10.7.2018 - 12:34

jpkl

+121
Liittynyt:
27.6.2014
Viestejä:
223

En muistaakseni ole vielä kiittänyt Daytraderia superlaadukkaan sisällön tuottamisesta tänne, joten teen sen nyt. Kiitos!

Tuo aihe ansaitsisi melkein oman ketjunsa tänne muuten niin faktapohjaiseen ja vakavaan maailmaan. Olisi tavallaan vapauttavaa ruoskia itsensä julkisesti vuosien mittaan sattuneista sijoitusmokista laugh.

10.7.2018 - 12:53

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Ehdottomasti pystyyn sijoitusmokat-ketju! Mulla niitä on paljon ja aika mehukkaita. Juttu oli alunperin 1400 sanainen, mutta tajusin, ettei nykyaikana jengi jaksa niin pitkiä juttuja lukea, niin saksin omia mokia pois. Mut nää on hyvää materiaalia, jos haluaa välttää jatkossa karikkoja.

10.7.2018 - 13:31

dunotski

+1
Liittynyt:
6.7.2018
Viestejä:
5

Hyvä teksti!!

Kerro ihmeessä pois leikatut mokatkin vaikka tässä ketjussa tai joskus omana artikkelinaan.

Aivan vastaavia mokia on itekkin tullut tehtyä tässä vuosien saatossa, josta varmaan johtuukin ettei tää ikinä oo oikein leiville lyönyt. Mm. Nestettä ostettu 9 eurolla ja suoraan turskalle, ajatuksena pitää pitkään, mutta myynnit kuitenkin heti kun pääs omilleen. Kurssista voi katsella mitä se ois tuottanu jos ois pysynyt alkuperäisessä suunnitelmassa. Outokummun osto aikoinaan 7 eurolla, josta tultiin aina alas 2 euroon. Kyydissä aivan liian pitkään kun ei ''uskonut'' , että kurssi voi tippua niin alas. Pahimpana mokana pidän kuitenkin omalla kohdalla sitä, että isojen virheiden jälkeen usein aktiivinen sijoittaminen on mennyt jäihin aina joksikin aikaan kunnes aika on parantanut haavat ja taas on jaksanut ruveta yrittämään.

10.7.2018 - 13:44

eke

-841
Liittynyt:
30.11.2014
Viestejä:
504

"Vuonna 1999 rippikouluikäisenä luulin osaavani jotain ostaessani osakeanneissa osakkeita pikkurahoilla ja muuttamalla ne rahat tuhansiksi euroiksi."

 

Haha...vuonna 1999 elettiin vielä markka-aikaa.

10.7.2018 - 21:31

eke

-841
Liittynyt:
30.11.2014
Viestejä:
504
LongJohn kirjoitti:
eke kirjoitti:

Haha...vuonna 1999 elettiin vielä markka-aikaa.

pörssi eli jo euroaikaa...

...älä valehtele.

10.7.2018 - 21:41

Farseer

+2449
Liittynyt:
20.7.2016
Viestejä:
1727

Yksi parhaista Sijoitustiedon kolumneista jonka olen lukenut. Itsellä myös edelleen oppimista (tai lähinnä sietokyvyn nostoa) että kuopista ja epäonnistumisista pääsee nopeammin ylös tekemään sitä minkä osaa lamaantumisen sijasta. Uskon että näin on varmasti useimmilla.

10.7.2018 - 22:47

Vilho

+5
Liittynyt:
8.11.2017
Viestejä:
32

Kiitos jälleen loistavasta blogista. Ilmoita ihmeessä jos alkaa hajottaan kaikki randomit kyselijät ja et enää ota kysymyksiä vastaan, mutta ennen sitä kysyisin seuraavaa: uusimman tekstisi perusteella sinäkin olet toiminut aikoinaan pörssimeklarina. Teerenpeleissä viimeksi vieraana ollut Matikainenkin on tällä taustalla, Nordnetin yhdellä meklarilla Lönnqvististillä vaikuttaa jenkkiosakkeisiin sijoittaminen toimivan välillä erittäin hyvin. 

Mikä on tärkein oppi meklarina toimimisesta mikä on edistänyt treidaustasi sen jälkeen vai jäikö siitä mitään spesifiä etua käteen? Voisi kuvitella että esimerkiksi tarjouskirjaa osaisi tulkita tämän jälkeen keskimääräistä bulleroa paremmin.

Nyt kun entiset meklarit ovat menestyviä treidaajia niin sitähän heti vetää johtopäätöksen, että meklarina oppii hyväksi treideriksi vaikka voihan todellisuus toki olla että treideriksi pyrkivät hakeutuvat meklareiksi. 

 

13.7.2018 - 15:31

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Venäjältä on palattu, muttei palauduttu. Joku siinä ilmanalassa oli, että vieläkin vähän puhalluttaa. No mutta FRA/BEL oli hyvä matsi, ja Kroatia meni finaaliin. Vetoja on kyllä pakko hedgata, koska en halua ylimääräistä panosta finaaliin. Muutenkin jo harmittais Kroatian tappio.

Veoneer on lähtenyt juuri niin hyvin nousemaan, kun toivoin. Se on salkkuni suurin yksittäinen osakeomistus. Mulla on sitä lopulta 2,5 tuhatta ja nyt osake on 429 SEK. Mulla on usein ollut vaikeuksia ostaa vaikeasti hinnoiteltavia tai korkeilla kertoimilla treidaavia lappuja. Tämä on vähän molempia, mutta pitäähän tässä jotain oppia.

Tässä osakkeessa voi momentum kiihtyä. Sillä on itseohjautuvien autojen tarina, ja pitkä tilauskanta, joka antaa tukea vähän konservatiivisemmillekin sijoittajille. Tällä hetkellä R&D on vielä niin reipasta, että tappiolla kynnetään, mutta polku voittoihin on aika helppo nähdä. Tämä on mielestäni hyvin hankala ala ennustaa. Olen niin monta kertaa treidannut kaikkea fundien perusteella, kun paljon parempaan lopputulokseen olisi päässyt arvostukset unohtamalla. On mulla jonkinlaiset lautasliina-analyysit tehtynä, mutta koitan pitää osakkeet mielestäni yliarvostettuun tilaan asti. On paljon tuottovampaa holdailla osakkeita fair valuesta 50% yliarvostukseen kuin 20% aliarvostuksesta fair valueen. Olen keskittynyt liikaa jälkimmäiseen.

Pyrin jatkossa tasapainottamaan arvon ja momentumin toiminnassani. Lyhyellä ja pitkällä aikavälillä. Se vaatii aika paljon tietoista työtä siirtää osittain syrjään hyvin valueen keskittynyt ajattelutapa.

 

Kiitos jpkl, dunotski ja Farseer kehuista!

Mokiin liittyen, mun mielestä Ray Dalion Principles -kirja oli vähän turhan pitkä ja vanhaa tuttua, jos hänen haastattelujaa on katsonut. Mutta tämä 30 minuutin video on ihan jees, varsinkin mikä tulee mokiin suhtautumiseen. https://www.youtube.com/watch?v=B9XGUpQZY38

Paljon helpommin sanottu kuin tehty, että ongelmiin pitäisi suhtautua peleinä ja mokiin paikkoina kehittyä. Mutta jo se tieto, että valtaosa parhaista sijoittajista on käynyt jossain vaiheessa syvällä Mordorissa auttaa, kun tulee itsellekin väkisinkin vaikeampi periodeja.

Vilho kirjoitti:

Kiitos jälleen loistavasta blogista. Ilmoita ihmeessä jos alkaa hajottaan kaikki randomit kyselijät ja et enää ota kysymyksiä vastaan, mutta ennen sitä kysyisin seuraavaa: uusimman tekstisi perusteella sinäkin olet toiminut aikoinaan pörssimeklarina. Teerenpeleissä viimeksi vieraana ollut Matikainenkin on tällä taustalla, Nordnetin yhdellä meklarilla Lönnqvististillä vaikuttaa jenkkiosakkeisiin sijoittaminen toimivan välillä erittäin hyvin. 

Mikä on tärkein oppi meklarina toimimisesta mikä on edistänyt treidaustasi sen jälkeen vai jäikö siitä mitään spesifiä etua käteen? Voisi kuvitella että esimerkiksi tarjouskirjaa osaisi tulkita tämän jälkeen keskimääräistä bulleroa paremmin.

Nyt kun entiset meklarit ovat menestyviä treidaajia niin sitähän heti vetää johtopäätöksen, että meklarina oppii hyväksi treideriksi vaikka voihan todellisuus toki olla että treideriksi pyrkivät hakeutuvat meklareiksi.

No ei todellakaan häiritse vastailla kysymyksiin. Jopa toivoisin, että joku joskus vähän haastaisikin, kunhan ei mennä jänkkäyslinjalle. Pyrin vastailemaan aika nopeasti, joten joskus kirjoitan varmasti jotain harkitsematonta ja väärääkin.

Tärkein oppi meklarina on, että oppii entisestään miten pörssi käytännössä toimii. Se on eri asia kuin lukea teoriaa asista. Tarjouskirjat, yritysten fundamentit, graafit, ihmisten käyttäytyminen. Meklarina voi imeä itseensä paljon osaamista. Meklareita on moneen lähtöön. Itse olin aika alaportaalla palvellen retail-asiakkaita. En silti ole niin varma, ovatko instikkameklaritkaan sen terävämpiä kaupankävijöitä. Noin yleensä kait ajatellaan, että sell-side työt(esim meklarit) ovat ihan ok ponnahduslauta buy-side puolelle(rahastot yms), mutta vasta omaa positiota ottaessa näkee, mihin sijoittajasta/treideristä on.

Suurin osa meklareista ei pystyisi voittamaan markkinoita edes pienehköllä pääomalla. Samaa sanoisin analyytikoista ja oikeastaan kaikista rahoitusalalla toimivista. Se on hankalaa. Monella jolla on analysoinnin taito saattaa puuttua kyky ottaa riskiä tai päinvastoin. Rahoitusalalla ihmissuhdetaidot ovat kaupankäyntitaitoja tärkeämpiä. En usko, että kyvykkyys markkinoiden voittamisesta olisi niinkään älystä tai työmotivaatiosta kinni.

Yksi aika merkittävä ongelma on, että yleensä hyvin tienaavien ja urallaan edenneiden ihmisten on vaikea sopeutua markkinoiden sääntöihin. Siellä ei ole enää yhtä oikeaa tapaa tehdä asioita. On pakko myöntää olevansa väärässä ja olla joustava. Ihmisten savanniaivot ei ole optimoitu sijoittamisen tapaiseen aktiviteettiin. Tämä kaikki ei ole mikään huolella pohdittu analyysi, vaan vähän lonkalta ammutaan.

15.7.2018 - 13:15

_TS_

+4
Liittynyt:
2.9.2016
Viestejä:
25

Miten monen näistä mokista uskot olevan ennakoitavissa etukäteen eikä vain sen lopputulos ettet voi tietää asioita etukäteen?

Itse tulee mokattua paljon ja usein, viimeksi kuluneella viikolla. Ne olisivat olleet vältettävissä  hallitsemalla täysin järjetöntä tunnesyöksyä (lue: tuntemattoman pelkoa) ja pysymällä valitussa strategiassa.

16.7.2018 - 11:06

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441
_TS_ kirjoitti:

Miten monen näistä mokista uskot olevan ennakoitavissa etukäteen eikä vain sen lopputulos ettet voi tietää asioita etukäteen?

Itse tulee mokattua paljon ja usein, viimeksi kuluneella viikolla. Ne olisivat olleet vältettävissä  hallitsemalla täysin järjetöntä tunnesyöksyä (lue: tuntemattoman pelkoa) ja pysymällä valitussa strategiassa.

No pahimmat mokat ovat harvoin sattumista johtuvia. Niihin usein liittyy omien sääntöjen rikkomista tai karkeaa osaamattomuutta. Huono riskinhallinta on aina moka. Joskus voit hävitä 5% salkusta ilman, että on tehnyt mitään väärin. Joskus paljon pienempikin häviö on surkea virhe.

Itsellä kävi vähän erikoiset tässä näiden teleoperaattorien kanssa. Kyse on enemmänkin omista taipumuksista kuin varsinaisesti virheestä. Eli otin kiinni Elisan ja DNA:n shortteja, kun osakkeet laskivat perjantaina 5%. Tämä siitä syystä, että Elisan osarista ei löytynyt oikein mitään isoa heikkoutta. Ymmärsin kyllä, että nämä osakkeet on momentumin myötä ostettu aivan liian ylös, mutta ajattelin, että ostajia dippiin kuitenkin löytyisi.Tarkoitus oli laittaa shortit uudelleen pienestä rekyylistä.

No ei ostajia löytynyt, ja nyt molemmat laput ovat 12-14% alle torstain päätöksen. Ei se täysi yllätys ollut. Kun osakkeita ostetaan momentumin takia liian korkeista arvostustasoista huolimatta, on uloskäynti liian pieni, kun momentum hiipuu. Pitää opetella vaan ottamaan pitempiä siivuja osakkeiden liikkeistä. Se on muuten paljon vaikeampaa, kun näitä kursseja seuraa jatkuvasti. Mutta onhan tässä vielä paljon parannettavaa. Jäi yli viiden tonnin tilit lunastamatta, kun ei malttanut odottaa pidempään.

Olen vähän Keskoa shorttina. Edellisestä oppien, jos osarissa on edes pientä heikkoutta, pitää shortteja pitää vähintään viikko.

16.7.2018 - 15:02

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Hieman takkuista on. Vuosi +31%, mutta kaikki mitä päivätreidauksella on tehnyt on valunut korkojen laskuun ja vähän nyt öljyn laskuun, kun sitäkin menin pienen erän ottamaan. Tänäänkin tuli +2,4 teur tuottoja, mutta suorittaminen oli huonoa, ehkä puolet siitä mitä hyvällä suorittamisella olisi saanut kokoon. Printtasin koneen viereen, että tällä tuloskaudella positiot pidetään pitempään kuin viime päivät ja ostetaan nousevia ja myydään laskevia. Ehkä se sitten pysyy paremmin mielessä

 

Palataan salkun sisällön suhteen vähän myöhemmin asiaan. Nyt pakka on vähän sekaisin ja tuloskausi muokkaa kuitenkin salkkua aika paljon niin postaillaan salkku taas kun tuloskausi on pitemmällä.

16.7.2018 - 15:30

dunotski

+1
Liittynyt:
6.7.2018
Viestejä:
5

Saatko kaikki markkinainformaatiot bloombergin kautta vai mitä kautta seuraat esimerkiksi osakkeiden suositusten muutoksia, kuten tänään Elisa ja Dna? Onko suositella, jotain järkevän hintaista palvelua, jonka kautta saisi reaaliaikaisesti tietoa suositusten muutoksista ja pörssitiedotteista?

Itsellä käynyt useamman kerran niin, että huomaa kurssin lähtevän nousuun tai laskuun, muttei uskalla tarttua treidiin kun ei ole tietoa mistä liike johtuu. Esimerkiksi tänään olisi aika hyvällä omallatunnolla voinut myydä Elisaa ja Dnata lyhyeksi avaukseen jos olisi ollut tiedossa suositusten lasku.

16.7.2018 - 15:49

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441
dunotski kirjoitti:

Saatko kaikki markkinainformaatiot bloombergin kautta vai mitä kautta seuraat esimerkiksi osakkeiden suositusten muutoksia, kuten tänään Elisa ja Dna? Onko suositella, jotain järkevän hintaista palvelua, jonka kautta saisi reaaliaikaisesti tietoa suositusten muutoksista ja pörssitiedotteista?

Itsellä käynyt useamman kerran niin, että huomaa kurssin lähtevän nousuun tai laskuun, muttei uskalla tarttua treidiin kun ei ole tietoa mistä liike johtuu. Esimerkiksi tänään olisi aika hyvällä omallatunnolla voinut myydä Elisaa ja Dnata lyhyeksi avaukseen jos olisi ollut tiedossa suositusten lasku.

Suurin osa Bloombergin kautta, Suomalaisista monet saa ostamalla analyysit tai olemalla pankin asiakas. Mutta olisipa se niin helppoa, että vain myis avaukseen, kun tulee suosituksen muutos. Varsinkin tulosreaktioiden jälkeen suosituksella ei välttämättä ole mitään merkitystä.

18.7.2018 - 14:35

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Hyvä päivä pörssissä. Aamu meni vähän taas voittojen liian nopeasti kotiuttamiseen. Aamulta tuli noin neljä tonnia voittoa, mutta päivän pelasti Orion, josta tuli 18 teur tuottoja, eli 22 teur yhteensä kulujen jälkeen.

Orionissa aika oleellinen juttu oli, ettei Parkinsonin aihion faasi 2 ole mennyt ainakaan ihan penkin alle, koska päätavoitteet saavutettiin. Lääkeaihio on odotusarvoisesti about 2-3 euron/osake arvoinen(epävarmuudella siis huomioituna), joten jos sille olis käynyt samoin kuin ORM-12741(Alzheimer):lle viime osarissa, ei tulos olisi jaksanut nostaa osaketta. Nyt kun tulos oli odotettua parempi ja kurssi painettu alas, ei ollut oikein mitään syytä laskea, joten osaketta pystyi ostamaan aika reilusti. Itse en edes yrittänyt olla älyttömän nopea, vaan katsoa, ettei tulos johtunut mistään kertaluonteisista tai etappimaksuista + mikään kehitysprojekti ei ollut tippunut pois.

Ironista. Orion sai melkein mun pään räjähtämään, kun olin sillä viime vuoden alkukesästä helposti viisinumeroisen summan tappiolla, vaikka oli mun mielestä ihan selvää, että tulos lähtisi heikkenemään ja osake oli hinnoiteltu P/E 34. Siinä ei ollut minkäänlaista järkeä. Kuitenkin, nämä shortit lopulta päätyivät plussalle, jonka lisäksi Orion on ollut mun  paras treidilappu jollain 70-80 teur tuotoilla viimeisen vuoden aikana. Aika usein äkkiseltään onnettomuudelta näyttänyt asia päätyy hyväksi.

Tänään näkyi, ettei suositusten muutoksiin kannata automaationa vain ostaa/myydä. Nordea nosti Tiedon suositusta ja Danske laski Keskon suositusta. Molemmat ihan arvostetuilta analyytikoilta ja tieto vasta myöhemmin uutisvälineisiin. Näistä sain aikaan vain -1,7 teur tappiot.

Seuraavassa päivän kaupat. Käytän tuota potentiaalista tuotto saraketta, koska se huomioi myös voiton salkkuun jääneistä osakkeista, eikä vain jo myydyistä. Esim nyt jätän 2k Orionia alkuperäisestä 12k:sta uuden taktiikkani mukaisesti yli yön. Tänään tuli muutenkin tehtyä pieniä muutoksia salkkuun, esim myin puolet Ilkoistani, koska ne eivät ole tehneet mitään puoleen vuoteen, vaihdoin Danskea ja Nordeaa hyvän tuloksen tehneeseen SEB:n ja karsin vähän Veoneeria (448 vrs 380 osto), jota saatan vielä tänään ottaa takaisin salkkuun. YIT:tä mulle jää vielä salkkuun. Q2 tulee taatusti olemaan konsensusodotuksia huonommin, mutta onko sillä väliä, kun kaikki sen tietävät? No yleensä tykkään keventää positioita osavuosikatsauksiin. Osareiden ennakointiin tarvitsisin enemmän resursseja/aikaa.

All in all. Aamu olisi pitänyt olla +8 teur, ei +4 teur, kun olisi vähän positioita juoksuttanut. Ongelma taisi olla, että oli niin paljon osareita varsinkin Ruotsissa, ettei pystynyt keskittymään, jolloin on helppo ottaa voitot kotiin, kun ei ole selkeää suunnitelmaa. Esim Ericssonit myin puolihuolimattomasti naurettavan aikaisin. Mutta koska iltapäivä meni niin hyvin, niin onnittelen itseäni parilla oluella.

19.7.2018 - 06:42

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441
Aki Pyysing kirjoitti:
eke kirjoitti:
LongJohn kirjoitti:
eke kirjoitti:

Haha...vuonna 1999 elettiin vielä markka-aikaa.

pörssi eli jo euroaikaa...

...älä valehtele.

Ei se valehtelekaan.

https://www.mtv.fi/uutiset/talous/artikkeli/porssi-euroaikaan-kertarysay...

Daytraderille pilkunnussintaa: Suomessa kiinalaiset ovat pieniä, eikä Kiinalaisia.

Itsekin muistelin, etten ole ikinä markkoja sijoitellut. En uskaltanut lähteä korjaamaan, koska en ihan varma ollut, tekeekö muisti tepposensa.

Huomasin kiinalaisongelmani jo omaa tekstiä lukiessani. Yleensä koitan muokata tekstejäni, muttei ihan aina jaksa. Tänne blogin puolelle varsinkin jää virheitä, mutta sivuston puolen artikkeleihin koitan saada ilmiselvät virheet alle kymmenneen luetuttamalla tekstin jollain vähemmän suurpiirteisellä lukijalla. Ylioppislaskirjoituksissakin kaksi Laudaturina lähtenyttä kirjoitusta kääntyi kirjoitusvirheiden takia E:ksi. Eikä 8 vuoden melkein täydellinen kirjoitustauko kumma kyllä parantanut vaivaa.

24.7.2018 - 17:50

schwimmwagen

+5
Liittynyt:
21.3.2018
Viestejä:
14

Daytraderin näkemyksiä FAANG ja Nokia näin kvartaalijulkkari aikaan? Arvostukset, tulevaisuuden näkymät ja top3 mielestäsi parhaimman upsiden omaavat? Amazonilla huima P/E vaikkei se nyt yksistään mitään kerro, vauhti on firmalla kova. Netflix taas vähän kyykännyt.

26.7.2018 - 06:55

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441
schwimmwagen kirjoitti:

Daytraderin näkemyksiä FAANG ja Nokia näin kvartaalijulkkari aikaan? Arvostukset, tulevaisuuden näkymät ja top3 mielestäsi parhaimman upsiden omaavat? Amazonilla huima P/E vaikkei se nyt yksistään mitään kerro, vauhti on firmalla kova. Netflix taas vähän kyykännyt.

Tänään on tulospäivä. Koitan aika paljon asiaa saada tähän melko nopeasti, joten pahoittelen mahdollisia virheitä ja epätarkkuuksia. Huolellinen analyysi kestäisi vähintään 10 tuntia ei 40 minuuttia, vaikka firmat tuttuja ovatkin.

Yleisesti indeksien suurimpia yhtiöitä ja alojensa suurin markkina-arvoisten yhtiöiden omistaminen on ollut hölmön hommaa. Kun pääset siihen pisteeseen, olet luultavasti yliarvostettu ja kaikkien kilpailijoiden tähtäimessä. En nyt saanut googlettamalla tuloksia, mutta olen kuullut luotettavasta lähteestä, että sijoittamalla aina sektorien suurimpiin yhtiöihin, olisit hävinnyt suuren osan indeksituotosta harakoille. Kuulostaa epäuskottavalta? Data usein tuottaa yllättäviä tuloksia. Sama kuin sijoittamalla ns. paskayhtiöihin (esim alhainen EV/EBIT) olisit saanut selkeätä historiallista ylituottoa, vaikkei sitä uskoisi.

Tällä kertaa kaikki on toisin? No jossain määrin näen, että FAANG yhtiöillä on vahvat vallihaudat. Ne kasvavat näin suuriksi yhtiöiksi hämmästyttävän nopeasti. Internetin monetisointi lähti noin viisi vuotta sitten aivan uudelle vaihteelle. Mobiilibisneksen kasvun vielä näin, mutta mainostulojen ja muun rahallistamisen räjähdysmäisen kasvun aliarviointi on ollut yksi suurimpia virheitäni viimeiseltä viideltä vuodelta. Olen näistä yhtiöistä vain Applea ja Facebookia omistanut pitempiaikaisesti, mutta niistäkin luovuin liian aikaisin.

Yleisesti firmat ovat Netflixiä lukuunottamatta älyttömiä kassavirtakoneita, mitä arvostan kovasti. Ongelma yhtiöissä on, että näin suurten yhtiöiden on vaikea kasvaa 20% kovin pitkään. Jatkossa harppaukset tulevat olemaan pienempiä. Hinnoittelu on itselleni osakkeissa korkean tuntuinen, muttei sitä ole vaikea ymmärtää. Jos osakemarkkinat kuplaantuvat, voisivat nämä osakkeet vielä kallistua ja olla siinä nousussa johtajia. Oikeastaan sitä vaaditaankin, koska niiden paino on indekseissä jo varsin iso ja huomioarvo vielä sitäkin isompi. Normaalissa skenaariossa uskon näiden osakkeiden tuottavan 5%/annum seuraavan 10 vuoden aikana, mutta kyydin olevan mallia vuoristorata. Tottakai tämä arvaus on hatusta heitetty.

Laitan tähän näkemyksiä yhtiöistä ja niiden kuluvan vuoden odotetut hintakertoimet.

Facebook

EV/EBIT 22, P/CF 24

Eilen huono tulos ja -24% lasku parhaimmillaan jälkipörssissä. Laskua ei hieman odotuksista jääneisiin lukuihin voi perustella muulla kuin, että Facebook on rallatellut aika valtoimenaan tuloksenjulkistukseen, joten odotukset ovat nousseet liian koviksi.

Facebookissa näen jonkin verran mahdollisuuksia laajentaa aina vain enemmän erilaisiin bisneksiin ja tulla tavallaan omaksi kokonaisvaltaiseksi ekosysteemksi samaan tyyliin kuin Tencentin WeChat. Olisi kuitenkin absurdia väittää, että pystyn ennustamaan miten Facebook (+Whatsap&Instagram yms) jatkossa pärjäävät. 2 miljardia käyttäjää on mahtava potentiaali, mutta maailma muuttuu nopeasti ja tulevia voittajia on vaikea veikata. Facebookissa(kuten näissä muissakin) on myös säätelyriskejä. Näiden yhtiöiden voitot ja käyttäytyminen voi alkaa ärsyttämään päättäjiä, ja niitä voidaan alkaa verottamaan, pilkkomaan vallitsevan markkina-aseman takia.

Apple

EV/EBIT 11,7, P/CF 13,8

En ymmärtänyt ollenkaan, miksi esim vuonna 2013 Apple hinnoiteltiin aivan naurettavan alhaiseksi. Sitä oli salkku pullollaan, mutta myin liian aikaisin. Uudestaan osaketta ostin vielä 2015 ja 2016 kun kertoimet olivat taas aika varman päälle. Nyt osake hinnoitellaan mielestäni jo aika hyvin. Apple on edelleen iPhone-riippuvainen yhtiö ja se sisältää riskejä. Applen tuotteilla tulee aina olemaan fanijoukon ydin, joka ei sitä tule hylkäämään. Apple kuitenkin kohtelee asiakkaita aika huonosti. Jos miettii kuinka helposti puhelimet menevät rikki ja tulee akkuskandaalin kaltaisia juttuja, ja firma vaan levittelee käsiään, vaikka firman 50 miljardin dollarin tulos ei paljoa kärsisi paremmasta asiakkaiden palvelusta. Applen design on pysynyt edellee ylivoimaisena. Muuten monissa asioissa kyse on paremmuuden mielikuvasta, josta ollaan valmiita maksamaan yllättävän paljon preemiota tuotteissa.

Mutta siis loistava yhtiö. En vain näe enää isoja innovaatioita, jotka pystyisivät paikkaamaan iPhonen mahdollista heikkoutta jossain vaiheessa. Toki palvelut(appsit, musiikki, elokuvat yms) ovat hyvä kasvumoottori, mutta sillä puolella pitäisi parantaa, jotta osakkeista kiinnostuisin. Näistä yhtiöistä kuitenkin edelleen halvin tunnusluvuista, mutta syystäkin.

Apple ei esimerkiksi tekoälyssä ole pysynyt Googlen ja Amazonin tahdissa. Se herättää kysymyksen, pystyyke Apple enää palkkaamaan kaikkein parhaita työntekijöitä?

 

Amazon

EV/EBIT 110, P/CF 27

Maailman paras johto ja yhtiö, joka on hinnoiteltu valloittamaan maailma.

Itse tein tässä sen virheen aiemmin, että aliarvioin AWS-pilvipalvelun kasvumahdollisuudet, ja en huomioinut riittävän hyvän 3-party selling vaikutusta Amazonin arvoon. Amazonhan siis toimii jo enemmän tuotteiden välittäjänä kuin omaa varastoaan myyden. Tästä liikevaihdosta bookataan vain reilu 10%, mutta se onkin sitten pitkälti bruttomarginaalia. Tämän osion kasvu sai näyttämään liikevaihdon kasvun heikommalta kuin se olikaan. Amazon tulos on aina aliarvioinut yhtiön potentiaalia. Kassavirta on ollut paljon parempi tapa seurata kehitystä.

Amazonin ongelma on hinnoittelu. Se on hinnoiteltu onnistumaan lähes kaikessa. AWS esim tekee todella hyvää marginaalia nyt. Luulisi kuitenkin, että vastaavista palveluista(palvelinkeskukset ja palvelut) tulee ajan kanssa hyödykkeitä, kun muutkin oppivat. Nettikaupassa sillä on melkoinen yliote kilpailijoista, mutta sen puolen pitääkin kasvaa ja marginaalin parantua, jotta hinnoitelussa on järkeä.

Olen hieman varovainen sijoittamaan hypetettyihin yhtiöihin. Niin hyvä firma kuin Amazon onkin, olisin valmis maksamaan siitä vain puolet nykyisestä hinnasta.

Netflix

EV/EBIT 94, P/CF kassavirta negatiivinen

Tämä on mielestäni FAANG:n heikoin lenkki. Kyse ei ole vain miljardeista, jota poltetaan. Sen minä ymmärrän. Tässä vaiheessa pitää saada tilaajia, jotta heille pystytään tuottamaan aina vain parempaa sisältöä. Aivan kuten kaapeliyhtiöt tekivät 1980-luvulla. Ne eivät olleet kasvuvaiheessa kovin kannattavia, mutta kärsivällinen ostaja teki mielettömiä tuottoja niillä. Kaapeliyhtiöt olivat kuitenkin aika suojatussa markkinatilanteessa. Vaikka itse olen tilannut Netflixiä vuosikausia, en näe ylittämätöntä kilpailuetua yhtiöllä. Netflixin oma tuotanto ei ole mielestäni ylivertaista. Disney, Amazon, Hulu, Apple, Youtube ja muut kilpailija tulevat heittämään ison kasan rahaa kilpaillakseen Netflixin kanssa.

Uskon, että Netflix pääsee 250 miljoonaan tilaajaan. En usko, että he voivat nostaa kuukausihintaa paljon yli 15 euron, mitä osakkeen hinnoittelu vaatisi. Tämä siis tiukentuvan kilpailun takia. Uskon, että vaikka Netflix pitkällä aikavälillä osoittaisi olevansa nykyisen hinnoittelunsa väärti, matkalla nähdään 50% kurssilasku.

Google (Alphabet)

EV/EBIT 18,5, P/CF 20,4

Googlen kassakone on edelleen hakupalvelu. Se on Googlen suurin riski ja näkyy hinnoittelussa, joka ei ole aivan älyttömän vaativa kun monissa palveluissa rahallistaminen on vielä kesken. Youtube esim on hyvässä alussa, ja siellä on paljon potentiaalia. Hakupalvelun riski on mielestäni, että jatkossa enemmän ja enemmän hakuja tehdään äänellä ja tekoäly poimii sinulle tulokset. Silloin mukaan voi päästä uusia hakupalveluita ja äänipalvelun rahaksi muuttaminen ei välttämättä ole niin helppoa.

Miettikää vaikka näin. Menet hakukoneeseen etsimään parasta tietoa. Saat usein alkuun niitä tuloksia, joista on maksettu eniten. Onhan sen pieni ongelma. Voisiko joku tarjota palvelua, jolla saat suoraan juuri ne tulokset alkuun, mitä etsit klikkailtavien mainosten sijaan. Googlen haun vallihauta näyttää nyt mahdottomalta ylittää. Mutta se voi viiden vuoden päästä näyttää vähemmän siltä. Ja kun monopoliasema heikkenee, myös hinnoitteluvoima heikkenee. Jos Googlen osuus hakutuloksista laskee 50% hakujen selkeästi kasvaessakin, ei Google tee sillä enää niin hyvää tulosta kuin nyt.

Googlella on maailman parhaimmistoa töissä, mutta uuden edes kymmenen miljardin tulosta tekevän osan rakentaminen ei ole helppo tehtävä. Varmasti uusia kassakoneita nousee, mutta niin pitääkin. Googlea voisin ostaa, jos osake laskisi selkeästi vaikka markkinoiden kyykätessä.

Yhteenveto:

TOP3: Apple, Google, Facebook. Tämä lähinnä siksi, että hinnoittelut ovat maltillisempia. Omasta näkökulmasta nämä ovat järkevästi hinnoiteltuja. Se ei tarkoita, etteikö ne voisi nousta tai laskea hyvinkin äkisit. Ja itse vaatisin noin 1/3 alempia hintoja. Amazonia ihailen firmana, mutten vaan pystyisi ostamaan näillä hinnoilla. Netflixiä olen shorttina.

Nokiaa kommentoimalla kovin vahvalla suuntanäkemyksellä muutamaa tuntia ennen osavuosikatsausta tekisi itsestään vain naurunalaisen. Sen voin sanoa, että Q2 tulos on hyvin tärkeä. Ellei se alita odotuksia ja hyvät näkymät pidetään, lähdetään ylös. Monen sijoittajan ostohaluja on rajoittanut, että Q2:sta odotetaan analyytikkojen odotuksia heikompaa ennen vahvaa loppuvuotta. Siinä mielessä ole tänään herkempänä ostamaan kuin myymään. Nokiaa sinänsä voisi pitää pitempäänkin, koska investointisykli on lähdössä paranemaan päin ja osake hinnoitellaan siihen nähden edullisesti.

27.7.2018 - 10:36

Sijoitustieto

+2013
Liittynyt:
9.6.2014
Viestejä:
1268

Daytrader 27.7.2018: Tuloskauden satoa — positiiviset yllätykset harvassa

"Suurin osa Helsingin pörssin suurista yhtiöistä on raportoinut tuloksensa. Tulokset eivät ole olleet mairittelevia. Vain seitsemän 29:stä yhtiöstä on päässyt tulosraportin julkaisupäivänä positiiviseen tuottoon. Keskimäärin yhtiöiden tuotto on ollut osaripäivänä -3%. En tule lähiajoilta mieleen ihan näin heikkoa katsauskautta. Tämä on siinä mielessä vähän huolestuttavaa, että Helsingin pörssi on ollut alkuvuonna yksi vahvimmista pörsseistä ja on osingot huomioiden tuottanut 13 %. "

27.7.2018 - 12:35

Joonas85

+25
Liittynyt:
11.9.2017
Viestejä:
50

Tämä on niin hyvä blogi, että pakko kehua jo toistamiseen! Aloittelevalle bullero-sijoittajalle blogin paras anti on se, että tajuaa hyvin äkkiä oman tietämättömyytensä. Siitä syystä on äärimmäisen mielenkiintoista lukea erilaisista tavoista analysoida markkinaa ja yhtiöitä. Jos joskus muutaman onnistuneen sijoituksen jälkeen alkaa luulemaan itsestään liikoja, niin on hyvä tulla lukemaan tätä blogia ja omiin kykyihin liittyvä bias haihtuu hyvin äkkiä. 

Mitä teksteihin tulee ja uskon että aika moni lukija on kanssani tästä samaa mieltä, että toistaiseksi ei ole tullut postausta, joka olisi liian pitkä. Tämän tasoista tekstiä treidauksesta ja sijoittamisesta ei Suomeksi löydy mistään, joten kyllä kaikki pidemmätkin jutut lukee erittäin mielellään läpi. Jos leikepöydälle on jäänyt kappaleita vanhoista blogeista, niin kyllä niitä mielellään lukisi. 

Blogi on paljon laittanut ajattelemaan sitä mihin rajallisesti aikaa, pääomaa ja tietoa omaavan harrastelijasijoittajan kannattaa rahansa laittaa, jos haluaa tehdä aktiivista sijoittamista ja osakepoimintaa. Olen tullut siihen tulokseen, että omalta osaltani kannattaa keskittyä Helsingin pörssin mikro ja small cappeihin. Näissä on usein vähän seurantaa ja isot sekä keskisuuret pelurit eivät ostele näitä lappuja pienen vaihdon vuoksi. Pikkuyhtiöistä tuntuu löytyvän helpoiten aliarvostettuja yhtiöitä joilla on hyvät kasvunäkymät. Puolet salkusta sitten kiinni vakaisiin suorittajiin, joissa longina kiinni ja jotka mukavasti tasaavat riskiä. 

Hyviä treidejä!

5.8.2018 - 12:44

kahvi

+112
Liittynyt:
21.7.2017
Viestejä:
359

Iso Kiitos teksteistäsi, kirjoitat opettavaisesti ja lisäksi esität todella hienoa grafiikkaa. Ko. grafiikastasi saa nopeasti hyvän kuvan Helsingin menosta kesällä 2018. Olen todellakin samaa mieltä siitä, että kekkerit eivät vielä ole ohi, nyt elokuussa saadaan vielä paljon mukavia yllätyksiä!

"Alla on yhtiöiden ensimmäisen päivän tulosreaktioita prosentteina....."

9.8.2018 - 11:20

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

On ollut vähän hässäkkää, en ole paljon ehtinyt Sijoitustietoon kirjoittelemaan. Koitan vähän irtautua kaikesta sijoittamisesta, mutta enköhän kerran viikossa Sijoitustietoon voi jotain tulla huuteleen.

Kiitos positiivisesta palautteesta! Vastasin siihen kirjoittamalla 3300 sanaisen päivityksen alkuvuodesta. Toki se on myös itseäni varten. Kuitenkin tuollaisen vähän pidemmän kirjoituksen huolellinen editointi ja tarkistus olisi kestänyt tuntikaupalla, joten laitan sen  vähän raaempana, kun pitää lintsille lähteä. Pahoittelut, jos siellä on kirjoitus- ja asiavirheitä.

Daytrader 9.8.2018: Vuoden seitsemän ensimmäistä kuukautta — +39 %

Lomalla aion pitkästä aikaa ottaa vähän omaa aikaa. Ensi viikolla opetellaan lapsen kanssa vielä alkuviikko uuteen päiväkotiin, mutta sitten päivittäinen vapaa-aika kymmenkertaistuu.  Minulla ei ole vuosikausiin ollut tunnetta, että mitäs sitä nyt tekisi. Myös sen kokeminen on tärkeä osa vähintään neljän  viikon periodia. Tänään katsoin vielä vähän, mitä pörssissä oli tapahtunut. Mutta jätetään sekin nyt. Poistin jopa kaikki pörssiin etäisestikään liittyvät applikaatiot iPhonesta ja laitoin Safarin salasanan (mitä en tiedä) taakse. Ohjelmassa mm:

- Pelata pitkästä aikaa tietokonetta ja pleikkaria. Pelejä olen ostanut kyllä vuosien varrella, mutta Witcher 3:n jälkeen en ole mitään pelannut läpi. Overwatchia pelasin kyllä talvella, mutta aina tauon jälkeen oli niin surkea, ettei jaksanut kammeta itseään paremmaksi.

- Lähden lyhyellä tai viikon matkalle itsekseni.

-  Lukea fiktiota. Luen toki kirjan silloin tällöin muutenkin. Nyt voisin lukea jotain hyödytöntä. Vaikka jotain fantasiamaailmakirjoja uudestaan (esiim game of thrones)

-  Katsoa sarjoja ja käydä päivälläkin leffateatterissa.

- Kouluttaa  jack russelia.

-Liikkua ja meditoida päivittäin.

Olen jossain määrin addiktoitunut pörssiin. Nyt irrotetaan siitä hetkeksi täysin.

 

9.8.2018 - 21:49

FinnishDGI

+279
Liittynyt:
6.4.2017
Viestejä:
330

Kolumnissa oli sen verran asiaa, että pitää lukea osissa. Tähän mennessä mielenkiintoista :)

DayTrader kirjoitti:

Lisäksi minulla on parilla prosentilla salkusta ns. häntäriskejä varten kaukana rahasta olevia myyntioptioita S&P 500 indeksiin ja velkakirjoihin, ja toisaalta kaukana rahasta olevia osto-optioita Brent-öljyyn

Näiden myyntioptioiden tarkemmat speksit ja pohdinnat niiden valinnan taustalla kiinnostaisi. Minäkin olen pohtinut SP500 putteja useampaankin otteeseen, mutta en ole päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen siitä millä straikeilla ja erääntymisaikataululla kannattaisi edetä. 

15.8.2018 - 10:53

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441
FinnishDGI kirjoitti:

Kolumnissa oli sen verran asiaa, että pitää lukea osissa. Tähän mennessä mielenkiintoista :)

DayTrader kirjoitti:

Lisäksi minulla on parilla prosentilla salkusta ns. häntäriskejä varten kaukana rahasta olevia myyntioptioita S&P 500 indeksiin ja velkakirjoihin, ja toisaalta kaukana rahasta olevia osto-optioita Brent-öljyyn

Näiden myyntioptioiden tarkemmat speksit ja pohdinnat niiden valinnan taustalla kiinnostaisi. Minäkin olen pohtinut SP500 putteja useampaankin otteeseen, mutta en ole päässyt itseni kanssa yhteisymmärrykseen siitä millä straikeilla ja erääntymisaikataululla kannattaisi edetä. 

Kiitos palautteesta!

Laitan pari juttua, jotta kukin voi vetää omat johtopäätöksensä. Toinen (Meb Faber) niistä on positiivinen ja toinen(AQR) osoittaa, kuinka tietynlainen puttien osto ei ole erityisen hyvä hedge. Se nyt lienee kaikille selvää, että puttien osto tuskin on jatkossakaan yli ajan positiivisen tuoton lähde. Oma näkemykseni on, että korkeiden arvostustasojen ja suhteellisen matalan volatiliteetin aikaan, putit ovat hyvä hedge pahan päivän varalle. Eli sopivat mielestäni nykyisen kaltaiseen tilanteeseen. Itse suosin 9-12kk päähän noin 10% alle markkinatason olevia strikeja. Kannattaa huomioida, ettei niitä todellakaan hinnoitella lähikuukauden VIX:n osoittamalla volatiliteetilla, vaan volakäyrä on pitkään ollut aika voimakkaasti nouseva, kuten nykyisessä tilanteessa pitääkin olla (+ OTM puteissa aina vähän lisähintaa since 1987) Lisäksi itselläni on usein hyvin epätodennäköisesti rahaksi muuttuvia lyhyempiaikaisia putteja 10% alle markkinatason, joihin toki laitan paljon vähemmän pääomaa.

AQR:

https://www.aqr.com/Insights/Research/White-Papers/Pathetic-Protection-…

Meb Faber:

https://www.cambriainvestments.com/wp-content/uploads/2017/10/TAIL-Fina…

Toki löytyy paljon muitakin lähteitä asiaan.

27.8.2018 - 21:38

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Onpa ollut rentouttavaa pitää vähän breikkiä pörssistä. Luultavasti syyskuussa otan sitten pehmeän laskun ja alan jossain vaiheessa tekeen tunnin tai parin työpäiviä. Aina välillä on lipsunut, ja tullut kurssit katsottua. Jopa kauppojakin tullut kourallinen, kun viime viikolla kävin vähän läpi mitä on tapahtunut. Jotain ajatuksia mitä pörssistä on tullut viime aikoina mieleen:

-Odotusarvoisesti Turkissa tulee olemaan seuraavan vuoden aikana loistava ostopaikka. Toki Erdogan voi sössiä pörssit vaikka nolliin asti tai luoda Venäjän kaltaisen "ikuisen" aliarvostuksen tilan. Mutta kun katsoo dataa, tämänkaltaiset kriisit ovat mahtavia ostopaikkoja riskiä sietäville. Osakemarkkinoilla ei ehkä ole verta vielä kaduilla siinä määrin, että ostaminen nyt houkuittaisi. Pitemmällä tähtäimellä halpa valuutta tukee yhtiöitä ja pörssiä ja Turkki nousee jaloilleen, ellei johto munaa ja yritä Venezueloja tai Zimbabweja. Muissa tapauksissa usein nähdään pörssien 3-4-kertaistuminen viidessä vuodessa, kun valuutan ottaa huomioon. Shillerillä on hyvää tutkimusta aiheeseen, jos kiinnostaa tarkemmin.

-Tämän pörssinousun raju loppuralli voisi olla seurausta, jos kauppasotaan saadaan edes jonkinlainen kompromissi. Vaikken ole uber-bullish osakkeista, toivon niiden nousua, koska se tekisi loppupelistä hyvin selkeän, koska mentäisiin sekä Jenkkien taloudessa ja pörsseissä selkeään ylikuumenemiseen. Sellaista seuraa aina karhumarkkinat. Jenkkipörssit tekevät muutenkin jo ennätyksiä, joten tuommoinen positiivinen yllätys voisi tuoda sen loppunykäyksen vielä.

-Ostin aika isot erät Lehtoa, kun joku päivä huomasin, että se on selkeästi alle 8 euron. Otin omiin salkkuihin yhtiön 10% painolle. Kun otetaan hoitosalkut huomioon, ostin osaketta 25k parissa päivässä. Yhtiö hinnoitellaan niinkuin sillä ei olisi mitään kilpailuetua ja sitä myötä kasvua tulevaisuudessa tiedossa. Itse uskon, että se tulee ottamaan seuraavan 10 vuoden aikana parhaiten markkinaosuuksia Suomen markkinoilla. Ei tämä varmaa ole, mutta hinnassa on varmuusmarginaalia. No ainakin alkuun on noussut hyvin. En yleensä tykkää keskihinnan alennuksista. Tässä vaan tuntui, että placementista 12 eurolla ostaneet ulkkarit menettivät lopullisesti hermonsa, eivätkä olleet enää kovin kiinnostuneita pikkuomistuksensa myyntihinnasta.

-Ostin kultaa 8 % salkusta aika hyvin lyhyen aikavälin pohjiin. Tärkein syy on, että spekulatiiviset futuuripositiot ovat about kaikkien aikojen eniten bearish. Satuin näkemään twiitin asiasta ja kiinnostuin. Varmaan kuulostaa huteralta perustelulta. Mutta raaka-aineissa se on toiminut riittävän hyvin. Ei mun tarvi tietää tuotantokustannuksia ja Intian kysyntänäkymiä. Äärimmillään olevat sentimentit futuureissa tuovat jo itsessään riittävän lisäarvon. Kun joka ainut CTA ja trendisijoittaja on shorttina, on enää vaikea saada myyntipainetta.

En ole juuri päivittääin seurannut pörssejä ja sen kautta olen tajunnut paremmin, että se harmitus, mitä pörssikurssit joskus tuottavat, liittyy paljon enemmän niiden seuraamisen intensiteettiin kuin itse siihen mitä siellä tapahtuu. Prospect theory toimii. Se, että Lehto tai Kulta menisivät vähän alas ei aiheuta mitään tuntemuksia, ellei niitä kyttää jatkuvasti. Ei kyppikilojen salkkuheilahtelut tunnu missään, kun niitä ei seuraa. Jätetään kännykästä pörssin seurannan mahdollistavat appsit pois myös sitten kun työt alkaa.

 

28.8.2018 - 11:15

Daytrader

OP
+637
Liittynyt:
12.1.2016
Viestejä:
441

Näköjään myynnit tuohon Lehtoon toteutuvat jo tänään. Yli 10% nousu viikossa kelpaa aina.  Purin vain nämä lisäostot, joten Lehto jää toiseksi suurimmaksi sijoitukseksi 4%:n painolla edelleen pitkään salkkuun. Ja jos joku ihmettelee, niin Lehdon nousun syy ei (tietenkään) ollut mun blogi-kirjoitukset, vaan SEB:b ostosuositus 12,6 euron tavoitehinnalla. He itse vielä rouhivat osaketta salkkuihin tänään aika aggressiivisesti ja kurssi on 4,5% nousussa. Mielenkiintoista sinänsä, että epälikvideissä lähes poikkeuksetta ulkomaiset myyvät laskeviin kursseihin reilummalla kädellä kuin nouseviin. Eihän siinä ole mitään järkeä, mutta siitä pitää heitä vain kiittää, kun tarjoavat ostopaikkoja.

Varasin syyskuun alkuun reilun viikon matkan Shanghaihin. Olen tutkinut Kiinaa aika paljon ja haluaisin nähdä paikan päällä mistä maassa on oikein kysymys. Olin kyllä 12 vuotta sitten Pekingin seudulla, mutta varmaan muutos siihen aikaan on valtava. Kiinassa on uudessa taloudessa itseäni kiinnostavia sijoituskohteita (pari omistan). Toisaalta Kiina on mielestäni paljon hankalammassa paikassa tulevan talouskasvun suhteen kuin yleensä ajatellaan. Ajattelin kirjoittaa paikan päällä vähän raporttia Kiinasta joko tänne blogiin tai ihan artikkelin.