Varmasti nousee mukavasti maanantaina. Itse taidan myydä vähän osaketta lisää. Tämä oli vasta SEC sovittelu. En osaa arvioida oikeusministeriön rikossyytemahdollisuuksia, mutta olen aika varma, että Tesla ja Musk joutuvat maksamaan korvauksia tapahtuneesta vahingoista joillekin sijoittajille. Tosin nämäkin jäävät varmasti parhaimmillaankin alhaisiin satoihin miljooniin dollareihin, eivätkä napsu kovin nopeasti. Teslalla tuntuu olevan kassakriisi, joten jopa miljardin maksaminen vuosien päästä voi olla parempi vaihtoehto kuin satojen miljoonien maksaminen heti sovittelulla.
Bloombergin Matt Levine on ehkä seuratuin toimittaja tässä asiassa, koska hän tietää Tesla-casen, M&A:n ja tuntuu olevan aika objektiivinen. Hänen kirjoituksestaan(alla lainaus) selviää, miksi SEC ehkä meni vähän pehmeällä sovittelulla. Käytännössähän kyse on vain näpäytyksestä.
"I will make one more point in Musk’s defense, which is: This is very obvious securities fraud, but it is not especially bad securities fraud. To prove a civil securities fraud case the SEC needs to show that “Musk knew or was reckless in not knowing that his August 7 statements were false and misleading,” and the evidence mostly points to recklessness. Musk’s statements were false, but there is no real reason to think that he was intentionally lying. He was just, like, being Elon Musk: a character, a dreamer, an unfiltered Twitter addict, and a guy with a long history of promising a lot of wildly ambitious nonsense and then delivering like half of it. There is no evidence of any malicious intent or knowing deception here; the SEC points (as I have) to Musk’s public statements about the “short burn of the century” to suggest that blowing up short sellers might have motivated him, but it doesn’t lean particularly hard on that idea. Nor of course does it argue that Musk made any money on this nonsense; there is boilerplate in the complaint about ordering Musk to disgorge “any ill-gotten gains,” but no suggestion that there actually were any. "
Eli kaikki tietävät, että Musk on holtiton, joten sijoittajien sopii odottaa tämmöisiä häneltä. Tavallaan kuulostaa järjevältä, toisaalta taas aika älyttömältä, että huonosti käyttäytyvät saa erikoisvapauksia. 20+20 miljoonan dollarin sovittelumaksu on vähän vitsi. 200+200 musd voisi jo opettaa jotain. Laitetaan vielä siitä kymmenkertainen, niin sattuisi todella kovaa. Musk joutuisi laittamaan Space-X:ää myyntiin fire-salella ja Tesla joutuisi myymään osakkeita luultavasti heikoilla ehdoilla, koska muuten ei pystyisi jatkamaan toimintaa.
Voisi argumentoida että musk on itse pumpannut osaketta monta vuotta valheilla. Saa nähdä mitä tapahtuu Q3 jälkeen jos kysyntä loppuu 50-100k autoille ja musk ei enään voi sanoa mitä haluaa.
Tesla pre-marketissa +16%. Eli jopa aavistuksen yli mitä ennen tuon syytteen julkituloa.
Tästä ollut aiemminkin puhetta ketjussa, mutta löytyykö Nordnetilta joku fiksu tuote pitkäaikaisen shortin ottamiseen Teslan kanssa? Eli joku missä kurssiheilunta ei nakerra pikkuhiljaa sisintäsi.
" Just when I thought I was out, they pull me back in! "
Se ei jäänyt tähän, vaan Musk jatkoi sitä samaa idioottimaista twiittailuaan, mikä on tähän kaikkeen johtanut. SEC sovittelussa päätettiin, että Teslan board alkaa moderoimaan Muskin Teslaan liittyviä twiittejä ja sanomisia. Ensitöikseen Elon Musk lähettää työntekijöilleen sisäpiiritietoa sähköpostitse, joka vuodetaan suosiolliselle medialle. Muutama päivä tämän jälkeen Elon Musk näyttää keskisormea SEC:lle ylläolevalla twiitillä. Musk luovutti oikeuden sovitellessaan ottaa kantaa siihen, onko hän riikkeeseen syyllinen vai syytön. Tämä twiitti ei ainoastaan kumoa sen, vaan antaa olettaa että valvontaviranomainen toimisi lyhyeksimyyjien hyväksi.
Joten Musk on vähintäänkin rikkonut sovittelun henkeä ja samalla suututtanut viranomaiset. Yleensä yksinkertaisin selitys on paras, mutta tämä on niin erikoinen case, että tällä kertaa kyse voi olla mistä tahansa.
1. Musk näkee nyt kun yritys pääsi hädintuskin nollatulokseen toimittamalla kaikkein paraskatteiset model 3:t yhteen kvarttaaliin, että Tesla ei pysty jatkamaan ilman massiivista pääoman nostoa. Ahdistuneena voi tuntua hyvältä ajatukselta, että SEC syrjäyttää hänet, jolloin yhtiön dilutoimisen tai myynnin voi pistää sen piikkiin.
2. Musk kerää ruutia joko kuvitellulle tai jossain määrin potentiaaliselle short squeezelle. Sanotaan, että Q3 olisi selvästi positiivinen. Sitä ennen innostetaan lyhyeksimyyjät kerääntymään osakkeeseen, jotta hyvään tulokseen saadaan maksimaalinen nousu. Tällöin voisi olla mahdollista, että vaihtovelkakirjat muutetaan osakkeiksi, ja ylimääräisen pääoman tarve olisi edes vähän pienempi. Muskilla tuntuu olevan todella suuria antipatioita shorttareiden suhteen, mikä tukisi tätä teoriaa.
Ehkä todennäköisin skenaario on, että Musk ei ole tasapainossa ja mahdollisesti kirjoittelee näitä jonkun aineen vaikutusvallassa. Vähän sääli. Kaveri on kuitenkin yksi niistä harvoista vaikutusvaltaisista hahmoista, joita olen ihaillut. Tuntuu ajoittain pahalta katsoa, mitä mies tekee itselleen. Nyt pääoman nosto 200 dollarin kurssilla kurssiin, Musk konsultin rooliin, yhteistyösopimus jonkun ison valmistajan kanssa ja hyvä CEO tilalle.
Näiden Thaimaan luolapelastuksen sekoilujen jälkeen oli jo ihan selvää, että Musk ei ole enää täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Nyt olisi Teslankin etu, että Elon saataisiin sivuun toiminnasta, vaikka en tiedä pelastaako sekään enää yhtiötä.
Kohta Q3 ja citron päätti pumpata osaketta (onnistui myös siinä) saa nähdä milloin myyvät (jos palaavat shorttiin) itse epäilen että palaavat.
Erittäin mielenkiintoiset numerot tulossa. Näyttää siltä että kalliimpien autojen markkinat alkavat kuivua? Ilmoittivat ainakin että halvempi malli 45k hintaan voi tilata. Siinä ei varmasti läheskään yhtä hyvä tuotto synny. Joten tämä indikoi että kalliimmat mallit eivät enään lennä käsistä. Samalla jenkeissä oleva tax credit on poistumassa vuoden jälkeen, ja Tammikuun jälkeen se puolittuu, joka varmasti vaikuttaa myyntiin.
Mutta niitä kalliita autoja on nyt myyty ja enemmän kuin koskaan, backlog on kuitenkin kysymysmerkki
Erittäin mielenkiintoiset numerot tulossa. Näyttää siltä että kalliimpien autojen markkinat alkavat kuivua? Ilmoittivat ainakin että halvempi malli 45k hintaan voi tilata. Siinä ei varmasti läheskään yhtä hyvä tuotto synny. Joten tämä indikoi että kalliimmat mallit eivät enään lennä käsistä. Samalla jenkeissä oleva tax credit on poistumassa vuoden jälkeen, ja Tammikuun jälkeen se puolittuu, joka varmasti vaikuttaa myyntiin.
Mutta niitä kalliita autoja on nyt myyty ja enemmän kuin koskaan, backlog on kuitenkin kysymysmerkki
Of the 455,000 net reservations that we reported in August 2017, less than 20% have cancelled. We are expecting most of the remaining reservations to gradually convert to orders as we launch more versions of Model 3, introduce other financing options, and begin sales outside North America.
Customer deposits decreased slightly compared to Q2 to $906 million as we continue to work through our Model 3 backlog.
Europe is more than twice as big as the same segment in the US. This is why we are excited to bring Model 3 to Europe early next year.
Energy generation and storage revenue should decline slightly in Q4 compared to Q3, mainly due to seasonality of the solar business. As a result of lower solar mix and seasonality, gross margin of this segment should also decline slightly in Q4.
Pääsevätkö plussan puolelle?
GAAP net income of $312M, non-GAAP net income of $516M
Automotive gross margin – GAAP 25.8% (ei paha)
operating expenses decreased by 5% (Service and Other revenue in Q3 increased by 21% compared to Q2)
Täsää on luultavasti maximi tulos mihin pystyvät, jos ei tajuta jotain missä saadaan kustannukset alas. Olen edelleen skeptinen että numeroissa ei ole mitään piilotettua, ovat "valehdelleet" niin paljon että eiköhän tässäkin käytetä kaikki harmaan alueen konstit.
"Our electrified Mobile Service fleet continued to grow further to more than 373 service vehicles" Tämä malli ei vaan voi olla kannattava.
Isoin kysymys on että pystyväkö sitten lypsimään auton omistajilta lisää rahaa myöhemmin ja miten. Muuten en usko tarinaan.
Popparit mikroon, Teslan Q4 2018 tulosjulkistus 0:30 tänä yönä. Luvassa voi olla ihan mitä tahansa, firman autojen myynti jenkeissä on sakannu täysin ja Model3 ei ole vielä ehtiny kunnolla Eurooppaan. Rahat on joko vähissä tai erittäin vähissä.
En tiedä mitä tällä yrityksellä tapahtuu, tässä kaksi extreme casea
1. Rahat loppuvat ja menevät saneeraukseen
2. Rahat lopussa, myydään uusi tarina siitä että datan kerääminen autoista on kullan arvoista (voidaan myydä 35k auto vaikka pienellä häviöllä) sillä se johtaa siihen että voidaan rakentaa lvl-5 itseajava auto. Joku uskoo ja saadaan 5-10megaa lisärahoitusta --> tarina jatkuu vuosia?
Erikoinen keissi tuo hintojen lasku. Autoteollisuudessa ei ole ollut tapana, ja varmaan ihan hyvistä syistä. Nykyisille omistajille ja käytettyjen myyjille (kuten kamux) jäi luu kouraan.
Pidemmällä aikavälillä tollasen extra-riskin pitäs laskea käytettyjen Teslojen arvoa.
”As a result of keeping significantly more stores open, Tesla will need to raise vehicle prices by about 3% on average worldwide. In other words, we will only close about half as many stores, but the cost savings are therefore only about half.
Potential Tesla owners will have a week to place their order before prices rise, so current prices are valid until March 18th. There will be no price increase to the $35,000 Model 3. The price increases will only apply to the more expensive variants of Model 3, as well as Model S and X. ”
Kyllä toi mullekkin vaikuttaa kunnon sekoilulta eikä miltään suunnitelmalliselta myyntikikkailustrategialta. Niin hullulta kuin se kuulostaa niin on mahdollista, että Musk tajusi vasta päätöksen jälkeen, ettei liikkeiden vuokrasopimuksista noin vaan päästä eroon.
Joku uskoo ja saadaan 5-10miljardia lisärahoitusta --> tarina jatkuu vuosia? (megoilla ei päästä pitkälle)
Nyt on alkanut nousu kohti 300 taas vaihteeksi, katotaan jos osuu 14.päivä model-y pumpun möytä
Olen alkanut itse ymmärtämään paremmin tämän valuaatiota, kun olen lukenut eri jenkki foorumeita, missä Teslaa kohtaan on lähes hurmosmainen tunnelma. Mielestäni ei ole ihan väärin verrata tätä uskon lahkoon, joten siinä mielessä kurssi on hyvin resilientti. Toki, jossakin vaiheessa todellisuus on kohdattava itse kunkin.
Olen alkanut itse ymmärtämään paremmin tämän valuaatiota, kun olen lukenut eri jenkki foorumeita, missä Teslaa kohtaan on lähes hurmosmainen tunnelma. Mielestäni ei ole ihan väärin verrata tätä uskon lahkoon, joten siinä mielessä kurssi on hyvin resilientti. Toki, jossakin vaiheessa todellisuus on kohdattava itse kunkin.
Just näin. Vaikka toki on mahdollista niin pidän bearien toivomaa kurssin äkkiromahdusta melko epätodennäköisenä. Uskon, että pikkuhiljaa muutaman vuoden sisään model Yn ja Tesla Truckin jälkeen myynnin kasvu sen kuin jatkaa hidastumistaan; myynti ja voittomarginaalit jäävät selvästi odotuksista, ja yhtiötä aletaan arvostamaan lähemmäs tavallisen autoteollisuuden yhtiötä <10 P/Ellä.
Teslan osakkeen hinnassa on minusta aika paljon kyse kysynnästä ja tarjonnasta. Suuri määrä ihmisiä pitää sähköautoja tulevaisuudessa kasvavana alana ihan syystä.
Tästä johtuen suuri määrä ihmisiä haluaa sijoittaa rahansa sähköautovalmistajaan, joka on myös ympäristöhyveellinen sijoitus. Samalla suuri joukko ihmisiä pitää myös Elon Muskin tarinoista.
Näille sijoittajille osakkeen hinnalla tai yrityksen kannattavuudella ei ole paljon merkitystä, vaan he ostavat Teslaa, koska haluavat omistaa tätä yritystä. Teslan osakkeessa ostetaankin enemmän unelmaa olla mukana muuttamassa maailmaa kuin tuottoja.
Olen alkanut itse ymmärtämään paremmin tämän valuaatiota, kun olen lukenut eri jenkki foorumeita, missä Teslaa kohtaan on lähes hurmosmainen tunnelma. Mielestäni ei ole ihan väärin verrata tätä uskon lahkoon, joten siinä mielessä kurssi on hyvin resilientti. Toki, jossakin vaiheessa todellisuus on kohdattava itse kunkin.
Just näin. Vaikka toki on mahdollista niin pidän bearien toivomaa kurssin äkkiromahdusta melko epätodennäköisenä. Uskon, että pikkuhiljaa muutaman vuoden sisään model Yn ja Tesla Truckin jälkeen myynnin kasvu sen kuin jatkaa hidastumistaan; myynti ja voittomarginaalit jäävät selvästi odotuksista, ja yhtiötä aletaan arvostamaan lähemmäs tavallisen autoteollisuuden yhtiötä <10 P/Ellä.
Missä bearit ovat mielestäsi väärässä, olet lukenut sen Perseid-capitalin jutun ja sen mukaan Tesla on joko nyt tai kohta konkassa. Uskot että firma saa lisärahoitusta? Vai että firma pystyy selviämään omillaan nykyisellä myynnillä?
Noin yleisesti, kaikki bearit ei ajattele että firman kurssi romahtaa ennen konkkaa ollenkaan. Valtava fanaattinen fanilauma omistaa paljon osakkeita, esim Robinhood välittäjän kautta firmaa omistaa tällä hetkellä joku 120k ihmistä.
Huippusivusto, hyvä artikkeli ja kävi kaiken tarkkaan läpi. Toki mullakin on sen kokoinen shortti sisällä, että toivon konkkaa. Mä veikkaan rajujen hinnanalennusten synnyttäneen tälle vuodelle tarpeeksi kysyntää, jotta Tesla pystyy täyttämään tilausvolyymilupaukset suppliereille ja silti myymään autot jotakuinkin breakevenissä tai ministi tappiolla, samalla kuitenkin kokoajan tehostaen prosesseja ja siten parantaen marginaaleja. Siihen vielä Model Yn alkuvaiheen kysyntä päälle niin Musk voi hypettää liikevaihdon kasvua ja keksiä syitä miksi taas tulevaisuudessa ollaan voitollisia. Vaikka osakeanti ei jostain syystä Teslalla tällä hetkellä onnistuisi niin on vaikea nähdä, ettei yllämainitussa skenaariossa maltillisella burn ratella Musk kontakteineen onnistuisi kaivamaan jostain tarpeeksi väliaikaista rahoitusta $50 miljardin markkina-arvon omaavalle yhtiölle, kunnes osakeanti taas onnistuu. Sitten jos autojen kysyntä alkaa loppumaan näillä hintatasoilla, niin Teslan tarina on varmasti ohi.
Vaikka kaikki menisi nappiin niin on vaikea nähdä, että Tesla tekisi mitään merkittävää voittoa pitkään aikaan, ja paljon voi matkan varrella mennä pieleen. Silti valuaatio on sellaisella tasolla, että yhtiön pitäisi käytännössä onnistua kerran kerrasta.
Navigant research tutkii autoyhtiöiden itseohjautuvaa teknologiaa ja julkistaa kerran vuodessa raportin. Tän vuoden raportti näyttää tulleen tänään ulos ja Tesla on jälleen kerran yksi huonoimpia. Raportti itsessään taitaa olla maksullinen, mutta tässä artikkelissa käydään sitä vähän läpi.
En itsekään usko Teslan konkurssiin, vain merkittävään yliarvostukseen. Ns. rahoitusreserviä yrityksellä on vielä paljon. Toki ehdot aina heikkenevät, mitä enemmän lainaa/hybridiä/yms otetaan.
Mielestäni Teslan tapauksessa arvostus ei perustu numeroihin, vaan tarinaan ja kasvupotentiaaliin. Jotkut bullithan odottavat 4000$ osakekurssia, eli mielikuvitusta ei puutu. Tossa nyt joku päivän viimeisin instikka bull:
Ja (kasvu)tarinahan on edelleen ehjä. Tuotteet ovat hyviä, käyttäjät tykkäävät ja seuraavaksi tuotantoa skaalataan. Tärkeintä mielestäni on, että tuote on hyvä. Bull-instikat kattoo liiketoiminnan numeroita sitten joskus kun kasvu on realisoitunut. Kun nykyiset numerot eivät bull-sijoittajille merkitse, on romahdusta niiden takia turha odottaa.
Ville Hemminki käsitteli narratiivi-ajattelua ja Teslaa hyvässä kolumnissaan:
Mä en oikein uskalla Teslaa shortata. Jokin todennäköisyys sille on, että ne onnistuu. Ja jos ei, narratiivin ja arvostustason muuttumiseen vaaditaan paljon - sen verran paljon tulevaisuuden uskoa, fanaattisuutta, isänmaallisuutta ja piilaakson ylpeyttä asiaan sotkeutuu. “Markets can remain irrational longer then you can remain solvent” sanoi omahan oraakkeli.
Kurssi on jämähtänyt 300 kieppeille, joka toisaalta tarkoittaa että bullitkaan ei ole voitolla. Jonkinlainen tasapainotila, joka ei oikeasti perustu mihinkään. On asioita, jotka voisi kurssin romahduttaa, kuten kysynnän hiipuminen. Itse en tähän usko, autot ovat hyviä ja vaikea nähdä miksi alennettu hinta ei toisi lisää ostajia. Se että nykyisellä valmistusosaamisella ei saa katetta, on kasvunarratiivissa toissijaista. En usko että lisärahoituksenkaan saaminen olisi ongelma, ja ehkäpä tämä on jo odotuksissa.
Toisaalta uskon, että “narratiiviarvostukset” sulavat jossain vaiheessa. Propsit siis rohkeudesta ja onnea matkaan kaikille shorttaajille! Itsekin olen etsinyt jotain hedge shorttia/puttiharavaa osakeriskin laimentamiseksi. Jotain minkä arvostus voi puhjeta, ja joka reagoi vahvasti jos markkinat vaikka flash crashaavat kuten viime vuonna. En ole oikein mitään hyvää nvidian jälkeen keksinyt. Netflixiä olen nyt viime aikoina miettinyt.
Itsellä ei ole mitään kiveenhakattua sulkuhintaa vaan arvioin kokoajan tilanetta voin, jopa tappiolla sulkea, jos näyttää siltä, että tilanne on muuttunut olennaisesti.
No niin, viime yönä oli Model Y julkaisu ja meni aika pitkälti niin kuin bearit odotti ja toivoi, Musk vyörytti lavalla auton joka näyttää kopiolta Model 3:sta aivan minimalistisilla muutoksilla. Mikä ei varsinaisesti ollut yllätys, oli jo etukäteen huhuja että oikeasti Model Y kehitys on ollu pysähdyksissä firman sisällä jo kuukausia. Ja lisäksi VP of Engineering lähti kävelemään (ilman uutta työpaikkaa) joku neljä päivää sen jälkeen kun Musk ilmoitta tästä julkistuksesta kaksi viikkoa sitten, vaikuttaa kovasti että hän ei halunnu sekaantua tähän... toki edeleen mahdollista että Model Y saa hyvää hypeä aikaan.
Mitä tulee kasvutarinaan, todennaköisesti se on jo kuollut myyntinumeroiden valossa. Q1 myynti tullee olemaan ehkä 60% Q4 myynnistä, hinnan alennukset tuntuis vaikuttavan jonkun verran mutta ei tarpeeksi ja näillä nykyisillä hinnoilla firma on breakeven tai tekee tappiota myymällä autoja. Ja Model Y saatavuus joskus vuoden päästä aikaisintaan.
Hämmästyttävä kuinka hitaasti ja epätehokkaasti WallStreet jne reagoi tähän tilanteeseen. Twitterissä bearit kerää dataa jokaisesta mahdollisesta ja mahdottomasta paikasta ja koostaa niistä kokonaiskuvaa. Ja samaan aikaan tuntuu että WallStreetin iso raha tuijottaa jotain numeroa jonka Musk kertoi kaksi kuukautta sitten, ja luottaa sokeasti tuohon numeroon. Reilun parin viikon päästä pitäis tulla Teslan julkaisemat myyntinumerot, ne on todella rumat ellei Tesla onnistu meikkaamaan niitä jotenkin. Esim Euroopassa firma haluaa tilaajilta täyden maksun jo nyt ja auto toimitetaan "joskus". Eli "Financially Delivered" :)
Mielenkiintoinen raportti isojen poikien tuolileikeistä:
Very Short Summary of Morgan Stanley Call
MS (Jonas) had a call on $TSLA yesterday (3/12/19), which ~120 investors listened to. Only a handful asked questions. A friend patched me in and here are brief notes. I'm paraphrasing the salient points.