmaset VR-lasit asiakkailleen.

Jos jollekki ei oo tuttua miten tää mobiili-VR toimii, niin sinne laseihin vaan sujautetaan se oma kännykkä missä pyörii peli/äppi ja puhelimen gyrometrien ja noiden kalliimpien lasien omien sensorien avulla tiedetään et mihin päin katot jne. Näyttöjen resoluutiohan puhelimissa on nyt jo parempi ku esim. noissa Oculus Rifteissä, mutta suorituskyky on vielä iso haaste monimutkasemmille 3D-peleille. 

Mobiili tulee olemaan valtaosalle ensikosketus VR:ään. Ja veikkaisin että esim. lentokoneiden entertainment systemeissä kun on siirrytty vanhasta sisäänrakennetusta kosketusnäytöstä pikkuhiljaa iPadiin, niin siitä seuraava steppi on että istutaan VR-lasit päässä ja se tulee luultavasti olemaan helpoin toteuttaa mobiilin kanssa, kun ei tarvii samalla tavalla johtoja ja voi käyttää omaa puhelinta jne.

 

Tappaako VR sit kaiken perinteisen, näytöillä ja telkkareilla tapahtuvan PC- ja konsolipelaamisen? Tuskin sekään tapahtuu ainakaan millään vähänkään lyhyemmällä aikavälillä. Niinku noista tän threadin esimerkeistä näkyy niin vähintäänkin tommonen nostalgiannälkä ja se yksinkertanen fakta, että kaikki pelimekaniikat ei vaan tuu soveltuu VR:ään, tulee pitää sen aika pitkään elossa. Ehkä sit ku voit sun Augmented Reality-piilolinsseillä pelata sitä Panzer Generalia ajatus-kontrolleilla.

 

Hups, tarkotus ei ollu kirjottaa mitään waitbutwhy-blogia mut lähti vähän lapasesta.

10.4.2016 - 14:15

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076

Kiitos mielenkiintoisesta setistä RVP. Uskotko, että mobiili-VR tulee pyörimään ihan omilla appeilla, vai tuleekohan kännyköihin tarpeeksi tehoja (vai onko jostain muustakin kiinni), että yksi pelintekijä voisi kehittää saman pelin kaikkiin eri virtual reality-alustoihin, vähän niin kuin nyt kehitetään sekä konsoleille että PClle?

10.4.2016 - 16:06

Anssi A

+506
Liittynyt:
29.3.2015
Viestejä:
471
RVP kirjoitti:

 

Piratismi oli varmasti yks iso syy miks ison rahan singleplayerpelit niinku GTA siirty ensisijasesti konsolille, mutta multiplayerin osalta piratismi näyttäs olevan ratkastu jo aikaa sitten ja GTA:kin on siirtyny viimesimmässään jo multiplayeriin ja seuraavaan on tulossa oikeen rahan pokeripelit yms.

Viime aikoina muuten noi kopiosuojaukset on kehittynyt aika paljon. Indiepelit varmaan kärsii piratismista enemmän kun ei jollain 2 hengen studiolla oo varaa alkaa hommata tollaista (ei mitään hajua paljon se maksaa tai kuinka vaivalloinen se on rakentaa peliin).

http://kotaku.com/pirates-worried-that-pc-games-are-becoming-too-hard-t…

http://www.tweaktown.com/news/49910/far-cry-primal-new-tomb-raider-join…

10.4.2016 - 20:47

RVP

+15
Liittynyt:
18.12.2014
Viestejä:
19
Jeans kirjoitti:

Kiitos mielenkiintoisesta setistä RVP. Uskotko, että mobiili-VR tulee pyörimään ihan omilla appeilla, vai tuleekohan kännyköihin tarpeeksi tehoja (vai onko jostain muustakin kiinni), että yksi pelintekijä voisi kehittää saman pelin kaikkiin eri virtual reality-alustoihin, vähän niin kuin nyt kehitetään sekä konsoleille että PClle?

 

Ehdottomasti tulee pyörimään kaikilla alustoilla ja noi pelinkehityksen työkalut on vahvasti siirtyny viime vuosina tommosiin keskitettyihin ratkasuihin ku Unity, Game Maker: Studio ja Unreal Engine, mistä pystyy samasta koodista puskee ulos PC, Mac, iOS, Android, konsolit ja vaikka Windows Phonen jos tahtoo.

Mutta siinä on kuitenkin pelimekaniikkojen ja suorituskyvyn kanssa aika paljon ratkastavaa ja se tulee rajottaa varsinkin tätä ekaa sukupolvea näistä peleistä. Alku tulee melko varmasti suosimaan pelimekaniikkojen puolesta niitä pelejä mitä voi luontasesti pelata istualtaan paikallaan, ja kontrollien pitää olla varsinkin mobiilin puolella niin yksinkertasia, että niitä pystyy käyttää pään liikkeillä ja maksimissaan sillä sivunapilla mikä niissä mobiili-VR-laseissa on.

PC:n ja konsolien puolella tulee alkuun jo aika standardiks joku puikko yhessä tai molemmissa käsissä millä sitä pystyy ohjaamaan, ja niitä on tulossa (ja jo olemassakin) mitä pystyy mobiiliin liittää bluetoothilla tms. Mut se on taas yks lisästeppi käyttäjälle ja ainakaan noiden Cardboardien kanssa se tuskin tulee validiks vaihtoehdoks kontrolleille.

Suorituskyvyn puolella oon nähny jo aika vakuuttavaa Suomessa tehtyä teknologiaa millä pystytään noilla uusimmilla puhelimilla tekee todella monimutkasta 3D-ympäristöä optimoidusti piirtäen, mutta se on vielä betassa ja vaatii lisäks käsittääkseni jotain streamausta netin yli yms.

Luultavasti siis tää eka kultaryntäys mobiililla tulee suosimaan todella kevyitä ja simppeleitä 3D-pelejä ja ns. 2.5D-pelejä eli semmosia pelejä mitkä piirretään perspektiiviin niinku se ois 3D:tä, mutta graafisesti se on vaan 2D-spritejä ja siinä ei tarvii mallintaa sitä monimutkasta 3D-ympäristöä.

 

Mutta toistaseks niitä pelejä missä noi kaikki ominaisuudet yhdistyy on niin vähän, että käytännössä mitään tarjontaa ei vielä oo. Ja sitä ei millään varmuudella taida kukaan tietää, että mitä sieltä on tulossa. Rinnastaisin sen tilanteen johki vuoden 2007 App Storeen, mihin noi Angry Birdsit ja muut pääs livahtamaan. Latu on auki, hiihtäjiä on vähän ja ne on vielä kovin huonokuntosia. Sieltä ne kuitenkin tulee.

19.4.2016 - 23:14

Valpuri

+9
Liittynyt:
25.11.2014
Viestejä:
78

Tulipa eilen pohdittua tällaista kansantaloustiedettä sivuavaa asiaa, josta täälläkin on ollut puhetta, eli työelämän murrosta ja sitä, mihin suuntaan ollaan menossa. 

Olen jo aiemmin kirjoitellutkin työvoiman kolmesta sektorista (https://en.wikipedia.org/wiki/Three-sector_theory) Tuo on hyvä vilkaista, jos minun aiemmat höpinät ovat menneet ohi. Tyypillisestihän puhutaan siitä, kuinka robotisaatio tulee viemään meidän työt ja kohta ollaan kaikki työttömiä. Tämä on mielestäni harhaluulo, johon on sorruttu jo maataloustuotanno koneellistumisen ajoista asti. Ei työ mihinkään lopu, vaan se muuttaa muotoaan. 

Eilen tulin laskeskelleeksi hieman youtubettajien tienestejä, kun mietin suomalaisen hydraulic press miehen youtube kanavan hurjaa viraali-ilmiötä. Jopa Obama (tai joku white housen tiedottajista) oli linkannut tämän suomalaisen videon White Housen FB -sivuilla. https://www.youtube.com/channel/UCcMDMoNu66_1Hwi5-MeiQgw

Tänään hydraulic press channelillä on yli 50 000 000 näyttökertaa. Kanava on ollut pystyssä vasta puoli vuotta. Ihan kiva suoritus suomalaiselta rallienglantia puhuvalta rasvanäpiltä, eikös vaan? Laskeskelin, että tuollaisella näyttökertoja tienailee jo Between $68,000.00 USD - $170,000.00 USD. Tuollainen summa alkaa olla jo ihan varteenotettavaa tuloa puolen vuoden duuneista. Voisi myös olettaa, että näyttökerrat tulevat vielä kasvamaan tästä, ja vuositienestit voivat nousta vielä selvästi korkeammiksikin.

Youtuben kovin yksityishenkilö on Forbesin tietojen mukaan ollut viimevuonna Ruotsalainen Felix Kjellberg, joka arvioiden mukaan tienasi kanavallaan $12 miljoonaa USD. Kjellberg pelaa ja kommentoi kanavallaan videopelejä. 

Kerrottakoon samalla, että kuvasin itse 2014 lopussa Supercellin toimeksiannosta samaa työtä tekevää kaveria vapaassa pudotuksessa Malmin lentokentällä. Tämä kaveri oli saanut miljoona subscriberiä täyteen kanavallaan, ja Supercell päätti kutsua tubettajan Suomeen palkintomatkalle. Kuvaamame videon voi nähdä täältä https://youtu.be/w9PUsPlqzB8 Nyt Chief patilla on jo 1,8 miljoonaa tilaajaa, sekä 388 miljoonaa näyttökertaa. Tuolla määrällä tienaakin sitten jo arviolta $527,680.00 USD - $1,319,200.00 USD.

No, mikä mun pointti on? Pointti on se, että kun perinteinen ruumiillinen työ vähenee, syntyy uusia aktiviteettejä, joiden ympärille ihmisten elämät keskittyvät. Syntyy eräänlainen virtuaalielämä, jossa työ ei enää palvele enää mitään reaalielämän osa-alueita. Työ – tässä tapauksessa videopelien pelaaminen ja kommentoiminen youtubessa – saattaa palvella yksinomaan virtuaalielämää itseään. Lienee hieman luokittelukysymys, pitäisikö tällainen luokitella kvartääriin sektoriin, vai pitäisikö tälle jo kehittää kokonaan uusi kvintäärin sektorin luokka erottamaan tällaisen työn perinteisestä IT -sektorin työstä? ks. https://en.wikipedia.org/wiki/Quaternary_sector_of_the_economy



Minä ennakoin, että tulevaisuudessa Ihminen tulee viettämään lähestulkoon koko elämänsä jossain mielessä virtuaalimaailmassa. Virtuaalimaailmassakin tehdään taatusti töitä. Toki voi olla hieman vaikeaa sanoa, tulemmeko silloin elämään enää nykyisen kaltaisessa markkinataloudessa.

20.4.2016 - 09:43

asikainl

+69
Liittynyt:
1.7.2014
Viestejä:
101
Valpuri kirjoitti:

Tänään hydraulic press channelillä on yli 50 000 000 näyttökertaa. Kanava on ollut pystyssä vasta puoli vuotta. Ihan kiva suoritus suomalaiselta rallienglantia puhuvalta rasvanäpiltä, eikös vaan? Laskeskelin, että tuollaisella näyttökertoja tienailee jo Between $68,000.00 USD - $170,000.00 USD.

EI ihan summat täsmää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041921441370_uu.shtml

20.4.2016 - 14:22

Valpuri

+9
Liittynyt:
25.11.2014
Viestejä:
78

 

asikainl kirjoitti:

 

Valpuri wrote:
Tänään hydraulic press channelillä on yli 50 000 000 näyttökertaa. Kanava on ollut pystyssä vasta puoli vuotta. Ihan kiva suoritus suomalaiselta rallienglantia puhuvalta rasvanäpiltä, eikös vaan? Laskeskelin, että tuollaisella näyttökertoja tienailee jo Between $68,000.00 USD - $170,000.00 USD.

 

EI ihan summat täsmää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016041921441370_uu.shtml

Jaa, onpas kumma, että ilmoittavat tuolla tavalla. Kai tuossa on monta vaihtoehtoa, kuten se, että eivät halua ilmoittaa tuloa, tai että ovat alkaneet youtube partneriksi vasta todella myöhäisessä vaiheessa tai sitten toki sekin, että laskutapani oli jotenkin virheellinen?

http://youtubemoney.co

Tuo oli laskuri jonka pohjalta esitin arvioni tuloista. 



https://socialblade.com/youtube/c/hydraulicpresschannel

Tuossa toisen toimijan esittämiä arvioita tuloista. 

Nuo arviot ovat kyllä todella kaukana siitä, mitä tuossa iltalehden jutussa puhutaan.

20.4.2016 - 18:19

asikainl

+69
Liittynyt:
1.7.2014
Viestejä:
101

En mäkään usko että tuo Iltiksen juttu pitää paikkaansa. Tai siis että siinä ei ole otettu huomioon jo tienattuja, mutta ei vielä maksettuja partnerimaksuja. Yleinen nyrkkisääntöhän juutuupin videioista on että 1000 katselukertaa = $1. Tuo toki vaihtelee ja todellisuudessa ison osan kanavien tuottoja tekevät joko A) sponsorit tai B) katsojien lahjoitukset.

21.4.2016 - 01:53

Jeans

OP
+2316
Liittynyt:
7.7.2014
Viestejä:
1076

Case DNA

Kävin jonkun aikaa sit tapaamisessa varainhoitajan kanssa, joka keräs rahaa fundiin, jonka pääideana oli ostaa omistusta DNAsta Findan ja PHPn kautta. Tässä toivottu skenario olisi, että tasaisen osinkovirran lisäksi, DNA listautuisi jossain vaiheessa pörssiin. Jos sitä ei tapahtuisi, niin kerättäisiin tarpeeksi suuri possa, jonka voi sit myydä kalliimmalla, yhdellä kerralla pois. Hänellä oli näyttää tuottohistoriaa aiemmista samanlaisista fundeista, jotka biittasivat indeksin mennentullen. Hyvän myyntipuheen jälkeen idea kuulosti hyvältä, mutta aloin miettimään, että miksi maksaa jollekkin 20% voitoista jostain, jonka voi käytännössä tehdä itse. Jälkeenpäin ajateltuna tuo tuottohistoria ei hirveästi muuta todista, kuin että satuttiin omistamaan oikeata toimialaa oikeeseen aikaan. Katsokaa vaikka Elisan pörssikäppyrää. Päätin kuitenkin nyt lähteä penkomaan ideaa tarkemmin. Uskon, etten ole ensimmäinen, joka näin on tehnyt, joten jos joku palstalta tietää enemmän, saa mielellään kertoa/korjata. DNA muodostui aikoinaan usean puhelinyhtiön fuusiona, mm. Akin artikkelista tutun KPYn. Omistus on pikkuhiljaa konsolidoitunut, ja tällä hetkellä Suurimmat omistajat-lista näyttää tältä:

Finda Oy 49,85%, PHP Holding 37,52%, Ilmarinen 5%, Anvia 3,47%, Lohjan Puhelin Oy 2,6%

Koska DNA ei ole listattu pörssiyhtiö, sen market cap ei ole missään selvillä. Lähden siis selvittämään sitä listaamattomien osakkeiden Findan ja PHPn kautta.

PHP omistaa 11me edestä kiinteistöjä ja 18me edestä rahoitusomaisuutta, mutta jätetään nää kokonaan pois ja keskitytään pelkkään DNAhan, nää voi pitää sit bonuksena. Pienenä twistinä PHP omistaa myös 24,5% Findasta. PHPn nykyinen osakkeen hinta on 665 euroa, ja näitä löytyy yhteensä 202254 kpl. Market capiksi tulee siis 134,5me. Sen lisäksi PHPllä on 155me velkaa.

Findan osakkeen hinta on 18,7 euroa ja osakemäärä 13617236. Market cap siis 254,64me. Velkaa Findalla on 170me.

Eli ostamalla 100% PHPstä ja 75,5% Findasta omistetaan sekä PHP ja Finda kokonaan, ja niiden kautta 49,85%+37,52%=87,37% DNAsta. Tähän menee rahaa 134,5me+155me+0,755*(254,64me+170me)=610,1me

Koko DNAn market capiksi saadaan siis 610,1me/0,8737=~698me

Nyt voimme vertailla DNAta esimerkiksi Elisaan vuodelta 2015:

EV/Sales: Elisa 4,32 DNA 1,34

EV/EBITDA: Elisa 12,7 DNA 4,9

EV/EBIT: Elisa 21,1 DNA 15,4

P/E: Elisa 22,6 DNA 14

Kaikilla mittareilla näyttää halvemmalta, mutta selkeesti kahdella ekalla. Jostain syystä DNAlla on huomattavasti korkeampi D&A ja CAPEX. Elisalla liikkuu 13% luokassa liikevaihdosta, kun DNAlla se on yli 18%. Tää on tosin vienyt sen verran aikaa, että se miksi DNA sijoittaa huomattavasti Elisaa enemmän tulevaisuuteen jää toiseen kertaan selvitettäväksi. Jos DNA pääsisi samaan tasoon Elisan kanssa tässä, sen valuaatio olisi kaikilla mittareilla yli tuplasti halvempi. Nykyiselläänkin se on selkeästi halvempi. Tähän vielä bonuksena PHPn ja Findan muut pikkuomistukset, jotka tulee kaupan päälle.

Sit kuitenkin huonot uutiset:

Vaikka huhuja on pyörinyt, ei ole mitään takeita, että DNA missään vaiheessa listautuisi pörssiin. Findan ja PHPn osakkeet ovat listaamattomina huomattavasti Elisan osakkeita epälikvidempiä, ja kaupankäyntikulut huomattavasti korkeammat. Jotkut pyörittävät myös itse Findaa ja PHPtä, ja siihen menee turhia lisäkuluja.

Huono kehitys pörssilistautumisen kannalta tapahtui tänä vuonna 4.3. kun Finda päätti lähteä laajentumaan käytännön pelkästä DNAn holdingyhtiöstä vaihtamalla 13% osakkeistaan 42% osuutta Anvia Telecomia vastaan.:

“Tavoitteenamme on kasvattaa omistaja-arvoamme pitkäjänteisesti sekä mahdollistaa sijoitusstrategiamme toteuttamisen myötä hyvä ja tasainen osinko osakkeenomistajillemme. Haluamme myös aktiivisesti hajauttaa sijoitusportfoliotamme. Näihin tavoitteisiin pyrimme sijoittamalla ICT-alan ja korkean teknologian kasvuyrityksiin, mihin omistusosuuden hankkiminen Anvia Telecomista istuu erinomaisesti”, sanoo Finda Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Leino.”

Ei hyvä.

Mitä mieltä ootte keissistä? Onko joku, joka on analysoinut sitä syvemmin? Voisin kuvitella, että Aki on ainakin joskus käynyt näitä läpi.

 

Ja Valpuri hyvää pohdintaa, mulla oli joitain keloja asiasta, mutta jää toiseen kertaan.

21.4.2016 - 09:28

JR

+5390
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1623

Mistä saat "PHPn nykyinen osakkeen hinta on 665 euroa"?

Privanetin markkinapaikalla tällä hetkellä on PHP:lle 12 kappaleen ostolaita 882 EUR, ei myyntilaitaa. "Noteerauksena" 960 eur, en tiedä olisko se sitten viimeisin heidän kautta tehty kauppa? Joka tapauksessa 665 on pahasti alakanttiin.

http://www.privanet.fi/

21.4.2016 - 10:13

Straight8

+50
Liittynyt:
23.3.2015
Viestejä:
59

Näyttävät tekevän kauppaa 665 euron hinnalla "palvelupisteessään"..

http://php.fi/omistajille/tietoa-osakkeesta/osakkeen-suorakauppa/kaupan…

"Suorakaupassa osakkeet ostaa PHP Liiketoiminta Oyj, jonka asiamiehenä toimii Aalto Trading Oy. PHP Liiketoiminta Oyj myy ostamansa osakkeet edelleen arvopaperimarkkinalaissa (26.5.1989/495) tarkoitetuille kokeneille sijoittajille." Voikohan tuolla statuksella oleva sijoittaja ilmoittaa tuonne oman ostohintansa? Nyt kauppaa on tehty pitkään 665 eurolla..

 

 

 

21.4.2016 - 10:36

JR

+5390
Liittynyt:
30.6.2014
Viestejä:
1623

Kuulostaa siltä, että PHP armeliaasti tarjoutuu ostamaan osakkeet halukkailta törkeään alihintaan, ja osakkeet päätyvät jollekin hallituksen kavereille tms...