Nordic American Tankers(NAT) on laivanvarustamo, joka omistaa 22 suezmax öljytankkeria. Yrityksen kurssi on nyt 11,50$.
Tässä yrityksen tulostietoja viime vuoden lopulta:
Q4 2014(M$)
Tulot kokonaisuudessaan: 95,3 (Keskimääräinen päivähinta 24000$)
Laivojen suorat operointikustannukset: -52,2
--------------------------------------------------
Nettotuotot: 43,1
Operatiiviset kulut -39,8
Muut kulut -2,3
--------------------------
Tulos 1,0
Tulos per osake 0,01
Vuosi 2014 yhteensä (M$)
Tulot kokonaisuudessaan: 351,0
Laivojen suorat operointikustannukset: -199,4
--------------------------------------------------
Nettotuotot: 151,6
Operatiiviset kulut -156,4
Muut kulut -5,4
--------------------------------
Tulos -10,3
Tulos per osake -0,12
Alalla muutama edellinen vuosi on ollut kauheaa persnettoa. Vuoden 2013 tulos per osake oli -1,64 $ per osake.
Tämä vähän analysoitu firma antoi eilen jonkinlaisen posarin, johon osake ei ole vielä reagoinut. Se johtuu minusta merkittävältä osin öljyn contango ilmiöstä, jonka johdosta joulukuussa tomitettava WTI öljy on joulukuussa toimitettuna noin 9$ kalliimpaa barrelilta kuin nyt huhtikuussa, Brentilla ero 5,5$. Kun yksi suezmax vetää 160000 dwt eli noin 1,18 M barrelia, öljyä kannattaa varastoida laivoissakin.
Nyt vielä samaan aikaan USA:n öljyvarastot ovat lähestymässä piripintaa, tankkereiden, jotka toimivat hyvin kelluvina varastoina kysyntä on räjähtänyt ja päivähintataso on noussut noin 40 %. Tankkereiden päivämarkkinahinnan nousun pystyin varmistamaan myös muista lähteistä.
Eilen Nordic American Tankers raportoi, että sen keskimääräinen päivähinta Q1 2015 on arviolta 35000$, firma vuokraa laivat suoraan spot-markkinaan, joten minusta tulojen pitäisi nousta nopeasti vastaavasti, jotain tämän näköistä voisi ehkä olla lähiaikoina luvassa:
Q1? (M$)
Tulot kokonaisuudessaan: 139,0 (Keskimääräinen päivähinta 35000$)
Laivojen suorat operointikustannukset: -53
--------------------------------------------------
Nettotuotot: 86
Operatiiviset kulut -40
Muut kulut -2
-------------------------------------------------------
Tulos: 44
Tulos per osake 0,44 (neljännesvuositasolla)
Tulos näyttää nousevan rajusti, ei siinä kaikki, eilen NAT ilmoitti myös korottavansa osinkoa, joka on nyt ennen korotusta 0,22 $ per neljännes eli 7,6 % eilisen kurssille. NATin osinko vaihdellut rajusti, joten osinko voi hyvin nousta kymmeniä prosentteja. Viimeisen 10 vuoden aikana yrityksen osinko on vaihdellut välillä 0,12 -1,88 $, aika lailla suoraan sisään tulevan kassavirran mukaan. Samoin NATin tulos on vaihdellut rajusti.
Firman toimari kertoi muuten ostaneensa juuri itse puolella miljoonalla osakkeita. Samaan aikaan NATilla on noin 9 % osakkeista myyty lyhyeksi, lievä short squeeze voi myös olla tulossa.
Jos kyseessä ei olisi laivanvarustusala, joka on valtavan syklinen, en uskoisi omaan analyysiini ja siihen että kurssi ei ole vielä enempää reagoinut. Menneisyyden perusteella varustamojen kurssit voivat nousta valtavasti lyhyessä ajassa ja taas romahtaa. Toisaalta mm. porauslautta-alan kriisiyhtiöt Seadrill ja TransOcean pelottavat sijoittajia pois tankkerialalta, vaikka kyseessä on ihan eri bisnes.
Toisaalta eihän pikkufirmat (NATin markkina-arvo nyt niukasti alle miljardi) paljonkaan osaavia analyytikkoja kiinnosta ja öljytankkerit ovat olleet pitkään niin alamaissa, että usko on kadonnut. Lisäksi NATin tulosraportti on hiukan kryptinen, tulot ja menot pitää yhdistää kahdesta eri taulukosta. Toisaalta varustamobisnes on kyllä hyvin simppeli analysoitava. NAT toimii myös suoraan spot-markkinassa toisin kuin osa muista firmoista, jotka tekevät time charteria. Spot markkinassa toimiminen tarkoittaa, että tulot nousevat ja laskevat hyvin nopeasti, kun jokainen matka on uusi kauppa.
Firmasta vielä, Nordic American Tankers on toiminut jo vuosikymmeniä ja myös taseeltaan ihan hyvässä kunnossa, toisin kuin osa muista varustamo firmoista. Laivoja oli vuoden 2014 lopussa taseessa 910 M$ arvosta ja nettovelat olivat 85 M$. Yritys on juuri tilannut kaksi uutta laivaa. Kuitenkin taseen puolesta osinko voi nousta ihan miten vaan. Yrityksen tasearvokin on 9,9 $ osake, vaikka suuri osa laivoista lienee taseessa alle jälleenmyynti- ja romutushinnan.
Onko tämä liian hyvää ollakseen totta??? Mistä sitä tietää. No, ostin kuitenkin eilen illalla pre-market laidan tyhjäksi järkevältä kurssitasolta ja juuri äsken lisää. Nyt lyhyessä salkussa on iso positio öljytankkereita ja toivon kurssin nousevan. Aika näyttää miten käy.
Ylläkirjoitettu on ihan puhtaasti omaa analyysiä.