hauturi
Viimeisimmät viestit
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset
24.12.2024 - 16:39
Minulle ei nyt oikein aukea, että "iloisen veronmaksajan" määritelmä on "maksaa kaikki verot mitä pitääkin ja vähän ylimääräistäkin". Minusta se voisi ihan hyvin olla "maksaa mielellään kaikki verot mitä pitääkin, muttei yhtään ekstraa".
Oy Suomi AB
11.12.2024 - 11:06
Nykymaailmassa yllättävän harva valtio kestäisi omillaan, jos se eristettäisiin täydellisesti. Tai ehkä iso osa kansasta pysyisi nippa nappa hengissä, mutta melko kurjaa elämä olisi.
Hauturin matkakertomuksia - Euroopan ytimessä
9.12.2024 - 18:05
Bingo53 wrote:
Minua kiinnostaisi tietää mihin luxemburgilainen tai yleensä keskieurooppalainen sijoittaa?
KuvaRahasta ei taida paikallisilla olla puutetta ja kulutkin voivat ehkä olla pienemmät, kovemman kilpailun takia?
Onko alueella rahastot, etf:t vai suorat osakesijoitukset vallalla ja millaisin allokaatioin? Näistä lienee paikallisissa päivälehdissä juttua siellä siinä kuin täällä lumisessa Suomessakin.
Pakko tunnustaa, että sen verran vähän tulee paikallisia medioita seurattua, ettei oikeastaan ole tullut aihetta käsitteleviä juttuja vastaan.
Aika monella on varallisuutta, jonkun tilaston mukaan joka kuudes aikuinen on miljonääri. Toki hyvin suurella osalla tämä johtunee siitä, että on joskus aikanaan tullut hankittua asunto / talo, ja nyt sen arvo on noussut sfääreihin. Tosin kyllä täällä näkee esim. kalliita kelloja ja autoja ihan eri tavalla kuin vaikkapa Suomessa.
Ainakin normi vähittäispankissa sijoittamisen kulut ovat huomattavasti kalliimmat kuin Suomessa, jossain kohtaa ketjua taisin siitä kirjoittaakin. Sitten on tietysti esim. Swissquote, joka on edullisempi.
Ihan omana arvauksena heittäisin, etteivät sijoituskohteet täällä paljon poikkea esim. suomalaisista. Toki voi olla, että kun Luxemburg on todella monien rahastojen koti, niin niiden paino voi olla suurempi. Pitääpä koittaa etsiä jos aiheesta löytyisi jotain ihan oikeaa tietoakin.
Hauturin matkakertomuksia - Euroopan ytimessä
4.12.2024 - 12:08
Saaga jatkuu: kun eilen ei mitään kuulunut (chatissa oli kerrottu, että kiireelliset hoituvat yleensä saman päivän aikana), otin tänään uudestaan yhteyttä. Asiakaspalveljia ei osannut sanoa muuta kuin että puhelinnumeroita asiaa hoitaville ei tosiaan ole, ja lupasi että saan viestin kun kortti toimii taas, johon kerroin etten oikeastaan odota sellaista viestiä, vaan viestiä siitä, että maksu Applelle on ok.
Lisäksi selvisi, että chathistorian näkee mobiilipankista (jota minulla ei ole) tai omaposti-palvelusta (jossa on ko. välilehti, mutta se on tyhjä kaikista aiemmista chateistäni huolimatta). Lisäksi selvisi, että reklamaation voi toimittaa osoitteeseen https://www.nordea.fi/henkiloasiakkaat/tuki/palveluasiamies.html (jossa selvästi sanotaan, että lomake on sitä varten, jos reklamaatio ei ole johtanut tulokseen).
En tiedä oliko sattumaa vai ei, mutta pien chatin jälkeen sainkin viestin, että maksu on ok. Soitin Applen paikalliseen asiakaspalveluun, jossa ensimmäinen henkilö osasi sen verran englantia, että sanoi ohjaavansa minut englanninkieliselle asiakaspalvelijalle, toinen ilmoitti ettei käsittele näitä asioita ja ohjasi puhelun Alankomaihin, jossa kolmas kertoi, että Luxemburgin asiat käsitellään Belgiassa ranskaksi tai saksaksi, mutta ilmoittaessani etteivät nämä kielet käy, lupasi löytää Belgiasta jonkun englantia puhuvan ja lopulta neljäs totesi maksun tulleen ja koneen tulevan alun perin suunnitellussa aikataulussa. Toistaiseksi kaikki hyvin siis.
Eläköityneen optiospekulantin portfoliosijoitukset
3.12.2024 - 21:58
Aki Pyysing wrote:
jarree wrote:
Onnittelut Akille IV luokan Vapaudenrististä!
Koska kukaan ei kysynyt mistä hyvästä tämä tuli niin vastaan: Olen pyörittänyt riippumatonta sotaveteraanisäätiötä kohta 30 vuotta.
En kysynyt, koska tuo oli aika helppo päätellä jos on lukenut tekstejäsi ja huomasi että mitali on myönnetty toiminnanjohtaja Pyysingille.
Hauturin matkakertomuksia - Euroopan ytimessä
3.12.2024 - 17:59
Nordea pääsi yllättämään. En varsinaisesti ole Nordean asiakas, mutta minulla on vanhastaan Nordea Rahoituksen hallinnoima Stockmann Mastercard (olen ollut Stockmannin kanta-asiakas varmaan yli 30v). En juurikaan käytä sitä, mutta olen pitänyt sitä eräänlaisena varakorttina.
Kortti uusittiin hiljattain. Uusimisen jälkeen huomasin, etten voi maksaa sillä verkkomaksuja. En heti tehnyt asialle mitään, koska asia ei tuntunut tärkeältä. Jossain vaiheessa kuitenkin ajattelin, että tämänkin voisi hoitaa kuntoon, ja otin chattiyhteyden Nordean asiakaspalveluun (kerran aikaisemmin erehdyin soittamaan, ja puhelu Luxemburgista maksoi odotteluineen 40 euroa. Sen jälkeen en ole Nordealle soitellut). Nordean chat on samanlainen kuin suurin osa muistakin, siellä on chatbot joka ei oikein mitään asiaa ymmärrä, muotoili lauseet miten tahansa, mutta kun tarpeeksi usein kirjoittaa "yhdistä ihmiselle" pääsee keskustelemaan oikean ihmisen kanssa. Tunnistautuminenkin onnistuu mm. mobiilivarmenteella, pisteet siitä. Ihmiselle yhdistettäessä chat aina ilmoittaa jonotusaikaennusteeksi 1 minuutti, ja joskus se sitä onkin, useimmiten kuitenkin kymmeniä minuutteja. Chatissa selvisi, että kortilla on jostain syystä verkkokäytön esto, ja se luvattiin poistaa.
Tästä meni sitten jokin aika eteenpäin, ja uuden tietokoneen hankinta tuli ajankohtaiseksi. Ajattelin hankkia sen Nordean kortilla, koska olin jo käyttänyt pääkorttiani aika paljon, ja halusin tasata luottokorttilaskuja (pääkortin lasku menee kuun vaihteessa ja Nordean kuun viidestoista päivä, kaikista luotoista maksetaan aina koko velkasaldo, eli ovat ns. maksuaikakortteja). Halusin kuitenkin ensin varmistaa kortin laskutusjakson, joten kirjauduin Nordea Rahoituksen omaluottoon. Sieltä näin paljon hyödyllistä tietoa kortista, mm. sen että minulla oli jonkun hyvityksen seurauksena plussaldoa, mutta laskutusjaksoa siellä ei jostain syystä kerrottu. Ja koska en ollut viime aikoina käyttänyt korttia, en myöskään nähnyt viimeisimmästä laskusta edellistä laskutusjaksoa (laskutuskatko on n. 25. päivä, mutta se kuitenkin voi vaihdella hieman kuukausittain). Laitoin siis Nordean omapostiin viestin, ja kysyin asiaa. Sain vastauksen, jossa kerrottiin, että laskutusjakso näkyy laskulta (jota minulla ei ole) ja että minulla on plussaldoa (jonka jo tiesinkin) ja kerrottiin että voin ilmoittaa tilinumeron johon plussaldo voidaan siirtää (mitä en halunnut tehdä). Itse laskutusjaksoa ei kuitenkaan kerrottu. Vastasin pyytämällä kertomaan laskutusjakson.
Kun seuraavana päivänä vastausta ei kuulunut ja alkoi tulla kiire tilata kone, jotta saisin sen ennen joululomaa (ranskalaisella näppiksellä olevan koneen saa päivässä, mutta ruotalainen on täällä harvinaisempi), olin uudestaan yhteydessä chattiin. Saatuani ihmisen langan päähän (käsite laskutusjakso oli botille ylivoimainen) sainkin selvitettyä laskutusjakson. Chat-keskustelun aikana tein ostoksen Applen verkkokaupasta, ja yllätyksekseni se meni läpi (tai niin luulin, koska kaikki näytti olevan kunnossa ja tilausvahvistuskin tuli mailiin). Myös asiakaspalvelija varmisti chatissä näkevänsä korttitapahtumani. Olin onneni kukkuloilla. Samana päivänä tosin pari muuta pikkuostosta toisesta verkkokaupasta hylkääntyivät, mutta maksoin ne toisella kortilla ja unohdin koko asian.
Tänään, neljä päivää myöhemmin sain sitten Applelta mailia, jossa kerrottiin, että maksutapahtuma on epäonnistunut ja pyydettiin olemaan yhteydessä omaan pankkiin. Chat taas auki, jonkin verran botin vakuuttelua siitä että haluan jälleen keskustella ihmisen kanssa, ja pääsinkin hoitamaan asiaa. Nyt minulle kerrottiin, että maksu on estetty epätavallisena. Kysyessäni miksi vasta tänään, sain tiedon, että veloitus on tullut Nordealle vasta tänään. Kysymykseen minkä tapahtuman asiakaspalvelija näki neljä päivää aikaisemmin ei osattu vastata muuta kuin että ensimmäinen tieto tapahtumasta on tullut tänään. Kysymykseen miksei minuun oltu yhteydessä, vastattiin, että yleensä yritetään, mutta aina ei ehdi. Pyysin joka tapauksessa hoitamaan asian kuntoon, jotta maksu lähtee ja ehtisin saada koneeni. Luvattiin lähettää kiireellisenä viesti korttiosastolle (soittaa ei kuulemma voi, heille ei ole puhelinnumeroita! - ymmärrän että jäljitettävyyden takia asia täytyy kirjata järjestelmään, mutta luulisi nyt silti että perään voi tarvittaessa soittaa) ja sitten minulle viesti omapostiin kun asia on kunnossa.
Tätä kirjoitettaessa olen aika varma, että asiassa menee monta päivää, minkä johdosta koneen toimitus tapahtuu, kun olen joululomalla. Mitä sen jälkeen tapahtuu, onkin sitten suurempi mysteeri. Parhaassa tapauksessa paketti palautuu Applelle ja saan sen myöhemmin (tai rahani takaisin), huonoimmassa tapauksessa se jätetään ulko-oveni eteen kolmeksi viikoksi.
Jostain syystä Nordean chat-keskustelua ei ilmeisesti voi lähettää itselle esim. sähköpostilla. Kuvaruutukopioita voi toki ottaa, jos jaksaa ja ehtii. Varmaankin tarkoituksella, jos chatissä on tapana antaa eri kerroilla noinkin ristiriitaista tietoa.
Citycon
1.12.2024 - 17:16
Matteus wrote:
pyritään, että porukka irtisanoutuisi itse. Näin välttävät isot irtisanomiskulut.
Tällä metodilla toki säästää kuluissa, mutta yleensä parhaat lähtevät ja heikompi aines sinnittelee. Toki jos ei ole väliä kuka jää, niin sitten.
Prop-treidaaminen
30.11.2024 - 14:21
Ja verottajalta kysyessä kannattaa pyrkiä löytämään henkilö, joka ymmärtää asiasta jotain. Keskivertoneuvoja ei varmasti paljoa ymmärrä.
Kryptovaluutat sijoituskohteina II. (Bitcoin, Ethereum, XRP, Solana jne...)
29.11.2024 - 15:49
Settlauksen osalta lienee vähän eroja siinä onko perinteinen rahasto (jota merkitään ja lunastetaan) vai ETF, jota myydään ja ostetaan pörssissä kuten osakkeita?
Mutta kiitos, avaa taustalla olevaa businesslogiikkaa.
Kryptovaluutat sijoituskohteina II. (Bitcoin, Ethereum, XRP, Solana jne...)
29.11.2024 - 15:09
Hamppi10 wrote:
Oletan, että tämä oli vastauksena ylläolevaan kysymykseeni. Kiitoksia linkistä. Se kuvaa kiitettävästi taustalla olevaa teknologiaa, mutta sitä enemmän olen kiinnostunut ymmärtämään businesslogiikkaa ja mitä arvoa eri tyyppiset toimijat tuottavat. Sanotaan että on olemassa rahasto (tai perustetaan uusi). Mikä on lisäarvo sen tokenisoimisesta? Mitä kaikkea tuohon liittyy, minkä tyyppisiä toimijoita osallistuu? Miten se vaikuttaa rahaston sijoituksiin, arvonlaskentaan, hallintoon, levittämiseen, merkintöihin, lunastuksiin jne.