Talletetaanpa ketjuun osari joka oli analytikoiden mielestä alkuun ihan hyvä, mutta tänään eilisen +18% nousun jälkeen se onkin jo tosi hyvä ja kirvoittaa hurjia ennustenostoja.
• Marimekon liikevaihto kasvoi 9 prosenttia ja oli 47,9 miljoonaa euroa (44,1). Liikevaihtoa nosti erityisesti tukkumyynnin kasvu sekä kansainvälisesti että Suomessa. • Liikevaihto Suomessa nousi yhteensä 6 prosenttia, kun kertaluonteiset kampanjatoimitukset kasvattivat kotimaan tukkumyyntiä ja vähittäismyynti ylsi lähes vertailukauden ennätystasolle. Kansainvälinen liikevaihto kasvoi 13 prosenttia. • Liikevoitto oli 12,9 miljoonaa euroa (11,1) ja vertailukelpoinen liikevoitto 13,1 miljoonaa euroa (11,1) eli 27,4 prosenttia liikevaihdosta (25,2).
Liikevaihto vähän alle ja liikevoitto ylitti ennusteet hieman.
"Seurasin pitkään Marimekon vahvaa suorittamista ja toistin opittua mantraa: ”en ymmärrä muotimaailmasta mtn”. Vaimo voi todistaa, että en ymmärrä vieläkään, mutta jopa minun silmääni Marimekon tuotteet ja kuosit ovat vetoavia ja hyvännäköisiä." -Almanakkahttps://t.co/Cqw0ku84XD
Heh, toimari osasi Kauppalehden jutussa avata yhtiön modulaarista strategiaa minua paremmin:
”Marimekko oli ensin painokangas, koska tämä mahdollisuus oli silloin käsillä. Ajattelu olisi yhtä hyvin voinut ilmetä musiikkina, runona, arkkitehtuurina, miksei uudenlaisena leipänäkin, kudonnaisina, huonekaluina, keramiikkana, lasina, koruina, autoina, kukkakauppana, jäätelönä tai leluina. Tämä on hyvä tietää ja pitää mielessä, kun ajatellaan tulevaisuuden – ja nykyhetken – Marimekkoa.”
Marimekko jatkaa kuosiensa tunnettuuden lisäämistä Uniqlo-brändiyhteistyöllä. Mielestäni hyvä, että näitä tehdään isojen talojen kanssa, mutta ei mikään triggeri osakkeelle.
Dansken osaketutkimuksella tuntuu usein olevan kursseja merkittävästi heiluttava vaikutus. Tänään aloitettu Marimekon seuranta Myy-suosituksella ja 12,50 euron targetilla (INFIDELS!), ja osake 5 % luisuun. Luksussektori on ollut paineessa viimeaikoina, joten jännä nähdä miten Marimekon käy. Jotenkin sellainen kutina, että Marimekko voisi pärjätä yleistä luksussektoria paremmin, koska brändin nousu on niin alkuvaiheessa monella uudella markkinalla.
Otsikot ehdin lukemaan ja vähän toivomaani heikompi kvartaali. Liikevaihdon ohjeistetaan kasvavan ja liikevoiton olevan 16-19 %. Liikevaihdon kasvua on varmasti myös odotettu, mutta mahtaakohan tuo kannattavuushaarukka riittää markkinalle. Kai tämä alas tulee tähän. Kommentoin tarkemmin kun ehdin (ei tänään).
Ehdin vihdoin päivittää ajatuksia Marimekon viimeviikon tuloksen pohjalta. Herääkö muille ajatuksia? Mielestäni ei muutoksia aiemmin kommunikoituun - ohjeistus on ehkä vähän pehmeä, mutta selittyy osittain investoinneilla.
Seurantalistalle (@almanakka_) päivitettiin ajatuksia Marimekon viimeviikon tuloksesta: "onhan tuollainen vajaan 5 % kasvu vähemmän, kuin Marimekolta on totuttu näkemään, ja myös vähemmän kuin minä toivoisin näkeväni." https://t.co/qJqULeACu4
Marimekon jonkinlainen verrokki PVH (Tommy Hilfiger, Calvin Klein jne.) ohjeisti hidastuvasta makronäkymästä johtuen 6-7 % liikevaihdon laskua vuodelle 2024. Etenkin Euroopassa hankalaa. Marimekon liikevaihdosta valtaosa tulee Euroopasta (Suomesta yli puolet), joten jotain ongelmia saattaisi valua myös tänne. Ei kai tässä sinällään mitään uutta, mutta Marimekko ohjeistaa kasvavaa liikevaihtoa. Voi tietysti Aasian vetämänä siihen päästäkin, mutta helppoa ei tässä ympäristössä tule. PVH yli 20 % alas jälkipörssissä tähän - Mekko ottaa rauhallisemmin aamun tunteina.
Kertaluontoisten kampanjatoimitusten kerrotaan nostaneen liikevaihtoa erityisesti Suomessa. Hyvin meni siis Suomessa, mutta myös P-Amerikassa sekä Aasiassa, huonommin EMEA ja Skandinavia alueilla.
Hieno kvartaali, mutta taisi hyötyä aika paljon tukkumyyntien ajoituksista Q1:lle. Rivien välistä luettavissa, että johto ei odota Q2 olevan suhteellisesti yhtä hyvä. Jos on, niin tässä on selkeät posarin ainekset loppuvuodelle. Jatkan tyytyväisenä omistajana.
Almanakka kirjoitti Marimekon hyvästä Q1-tuloksesta. Kaada aamukahvit Marimekko-mukiin ja lukaise läpi.
"Ensimmäinen kvartaali oli hyvä, mutta rivien välistä voisi lukea, että seuraava kvartaali ei tule olemaan suhteellisesti ihan yhtä hyvä."https://t.co/yr1vbg55mP
Hieno kvartaali, mutta taisi hyötyä aika paljon tukkumyyntien ajoituksista Q1:lle. Rivien välistä luettavissa, että johto ei odota Q2 olevan suhteellisesti yhtä hyvä. Jos on, niin tässä on selkeät posarin ainekset loppuvuodelle. Jatkan tyytyväisenä omistajana.
No tämä meni tavallaan oikein. Ei ollut Q2 yhtä hyvä, vaikka tukkumyyntejä Suomessa edelleen ajoittuikin tälle kvartaalille ja vähemmän H2:lle. Q3 oli viime vuonna niin kova kannattavuudeltaan, että tässä riittää kyllä tekemistä heikon kuluttajan kanssa, jos meinaa ohjeistukseen päästä. Ei mikään akuutti uhka, mutta ei todellakaan saleteissa.
Marimekon Q2:sta ajatuksia aamukahville. Q2 vastaa kutakuinkin odotuksiani - en tosin yritä ennustaa. Jos luette alle Pentti Jokisen Kuluttajakuulumiset, saatte odotuksenne todennäköisesti aika samalle viivalle.
Tässä ensipuraisu. Tarkempi läpi käynti sitten aikanaan. Ohjeistuksen osalta näyttää nyt jo paremmalta kuin Q2 jälkeen.
Marimekolta ihan ok Q3. Analyytikot olivat hieman liian negatiivisia liikevaihdosta ja yliarvioivat liikevoiton. Suomen liikevaihto laski 9 % (kuten yhtiö ennakoi Q2 jälkeen) ja Aasia nousi 9 %. Ohjeistus näyttää pitävän ihan hyvin. Veikkaan, että pieni lasku osakkeessa tänään. pic.twitter.com/ZErKBTIAEm
Tylsän ok osavuosikatsaus. Pidän erittäin paljon yhtiön halukkuudesta ja kyvystä investoida brändiinsä vaikeinakin aikoina. En ole varma arvostavatko analyytikot tätä ihan yhtä paljon, koska se johtaa lyhyellä tähtäimellä heikompaan kannattavuuteen.
Marimekko on jännittävää muotia tekevä ja fanikuntaansa inspiroiva yhtiö. Yhtiön tulosjulkaisut ovat tänä vuonna olleet muotijulkaisuja vähemmän jännittäviä. Tylsyys vaikeassa markkinassa voi kuitenkin olla ihan hyvä ominaisuus.https://t.co/scEeXQB7ks