Kryptonovi
Viimeisimmät viestit
Kryptovaluutat sijoituskohteina
2.1.2023 - 17:17
Joo, se johtuu pitkälti valitettavasti siitä, että minulla ei ole oikein mitään positiivista sanottavaa Binancesta tai Binance smart chainista...
Jep, hieman epämääräistä on tuo Binancen touhu ollut historian valossa ja kaapeista löytyy varmasti sellaisia luurankoja, joiden ei toivoisi päätyvän julkiseen puintiin. Se on kuitenkin niin iso osa kryptoja, että jos Binance joutuu liriin, niin se on iso ja pitkä askel taaksepäin massojen saamiseksi mukaan kryptomaailmaan. Toivotaan, että CZ on saanut proseduurit sille tasolle, että ne kestävät päivän valoa aikaisempaa paremmin. Kunhan FTX:n tekijät päätyvät käräjille, niin heidän puolustuksensa tulee varmastikin nojaamaan mantraan "mut ku Binance ja CZ...". Krypto ei kyllä kestäisi enää juurikaan skandaaleja. Tavis kuluttajien ja miksei ammattisijoittajienkin usko on jo riittävällä koetuksella ja ala kaipaa kyllä regulaatiota. Tosin onhan tuolla perinteisen finan puolella ollut regulaatiosta huolimatta Madoffit, Belfortit ja Lehman Brothersit ja niistäkin on selvitty...
Itse en pidä BNB:tä sijoituksena vaan ainoastaan sen verran, että saa satunnaiset BNB chainilla olevat tapahtumat hoidettua. Ja sama käytäntö myös minulla, että pikainen kaupankäynti Binancessa on ok, mutta ei noissa missään keskitetyssä pörssissä oikein kannata kolikkoja makuuttaa. Binancea käytän myös siihen kun pitää vaihtaa cryptot euroiksi ja kotiuttaa voittoja.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
2.1.2023 - 12:14
Mukava olisi kuulla myös muiden näkemyksiä, miltä ensi vuosi mahdollisesti teidän mielestä näyttää...
Kiitos aivan loistavasta analyysistä Castelliero!
Oma osaaminen ja asiaan vihkiytyminen ei oikein riitä varsinaisten näkemysten esittämiseen, mutta tietyt kehityspolut askarruttavat mieltä.
Oma ajatukseni Bitcoinista on, että vaikka sen alkuperäinen tarkoitus oli olla keskuspankeista riippumaton "raha", niin se on vuosien saatossa ajautunut enemmän digitaaliseksi kullaksi, eli varallisuuden säilömisvälineeksi. Tämä siis siitä huolimatta, että esim El Salvador on ottanut Bitcoinin käyttöön rahana. Mielestäni päivittäiseen käyttöön käytettävän rahan luonteeseen ei oikein sovi se, että sen arvon odotetaan nousevan huomattavasti tulevaisuudessa. En ainakaan itse käyttäisi Bitcoineja rahana, jos odottaisin, että sen arvo on vaikka sen 1m€ tulevaisuudessa, vaan pistäisin sen kylmäsäilytykseen odottamaan omia eläkepäiviä.
Yksi asia kiinnitti myös huomiota analyysissäsi... et maininnut ollenkaan BNB:tä tai BNB Smart Chainia (ex-BSC)... BNB token on tietysti hieman erikoinen tapaus sen takia, että se on sekä "pahamaineinen" CEX valuutta ja toisaalta BNB:n oman lohkoketjun tokeni, eli siltä osin vastaava kuin vaikka ETH ja itse asiassa forkattu Ethereumista. Mikä on näkemyksesi BNB Smart Chainin tulevaisuudesta 2023 ja siitä eteenpäin? Ei se varmastikaan Ethereumille pärjää yritysmaailman alustana, mutta itse näkisin sillä olevan mahdollisuuksia kustannustehokkaana kuluttajapainotteisessa käytössä varsinkin kryptopelien alustana.
Ja aasin sillalla kysyisin näkemystäsi cryptovaluuttojen kauppapaikkojen kehityksestä tulevina vuosina... FTX kuplan puhjettua Binance on volyymin suhteen ylhäisessä yksinäisyydessä. Tosin Binanceen, niin kuin useisiin muihinkin keskitettyihin pörsseihin liittyy suuria epäilyksiä ja kysymysmerkkejä. Ennen FTX rumbaa DEX:ien osuus spot kaupasta oli noin 10% luokkaa ja sen jälkeen joulukuussa DEX-osuus hyppäsi 40% tienoille. Mielenkiintoista nähdä palautuuko luottamus CEX pörsseihin vai onko kehitys pysyvämpää. Hieman pidemmällä tähtäimellä mielenkiintoisen lisämausteen tuo esim. Fidelityn ja HSBC:n lupa-anomukset jenkeissä kryptokaupan pyörittämisestä.
Itse olen hyvin maltillinen 2023 kryptojen arvon kehityksen suhteen. Maailmassa on niin paljon makrotason epävarmuutta, että vaikea ennustaa ainakaan mitään suurempaa rallia. H1:llä nähdään todennäköisesti markkinan pohjat ja siitä lähdetään kohti seuraavaa nousua. Jos BTC on yli 20k ja ETH yli 2k vuoden lopussa, niin vuosi on ollut hyvä.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
15.4.2021 - 13:03
Joo, tuota nimenomaan tarkoitin, että Danske näkee juuri Binancen ongelmallisena. Coinbase on melko edullinen, jos käytät Coinbase Pro:ta. Mitään syytä käyttää normaalia Coinbasea ei yksityishenkilönä ole. Coinbase ja Coinbase Pro ovat samaa firmaa, Pro:n puolella vaan kulut paljon pienemmät. Coinbasella on myös todennäköisesti Euroopan parhaat pankkisuhteet ulkomaisista kryptovaluuttafirmoista.
S-pankki on ihan hyvä vaihtoehto ainakin varatiliksi, koska se on maksuton.
Jep, Coinbase Pro käytössä. Pro:n perustasolla kulut 0,50% , Binancella 0,10%. Tosin Coinbase Pro:lla kulut on 0,35%, jos tekee kauppaa yli $10k per 30 päivää. Binancella kulut 0,075% jos maksaa kulut BNB:llä. Binancella rahvas on 0-tasolla.1-tasolle pääseminen edellyttää, että 30 päivän volyymi on yli 50 BTC. Hetki menee vielä ;)
S-Pankki näyttää tosiaan hyvältä vaihtoehdolta kakkostiliksi.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
15.4.2021 - 12:24
Kryptonovi kirjoitti:Eräs tanskalainen pankki on heittäytynyt hankalaksi kryptojen suhteen. Rahaa saa kyllä lähetettyä ulos, mutta takaisin saamisessa on ongelmia. Asiaa kommentoidaan asiakaspalvelusta tyyliin... asiakkaillamme on ollut ongelmia SEPA-siirroissa Binancesta. "Ongelma" on ollut omalta osaltani päällä nyt reilut pari viikkoa. Jos kyse olisi oikeasti kahden pankin välisen SEPA-siirtokanavan ongelmasta, niin luulisi että sen saisi fiksattua varsin pienellä vaivalla. Ruotsin puolelta olen saanut kuulla, että siellä on jonkin asteinen pankkien boikottikartelli kryptojen suhteen ja tilisiirrot on blokattu.
Kysyisin, että onko raadilla omakohtaisia ihan viimeaikaisia kokemuksia aiheesta? Ja jos tässä pitää ruveta vaihtamaan pankkia, niin onko suosituksia kryptoystävällisestä pankista?
Syy voi olla enemmänkin Binancessa, joka on jokseenkin harmaalla alueella toimiva pulju. Danske tosin on aiemminkin häirinnyt asiakkaidensa rahansiirtoja kryptovaluuttapalveluihin ja -palveluista. S-pankista ja Nordeasta olen kuullut vähemmän vastaavaa, Danskesta eniten.
Viestittely Binancen ja Dansken asiakaspalvelun kanssa antaisi ymmärtää, että ongelma on nimenomaan Dansken päässä. Binance, vaikka onkin suurin, on pankin näkökulmasta hieman epämääräisempi kumppani kuin vaikka Coinbase. Coinbasesta homma on toiminut moitteetta. Piensijoittajalle noi Coinbasen palkkiot on vähän suoliset ja valikoima suppeampi, joten siksi painopiste on siirtynyt mulla Binancen puolelle.
Kiitoksia vinkeistä täytyy tsekata S-pankki ja Nordea.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
15.4.2021 - 12:08
Tinggeli kirjoitti:
A kirjoitti:Itse sijoitan bitcoineihin, koska uskon bitcoineihin rahana....
Mitä ihmisen perustarpeita olet täyttänyt viime aikoina tällä rahalla eli mitä olet ostanut? Kelpaako BTC ruokakauppaan? Ja saatko palkkatulot tai vastaavat tulot jo suoraan BTC:nä? Eli onko se sittenkään rahaa (*)?
Paljon asioita voi nykyään ostaa suoraan kryptoilla, mm. uuden Teslan, lentolippuja jne. ja kokoajan lisääntyy. Myös krypto-VISA kortteja on tullut markkinoille, tilille vaan kryptoja ja kortti vinkumaan ihan normaaliin tapaan. Tuskin käy joka kaupassa, mutta aika monessa kuitenkin. Ethän sinä Suomen ruokakaupassa voi käyttää vaikkapa Japanin yenejä tai pyytää palkkaa pesoina.
"Ongelma" Bitcoinin tai jonkun muun krypton käyttämisenä rahana on, että jokainen transaktio on verotettava tapahtuma. Jonkun Teslan voisi vielä Bitcoinilla maksaa ja tehdä siitä ilmoituksen verottajalle, mutta en tiedä kuka rupeaa kauppalaskuista tekemään ilmoituksia verottajalle...
Kryptovaluutat sijoituskohteina
15.4.2021 - 11:55
Eräs tanskalainen pankki on heittäytynyt hankalaksi kryptojen suhteen. Rahaa saa kyllä lähetettyä ulos, mutta takaisin saamisessa on ongelmia. Asiaa kommentoidaan asiakaspalvelusta tyyliin... asiakkaillamme on ollut ongelmia SEPA-siirroissa Binancesta. "Ongelma" on ollut omalta osaltani päällä nyt reilut pari viikkoa. Jos kyse olisi oikeasti kahden pankin välisen SEPA-siirtokanavan ongelmasta, niin luulisi että sen saisi fiksattua varsin pienellä vaivalla. Ruotsin puolelta olen saanut kuulla, että siellä on jonkin asteinen pankkien boikottikartelli kryptojen suhteen ja tilisiirrot on blokattu.
Kysyisin, että onko raadilla omakohtaisia ihan viimeaikaisia kokemuksia aiheesta? Ja jos tässä pitää ruveta vaihtamaan pankkia, niin onko suosituksia kryptoystävällisestä pankista?
Kryptovaluutat sijoituskohteina
23.2.2021 - 22:08
Noinhan se menee, että Bitcoinilla on yleensä pienin volatiliteetti kryptoissa. Jos ei stablecoineja laske mukaan. Silloin laskussa pudotukset ovat pienemmät, mutta nousuissa myös yleensä tuotot. Eli on varmasti se varmempi vaihtoehto kuin altit.
Mitä noihin tileihin tulee, niin siellä on tietty esim. Satoshin tilit, käytännössä kaikki isoimmat pörssit, joilla useimmilla vielä useita tilejä, Ethereum ketjuun wräpätyt Bitcoinitkin on jo aika suuri nippu. Ja sitten tietty eri rahastot ja muut. Esim se Kanadan ensimmäinen ETF oli ollut vissiin ihan kohtalainen hitti ja ensimmäisen kahden päivän aikana sitä oli ostettu jo yli 450 miljoonan dollarin edestä. Niin nämä pörsseissä ja rahastoissa jne olevat Bitcoinit on tietty jakautunut useammalle omistajalle, vaikka ne on yhdellä tilillä.
Tuo varmasti tulee, jos seuraa paljon kryptoinfluenssereita tai kryptouutisia. Se on täysin niiden luoma kuva. Ei kymmenien/satojen miljoonien projektit vaihda alustaa kovin kevyin perustein. Varsinkin, kun yleensä he ovat myös sijoittaneet alla olevaan teknologiaan. Ja samoin heihin sijoittaneet, ovat sijoittaneet myös alla olevaan teknologiaan ja yhteiseen ekosysteemiin.
Ja tuo aika on sellainen mistä esim nämä influensserit haluaa tehdä ongelman ja pumppailla niitä omia kolikoitaan. FOMOa pusketaan huolella joka tuutista. Ei tämä teknologia niin nopeasti läpi puske, että nyt olisi muutamasta kuukaudesta asiat kiinni. Tuskin edes muutamasta vuodesta. DeFi-palveluita käyttää muutama kymmenentuhatta käyttäjää päivittäin. Se on vielä ihan lasten kengissä ja kehityskaaren alkuvaiheilla. Se voi olla, että käy samoin kuin ICOjen kanssa kävi 2018 ja DeFi säännellään kuoliaaksi. Ollaan vasta ihan testiympäristö-vaiheessa ja katsotaan vasta mitä tämä teknologia mahdollistaa. Jos nuo lyö oikeasti läpi, niin siinä vaiheessa tuollaiset 5,4m lainat on ihan karkkirahoja.
Cardano saa tässä Mary hard forkissa nyt tokenit ketjuun. Se on hyvä edistysaskel, mutta sitä yritetään myydä kuitenkin Ethereum-killerinä sen pohjalta. Cardanolla on vielä piiiitkä matka, jos se meinaa oikeasti saavuttaa sen, mitä Ethereum on jo saavuttanut. Kehittäjille esim Infura kehitysalusta on todella iso asia Ethereum puolella. Metamask mahdollistaa selaimessa käyttöliittymän eri palveluihin. On DEX-protokollia, identiteetit on työn alla jne. Kaikki nämä on tarpeellisia, jos haluaa luoda toimivan DeFi-ekosysteemin. Ethereumilla on tässä iso etu, eikä se minun mielestä häviä muutaman kuukauden tai edes pari vuoden takia. Kaikki on vielä alkuvaiheissa ja aikaa piisaa.
Mutta sijoittamisen puolesta Ethereum on nyt vähän hankalassa välissä. Se on retail-sijoittajille vähän liian "iso". Toki siihen ja Bitcoiniin otetaan se peruspositio, mutta isompia tuottoja on tarjolla noissa pienemmissä kolikoissa. Ne vetää retail-porukkaa paremmin ja sillä nämä influenssereiden youtube-videotkin uppoaa hyvin ja saadaan FOMOt päälle. Toisaalta sitten taas instikat sijoittaa tällä hetkellä suurimmaksi osaksi Bitcoiniin. Ethereum ei ole vielä niin tunnettu kuitenkaan, jos verrataan Bitcoiniin, vaikka viime vuoden aikana tuossa tapahtui jo isoa muutosta. Nyt on enemmän ja enemmän otettu Ethereum myös mukaan keskusteluihin, kun puhutaan yleisellä tasolla kryptoista. Ja se näkyykin ihan keskustelupalstoillakin jo suhtautumisena Ethereumiin. Mutta hankalassa välissä se on silti.
Kiitokset kattavista kommenteista ja vastauksisa!
Pelkkiä Bitcoinin lukuja ja tilastoja kun ihmettelee, niin saattaa päätyä värittyneisiin johtopäätöksiin, jos ja kun ei tunne lukujen taustoja. Hyvä kuulla mistä nuo luvut todellisuudessa muodostuvat,
Olen täysin samaa mieltä Ethereumista. Periaatteessa kaikki fundamentit ovat kohdallaan ja arvonnnousu oli viime vuonna ja alku vuonna parempi kuin Bitcoinilla. Kryptouutisissa Ethereumista saa kuitenkin helposti kuvan jähmeänä jättiläisenä, josta ei välttämättä ole odotettavissa kovinkaan suurta arvonnousua. Muutenkin kryptouutisointi ja ns. ”analyytikot” edustavat enemmänkin myynti- ja markkinointijargonia, kuin riippumatonta asiantutijuutta. Retailia on helppo viedä kuin pässiä narussa...
Kryptovaluutat sijoituskohteina
23.2.2021 - 16:19
Tetherin oikeudenkäynti päätökseen. Tether maksaa $18,5M sakot ja ei saa treidata enää New Yorkilaisten kanssa. Muuten homma jatkuu entisellään.
Kryptovaluutat sijoituskohteina
23.2.2021 - 13:25
Pilvilinnat haihtuvat... Noviiseille oppia kryptojen volatiliteetistä.
Aika reippaita pudotuksia 24h ikkunassa. Kirjoitushetkellä oman salkkuni BTC n.-15%, ETH n.-22%, AAVE n. -30% ja GRT n. -30%. Toisen epäoni on toisen onni... tässä on hyvä tilaisuus uusien tulokkaiden hypätä mukaan vuoristorataan.
Itselle oppi on ollut, että pidempiaikaiseen ”kryptosäästämiseen” Bitcoin on kuitenkin vähän varmempi veto kuin Altit. Vaikka BTC välillä tekee isojakin korjausliikkeitä, eivät sen fundamentit juurikaan muutu. Bitcoinin osalta itseäni epäilyttää pidemmällä aikavälillä lähinnä sen rajallinen saatavuus. Vaikka Bitcoin osoitteista noin 97,7% omistaa yhden Bitcoinin tai vähemmän (50% osoitteista omistaa alle 50€:lla BTC), on näiden yhteenlaskettu omistusten arvo 5% BTC markkina-arvosta. Kääntäen tarkoittaa siis sitä, että 2,3% osoitteista omistaa 95% Bitcoineista. Vielä kun huomioi, että tuostakin joukosta 1,9% on piensijoittajia, joiden omistus on 1-10 BTC, niin aika harvoissa käsissä valtaosa Bitcoineista on. Instituutioiden ja korporaatioiden kasvavan kiinnostuksen myötä omistus keskittyy jatkossa vielä entistä harvemmalle joukolle ja hyvin todennäköisesti nämä omistukset päätyvät pitkiin sijoituksiin kylmälompakoihin. Mikä on siis Bitcoinin business case valuuttana, jos valuuttaa on hyvin rajallisesti saatavilla ja hinta on pilvissä? Kullan kilpailijana ja arvon säilyttäjänä Bitcoinilla on jatkossa varmastikin iso rooli.
Ethereumin ja sen päälle rakennettujen DeFi-kilkkeiden osalta on itselleni herännyt orastava epävarmuus ja pieni epäilyksen siemen. Riittääkö Ethereum 2.0:n varsin pitkä roadmap käyttäjille ja sijoittajille? Vaikka Ethereuem on vielä selkeä markkinajohtaja, on se melkoisissa ongelmissa huikeaksi kohonneiden palkkioiden kanssa, johon ei Buterinin mukaan saada helpotusta kuin vasta elo-syyskuussa. Meneekö DOT, BSC, sun muut kilpailijat sillä välin ohi? Binance Chain ja sen DeFi-kilkkeet ovat olleet melkoisessa nosteessa. Ethereumin takkuillessa ei ole helppoa myöskään Ethereum-ekosysteemin Defi-kilkkeillä. Aavestakin tuntuu hieman olevan puhti poissa. Isot omistajat kevensivät omistustaan, kun hinta kävi korkealla ja sen jälkeen on lasketeltu alamäkeä. Alkuviikon reipas pudotus likvidoi myös noin $5,4M Aave:n lainoja, joten sekin hieman kirpaisee.
Ja nyt kun on ripoteltu riittävästi tuhkaa päälle, niin odotellaan että markkina ottaa happea ja lähtee jossain kohtaa taas uuteen nousuun. Isommassa kuvassa härkämarkkina kuitenkin jatkuu, Alt season on tuskin alkanut ja tämä oli vain asiaan kuuluva ja terve pieni korjausliike. Tai mistä näistä tietää... Toivossa on hyvä elää 😉
Kryptovaluutat sijoituskohteina
20.2.2021 - 16:41
Millaisia mittaristoja hyödynnätte kaupankäynnissä, jos nyt yleensäkään ajoittainen myyminen strategiaanne kuuluu? Erityisesti kiinnostaa kuulla mielipiteitä muista kuin perus liukuvista keskiarvoista yms. Esimerkiksi https://www.lookintobitcoin.com/charts/ tarjoaa hyvän oloisen valikoiman kryptospesifejä mittareista (joista monet toki pohjaa liukuville keskiarvoille). Osaatteko arvioida, onko esimerkiksi tämän sivuston mittareista joillain tietyllä enemmän käyttö- kuin huumoriarvoa? Itse olen pääasiassa kryptoholdari, mutta räikeimpiin ylilyönteihin pyrin keventämään ja toisaalta ajoittaisten ostopäätösten tueksi pyrin löytämään sweet spotteja. Mitään päiväkaupankäynnin mittaristoja en siis hae, vaan pidemmän aikavälin sentimentistä kertovia.
Castelieroon verrattuna olen märkäkorva oppipoika, mutta sen verran vakavasti tässä ollaan mukana, että suhtaudun nöyrästi tietoon ja pyrin imemään uusia näkemyksiä ja suodattamaan markkinapöhinät oikeaan mittakaavaan. Mittarien osalta seuraan omien positioiden osalta lyhyitä trendejä, support/resistance tasoja ja RSI:tä, lähinnä löytääkseni mahdollisia dippejä nyt kun on ollut tarve täyttää salkkua. Samoja mittareita seuraamalla olen löytänyt myös toistaiseksi oikeat hetket myydä lyhyitä sijoituksia. Bitcoinin osalta seuraan mittareista lähinnä onchain dataa, pidemmän aikavälin trendejä sekä halving-syklin edistymistä. Ja koska olen noviisi, enkä vielä täysin luota omiin analyyseihini, seuraan lähes päivittäin muutamaa valittua Youtube kanavaa.
Nuo mittarithan ovat vain yksi osa kokonaisuutta, mutta toki lyhyen kaupan osalta varmasti merkityksellisimmät. Itse pyrin myös tutustumaan projekteihin ja teknologioihin hieman pintaa syvemmältä. En ole itse devaaja, joten konepellin alle katsominen ei lisää ymmärrystä ollenkaan. Sen verran kuitenkin ymmärrän atk:ta, että pyrin selvittämään projektin tekijöiden taustat, rahoituksen ja ymmärtämään sijoitusteni business casen ja arvioimaan sen onnistumisen mahdollisuudet.
Se on kryptoissa aika jännä, että palstoilla on mukana edelleen näkyvä joukko pelkästään tekniseen analyysiin uskovia. Nykyisessä markkinatilanteessa on kuitenkin fundamenteilla jo ihan erilainen rooli kuin edellisellä kierroksella. Samoin joukkopsykologia ja markkinahuuma vaikuttavat markkinoihin.
Casteliero kirjoitti aiemmin, että edellinen kierros oli pitkälti retail vetoinen ja tällä kerralla ei retail ole toistaiseksi ollut vielä näkyvässä roolissa. Tälle kierrokselle on ollut leimaa antavaa, että insituutiot ja ison rahan sijoittajat ovat täyttäneet lompakkonsa ja vetäneet ne pois pörsseistä, ainakin Bitcoinin ja Ethereumin osalta. Retail näyttää kuitenkin nostavan päätään ainakin Binancessa. Itse ihmettelin, kun ei tunnistautuminen Binanceen meinannut millään mennä läpi, kun systeemit oli koko ajan jumissa. Omistaja CZ kertoi Bloombergin radiossa, että edellisellä kierroksella uusia retail sijoittajia tuli parhaimpina päivinä 300.000, mutta huippu kesti vain muutaman päivän. Tällä kierroksella luvut ovat olleet edellistä suuremmat jo 2-3 kuukautta ja ovat kasvamaan päin. Eiköhän tästä saada vauhtia hintoihin, kun myytävä vähenee ja huumaan tarttuvia retailostajia ja yrityksiä tulee lisää markkinoille.
Jää nähtäväksi mennäänkö tällä kierroksella kaikesta huumasta ja hössötyksestä huolimatta vanhan kaavan mukaan vauhdilla huipulle ja otetaan sitten jyrkkä alamäki ja pitkä karhumarkkina. Vai tuleeko kenties kahden huipun sykli vai ollaanko jo tällä kierroksella valmiita pidempään supersykliin. Mittarit ja tuntosarvet pitää olla ulkona, jotta haistaisi mahdollisimman hyvin mitkä ovat ennusmerkit. Oma exit-strategiani on, että olen jakanut tulevat myynnit tavoitehintojen mukaan ja pyrin ensin saamaan alkupääoman kuitattua talteen, jotta loppujen kanssa voi sitten hieman vapaammin pelata ja jos ei satu myynnit osumaan huipun tuntumaan, niin sitten ne voi jättää odottamaan seuraavaa nousukautta.