En löytänyt Teslan Muskin twiittejä kummempaa syytä Powercellin 10% nousuun, joten kevensin vähän @31,00 ajatuksella 1.) ottaa pienet pikikset 2.) ottaa mellakan hälvennyttyä dipistä takaisin. Juuri nyt ei onnistu, kun kurssi jo @31,50.
Toki olihan siellä syy, joka oli mailiboxissani (thx Pareto)
Nikolamotor twiittasi 6.8.:
We will announce the unveiling date in the coming 2-3 weeks for the production intent truck. Working on logistics now with all the major fleets, press and others. HUGE 2019 coming for Nikola.
&
Nikola is excited to announce it has raised and been funded 100 million this month (August 2018) @ 1.1 billion pre-money valuation. We are well on our way to over-subscribe the 250MM C round and have commitments for the remaining balance.
En löytänyt Teslan Muskin twiittejä kummempaa syytä Powercellin 10% nousuun, joten kevensin vähän @31,00 ajatuksella 1.) ottaa pienet pikikset 2.) ottaa mellakan hälvennyttyä dipistä takaisin. Juuri nyt ei onnistu, kun kurssi jo @31,50.
Eikä loppupäivästäkään. Powercell sulki 34,20. Mutta en itke myyntiä, koska vielä jäi positiota. Jos jättää osaketta, luonnollisesti toivoo sen nousevan.
Mutta hyvin mie riidasin, että nousu oli tällä kertaa tässä...
En löytänyt Teslan Muskin twiittejä kummempaa syytä Powercellin 10% nousuun, joten kevensin vähän @31,00 ajatuksella 1.) ottaa pienet pikikset 2.) ottaa mellakan hälvennyttyä dipistä takaisin. Juuri nyt ei onnistu, kun kurssi jo @31,50.
Eikä loppupäivästäkään. Powercell sulki 34,20. Mutta en itke myyntiä, koska vielä jäi positiota. Jos jättää osaketta, luonnollisesti toivoo sen nousevan.
Mutta hyvin mie riidasin, että nousu oli tällä kertaa tässä...
Noh, ei niin paha misread, kuin luulin. Viideltä oli tullut tiedote
"PowerCell has signed an agreement with Bumhan Industries Co., Ltd., making Bumhan the new distributor and Service provider
for PowerCell on the South Korean market. Bumhan Industries will also start integrating PowerCells fuel cell stacks
in to their current product offering within heat and power generation, CHP, for building applications."
ja tämä antoi lisäpotkua kurssille. Paha tosin arvioida Etelä-Korean diilin merkitystä.
Powercell laittoi viime viikolla taas lyhyen tiedotteen, joka laittoi potkua kurssiin. Siemens on tehnyt aiesopimuksen kehittää PC:n kanssa polttoainekennoja myös laivoihin. Pyörillä kulkeviinhan Siemens sanoi näitä aiemmin kehittävänsä. Jotain täydellistä harmoniaa tavoiteltiin.
Kurssi nousi jo yli 38:n ja olisin varmaan keventänyt, ellen olisi hiljan keventänyt jo paljon halvemmalla. Nyt voisin sitten jo olla ottamassa takaisin @35,72.
Ehkä Pareton analyytikon näkemys ylivertaisesta teknologiasta ei ole täysin hatusta vedetty. Nikola Motors ja Siemens eivät ole ihan pieniä pelureita. Tosin 1,85 miljardin kruunun markkina-arvo heijastelee aika vaffoja odotuksia jo valmiiksi. Liikevaihtoahan Powercellillä ei vielä ole, joten kaikilla perinteisillä tunnusluvuilla tämä on kuplahintainen.
Taitaa olla ainoa toivotaan toivotaan -yhtiöni. Ja määrä on lähinnä läppää.
Nikola twiittasi, että "Within 10 years, @nikolamotor will become the largest energy consumer in America. Estimated 820 stations going online by 2028. Each station fills 160 trucks daily- will consume 422 MWh of renewables (422 MWh X 828 stations = 349 GWh per day)"
ja kysyttäessä mitä kennoja käyttävät "Right now we are currently using Powercell stacks, but they must pass the full program testing and validation which is on-going. We shall see where we are."(Tämä vanha tieto)
Lisäksi Powercell lähtee road showlle. (Tämäkin yli viikon vanha)
Mie oon aina keventänyt Powercelliä, kun se on noussut yli neljänkympin ja aina sen on saanut halvemmalla takaisin. Hilpeästi näköjään myin @40,10 sekä tammikuun kolmas että tänään.
Joku päivä tätä ei saa enää halvemmalla tai jää Mustanaamio käteen. Mutta pikkutreidailu pitää pirteänä.
Mie otin myydyt takaisin 11.10. @36,67 ja myin taas tänään @39,90, vaikka Nikola twiittaa:
What an awesome Nikola fuel cell. This is the 120kW running through tests. Each truck has 2 X 120 KW systems. Get ready for some big news coming in the following days as promised. This thing rocks and we can't wait for the world to see it in action. pic.twitter.com/rLKx8oF8pM
Powercelliltä tulee osari huomenna, eikä siellä mitään kassavirtaa ole. Jos tästä joku masentuu, mie koitan ostaa takaisin halvemmalla. Pareto pitää sisukkaasti targetin 60:ssä. Toisilla anaaleilla on muuten enemmän munaa kuin niiillä, jotka päivittää targetteja lähinnä pörssikurssien perusteella. Pareto aloitti seurannan @65, kun kurssi oli 30, ja nyt tosiaan kurssi 40 ja target 60, eikä käytännön liikevaihtoa vieläkään.
Hmmm, sanoisinko selittelyn makua. "Tidigare i år fick bolaget en bränslecellsdriven bussprototyp godkänd av de kinesiska myndigheterna, men det är allt mer uppenbart att utvecklingen inte framskrider i den takt som både vi och Wuhan Tiger hade anledning att förvänta oss när ordern tecknades. Vi för fortsatta diskussioner om ytterligare leveranser men i nuläget är det oklart hur stor del av den ursprungliga bedöma som till sist kommer att levereras"
Suomennos: Tiedotimme aeimmin tilauksesta, josta osa saattaa vielä toteutuakin.
Ainakin aika, jolloin tämän lapun hintaa voi tarkastella ihan perinteisillä fundamenteilla, siirtyy reilusti eteenpäin. Kurssilla @37,58 markkina-arvoa melkein 2 miljardia kruunua. Liikevaihtoa Q3 11,3 miljoonaa kruunua. Paljon saa Nikola rekkaa tehdä ja kennoa tilata.
Pareto tiputti targettinsa 55:een ja mie kävin Pareton järjestämässä lounastilaisuudessa kuuntelemassa CEO Per Wassenia.
Viisastuin siitä, että Powercell pelastaa planeetan ilmastonmuutkokselta, tai ainakin se on yhtiön missio. Lisäksi pitkän linjan volvolainen vaikutti ihan täysipäiseltä, mutta siltä ruotsalaiset toimitusjohtajat lähes poikkeuksetta ensi tapaamisella vaikuttavat. Myöhempi tarkkailu osoittaa sitten osan niistä satusediksi, osa suorastaan rikollisiksi ja osa on toki ihan päteviäkin. Mutta puvut istuvat aina hyvin ja esiintyminen on vakuuttavaa.
Olin jo aiemmin kyllä oivaltanut, että vety voi oikeasti olla toimiva ratkaisu päästöttömäksi polttoaineeksi. Sähköautojen akkuihin tarvitaan kobolttia, jota lapsiorjat Kongossa käsin maasta joutuvat kalasnikovien varjossa kiskomaan.
Suurin valo, mitä oikeasti sain, oli että Kiinassa sähköverkko ei riitä mitenkään sähköautojen käyttöön ja Xi subventoi vetyautoja raskaalla kädellä.Olin tämän varmasti aiemminkin lukenut, mutta unohtanut.
Lisäksi tarina siitä, miten kiinalaiset aina ostavat yhden leivänpaahtimen näköisen polttoainekennon ja yrittävät kopioida sen, oli vallan hauska.. Sitten kun se osoittautuu liian vaikeaksi, ostavat lisää.
Kauppasotarumpujen kumina painaa Powercelliäkin. Fiksuinta olisi nähdäkseni tehdä kaikki kennot Göteborgissa tai siis yhdessä paikassa. Mutta kun pelkona on tullimuurien nouseminen, pitää viritellä paikallista tuotantoa sekä Kiinaan että USA:an. Tähänhän toki protektionistit pyrkivätkin, yrityksen ja maapallon perspektiivistä toki aivan hönöä.
Summa summarum, ostin hiljan myydyt takaisin @37,28 ja jatkan pikkupositiolla seuraamista ja pikkutreidailua.
Ja varoitus: Tällä osakkeella pelataan tarinaa, mie oon tarinapelaajana hyvin kokematon ja osakekurssi diskonttaa sellaista onnistumista, jota ei voi tuloslaskelmasta löytää millään ilveellä. Jos tätä ottaa, pitäisi pelata vain sellaisella rahalla, jonka on valmis kokonaisuudessaan häviämään.
Powercell liukui markkinan mukana ihan perustellusti alas 32:een. Jos markkinatrendin vakuututaan kääntyneen, tällaiset arpalaput puolittuvat puolittuakseen taas uudestaan ilman vahvaa näyttöä bisneksen etenemissetä liikevaihtovaiheeseen. Alta kolmenkympin olin valmistautunut vähän koppaamaan myytyjä takaisin. Tänään PC otti taas ylös -> 36, kun yhtiö ilmoitti saaneensa tilauksen bussivalmistajalta, eli ainakaan tähän hätään en lisännyt.. Suuruusluokkaa ei kerrottu, joten ihan miljoonaa euroa tuskin on tulossa.
Olenkohan ainoa, joka olen sekä myynyt vetyjä että omistan vetyautoihin polttokennoja tekevää firmaa? Ihmisen valikoivasta havainnointikyvystä kertoo, että ennen Powercell-seikkailuita en muista kuulleenikaan mistään vakavasti otettavista vetyautoista.
Powercell ei päässyt alle kolmenkympin ennen kurssia nostavaa tiedotetta. Pikkumääräni on siis ennallaan ja kurssi +8% @34,00
Paretolta (kai tämän saa jakaa?):
PowerCell has signed a term sheet with the German automotive supplier company Robert Bosch GmbH, regarding a joint development cooperation for the automotive segment regarding PowerCell’s automotive fuel cell stack PowerCell S3 and PowerCell’s fuel cell systems. The parties have also agreed that PowerCell shall start supplying Robert Bosch GmbH with fuel cell stacks for use in Bosch’s prototype fuel cell systems for the automotive industry
Following the signing of the term sheet the two parties will engage in detailed negotiations about the exact terms for the development cooperation. The ambition of the two parties is to be able to finalize these negotiations in the first half of 2019
The coming negotiations will include scope of cooperation, intellectual property rights, field of use, production and licensing agreements as well as remuneration and licensing fees. As part of the term sheet the parties have also agreed that PowerCell shall start supplying Robert Bosch GmbH with fuel cell stacks for use in Bosch prototype fuel cell systems for the automotive industry
We note that PowerCell already in the Nikola Motor Company project has a cooperation with Bosch to develop a system on the S3 stack. It is difficult to quantify the future outcome of this new broader Bosch agreement that now is disclosed but given Bosch’s size and global reach it will act as an important gate opener for PowerCell, we believe.
Moreover, on 21 August, Bosch disclosed that it formed a strategic cooperation agreement with the British fuel cell manufacturer Ceres Power as well as bought a 4% stake in that company. Both the Ceres cooperation and the PowerCell cooperation show that there exist an increased interest in the fuel cell technology
Conclusion for the share
We expect these news to provide the PowerCell share price with a positive performance compared to the market today
We expect consensus estimates to be marginally positively changed due to this
Powercell myi kaksi (2) polttokennosysteemiä ja kurssi ylös 8% -> 38 SEK. Vety pelastaa maailman ilmastonmuutokselta!
PowerCell Sweden AB (publ) has received an order for two MS-100 fuel cell systems from a global construction equipment manufacturer. The increasing demands for fossil free operations faces construction equipment manufacturers with the same challenges as the rest of the automotive industry, and for the really heavy equipment, electrification using fuel cells will be the most attractive alternative for addressing them, Per Wassén, CEO of PowerCell said.
Mie jatkoin perinteistä "Myy vähän Powercelliä, kun se ylittää 40" -ohjelmaani. Sain tällä kertaa 40,90. Otan takaisin, jos valuu jostain syystä. Loppuja holdaan vetyautojen maailmanvalloitukseen asti.
Jatkoin "Ota neljänkympin päällä myydyt Powercellit takaisin" -ohjelmaani ja ostin @38,00. Tosin tästä on yleensä liuttu reilusti alaspäin, kunnes tulee taas tiedote jostain nappikaupasta.
Kevensin taas, kun oli hiipinyt yli neljänkympin. En löytänyt mitään uutista, tosin en kännykällä jaksanut paljon etsiäkään. Hauskaa, kun on kruunuja kruunutilillä ensimmäistä kertaa. Nordnetistä ei taida pystyä käteiskruunuja nostamaan, jos lähtisi joku päivä taas Ruotsiin kortille.
Lankesin taas keventämään @46,50, kun kurssi nousi kun 2,4 miljardin kruunun arvoinen yhtiö sai 5,3 miljoonan kruunun tilauksen. Yritän ostaa 27.2. osarista takaisin. Yleensä kun reality bites, eli liikevaihtoa juuri sisältämättömät luvut tulevat, osa haluaakin yhtäkkiä kotiuttaa voittojaan.
Muuten olen sitä mieltä, että vetyautot voivat pelastavaa maailman ilmaston lämpenemiseltä. Älkää kuitenkaan ostako kovin matalalle rakennettuja asuntoja.
Muuten olen sitä mieltä, että vetyautot voivat pelastavaa maailman ilmaston lämpenemiseltä. Älkää kuitenkaan ostako kovin matalalle rakennettuja asuntoja.
Oli niin makoisa heitto, että täytyi ihan aktivoitua. Wp :) Kerro toki lisää tämän logiikasta.
Muuten olen sitä mieltä, että vetyautot voivat pelastavaa maailman ilmaston lämpenemiseltä. Älkää kuitenkaan ostako kovin matalalle rakennettuja asuntoja.
Oli niin makoisa heitto, että täytyi ihan aktivoitua. Wp :) Kerro toki lisää tämän logiikasta.
Sähköautot tarvitsevat sähköä ja äreitä akkuja. Vetyautot tarvitsevat vetyä. Sähkön tekeminen ilmastoa lämmittämättä on hankalaa, varsinkin kun ydinvoima ei ole mitenkään hyvässä huudossa. Akkujen tarvitsemat metallitkin alkavat olla niukkuustekijöitä. Vedyn tekeminen ja vetyautolla ajaminen on käsittääkseni liki päästövapaata touhua. Tosin kaasuinfran rakentaminen ei sekään ihan ilman kuormitusta ilmastolle varmaan suju.
Powercell ilmoitti taas uudesta pikkukaupasta ja kurssi otti yhdeksän pinnaa ylös @51,80. Mie kevensin lisää @51 ja vetelin ranteita auki, kun olin keventänyt eilen ja aiemmin. Tosin realistinen odotus tässäkin tapauksessa oli, että jos Powercell maailman valloittaa, mie oon jo treidaillut itseni vaihtoon.
Piti minunkin rekisteröityä tänne kun sattui silmiin tämä PowerCell keskustelu.
Älä nyt ihmeessä enempää myy näitä lappuja, ei taida saada enään halvemmalla takaisin.
Itse ostin muutama viikko sitten ensimmäisen erän näitä (@44,68€) ja aikomus oli just tänään lisätä, mutta toihan tietenkin ampaisi ylös niin maan perskeleesti, että täytyy katsoa hetki miten kehittyy.
Olen lukenut suurinpiirtein kaiken mahdollisen mitä olen netistä löytänyt ja aika vakuuttunut olen kyllä tästä firmasta. PowerCell:hän tekee fuelcellejä jotka käy aika moneen tarkoitukseen, ei vain autoihin vaan myös laivoihin, taloihin yms...
Jos maalaisjärjellä aattelis niin luulis vedyn lyövän läpi tulevaisuudessa, norjassa on hirvee hype (NEL) päällä jo.
Ja jos toi Nikola lyö läpi, ja PowerCell saa sopimuksen (testit menossa?) niin taitaa tulla isoksi tämä pulju. Ymmärtääkseni myös toyota ja hyundai on myös jotenkin mukana sopassa kohta. Toki raakilehan tämä (vety/polttokenno) juttu on, mutta niinkuin joku jossain kirjoitti, niin onhan se mahdotonta lopettaa fossiliset polttomoottorit pelkkien patteriautojen varaan, kun latauspisteitä pitäis olla aivan tolkuton määrä. (Ja toiminta matka vielä lyhyt). Vety käyttöiset fuelcell hybridit tankataan ihan kuin normi autot nykyisin ja toiminta matka on sama kuin polttomoottorilla.
Eli jos ja jos. Mutta toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
Muuten olen sitä mieltä, että vetyautot voivat pelastavaa maailman ilmaston lämpenemiseltä. Älkää kuitenkaan ostako kovin matalalle rakennettuja asuntoja.
Oli niin makoisa heitto, että täytyi ihan aktivoitua. Wp :) Kerro toki lisää tämän logiikasta.
Sähköautot tarvitsevat sähköä ja äreitä akkuja. Vetyautot tarvitsevat vetyä. Sähkön tekeminen ilmastoa lämmittämättä on hankalaa, varsinkin kun ydinvoima ei ole mitenkään hyvässä huudossa. Akkujen tarvitsemat metallitkin alkavat olla niukkuustekijöitä. Vedyn tekeminen ja vetyautolla ajaminen on käsittääkseni liki päästövapaata touhua. Tosin kaasuinfran rakentaminen ei sekään ihan ilman kuormitusta ilmastolle varmaan suju.
Powercell ilmoitti taas uudesta pikkukaupasta ja kurssi otti yhdeksän pinnaa ylös @51,80. Mie kevensin lisää @51 ja vetelin ranteita auki, kun olin keventänyt eilen ja aiemmin. Tosin realistinen odotus tässäkin tapauksessa oli, että jos Powercell maailman valloittaa, mie oon jo treidaillut itseni vaihtoon.
2000-luvun alkupuolella näistä viimeksi luin, ja silloin tuotettuun energiamäärään nähden hiilidioksidipäästöt oli muistaakseni noin puolet fossiilisten polttoaineiden suoraan polttoon verrattuna. Tilanne on mahdollisesti muuttunut, joten onko jollain antaa linkkejä viimeaikaisimpiin tutkimuksiin?
Powercell ylitti Pareton tavoitehinnan ensimmäistä kertaa listahistoriassaan. Tässä on tarvittu kaksi tavoitteen pudotusta 65 -> 60 -> 55 ja melkoinen kurssinousu 7/2017 32 SEK -> 60 SEK.
Läppäsijoittaminen vetyautoihin on selkeästi kivempaa kuin esimerkiksi porilaiseen henkilöstönvuokraukseen.
Katselin firman sivuilta, että Powercellin hallituksen seitsemästä jäsenestä vain kolmella on firman osakkeita, yhdellä 500, toisella 5000 ja kolmannella jopa 100.000 kpl.
Voi esittää perinteisen amerikkalaisen yhtiökokouskysymyksen: "eikö johto luota yhtiöönsä, kun ei omista osakkeita?"
Johtoryhmän viidestä jäsenestä sentään neljä on uskaltanut pistää rahojaan firmaansa.
Mitä tulee sähköautojen akkujen erilaisin tarpeisiin, olen seuraillut jonkin aikaa kanadalaisen riskilapun Leading Edge Materialsin kehitystä. (LEM.V.)
Erityisen mielenkiintoista tässä on se, että omistaa grafiittikaivoksen Ruotsissa. Minulle on kerrottu, että tämä grafiittikaivos olisi ainoa Kiinan ulkopuolella.
"..depending on the design and the size of the battery, a single electric car could easily “consume” 20 pounds of lithium and 100 pounds of graphite… along with 40 pounds of cobalt in many cases, though there are some lithium battery chemistries that use little to no cobalt."
"Leading Edge Materials is a Canadian public company focused on production of high value critical raw materials for the European market, with an operating base in the Nordic region, a region well recognized for its promotion and investment in innovation. LEM’s flagship asset is the Woxna Graphite production facility located in central Sweden targeting the supply of specialty materials for lithium ion battery production. LEM’s assets and research focus are towards the raw materials for Li-ion batteries (graphite, lithium, cobalt); materials for high thermal efficiency building products (graphite, silica, nepheline); and materials that improve the efficiency of energy generation (dysprosium, neodymium, hafnium). Investments are linked to the global shift to low-carbon energy generation and energy storage. Leading Edge Materials currently operate in four divisions, Graphite, Lithium, Rare Earth and Cobalt. "
Odottelen mahdollisia sopivia ostopaikkoja, jos tästä vielä jotain kehittyisi (muutakin kuin uusi Talvivaara?).Kurssi lasketellut mukavasti, kun reippaita tappioita firman tässä vaiheessa kertyy. Tässä Kanadan kurssikäyrä:
Firma on nykyisin listattu myös Ruotsissa Nasdaq First North: LEMSE. Firmalla on siis grafiitti-, litium- ja harvinaisten maametallien kaivoksia Ruotsissa. Suomessakin on Kontio-Sarvivaaran koboltti-projekti ollut kehitteillä.
100% ownership of the fully permitted
Woxna graphite facility
100% ownership of the Norra Karr
rare earth element project
Focussed on graphite, lithium, cobalt,
REEs, tungsten
Assets in the Nordic safe
and stable region
Highly experienced management
and operating teams
Strong links to European
research and innovation
Lisätietoja pelimiehille. Do your homework first!.
Sähköautot tarvitsevat sähköä ja äreitä akkuja. Vetyautot tarvitsevat vetyä. Sähkön tekeminen ilmastoa lämmittämättä on hankalaa, varsinkin kun ydinvoima ei ole mitenkään hyvässä huudossa. Akkujen tarvitsemat metallitkin alkavat olla niukkuustekijöitä. Vedyn tekeminen ja vetyautolla ajaminen on käsittääkseni liki päästövapaata touhua. Tosin kaasuinfran rakentaminen ei sekään ihan ilman kuormitusta ilmastolle varmaan suju.
Powercell ilmoitti taas uudesta pikkukaupasta ja kurssi otti yhdeksän pinnaa ylös @51,80. Mie kevensin lisää @51 ja vetelin ranteita auki, kun olin keventänyt eilen ja aiemmin. Tosin realistinen odotus tässäkin tapauksessa oli, että jos Powercell maailman valloittaa, mie oon jo treidaillut itseni vaihtoon.
Pari viestiä ylempänä epäilin tuota päästöttömyyttä ja tutkin asiaa hieman. Suurin osa vedyn tuotannosta tapahtuu tällä hetkellä menetelmillä, jotka tuottavat paljon hiilidioksidia ja ilmeisesti muitakin kasvihuonekaasuja. Vertailu fossiilisten polttoaineiden tuottamiin päästöihin on aika hankalaa. Kukaan ei valitettavasti tuota aiempaa muistin kätköistä kaivamaani arviota (CO2-päästöt noin puolet suhteessa fossiilisiin, kun suhteutetaan tuotettuun energiaan) tullut kumoamaan eikä vahvistamaan, mutta uskoisin sen olevan lähellä totuutta. Kuitenkin arvio "liki päästövapaata" on varmasti väärin. Periaatteessa vetyä toki voidaan valmistaa päästöttömästi elektrolyysillä (menetelmä keksittiin muuten jo yli 150 vuotta sitten), kun varmistetaan ensin, että siihen käytetty sähkö on päästöttömästi tuotettu :D
Muuta kritiikkiä: Eivätkö vetyautot olekaan hybridejä? (Minä olen ollut tässä käsityksessä) Jos ovat, vetykennon lisäksi tarvitaan sähkömoottori ja akku kaveriksi. Vesittäisi ainakin jonkin verran tuota pointtia. Myöskään infra ei ole pikkujuttu. Tällä hetkellä koko Pohjois-Amerikassa kuluttajille vetytankkausasemia 39 kappaletta, kaikki Kaliforniassa. Infraa miettiessä tulee myös muistaa, että sähköauton latauspiste ei maksa käytännössä mitään suhteessa vetyasemaan.
Firmasta en silti osaa sanoa suuntaan enkä toiseen. Kasvuvaraa on ja teknologia voi olla aivan terävintä kärkeä. Näen kuitenkin, että autoilun tulevaisuus on nimenomaan sähköautoissa, ei vetyautoissa. Vielä siis harkinnassa.
Pareto uudisti 55 tavoitehintansa. Muiden hiuspussipäiden mukaan "helgalen" analyytikko on muuten ollut lahje kovana viime päivät. Kun laittaa targetiksi 65, kun lappu on 32, niin olisi kiva, jos se joskus nousisi.
Hilpeitä yksityiskohtia analyysistä: 2018 liikevaihtoennuste on 48 miljoonaa SEK. 2021 EBITDA-ennuste taas 277 miljoonaa SEK.
Ei niitä vetyautoja kovin montaa myynnissä ole. Ja Suomessa tosiaan esimerkiksi ei ole yhtään vetytankkausasemaa. Paitsi Lappeenrannan kauppatorilla on yksi hyvä, T:mi Sirkka Peitsoma. Vetyautoja on pelkällä vedylläkin liikahtavia, wikipediailin. Powercell tietysti hehkuttaa autojen päästöttömyyttä, unohtaen vedyn valmistuksessa tarvittavan energian. Enkä miekään sitä ollut tullut ajatelleeksi.
Lueskelin hetken Powercellin muutaman päivän vanhaa vuosikertomusta. Liikevaihto 60 miljoonaa SEK ja markkina-arvo 3,3 miljardia SEK. Kurssi on siis luiskahtanut kuudenkympin päälle. Taidan puolittaa huomenna pikkupositiotani, vaikka Powercellin missiossa olisi kiva olla mukana jollain merkittävälläkin panoksella: "Our Mission is to Save the Planet by offering efficient environmentally friendly power products and power systems with leading fuel cell and reformer technology."
Uskon kyllä Powercellin painavan vielä kennoa ulos ihan hyvin, mutta oikeinko niin paljon, että kurssi olisi perusteltu?
Seikkailuni polttoainekennojen jännässä maailmassa ovat olleet hämmästyttävän tuottavia huolimatta varsin pienestä sijoituksesta. Tikkaakin heittämällä voi joskus osua.
Pareton analyytikolle kaikki muut geelitukat nauroivat, kun se heitti targetiksi 65, kurssin ollessa 30. Eivät naura enää. Ehkä osa niistäkin, jotka naureskelivat pokerissa tight and aggressive -pelityylille vanhanaikaisena ovat jo lopettaneet kikattamisen.
Joku muu saa pelastaa maailman vetyautoilla näillä hinnoilla. Myin viimeiset 67,00 SEK. Emissio oli aikoinaan 31 SEK ja aika monta kirikierrosvoittoa treidaamalla tuli. Tosin vain holdaamalla ja nyt myymällä olisi tullut samat ja toki jos nousee lisää niin enemmän. Kuvittelisin kuitenkin, että sieltä tulee kohta taas joku placement tai vastaava, jolloin voi taas ruveta tankkaamaan päästöttömällä polttoaineella.
Hirveästi en alasta mitään ymmärrä, mutta osaako joku sanoa, minkä takia Powercell on volyymiinsä nähden niin merkittävästi arvokkaampi kuin norjalainen NEL Hydrogen. NEL teki viime vuonna sentään lähemmäs 50 miljoonaa euroa liikevaihtoa, joka tarkoittaa jo kohtuullisen kovan volyymin tuotantoa ja ilmeisesti sitä myötä ihan toimivaa tuotetta. Powercellin liikevaihto oli hyvä jos 5 miljoonaa, joka on mittakaavaltaan lähinnä prototyyppituotantoa. Markkina-arvot karkeasti 650 miljoonaa euroa ja 350 miljoonaa euroa, eli NEL on ainoastaan kaksi kertaa arvokkaampi huolimatta pienemmästä teknologiariskistä (sen tarkemmin teknologioista mitään ymmärtämättä, tuotanto kuitenkin ylösajettu kohtalaiseen volyymiin toisin kuin Powercellillä).
Oletettavasti firmat tekevät ihan eri tuotteita ja ihmettelyni on yhtä hölmöä kuin että miksi softafirma on arvostettu täysin eri tavalla kuin puolijohdevalmistaja. Mutta olisiko jollain tarjota tähän asiaan helposti ymmärrettävää faktaa?
Oletettavasti firmat tekevät ihan eri tuotteita ja ihmettelyni on yhtä hölmöä kuin että miksi softafirma on arvostettu täysin eri tavalla kuin puolijohdevalmistaja. Mutta olisiko jollain tarjota tähän asiaan helposti ymmärrettävää faktaa?
Norskien tuote on laitos, joka tekee elektrolyysillä sähköstä ja vedestä vetyä. Tämä prosessi on vanhaa tuttua huttua, jossa ei ole merkittävästi mitään uutta ja hienoa teknologiaa. Toki näidenkin kysyntä räjähtää, jos polttokennot yleistyvät. Powercell tekee sitten samaa päin vastoin, eli polttokennossa tehdään vedystä vettä ja sähköä. Tämä on uutta ja mullistavaa teknologiaa jota ei ole tällä hetkellä laajamittaisesti käytössä missään, tutkimusprojekteja ja testikäytössä olevia tuotteita kyllä senkin edestä.