umpitollo
Viimeisimmät viestit
Raaka-aineita, spekulaatioita ja markkinoiden monimutkaisuuden ihmettelemistä
3.3.2019 - 20:11
Kirjoitin jo uuden ketjun aloituksen mutta löytyikin tämä vanha kettinki.
Globaali ilmastohyperventilointi generoi innovaatioita, joilla näyttäisi olevan kiihdyttävä vaikutus platinametallien (PGM) kysyntään. Ihan selkäydinmutuna veikkaisin että platina, palladium, rhodium ynnä ehkä myös iridium saattaisivat tarjota nyt ja tulevaisuudessa tukevia voittoja/tappioita. Paino sanalla "saattaisivat". MIFID- ja PRIIPS-sakramentit varjelevat luojan kiitos tällaista tuulipukua kiitettävästi kavalilta eeteeäfträkkereiltä, joiden käyttö olisi helpoimmin käsitettävää tähän tarkoitukseen. Niitäkään ei ole turhan monta, lähinnä tikkereillä PPLT, PALL (Aberdeen) ja SPPP (Sprott). Rhodiumille on vissiin joku Eteläafrikassa noteerattava (ETFRHO,?), en oo ihan kartalla.
Onko tilanne tällä hetkellä todella näin huono? Jos unohdetaan fyysiseen sijoittaminen ja raaka-ainefutuurit (en ole perehtynyt), jääkö jäljelle vain kaivoslaput? Suurin osa malmioista tuottaa useampia metalleja vaihtelevina sortimentteina plus pgm-malmia nousee sitten kylkiäisenä sen minkä nousee. PGM-ryhmän sisälläkin hinnat kuitenkin vaeltavat eri suuntiin ja lisäksi kaivoskonglomeraattien analysointiin ei oma matikka riitä. Ainoa lähinnä one trick pony on ehkä kanukkien North American Palladium (PALDF), joka onkin hyvin mielenkiintoinen. Muu pgm tulee lähinnä eteläafrikasta ja venäjältä joten voi vain kuvitella miten monta palloa politiikka pelkästään lisää kuvioon. Nytkin eteläafrikassa on ollut isot lakkouhkat kaivoksilla.
Hottia kesästä asti on ollut palladium ja rhodium. Palladiumia ajaa pitkälti vw-päästöskandaalista alkaneet jutut. Suurin osa tuotannosta menee bensakatalysaattoreihin, joita tarvitaan nyt kun dieseliä lyödään kaksin käsin. Palladiumia tarvitaan tietenkin myös hybrideissä ja, hassua sinänsä, niissä enemmän kuin puhtaissa bensakulkimissa. Hybridin katalysaattori toimii suhteessa suuremman osan aikaa alle optimilämpötilan jolloin puhdistustehovajeen kompensoimiseksi tarvitaan enemmän palladiumia. Näin olen käsittänyt. Muitakin hinta-ajureita lötyy.
Platina mataa pohjamudissa. Tätä on jo jatkunut ja voisi kuvitella sillekin jonkun hintakiihottimen ilmestyvän järjellisessä tulevaisuudessa. Mikäli vetypolttokennotekniikka nykymuodossaan todella lähtee lentoon, olisi siinä yksi. Kennoissa käytetään platinaa ja ne ovat kulutustavaraa. Lisäksi ne ovat varmaan melko isoja mööpeleitä koska niiden pääasiallinen käyttö olisi kai raskaassa liikenteessä, joka nimenomaan hyötyy vetytekniikan suomasta pitkästä rangesta. En tiedä mutta kuvittelisin että vedyn varastoinnin vaikeus lie suurimpia jarruja kehityksessä. Vety kai paljon huonommin kestää missään tankissa kuin sähkölatinki akuissa.
Hyvää dadaa:
https://seekingalpha.com/article/4241500-north-american-palladiums-pald…