Electrolux Professional
Sijoitustieto
"Electrolux Professional lyhyesti
Electrolux on kaikille tuttu brändi kodinkoneista, mutta mikä on Electrolux Professional? Paljon vähemmän tuttu brändi muille kuin ravintola- ja pesualan ammattilaisille, joka jakautui Electroluxista 23.3.2020. Koska nimi on niin pitkä, käytän siitä tuttavallisesti kaupankäyntitunnus EPRO:a lempinimenä.
Yhtiöllä on kaksi segmenttiä:
1. Ruoka ja juoma (65% liikevaihdosta, 10% EBITA kannattavuus)
Kaikki ravintolakeittiön tärkeimmät laitteet ruoan valmistukseen, kylmentämiseen ja astioidenpesuun. Juomapuolella kylmien ja kuumien juomien valmistus- ja säilytyslaitteet. Tämä puoli kärsii paljon koronasta, kun ravintolat leikkaavat investointeja rajusti. Ravintolapuolella kilpailukenttä hajautunut, mistä voi löytää kasvumahdollisuuksia.
2. Pyykki (35% liikevaihdosta, 15% EBITA kannattavuus)
Valtavia teollisia pyykinpesuakoneita ja vähän pienempiä itsepesukoneita kuivauslaitteineen. Segmentti sisältää myös silityspuolen tuotteet. Tässä segmentissä yhtiön asema ja kannattavuus on hyvin vahva ja se kestää hyvin erilaisia talousshokkeja.
Hotellit ja ravintolat edustavat noin 50% yhtiön liikevaihdosta. Yhtiön työntekijöistä 30% on Italiasta. Liikevaihdosta 2/3 tulee Euroopasta. Ei mikään täydellinen lähtökohta, mutta se näkyy hinnassa, ja jotain riskejä yliarvioitu. Electrolux myös pieneltä osin hyötyy koronasta, kun pyykkipuoli saanut lisätilauksia, kun laitokset ja sairaalat halutaan pitää puhtaina."